STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Heeft er iemand een tip om weglopen van benzine uit pomp na aantal dagen te voorkomen ?
Ik dacht aan een tussen kraantje, werkt dat ? of loopt benzine dan ook terug.
en waar haal ik een kraantje 2x8mm (binnenmaat slang) ik vint overal 8mm/6mm
Ik dacht aan een tussen kraantje, werkt dat ? of loopt benzine dan ook terug.
en waar haal ik een kraantje 2x8mm (binnenmaat slang) ik vint overal 8mm/6mm
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Naar ik mij heb laten vertellen is dat de charme van een oude auto... dat je na een paar dagen stilstand eerst met de hand op de pomp moet pompen om benzine omhoog te krijgen.
Zelf heb ik er een electrische pomp in zitten
Maar ook een kraantje bij de benzineafsluiter die er voor LPG op zit, dus ze zijn er wel met die maat (zij het dat er bij mij dan ook een electromagnetische schakelaar bij zit).
Zelf heb ik er een electrische pomp in zitten

Maar ook een kraantje bij de benzineafsluiter die er voor LPG op zit, dus ze zijn er wel met die maat (zij het dat er bij mij dan ook een electromagnetische schakelaar bij zit).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Ik vint het charmant dat HY "anders" is.
maar na 3 dagen stilstand al benzine slang moeten lostrekken en benzine in gieten
(pompen met de hand helpt niet) in pomp om te starten niet zo.
electromagnetische schakelaar is intresant. ik ben wel aan het overwegen om later lpg in te bouwen.
maar na 3 dagen stilstand al benzine slang moeten lostrekken en benzine in gieten
(pompen met de hand helpt niet) in pomp om te starten niet zo.
electromagnetische schakelaar is intresant. ik ben wel aan het overwegen om later lpg in te bouwen.
Laatst gewijzigd door Coendalini op di jan 13, 2015 2:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
een benzineafsluiter kun je ook met de hand bedienen als je dat mocht willen.
Maar ik zou hem dan gewoon aansluiten op geschakelde plus via contactslot, dan hoef je er niet meer aan te denken.
Ik heb zelf een elektrische pomp en sindsdien vind ik wel dat hij koud veel beter loopt.
Met de originele pomp kon ik in het begin nooit gas geven.
Maar ik zou hem dan gewoon aansluiten op geschakelde plus via contactslot, dan hoef je er niet meer aan te denken.
Ik heb zelf een elektrische pomp en sindsdien vind ik wel dat hij koud veel beter loopt.
Met de originele pomp kon ik in het begin nooit gas geven.
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Misschien tijd om de benzine pomp te vervangen/ reviseren? In de pomp zitten klepjes die terugstromen zouden moeten voorkomen. Omdat deze klepjes niet goed afdichten zuigt de pomp ook minder goed (of helemaal niet) aan.
HY rijder sinds 1995.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Tja ... ik heb het met Otje in al die jaren nog nóóit ànders meegemaakt dan dat ik (wanneer er een paar dagen niet mee gereden was) 3x (ca. 5 seconden) moet starten (met uitgetrokken choke en zónder het gaspedaal aan te raken !) en vervolgens komt de motor op gang ...
Eventjes (op de choke) een beetje warm laten draaien, choke half terug en wegrijden. Na enkele tientallen meters de choke helemaal uitschakelen.
Eventjes (op de choke) een beetje warm laten draaien, choke half terug en wegrijden. Na enkele tientallen meters de choke helemaal uitschakelen.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Ik hoor wel meer van deze startproblemen bij oudere auto's. Maar dat zijn natuurlijk ook oude auto's...Leo schreef:Misschien tijd om de benzine pomp te vervangen/ reviseren? In de pomp zitten klepjes die terugstromen zouden moeten voorkomen. Omdat deze klepjes niet goed afdichten zuigt de pomp ook minder goed (of helemaal niet) aan.
Een elektrische pomp kon wel eens goedkoper zijn dan reviseren. En ook na de winterstop van een paar maanden heb je dan een goed startende bus.
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Een nieuwe benzine pomp kost in het HY magazijn € 55, inclusief pakking. Een elektrische pomp heeft inderdaad het voordeel dat die al pompt voordat de motor draait.
Bij een andere klassieker die ik heb was ik verbaast hoe snel de nieuwe mechanische pomp benzine oppompte.
Bij mijn HY duurt het ook even. Maar deze start prima op LPG. Wel rij ik af en toe op benzine om het systeem gangbaar te houden. Ik denk dat ik voor de HY ook een nieuwe pomp ga kopen.
Bij een andere klassieker die ik heb was ik verbaast hoe snel de nieuwe mechanische pomp benzine oppompte.
Bij mijn HY duurt het ook even. Maar deze start prima op LPG. Wel rij ik af en toe op benzine om het systeem gangbaar te houden. Ik denk dat ik voor de HY ook een nieuwe pomp ga kopen.
HY rijder sinds 1995.
