vacuumvervroeger op 123
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
vacuumvervroeger op 123
Op de 123 ontsteking zit ook de mogelijkheid van vacuumvervroeging.
Schroefdraad tappen in het inlaatspruitstuk, slangetje erop en klaar zou ik denken. Wie weet welke voor- of nadelen dit oplevert en waar je bij het afstellen op moet letten.
Schroefdraad tappen in het inlaatspruitstuk, slangetje erop en klaar zou ik denken. Wie weet welke voor- of nadelen dit oplevert en waar je bij het afstellen op moet letten.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Eigenlijk hoort de aansluiting voor 't vacuum net boven de gasklep afgenomen te worden.
Het idee is extra te vervroegen in het middentoerengebied (om de efficientie te vergroten)
maar niét bij vollast en ook niet bij gas los (zoals in afremmen op de motor bij een bergafdaling of zo).
Bij aansluiting op je spruitstuk heb je bij gas los maximaal vacuum.
Ik heb zelf een aansluitinkje gemaakt op de carb maar ben daar nog niet tevreden over.
(hoeveelheid onderdruk lijkt te beperkt)
Je kan de werking testen door een slangetje te monteren en bij draaiende motor (desnoods met iets gas bij)
daar eens aan te zuigen. De motor moet dan sneller gaan draaien.
Het idee is extra te vervroegen in het middentoerengebied (om de efficientie te vergroten)
maar niét bij vollast en ook niet bij gas los (zoals in afremmen op de motor bij een bergafdaling of zo).
Bij aansluiting op je spruitstuk heb je bij gas los maximaal vacuum.
Ik heb zelf een aansluitinkje gemaakt op de carb maar ben daar nog niet tevreden over.
(hoeveelheid onderdruk lijkt te beperkt)
Je kan de werking testen door een slangetje te monteren en bij draaiende motor (desnoods met iets gas bij)
daar eens aan te zuigen. De motor moet dan sneller gaan draaien.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Dan pak je dus vacuum op 't spruitstuk.
want: onderdruk op de vacuum aansluiting van de 123 geeft extra vervroeging
en daardoor gaat de motor sneller draaien.
En bij gesloten gasklep heb je vrijwel maximaal vacuum in het spruitstuk.
Die vervroeging moet je natuurlijk niet gaan wegregelen door je ontsteking weer later
te zetten want dan had je 't vacuum net zo goed niet aan kunnen sluiten.
Dus gewoon met de stationairafstelschroef op de gasklep terug regelen.
Evt nog je CO weer afstellen en indien nodig stationair weer bijregelen.
want: onderdruk op de vacuum aansluiting van de 123 geeft extra vervroeging
en daardoor gaat de motor sneller draaien.
En bij gesloten gasklep heb je vrijwel maximaal vacuum in het spruitstuk.
Die vervroeging moet je natuurlijk niet gaan wegregelen door je ontsteking weer later
te zetten want dan had je 't vacuum net zo goed niet aan kunnen sluiten.
Dus gewoon met de stationairafstelschroef op de gasklep terug regelen.
Evt nog je CO weer afstellen en indien nodig stationair weer bijregelen.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Grappig. Ik heb zeker niet goed gekeken toen ik de 123 ontsteking monteerde. Geen aansluiting gezien voor een vacuumslang. Ik zal het nog maar eens goed bekijken, of is dit slechts van toepassing op de huidige leverig van de 123 ? Ik heb hem er nu ruim een jaar op zitten. Loopt verder prima overigens.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Als ik eerlijk ben merk ik in het rijgedrag niet zoveel verschil. Hij reed prima, en doet dat nu met vacuumvervroeger ook. Is er dan eigenlijk nog wel een goede reden om die vervroeger aan te brengen? Is b.v. gas los, berg af met voorontsteking misschien juist slecht voor de motor, of zijn er ook echte voordelen? Wie heeft een mening of advies.