achterwiel lagers smeren
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 74-BB-66
- Contacteer:
achterwiel lagers smeren
Hallo weet iemand of je de wiel lagers van de achterwielen kan smeren
Re: achterwiel lagers smeren
Ja, dat kan.
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Hoe of zitten er smeernippels ergens verstopt
Er zitten geen smeernippels. Je kan het lager open maken, voorzien van nieuw vet en dan weer op de juiste spanning vastzetten.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
... een beetje "heel kort door de bocht" maar in principe niks op aan te merken.Je kan het lager open maken, voorzien van nieuw vet en dan weer op de juiste spanning vastzetten.
Oftewel: je zult in ieder geval minstens de remtrommels moeten demonteren om bij die lagers te komen. En de nodige nauwkeurigheid in acht nemen v.w.b. de "samenstelling" en "plaatsing" van de lager-delen (o.a. opvulringen e.d. ...).
Echter: wàt is de reden van jouw vraag ... ? Van origine zit er voldoende vet in die lagers en gaan deze jarenlang mee en behoeven geen (verder) onderhoud.
Mócht je van plan zijn om de hele bubs te demonteren en van nieuw vet te voorzien, laat je dan even goed voorlichten ! (deskundige op dit gebied: Albert Hetterscheid, doorgaans (bijna) iedere zaterdag aanwezig in het magazHYn in Heesch).
1) namelijk: te wéinig vet ... dan loopt het lager vast.
2) maar: tevéél vet ... dan draait het lager uiteindelijk (te) heet, wordt het vet (te) dun en derhalve "vloeibaar" en wordt alsdan uit het lager geperst/geslingerd met als gevolg dat je bij 1) beland ...
Succes !
Gert
P.S.: wees niet verbaast wanneer je in die lagers - i.p.v. vet - een hoop smurrie (vettige roestprut) aantreft en ga er vooral niet automatisch van uit dat enkel schoonmaken + nieuw vet weer goed-draaiende (veilige) lagers oplevert !
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
bij de apk kon je de lagers horen
Dan is het waarschijnlijk te laat en tijd voor nieuwe lagers.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Mee eens.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
- brammie
- HY Forum Super Expert
- Kenteken: 33-AB-38
Hoort de keurmeester de lagers of de klankkast remtrommel die eromheem zit?
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Ik denk ook dat hij de lagers in de trommel hoorde, het was ook geen afkeur en er zat ook geen speling op of iets dergelijks, alleen de opmerking om ze misschien eens wat vet te geven
de lagers in de trommel zíjn de achterwiellagers.
als ze geluid maken is dat afkeur (wordt natuurlijk versterkt door de trommel zelf, maar geluid is geluid)
Een beetje geluid is misschien nog goed volgens de keurmeester. (dik) vet kan ook helpen, maar meestal maar tijdelijk.
als ze geluid maken is dat afkeur (wordt natuurlijk versterkt door de trommel zelf, maar geluid is geluid)
Een beetje geluid is misschien nog goed volgens de keurmeester. (dik) vet kan ook helpen, maar meestal maar tijdelijk.
Luisteren aan lagers, bij mij werkt niet.
omdat ik doof ben. Dus voelen.

omdat ik doof ben. Dus voelen.

voeen is niet genoeg.hypaul schreef:Luisteren aan lagers, bij mij werkt niet.
omdat ik doof ben. Dus voelen.![]()
![]()
Als de lagers geuid maken is het afkeur en dan kunnen ze nog soepel voelen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
De keurmeesters die ik meegemaakt heb beginnen allemaal aan de ankerplaat te voelen als de lagers geluid maken.
Als die trilt dan is het zeker afkeur, als het niet trilt dan wordt het een discussie.
Bij een eend is dat ook altijd een gedoe, die lagers hebben zo'n grote kogels dat ze nieuw meestal al geluid maken.
Ik vet ze ze elke apk opnieuw in, dat scheelt toch best wat in geluid.
Als die trilt dan is het zeker afkeur, als het niet trilt dan wordt het een discussie.
Bij een eend is dat ook altijd een gedoe, die lagers hebben zo'n grote kogels dat ze nieuw meestal al geluid maken.
Ik vet ze ze elke apk opnieuw in, dat scheelt toch best wat in geluid.
Licht ruisen wordt nog wel eens geaccepteerd , masr echt geluid is afkeur.
En wasrom niet vervangen als dst er toch al zit aan te komen. Als een laget het onderweg op 2000 m en na 17 uur zaterdags het opgeeft heb je er goud voor over om verder te kunnen
En wasrom niet vervangen als dst er toch al zit aan te komen. Als een laget het onderweg op 2000 m en na 17 uur zaterdags het opgeeft heb je er goud voor over om verder te kunnen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938