problemen met carburateur / onregelmatig tijdens gas geven
problemen met carburateur / onregelmatig tijdens gas geven
Beste mensen,
Sinds vorige week heb ik mijn auto terug van de garage.
Er blijft echter nog een probleem open staan waarvan de garagehouder denkt dat het probleem bij de carburateur ligt maar niet weet hoe het op te lossen. Daarom leg ik het graag aan jullie voor.
Het probleem is het volgende; Als ik het gaspedaal induw geeft hij met horten en stoten gas. Het lijkt of hij onregelmatig benzine doorspuit. Als ik de choke helemaal heb uitgetrokken is dit probleem echter veel minder. Ik heb dus al een circa 50km gereden met de choke uitgetrokken. Als ik de choke helemaal induw is er nauwelijks mee te rijden...
Ik heb een filmpje gemaakt om het te verduidelijken...
https://www.youtube.com/watch?v=Kr9NNtC ... load_owner
In dit filmpje heb ik het gas zachtjes ingedrukt en is de choke helemaal ingeduwd.
Het volgende is al gebeurd...
Kleppen zijn gesteld
Carburateur is grondig schoon gemaakt en heeft in een tinner badje gelegen.
zuigt geen valse lucht aan (volgens de garage houder)
benzinepomp werkt goed (volgens de garage houder)
Het is een Solex carburateur.
Is er iemand die dit ook al eens meegemaakt heeft of weet wat de oorzaak van dit probleem is?
alvast vriendelijk bedankt! Jeroen
Sinds vorige week heb ik mijn auto terug van de garage.
Er blijft echter nog een probleem open staan waarvan de garagehouder denkt dat het probleem bij de carburateur ligt maar niet weet hoe het op te lossen. Daarom leg ik het graag aan jullie voor.
Het probleem is het volgende; Als ik het gaspedaal induw geeft hij met horten en stoten gas. Het lijkt of hij onregelmatig benzine doorspuit. Als ik de choke helemaal heb uitgetrokken is dit probleem echter veel minder. Ik heb dus al een circa 50km gereden met de choke uitgetrokken. Als ik de choke helemaal induw is er nauwelijks mee te rijden...
Ik heb een filmpje gemaakt om het te verduidelijken...
https://www.youtube.com/watch?v=Kr9NNtC ... load_owner
In dit filmpje heb ik het gas zachtjes ingedrukt en is de choke helemaal ingeduwd.
Het volgende is al gebeurd...
Kleppen zijn gesteld
Carburateur is grondig schoon gemaakt en heeft in een tinner badje gelegen.
zuigt geen valse lucht aan (volgens de garage houder)
benzinepomp werkt goed (volgens de garage houder)
Het is een Solex carburateur.
Is er iemand die dit ook al eens meegemaakt heeft of weet wat de oorzaak van dit probleem is?
alvast vriendelijk bedankt! Jeroen
- Bijlagen
-
- FullSizeRender (4).jpg (39.26 KiB) 41473 keer bekeken
-
- FullSizeRender (2).jpg (46.93 KiB) 41473 keer bekeken
-
- FullSizeRender (3).jpg (40.14 KiB) 41473 keer bekeken
Re: problemen met carburateur / onregelmatig tijdens gas gev
Wat gebeurt er als je het gas vol in duwt? Hoe is de stationair loop? Als allebeide goed zikn kon het wel eens de ontsteking zijn. Bobines zijn bekende veroorzakers van dergelijk gedrag
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Beste Jan,
Stagionair loopt hij prima en klinkt alles lekker. Vol gas reageert hij gewoon op tot dat dat hij weer vanuit het niets terug valt.
Dank voor je tip. Zijn er handelingen die ik kan uitvoeren om de bobine/ontsteking na te checken?
Grt. Jeroen
Stagionair loopt hij prima en klinkt alles lekker. Vol gas reageert hij gewoon op tot dat dat hij weer vanuit het niets terug valt.
Dank voor je tip. Zijn er handelingen die ik kan uitvoeren om de bobine/ontsteking na te checken?
Grt. Jeroen
Dan zou het in de vervroeging gelegen kunnen zijn. Zijn de contactvlakken van de punten wel vlak? Is de afstand niet te groot? Een oude bobine kan grillige ontsteking veroorzaken, vooral als hij warm wordt. Evenbeen andere proberenbgeeft uitsluitsel.Verder zou ik alle hoog en laagspanningscontacten nalopen. Ik ga er vanuit dat de bougies goed zijn.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Eerst nieuwe puntjes en condensator, dan verder zoeken...
Of heb je een 123?
Daarna zou ik kijken of het benzinefilter in je carburateur schoon is. Je weet maar nooit...
Of heb je een 123?
Daarna zou ik kijken of het benzinefilter in je carburateur schoon is. Je weet maar nooit...