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Het blijkt nu dat hy na een dag of 3 redelijk goed start, maar het stationair niet goed is af te stellen.
hy ploft ook om de 1 a 2 seconde, kan dat zijn omdat ik de uitlaat nog moet kitten?
kleppen nog niet zijn gaan zetten (gerevizeerd blok) of de ontsteking niet goed staat?
Als ik lpg in wil bouwen, wat behelsd dat ? tank, leiding, wissel unit of hoe noem je dat? is daar een topic van?
hy ploft ook om de 1 a 2 seconde, kan dat zijn omdat ik de uitlaat nog moet kitten?
kleppen nog niet zijn gaan zetten (gerevizeerd blok) of de ontsteking niet goed staat?
Als ik lpg in wil bouwen, wat behelsd dat ? tank, leiding, wissel unit of hoe noem je dat? is daar een topic van?
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Hoe oud is je benzine?
Weglopen van benzine met wat trage eerste start is een veelgehoord verschijnsel bij deze motoren. HY, Traction en DS rijders kennen dit. Ikzelf heb er gelukkig geen last van. Oorzaak ligt veelal in niet goed sluitende klepjes van de benzinepomp. Er wordt vaak gesuggereerd dat ethanol in de benzine hieraan bijdraagt. Grootste boosdoener is de winterstilstand omdat de modernere benzine sneller oud wordt dan vroeger. Bij doorrijden in de winter treedt dit minder op. Oplossingen zijn er in de vorm van een electrische pomp of terugslagklep tussen pomp en carburateur of filter vóór de pomp (alle symptomatisch). De pomp in orde maken is meestal afdoende.
Het ploffen in de uitlaat komt ook bij tractions met dezelfde motoren zeer veelvuldig voor en lijkt er gewpon bij te horen, mits je er zeker van bent dat de motor verder in orde is. Kleppen moeten misschien wat inslaan maar behoren na een revisie goed te sluiten. Aangezien de kop toch straks toch nagetrokken moet worden en de kleppen derhalve opnieuw gesteld moeten worden is dat straks op orde.
Als de carburateur stationair niet mooi af te stellen is pleit dat voor vuil in het ststionaire circuit, meestal de sproeier. Ik heb ook wel eens vuil achter de regelschroef vandaan gepeuterd.
Ontsteking moet natuurlijk in orde zijn. Frisse contactpunten en verdeletkapcontacten en niet te veel slingering in de verdeleras. Slan de bougiekabels niet door? Bougies goed?
Als dit alles in orde is (ik ben vast wat vergeten) zou ik me geen zorgen maken over het ploffen.
Gas/LPG inbouwen is pas zinvol als de motor echt goed loopt op benzine.
Er zijn door de veranderde oldtimeregeling veel gasinstallaties uitgebouwd en dus op de markt voor een redelijke prijs.
Voorschriften kun je vinden als je googelt
.
Weglopen van benzine met wat trage eerste start is een veelgehoord verschijnsel bij deze motoren. HY, Traction en DS rijders kennen dit. Ikzelf heb er gelukkig geen last van. Oorzaak ligt veelal in niet goed sluitende klepjes van de benzinepomp. Er wordt vaak gesuggereerd dat ethanol in de benzine hieraan bijdraagt. Grootste boosdoener is de winterstilstand omdat de modernere benzine sneller oud wordt dan vroeger. Bij doorrijden in de winter treedt dit minder op. Oplossingen zijn er in de vorm van een electrische pomp of terugslagklep tussen pomp en carburateur of filter vóór de pomp (alle symptomatisch). De pomp in orde maken is meestal afdoende.
Het ploffen in de uitlaat komt ook bij tractions met dezelfde motoren zeer veelvuldig voor en lijkt er gewpon bij te horen, mits je er zeker van bent dat de motor verder in orde is. Kleppen moeten misschien wat inslaan maar behoren na een revisie goed te sluiten. Aangezien de kop toch straks toch nagetrokken moet worden en de kleppen derhalve opnieuw gesteld moeten worden is dat straks op orde.
Als de carburateur stationair niet mooi af te stellen is pleit dat voor vuil in het ststionaire circuit, meestal de sproeier. Ik heb ook wel eens vuil achter de regelschroef vandaan gepeuterd.
Ontsteking moet natuurlijk in orde zijn. Frisse contactpunten en verdeletkapcontacten en niet te veel slingering in de verdeleras. Slan de bougiekabels niet door? Bougies goed?
Als dit alles in orde is (ik ben vast wat vergeten) zou ik me geen zorgen maken over het ploffen.
Gas/LPG inbouwen is pas zinvol als de motor echt goed loopt op benzine.
Er zijn door de veranderde oldtimeregeling veel gasinstallaties uitgebouwd en dus op de markt voor een redelijke prijs.
Voorschriften kun je vinden als je googelt
.
