brandstofpomp
brandstofpomp
Hallo HY vrienden en vriendinnen,
Wat is de brandstofdruk die een normale mechanische brandstofpomp levert op de HY?
Ik heb namelijk een elektische pomp gemonteerd, en die zorgt ervoor dat de carburateur overstroomt. De druk van deze pomp is dus te hoog.
Wie heeft goede ervaringen met een elektrische pomp en wat was het type en de opvoerdruk van die pomp?
Groeten,
Edwin.
Wat is de brandstofdruk die een normale mechanische brandstofpomp levert op de HY?
Ik heb namelijk een elektische pomp gemonteerd, en die zorgt ervoor dat de carburateur overstroomt. De druk van deze pomp is dus te hoog.
Wie heeft goede ervaringen met een elektrische pomp en wat was het type en de opvoerdruk van die pomp?
Groeten,
Edwin.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Ik heb zelf een Hardi (van Henny van der Lee) en die werkt perfect.
Helaas staat op 't bijgeleidende blaadje niets over brandstofdruk enzo.
Neem niet aan dat je 'm hoger dan je carburateur gemonteerd hebt? (zou ook niet weten waar dan
)
Mogelijk te dikke of juist te dunne slangen gebruikt? (ik noem maar wat)
Helaas staat op 't bijgeleidende blaadje niets over brandstofdruk enzo.
Neem niet aan dat je 'm hoger dan je carburateur gemonteerd hebt? (zou ook niet weten waar dan

Mogelijk te dikke of juist te dunne slangen gebruikt? (ik noem maar wat)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr mei 14, 2004 2:38 pm
- Locatie: Gieten
benzine pomp
Je moet een benzine pomp nemen van een auto zonder injectie. De pompen voor auto's met injectie geven te veel druk. Ff zoeken dus naar een oud type pomp.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Hoi allemaal,
ik heb een pomp speciaal voor auto´s met carburateurs gekocht,
namelijk een Facet solid state pomp,
maar de druk is blijkbaar te hoog.
Hij levert maximaal 7 psi, dat is 1 bar.
Ik heb gezien dat er ook een versie is tot maximaal 4 psi, 0.57 bar,
dus ik denk dat ik die eens ga proberen.
Ik laat nog weten of het gelukt is.
Edwin.
ik heb een pomp speciaal voor auto´s met carburateurs gekocht,
namelijk een Facet solid state pomp,
maar de druk is blijkbaar te hoog.
Hij levert maximaal 7 psi, dat is 1 bar.
Ik heb gezien dat er ook een versie is tot maximaal 4 psi, 0.57 bar,
dus ik denk dat ik die eens ga proberen.
Ik laat nog weten of het gelukt is.
Edwin.
Hallo allemaal,
ik heb vandaag een Hardi pomp gemonteerd,
en die werkt goed. Mooi ding, en slaat mooi af als de carburateur vol is.
Voor de technisch geinteresseerden:
Ik heb tevens voor de veiligheid een circuit met relais aangelegd die ervoor zorgt dat de pomp stopt als de motor afslaat en er geen oliedruk is.
Daarnaast een automatische by-pass voor als je start en er nog geen oliedruk is, want dan moet ie natuurlijk wel pompen.
De oude mechanische pomp heb ik uit elkaar gehaald, en die zit vol met olie bagger en sludge, echt niet fijn. Omdat de pomp direct contact heeft met het carter krijg je dit, eigenlijk niet zo´n fijne ontwerpoplossing naar mijn mening. De motor lekte ook olie via de pomp.
In ieder geval ben ik blij met deze upgrade.
De prijs viel ook mee, 49 euri, ik zag via je website Leipie, dat jij er veel meer voor betaald hebt?!
Groeten,
Edwin.
ik heb vandaag een Hardi pomp gemonteerd,
en die werkt goed. Mooi ding, en slaat mooi af als de carburateur vol is.
Voor de technisch geinteresseerden:
Ik heb tevens voor de veiligheid een circuit met relais aangelegd die ervoor zorgt dat de pomp stopt als de motor afslaat en er geen oliedruk is.
Daarnaast een automatische by-pass voor als je start en er nog geen oliedruk is, want dan moet ie natuurlijk wel pompen.
De oude mechanische pomp heb ik uit elkaar gehaald, en die zit vol met olie bagger en sludge, echt niet fijn. Omdat de pomp direct contact heeft met het carter krijg je dit, eigenlijk niet zo´n fijne ontwerpoplossing naar mijn mening. De motor lekte ook olie via de pomp.
In ieder geval ben ik blij met deze upgrade.
De prijs viel ook mee, 49 euri, ik zag via je website Leipie, dat jij er veel meer voor betaald hebt?!
Groeten,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Hoi Boudewijn,
de pomp heb ik gekocht bij HAP automaterialen in Veldhoven,
ze hebben ook een website: http://www.oldtimeronderdelen.nl
Het olieprobleem heb ik opgelost door de mechanische pomp te verwijderen (lees: in de prullenbak te gooien) en het gat af te dichten met een stalen plaatje met dezelfde vorm als de voet van de pomp.
Mijn motorblok is nu helemaal lekvrij,
waar ik echt blij mee ben. Om overal olievlekken achter te laten, vind ik niet zo netjes, en is ook niet goed voor het milieu
Groeten,
Edwin.
de pomp heb ik gekocht bij HAP automaterialen in Veldhoven,
ze hebben ook een website: http://www.oldtimeronderdelen.nl
Het olieprobleem heb ik opgelost door de mechanische pomp te verwijderen (lees: in de prullenbak te gooien) en het gat af te dichten met een stalen plaatje met dezelfde vorm als de voet van de pomp.
Mijn motorblok is nu helemaal lekvrij,
waar ik echt blij mee ben. Om overal olievlekken achter te laten, vind ik niet zo netjes, en is ook niet goed voor het milieu

