een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Mooi project Jan.
Schiet lekker op zo te zien!
Wordt weer een stevig bakkie.
Succes!
Ferry
Schiet lekker op zo te zien!
Wordt weer een stevig bakkie.
Succes!
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Eeeuuhh ... tja ...
't kàn aan mijn leesbril liggen ... maar - dit topic volgend - verdwijnen er op raadselachtige wijze diverse (óók eerder geplaatste) "plaatjes" ...
Heb je ze wel goed "vastgeplakt" Jan ?
't kàn aan mijn leesbril liggen ... maar - dit topic volgend - verdwijnen er op raadselachtige wijze diverse (óók eerder geplaatste) "plaatjes" ...
Heb je ze wel goed "vastgeplakt" Jan ?
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Ik denk niet dat je leesbril het probleem is. Vanmiddag viel mij al op dat ik geen fotos kon uploaden of dat ze maar gedeeltelijk aankwamen. waarschijnlijk een probleempje bij de server waar de fotos gehost zijn
Bij mij lijkt alles nu weer goed.
Bij mij lijkt alles nu weer goed.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Ik heb alle verspreid liggende onderdelen verzameld op één aanhanger; dwz. alles behalve de motor.
Dus ik heb een rollende, gelaste koets plus een motor plus een hoop onderdelen
.
.
.
.
Bij het opladen zag ik alle spullen eigenlijk voor het eerst ECHT goed; de laadklep is aan onderzijde doorgeroest; verder zijn de raamsnorren/omlijstingen verroest. De rest is hooguit bruin door oppervlakte roest maar nog verrassend gaaf;de radiator is als nieuw; dus geen tegenvallers.
Een bekende zag de aanhanger vol met spullen en vroeg of ik 'die ouwe troep" eindelijk naar het grof vuil ging brengen.....
wat kunnen sommige werelden toch van elkaar verschillen.
en dat spul samen moet uiteindelijk zoiets worden: "dans son jus", maar technisch in orde;

Ik ben nog niet met de motor begonnen omdat ik enkele dagen geleden een aanbod kreeg om in bezit te komen van professioneel stellingsmateriaal. Dus dat heb ik gisteren opgehaald en in de loods gelegd. Als die stellingen staan kan ik de onderdelen daarin rangschikken, lekker overzichtelijk; tevens krijg ik dan een groot vloeroppervlak vrij wat nu ingenomen wordt door diverse motoren, bakken en plaat materiaal staat.
kortom, ik heb nog even te gaan...
Dus ik heb een rollende, gelaste koets plus een motor plus een hoop onderdelen





Bij het opladen zag ik alle spullen eigenlijk voor het eerst ECHT goed; de laadklep is aan onderzijde doorgeroest; verder zijn de raamsnorren/omlijstingen verroest. De rest is hooguit bruin door oppervlakte roest maar nog verrassend gaaf;de radiator is als nieuw; dus geen tegenvallers.
Een bekende zag de aanhanger vol met spullen en vroeg of ik 'die ouwe troep" eindelijk naar het grof vuil ging brengen.....
wat kunnen sommige werelden toch van elkaar verschillen.
en dat spul samen moet uiteindelijk zoiets worden: "dans son jus", maar technisch in orde;

Ik ben nog niet met de motor begonnen omdat ik enkele dagen geleden een aanbod kreeg om in bezit te komen van professioneel stellingsmateriaal. Dus dat heb ik gisteren opgehaald en in de loods gelegd. Als die stellingen staan kan ik de onderdelen daarin rangschikken, lekker overzichtelijk; tevens krijg ik dan een groot vloeroppervlak vrij wat nu ingenomen wordt door diverse motoren, bakken en plaat materiaal staat.
kortom, ik heb nog even te gaan...
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
verrassing


een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Vandaag de rechter fusee gedemonteerd: van beide remcilinders is een oortje afgebroken. Dus nu zijn 3 van de 4 cilinders stuk. Is dit een bekend probleem bij HY bussen?
Hoe is jullie ervaring en wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
Hoe is jullie ervaring en wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Edoch:Berichttitel: Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966 Antwoord met een citaat
Op een andere site is ook een blog over deze bus http://www.official-lifestyle.com/the-c ... he-welder/
This site has been temporarily disabled, please try again later.

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Volgens mij gebeurt dat helaas vaker. Sowieso als je ze laat vallen, maar blijkbaar ook als ze bijvoorbeeld te vast hebben gezeten o.i.d.JanW schreef:Vandaag de rechter fusee gedemonteerd: van beide remcilinders is een oortje afgebroken. Dus nu zijn 3 van de 4 cilinders stuk. Is dit een bekend probleem bij HY bussen?
Hoe is jullie ervaring en wat zou de oorzaak kunnen zijn ?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
@Otje
Citaat:
This site has been temporarily disabled, please try again later.

Dat klopt zag ik; dit adres/domein is verwijderd; ik heb het gecorrigeerd in de desbetreffende post
Het blog is verplaatst naar http://www.official-automotive.com/index.php?do=/blog/
NB: ik ben niet de auteur van dit blog
Citaat:
This site has been temporarily disabled, please try again later.

