Ree's bussie krijgt wat aandacht
Re: Ree's bussie krijgt wat aandacht
Nou, vandaag was de grote dag om de ramen te monteren. Twee man van Carclass die dagelijks dergelijke ruiten/rubbers monteren met hun volledige gereedschapskist over de vloer. En nee, het gaat echt niet lukken. Het rubber verschilt maar een fractie van het originele rubber, maar op een paar aspecten genoeg zodat het onmogelijk is de ramen te monteren.
De volgende keer komen ze terug met hun eigen rubbers. De uit het magazijn gaan het niet worden voor mijn bus.
De volgende keer komen ze terug met hun eigen rubbers. De uit het magazijn gaan het niet worden voor mijn bus.
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Ree, kun je aangeven wat er precies mis mee is? hoeft niet uitgebreid op het forum maar misschien kun je van zowel het oude rubber, het nieuwe rubber én het Carglass rubber een schijfje afsnijden ter vergelijking en dat aanreiken aan het magazijn (Gerard Meeuwsen) Hij kan er dan met de leverancier naar kijken.
Ik weet dat er mensen zijn die het wel gelukt is om de ramen te monteren, ik kan alleen over mijn eigen ervaringen spreken. Het kan natuurlijk zo zijn dat mijn rubber anders is omdat Citroen over de jaren ook wel eens wat gevarieerd zal hebben.
Er zijn twee kleine verschillen met mijn rubber. Het middenstuk (het stukje tussen de sponning en het raam) was bij mijn originele rubber 1 mm minder dik dan het nieuwe rubber. Volgens mij was het origineel 5 mm en het nieuwe rubber 6 mm. Het tweede verschil is dat het nieuwe rubber twee verschillende diktes uitsparingen heeft. De kant van de sponning is dunner dan de kant van het glas. Zit zorgt ervoor dat hij uit zichzelf niet in de sponning blijft liggen, maar zichzelf eruit duwt. De combinatie van het nét wat minder ruimte hebben en het niet zichzelf blijven zitten zorgt ervoor dat het onmogelijk is een raam te monteren. De mannen van Carglass gaan een rubber bestellen met dezelfde eigenschappen als mijn originele, misschien een maatje breder voor meer houvast. Ik zal ze het onderdelennummer vragen, misschien dat het magazijn daar wat aan heeft.
Ik zal de verschillende stukken eens ter lering en vermaak meenemen naar het magazijn en wat foto's ervan nemen als ik een goede camera bij me heb.
Er zijn twee kleine verschillen met mijn rubber. Het middenstuk (het stukje tussen de sponning en het raam) was bij mijn originele rubber 1 mm minder dik dan het nieuwe rubber. Volgens mij was het origineel 5 mm en het nieuwe rubber 6 mm. Het tweede verschil is dat het nieuwe rubber twee verschillende diktes uitsparingen heeft. De kant van de sponning is dunner dan de kant van het glas. Zit zorgt ervoor dat hij uit zichzelf niet in de sponning blijft liggen, maar zichzelf eruit duwt. De combinatie van het nét wat minder ruimte hebben en het niet zichzelf blijven zitten zorgt ervoor dat het onmogelijk is een raam te monteren. De mannen van Carglass gaan een rubber bestellen met dezelfde eigenschappen als mijn originele, misschien een maatje breder voor meer houvast. Ik zal ze het onderdelennummer vragen, misschien dat het magazijn daar wat aan heeft.
Ik zal de verschillende stukken eens ter lering en vermaak meenemen naar het magazijn en wat foto's ervan nemen als ik een goede camera bij me heb.
Inmiddes zit er ongeveer 100 uur energie in het plaatsen van de ruiten, tot dus ver zonder succes. Na aanleiding van Ferry's post ben ik in de catalogi baan bladeren, op zoek naar een beter rubber. Inmiddels weet ik wel waar de schoen wringt bij mijn huidige rubber. 
Ik heb dit rubber besteld:

Het midden is een halve millimeter smaller dan mijn huidige rubber en de uitsparing voor de carrosserie twee millimeter groter. Liever had ik het midden nog een stukje smaller gehad en de uitsparing van de carosserie een millimeter kleiner, maar dat bestaat helaas niet. Ik ben bang dat het met dit rubber niet makkelijk gaat worden, maar hopelijk niet onmogelijk. Dit duurt allemaal veel te lang.