Groeten,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 182
- Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
Een mooie oplossing. Nog even een handige aanvulling;ed-hz schreef: Ik heb tevens voor de veiligheid een circuit met relais aangelegd die ervoor zorgt dat de pomp stopt als de motor afslaat en er geen oliedruk is.
Daarnaast een automatische by-pass voor als je start en er nog geen oliedruk is, want dan moet ie natuurlijk wel pompen.
Je kan hiervoor ook een relais gebruiken welke voor LPG gebruikt wordt. Zo'n relais is aangesloten op de min van de bobine, zodra de wagen op contact staat gaat hij een aantal seconden schakelen, dit is het moment op te starten. Start hij niet of slaat de motor af, dan schakeld het relais weer uit.
Dit slimme relais "herkend" het verschil tussen gelijkspanning (op contact)en wisselspanning (lopende motor).
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Yup, 92 euro bij Henny van der Lee... niet zo'n goede koop dus blijkbaared-hz schreef: In ieder geval ben ik blij met deze upgrade.
De prijs viel ook mee, 49 euri, ik zag via je website Leipie, dat jij er veel meer voor betaald hebt?!

Maar goed, 't ding werkt verder perfect en rij er alweer bijna een jaar mee zonder problemen (zonder problemen met de pomp uiteraard, problemen zat

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Hoi Geert,
Ik woon vlakbij Amsterdam, ik heb de pomp laten opsturen.
Ik vind de mechanische pomp oplossing niet zo fijn bij de HY, in verband met de olie bende in de pomp en de lekkage. Bij een eend bijvoorbeeld zit je niet met dit probleem, het ontwerp is anders.
Met de elektrische pomp is het handig dat, als ik de bus uit de stalling haal, ik meteen brandstof in de carburateur heb en niet lang hoef te starten of met de hand te pompen.
Ik vind het ook leuk om slimme technische dingetjes te verzinnen, dus zo´n circuitje met relais vindt ik juist leuk om te maken.
Ik heb bijvoorbeeld ook elektronische ontsteking in mijn bus, maar dan niet die dure van 1-2-3 maar een zelfbouwpakketje van Velleman wat maar 14 euro kost en het perfect doet (Ik rijdt er bv. al 10 jaar met tevredenheid mee in mijn GS).
Ik denk dat ik mij aansluit bij de slogan van Ewald,
´waarom makkelijk doen als het moeilijk kan´.
Groetjes,
Edwin.
Ik woon vlakbij Amsterdam, ik heb de pomp laten opsturen.
Ik vind de mechanische pomp oplossing niet zo fijn bij de HY, in verband met de olie bende in de pomp en de lekkage. Bij een eend bijvoorbeeld zit je niet met dit probleem, het ontwerp is anders.
Met de elektrische pomp is het handig dat, als ik de bus uit de stalling haal, ik meteen brandstof in de carburateur heb en niet lang hoef te starten of met de hand te pompen.
Ik vind het ook leuk om slimme technische dingetjes te verzinnen, dus zo´n circuitje met relais vindt ik juist leuk om te maken.
Ik heb bijvoorbeeld ook elektronische ontsteking in mijn bus, maar dan niet die dure van 1-2-3 maar een zelfbouwpakketje van Velleman wat maar 14 euro kost en het perfect doet (Ik rijdt er bv. al 10 jaar met tevredenheid mee in mijn GS).
Ik denk dat ik mij aansluit bij de slogan van Ewald,
´waarom makkelijk doen als het moeilijk kan´.

Groetjes,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Ik heb er verder geen relais of wat dan ook achter, maar vooral het gemak bij het starten sprak me wel aan 
't is nu contact om, pomp even laten uitratelen en direct starten (dit in combinatie met de 123 zorgt er voor dat ik daarna zo gauw hij rolt al de choke weer in kan doen (tenzij 't koud/nat weer is)).

't is nu contact om, pomp even laten uitratelen en direct starten (dit in combinatie met de 123 zorgt er voor dat ik daarna zo gauw hij rolt al de choke weer in kan doen (tenzij 't koud/nat weer is)).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Oke jullie hebben me overtuigd, ik heb vandaag al meteen contact met de leverancier gehad en een aantal pompen op voorraad genomen en uiteraard op mijn site gezet.
http://www.citroworld.com/webshop.php?cat=180
http://www.citroworld.com/webshop.php?cat=180