Ik ben mijn HY aan het renoveren en had daarom mijn koplampen gedemonteerd. Nadat ik ze er weer heb opgezet doen mijn stadslichten het wel (nadat ik ook nog eerst de massa opnieuw had aangesloten) maar de rest van de verlichting niet.
Als je voor de hy staat met je neus naar de voorruit had ik de aansluitingen op de "unit" voor de lamp als volgt aangesloten
Links geel boven groen en rechts rood.
Als ik per stuk het stadslichtlampje gebruik doen alle afzonderlijke (3) draden het, dus er zit spanning op. Als ik de koplamp erin doe doet deze in zijn geheel niets. Ook een nieuwe lamp doet het niet.
Wat doe ik fout????????
Koplampen
-
- HY Forum Kenner
Koplampen
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Het klinkt alsof je de massadraad verkeerd hebt aangesloten. Als je op de ene kant van de gloeidraad 12V zet en op de andere ook, doet de lamp niets. M.a.w. het is gewoon een kwestie van meten is weten en de draadjes omkeren. Je kan in je duplolamp zien welk contact het massacontact is. Dat is het contact waar in de lamp allebei de gloeidraden aan vast zitten. Verder is je dimlicht het gloeidraadje met het metalen kapje eroverheen.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Kenner
Beste Boudewijn,
Bedankt voor je antwoord op mijn probleem met de lampen. Je antwoord was bijzonder uitvoerig en duidelijk. Toen je ook over de massa begon, zette mij dit aan het denken. Daarna heb ik nog ergens een schema van de bedrading opgedoken en ben deze gaan "lezen" en toen kwam ik mede door jouw idee op het feit dat de gloeilamp geen massa had. Het rode draadje had ik aangesloten op de koplamp en deze had dus op het stadslichtje moeten worden aangesloten en vervolgens de bruine op de gloeilamp.
Nu doet hij het weer. Bedankt voor je medewerking.
Ik ben trouwens ook tot de slotsom gekomen dat ik waarschijnlijk de gehele bedrading een keer mag vervangen, want bij alles wat ik los haal en weer vastzet is de massa elke keer een probleem. De HY is van 1969.
Maar dit heeft niet prioriteitnummer 1
Groetjes
Chiel Ruijsbroek
Bedankt voor je antwoord op mijn probleem met de lampen. Je antwoord was bijzonder uitvoerig en duidelijk. Toen je ook over de massa begon, zette mij dit aan het denken. Daarna heb ik nog ergens een schema van de bedrading opgedoken en ben deze gaan "lezen" en toen kwam ik mede door jouw idee op het feit dat de gloeilamp geen massa had. Het rode draadje had ik aangesloten op de koplamp en deze had dus op het stadslichtje moeten worden aangesloten en vervolgens de bruine op de gloeilamp.
Nu doet hij het weer. Bedankt voor je medewerking.
Ik ben trouwens ook tot de slotsom gekomen dat ik waarschijnlijk de gehele bedrading een keer mag vervangen, want bij alles wat ik los haal en weer vastzet is de massa elke keer een probleem. De HY is van 1969.
Maar dit heeft niet prioriteitnummer 1
Groetjes
Chiel Ruijsbroek
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.