Ik heb dit rubber besteld:

Het midden is een halve millimeter smaller dan mijn huidige rubber en de uitsparing voor de carrosserie twee millimeter groter. Liever had ik het midden nog een stukje smaller gehad en de uitsparing van de carosserie een millimeter kleiner, maar dat bestaat helaas niet. Ik ben bang dat het met dit rubber niet makkelijk gaat worden, maar hopelijk niet onmogelijk. Dit duurt allemaal veel te lang.
Vandaag heb ik de vierde professionele glazenzetter over de vloer gehad. Hij legde de rubbers in de sponning, hij tilde het raam op - om even te passen, dacht ik - en hij legt het raam er zo in.
Een half uurtje later was hij weg. Alle ramen op hun plek.

Hij had geen pezentrekker bij zich. Daarvoor komt hij volgende week terug. Ik kon het niet laten om zelf te gaan pielen.

Eén raam zit dus nu, inlcusief pees. De rest gaat ook goed komen.
De vraag is dus of dit komt door de nieuwe rubbers, of door de nieuwe glazenzetter. We zullen het nooit weten.

Een half uurtje later was hij weg. Alle ramen op hun plek.

Hij had geen pezentrekker bij zich. Daarvoor komt hij volgende week terug. Ik kon het niet laten om zelf te gaan pielen.

Eén raam zit dus nu, inlcusief pees. De rest gaat ook goed komen.
De vraag is dus of dit komt door de nieuwe rubbers, of door de nieuwe glazenzetter. We zullen het nooit weten.
- LEiPiE
- Site Admin
- Kenteken: 44-02-XD
- Contacteer:
Het resultaat telt 

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 75-YB-34
Das weer een zorg minder Ree!
Ziet er goed uit.
Succes met de peesjes.
Ferry
Ziet er goed uit.
Succes met de peesjes.
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Vanmiddag nog drie pezen gemonteerd. Nog een te gaan, maar ik heb geen vingers meer over. Heerlijk als het weer opschiet.
Alle ramen hangen er in. Al een begin gemaakt met de elektra, maar ik zie al meteen dat het veel meer werk is dan verwacht. Heerlijk 

Er is even een projectje tussendoor gekomen, maar heb me vandaag weer lekker in de stalling kunnen opsluiten.
Begonnen met de elektra weer op orde te krijgen. Her en der wat nieuwe rubbertjes.

En toen was er licht!

En dan is het toch weer veel werk om alle oude verfresten van de deurstoppen af te krijgen. Maar dan heb je ook wat...

En hetzelfde geldt voor de armsteunen.

Al met al een lekker relaxed dagje. Dat er maar snel nog een paar mogen volgen!
Begonnen met de elektra weer op orde te krijgen. Her en der wat nieuwe rubbertjes.

En toen was er licht!

En dan is het toch weer veel werk om alle oude verfresten van de deurstoppen af te krijgen. Maar dan heb je ook wat...

En hetzelfde geldt voor de armsteunen.

Al met al een lekker relaxed dagje. Dat er maar snel nog een paar mogen volgen!
Mooi gelukt dus.
Je bent een stuk verder dan ik met mijn projectje
Je bent een stuk verder dan ik met mijn projectje
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: 75-YB-34
Mooi Ree!
wanneer ga je voor de keuring?
Snel verder voordat het echt koud wordt!
Ferry
wanneer ga je voor de keuring?

Snel verder voordat het echt koud wordt!
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Volgend jaar wil ik er mee rijden. Liefst ook mee op vakantie kunnen. Volgend voorjaar APK, dus.
Ree, er zijn wat fotos verdwenen; ik was geinteresseerd in de fotos van bijv blz 30
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Hoi Jan,
Deze foto's heb ik gelinkt vanaf mijn facebook account. Deze hebben ze blijkbaar verplaatst waardoor de oriningele link niet meer werkt. Heel irritant... Het is voor mij wat veel moeite om alle links weer aan te passen. Heb je FB? Dan kan je me een uitnodiging sturen en staan al mijn foto's op een rij. De bewuste foto's staan daar ook tussen.
Als je op zoek bent naar een specifieke foto kan je het ook even vragen. Dan zoek ik hem voor je op.
Ree
Deze foto's heb ik gelinkt vanaf mijn facebook account. Deze hebben ze blijkbaar verplaatst waardoor de oriningele link niet meer werkt. Heel irritant... Het is voor mij wat veel moeite om alle links weer aan te passen. Heb je FB? Dan kan je me een uitnodiging sturen en staan al mijn foto's op een rij. De bewuste foto's staan daar ook tussen.
Als je op zoek bent naar een specifieke foto kan je het ook even vragen. Dan zoek ik hem voor je op.
Ree