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Als ik het filmpje zie en hoor wat de motor doet dan denk ik dat de vlotterhoogte van de carburateur niet goed staat, deze is zoals je schreef uit elkaar geweest. Als de vlotterhoogte te laag staat dan krijgt HY wel genoeg benzine om mooi stationair te lopen maar zodra je gas geeft blijkt de voorraad in de vlotterkamer te weinig en valt het toerental terug totdat er weer benzine bij gekomen is en de motor dus weer oppakt....en weer terug toerental omlaag etc etc.
Dit krijg je volgens mij oom als je aan de gasklep afstelling komt. Ik bedoel dat ding wat verzegeld zit. Ik geloof dat sommige dat de toerenbegrenzer noemen.
Bij gebrek aan acceleratiepomp zorgt dat mechanisme ervoor dat de gasklep niet in 1 keer open gaat zodat er ook geen extra benzine hoeft te komen.
Ik heb zelf een keer aan die afstelling gezeten en dat is met proberen wel goed te krijgen.
Maar eerst zorgen dat de basisdingen goed zijn. Kleppen stellen en ontsteking moet 100% zijn.
Bij gebrek aan acceleratiepomp zorgt dat mechanisme ervoor dat de gasklep niet in 1 keer open gaat zodat er ook geen extra benzine hoeft te komen.
Ik heb zelf een keer aan die afstelling gezeten en dat is met proberen wel goed te krijgen.
Maar eerst zorgen dat de basisdingen goed zijn. Kleppen stellen en ontsteking moet 100% zijn.
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Wat Gert zegt kan wel, ik heb t zelfde gehad met mijn 2cv. Ik dacht ook, in mijn ijver, laat ik de carburateur eens schoonmaken... Ik ben toevalig wat onzorgvuldig geweest met mijn vlottertje en heb waarschijnlijk de pinnetjes wat verbogen... Stationair prima, bij gas geven, horten en stoten.... Geprobeerd te herstellen, toen stroomde de benzine uit de carburateur....het luistert heeeeel nauw...LOL..
Omdat ik nog een oud exemplaar had liggen, even deze gemonteerd en probleem over....
Rene
Omdat ik nog een oud exemplaar had liggen, even deze gemonteerd en probleem over....
Rene
Bovengenoemde oorzaken kan ik niet goed rijmen met het dat dat vol gas wel goed gaat. Of zie ik t fout?
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Mijn verhaal wel (vind ik)
Een acceleratiepomp heb je alleen nodig bij het accelereren
Een acceleratiepomp heb je alleen nodig bij het accelereren
-
- HY Forum Grootmeester
- Kenteken: US-04-51
joost, die toeren begrenzer zorgt ervoor dat de motor de gasklep dichtzuigt bij te hoge toeren. De motor valt dan haast uit omdat de benzine toevoer stop. De klep is met een schroef die de veerdruk regelt af te stellen. Het best schroef je die veer op maximale sterkte zodat die (waardeloze) toerenbegrenzer het niet meer doet) Gewoon niet te veel toeren maken. Ja ik zeg waardeloos omdat het gewoonweg gevaarlijk is als je net die vrachtwagen inhaalt en je motor ineens inhoudt...
maar dat heeft verder niets te maken met het probleem zoals hier geschetst, tenzij ze deze veer losser hebben gesteld. Ik vermoed inderdaad ook een verkeerde vlotterhoogte, het is in ieder geval een gebrek aan benzine lijkt mij. Kan natuurlijk toch ook een benzine filter of de benzine pomp zijn.
maar dat heeft verder niets te maken met het probleem zoals hier geschetst, tenzij ze deze veer losser hebben gesteld. Ik vermoed inderdaad ook een verkeerde vlotterhoogte, het is in ieder geval een gebrek aan benzine lijkt mij. Kan natuurlijk toch ook een benzine filter of de benzine pomp zijn.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Als ik de post van 30 april opnieuw lees zou inderdaad de benzinetoevoer wel eens kunnen haperen; pomp opbrengst, filter, vlotterhoogte.
Laatst gewijzigd door JanW op vr mei 08, 2015 3:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
XM V6
Fiat Topolino 1938
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Jeroen, ben je er al uit ??
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
... enne, René: soms wel eens lastig, met àl die "pseudoniemen" en èchte namen, maar in dit geval
Groet,
Gert
P.S.: ben overigens wèl nieuwsgierig naar dé oplossing; Jeroen is kennelijk niet de enige die met dit probleem "worstelt" ...
heb IK me (toevallig eens ...) NIET in deze discussie gemengd ...Wat Gert zegt kan wel ...

Groet,
Gert
P.S.: ben overigens wèl nieuwsgierig naar dé oplossing; Jeroen is kennelijk niet de enige die met dit probleem "worstelt" ...
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- rene51
- HY Forum Super Expert
- Contacteer:
Hoi Gert...lol
Ik bedoel natuurlijk jacques.....
Rene
Ik bedoel natuurlijk jacques.....
Rene