Dat klopt zag ik; dit adres/domein is verwijderd; ik heb het gecorrigeerd in de desbetreffende post
Het blog is verplaatst naar http://www.official-automotive.com/index.php?do=/blog/
NB: ik ben niet de auteur van dit blog
Laatst gewijzigd door JanW op wo mei 27, 2015 11:26 am, 2 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
@LEIPIE
Aan laten vallen ben ik niet toegekomen; bij demontage bleek de boel al stuk te zijn.
Bij bestudering van de breukvlakken bleek dat het om oudere breuken gaat.
- Dat ze te strak vastgezet zijn klinkt plausibel als oorzaak, alhoewel de lager/afstandsbus dat zou moeten voorkomen. Ik zal eens kijken of ze klem komen als de bouten goed vastgezet worden. Een heel dunne shim zou dat moeten oplossen.
- Een mogelijkheid waar ik zelf aan dacht, is dat de remtrommels uitgedraaid zijn; er zijn nl nauwelijks tot geen slijtranden in de trommels terwijl ze er toch niet erg jeugdig meer uitzien. Bij het afdraaien ontstaat er een heel fijne schroefdraad die in een nabewerking verwijderd behoort te worden met een steen. Als dat niet is gedaan gaan de remschoenen naar binnen of buiten bewegen tijdens het remmen en wrikken dan op de bout waarmee ook de remcilinder vastzit. Dat kan weer de geleidelijk ontstane breuk in het oortje verklaren.
Om die reden worden trommels vaak alleen geslepen. ipv eerst uitgedraaid.
- zou (meerdere malen) verwijderen van de trommels zonder dat de schoenen goed zijn teruggesteld dergelijke krachten op de schoenen kunnen veroorzaken dat de cilinders dermate bewegen dat een oortje kan afbreken? Gelukkig was alles gangbaar en kon ik de trommel steeds gemakkelijk draaien tijdens verwijderen.


Aan laten vallen ben ik niet toegekomen; bij demontage bleek de boel al stuk te zijn.
Bij bestudering van de breukvlakken bleek dat het om oudere breuken gaat.
- Dat ze te strak vastgezet zijn klinkt plausibel als oorzaak, alhoewel de lager/afstandsbus dat zou moeten voorkomen. Ik zal eens kijken of ze klem komen als de bouten goed vastgezet worden. Een heel dunne shim zou dat moeten oplossen.
- Een mogelijkheid waar ik zelf aan dacht, is dat de remtrommels uitgedraaid zijn; er zijn nl nauwelijks tot geen slijtranden in de trommels terwijl ze er toch niet erg jeugdig meer uitzien. Bij het afdraaien ontstaat er een heel fijne schroefdraad die in een nabewerking verwijderd behoort te worden met een steen. Als dat niet is gedaan gaan de remschoenen naar binnen of buiten bewegen tijdens het remmen en wrikken dan op de bout waarmee ook de remcilinder vastzit. Dat kan weer de geleidelijk ontstane breuk in het oortje verklaren.
Om die reden worden trommels vaak alleen geslepen. ipv eerst uitgedraaid.
- zou (meerdere malen) verwijderen van de trommels zonder dat de schoenen goed zijn teruggesteld dergelijke krachten op de schoenen kunnen veroorzaken dat de cilinders dermate bewegen dat een oortje kan afbreken? Gelukkig was alles gangbaar en kon ik de trommel steeds gemakkelijk draaien tijdens verwijderen.


Laatst gewijzigd door JanW op wo mei 27, 2015 11:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Oh wauw, daar word je niet echt vrolijk van dat dat al tijden bijna doorgescheurd is.
De opties die je geeft zou ik al niet kunnen bedenken, dus ik neem aan dat ze plausibel zijn
Bij het verwijderen van de trommels is vaak een slagtrekker nodig, dus daar zijn grote krachten aan het werk... als de schoenen niet goed teruggesteld zijn, dat komen die krachten inderdaad ook op de cilinders uit lijkt mij.
De opties die je geeft zou ik al niet kunnen bedenken, dus ik neem aan dat ze plausibel zijn

Bij het verwijderen van de trommels is vaak een slagtrekker nodig, dus daar zijn grote krachten aan het werk... als de schoenen niet goed teruggesteld zijn, dat komen die krachten inderdaad ook op de cilinders uit lijkt mij.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
gelukkig was dat bij mij niet het geval, anders had ik erg slechte nacht gehad.Bij het verwijderen van de trommels is vaak een slagtrekker nodig, dus daar zijn grote krachten aan het werk... als de schoenen niet goed teruggesteld zijn, dat komen die krachten inderdaad ook op de cilinders uit lijkt mij.
Heeft iemand nog remcilinders in redelijke conditie liggen? Dan kan ik ze honen en van revisiesetjes voorzien
heeft iemand een lagerkooi voor het voorwiellager? mag van een defect lager zijn. Mijn lagerkooi is ietwat vervormd.....
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Ben je lid van Le-Camion? Voor leden heeft Le-Camion nog aardig wat NOS remcilinders voor een zeer schappelijke prijs te koop. De verkoop gaat via de sleutelloods van de club.
Ree
Ree
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Ik heb volgens mij ook nog het één en ander liggen.
Evenals lager(huis). Zodra ik weer in mijn sleutelruime ben ga ik even zoeken.
Evenals lager(huis). Zodra ik weer in mijn sleutelruime ben ga ik even zoeken.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: een Frans projectje..Citroen HY Bétaillère 1966
Wanneer je nu tóch a.s. zaterdag naar Heesch gaat ... :Heeft iemand nog remcilinders in redelijke conditie liggen?
tegenwoordig zijn in het magazHYn óók remcilinders te koop welke (door een professioneel bedrijf) zijn gereviseerd en waarbij een nieuwe R.V.S. (!) binnenbus is geplaatst (incl. op maat geslepen plunjers + rubbers). Impliceert dat deze aan de binnenzijde dus nooit (meer) onderhevig zijn aan aantasting door vocht en dientengevolge corrosie.
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)