Laatst gewijzigd door JanW op vr jan 16, 2015 12:15 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Er zijn tijden geweest - oa de tijd waarin mijn HY is geproduceerd - dat er een handpompje op de benzinepomp zit. Als mijn bus een tijdje heeft stilgestaan, pomp ik totdat er benzene in het filter zit, en dan start ie binnen een mum van tijd. Als je een carburateur hebt met acceleratiesproeier, kan je hetzelfde bereiken door te pompen met het gaspedaal, maar dat hebben onze bussen niet...
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
de ene helft van maanden geleden, de andere helft van vorige week.JanW schreef:Hoe oud is je benzine?
er zit een filter voor de pomp, maar de pomp is schoongemaakt maar niet gecontroleerd op (lucht)lekage.JanW schreef:Oplossingen zijn er in de vorm van een electrische pomp of terugslagklep tussen pomp en carburateur of filter vóór de pomp (alle symptomatisch). De pomp in orde maken is meestal afdoende.
Na hoeveer KM is 'straks'?JanW schreef:Het ploffen in de uitlaat komt ook bij tractions met dezelfde motoren zeer veelvuldig voor en lijkt er gewpon bij te horen, mits je er zeker van bent dat de motor verder in orde is. Kleppen moeten misschien wat inslaan maar behoren na een revisie goed te sluiten. Aangezien de kop toch straks toch nagetrokken moet worden en de kleppen derhalve opnieuw gesteld moeten worden is dat straks op orde.
de carburateur kan ergens vuil zijn.JanW schreef:Als de carburateur stationair niet mooi af te stellen is pleit dat voor vuil in het ststionaire circuit, meestal de sproeier. Ik heb ook wel eens vuil achter de regelschroef vandaan gepeuterd.
Er zit een elektronische ontsteking in. die kan ik nog fijn regelen, maar waar let je dan op?JanW schreef:Ontsteking moet natuurlijk in orde zijn. Frisse contactpunten en verdeletkapcontacten en niet te veel slingering in de verdeleras. Slan de bougiekabels niet door? Bougies goed?
de opmerking over gas kwam ter spraken inverband met waneer benzine niet of minder terug loopt.JanW schreef:Als dit alles in orde is (ik ben vast wat vergeten) zou ik me geen zorgen maken over het ploffen.
Gas/LPG inbouwen is pas zinvol als de motor echt goed loopt op benzine.
Dank je JanW. Grt, CoenJanW schreef:Er zijn door de veranderde oldtimeregeling veel gasinstallaties uitgebouwd en dus op de markt voor een redelijke prijs. Voorschriften kun je vinden als je googelt.
Laatst gewijzigd door Coendalini op za jan 17, 2015 1:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Coendalini
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 165
- Lid geworden op: zo mei 22, 2011 6:05 pm
- Kenteken: AR-72-69
- Locatie: Eindhoven
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Mijne heeft ook zo'n handpompje maar dat is in principe het zelfde als starten. er komt na lange tijd staan geen benziene omhoog omdat de pomp lucht lekt? en dan droog staat.Ree schreef:Er zijn tijden geweest - oa de tijd waarin mijn HY is geproduceerd - dat er een handpompje op de benzinepomp zit. Als mijn bus een tijdje heeft stilgestaan, pomp ik totdat er benzene in het filter zit, en dan start ie binnen een mum van tijd. Als je een carburateur hebt met acceleratiesproeier, kan je hetzelfde bereiken door te pompen met het gaspedaal, maar dat hebben onze bussen niet...
Ik ga beginnen met een nieuwe pomp uit het magazijn. als dat niet voldoet komt er een terugslag klep bij. en van de zomer lpg, maar dat laatste niet omdat de benzine terug loopt

Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
De leiding tussen tank en pomp moet ook perfect dicht zijn.
Een miniscuul(geen lekkage zichtbaar) gaatje zorgt ervoor dat de leiding toch leeg loopt.
Om een motor goed op LPG te laten lopen, is perfect op benzine lopen niet nodig.
Natuurlijk moeten de kleppen en ontsteking wel in orde zijn.
Een miniscuul(geen lekkage zichtbaar) gaatje zorgt ervoor dat de leiding toch leeg loopt.
Om een motor goed op LPG te laten lopen, is perfect op benzine lopen niet nodig.
Natuurlijk moeten de kleppen en ontsteking wel in orde zijn.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
Kleine toevoeging m.b.t. tot het "LPG-verhaal": gezien het feit dat jouw TUB inmiddels al "55+" is en je je dus geen enkel moment meer druk hoeft te maken over het herziene "MRB-gebeuren" zou je eens wat info kunnen inwinnen bij een bijna-stadsgenoot van je: http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
Heb daar bij Otje een LPG-installatie laten inbouwen. Bewust "laten doen" omdat "spelen met gas" niet in mijn beleving van "veiligheid" past ...
Heb daar bij Otje een LPG-installatie laten inbouwen. Bewust "laten doen" omdat "spelen met gas" niet in mijn beleving van "veiligheid" past ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)