revisie waterpomp en v-bak
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
revisie waterpomp en v-bak
Zo, de eerste klussen zitten er op. Helaas deels succesvol.
De waterpomp is gereviseerd. Oorzaak van het harde geruis van het bronzen lagertje was dat het olievulnippeltje geheel verstopt zat. Dus ook al ging hier af en toe een druppeltje in, het kwam niet bij het lager. Uiteindelijk beide lagers vervangen en de waterkering, nu de zaak toch open ligt. De opsluitmoer van het voorste kogellager zat erg vast. Hiervoor heb ik een speciale sleutel gemaakt. Tevens de waterslangen en de thermostaat vervangen, de bobine schoongemaakt en geverfd (kon ik nu gemakkelijk bij). Tenslotte de radiateur hier en daar wat ontroest en in de (blanke) tectyl gezet.
Het lawaai uit de V-bak wijtte ik aan de beide achterste lagers van de prise-as en de pignon-as. Het verwijderen ervan ging buitengewoon gemakkelijk. Mede dankzij alle goede tips die ik op dit forum vond en kreeg. Voor het lossen van de beide moeren gebruikte ik een grote bahco met verlengstuk (ca 1 meter); en daar konden ze geen weerstand tegen bieden.... Met het zweet op het voorhoofd de assen op hun plaats gehouden om ellende te voorkomen. Bij het (de)monteren twee versnellingen ingeschakeld om zodoende de zaak te blokkeren. Weer terugplaatsen was eigenlijk een fluitje van een cent. Op de lagers was enige speling aanwezig. Slijtage op de synchromesh, maar dat komt later nog wel eens. Er lekte olie langs de schakelstangen (er stond een plasje olie op de v-bak). Dus tevens de beide rubber ringetjes in de boringen van de doorgangen vervangen.
Tevens de beide bronzen lagertjes van de schakelstang vervangen. Want deze rammelde nogal. Een van de lagertjes was geheel doorgesleten aan de onderkant(!).
Na montage van het geheel uiteraard de proefrit. Maar helaas geen verbetering. Dat wordt dus verder zoeken. Ik beschrijf het geluid nog wel bij een passend topic.
Verder nog de bougies vervangen, luchtfilter vernieuwd, extra benzinefilter geplaatst en het plaatje van het schakelschema V-bak opgeplakt. Een handig geheugensteuntje tijdens een seniorenmoment...... Ik ben wel eens in de AC4 vooruit gereden terwijl ik dacht achteruit te gaan. Dit verschilt nogal bij de diverse auto's.
Nelleke heeft inmiddels alle kussens opnieuw bekleed en de gordijntjes in dezelfde stof gemaakt.
We hopen er in de zomer mee weg te kunnen, maar ik wil dan wel zeker weten of alles met de V-bak wel in orde is. Om van kwaad tot erger te voorkomen.
Bijgaand wat fotootjes ter illustratie.
De waterpomp is gereviseerd. Oorzaak van het harde geruis van het bronzen lagertje was dat het olievulnippeltje geheel verstopt zat. Dus ook al ging hier af en toe een druppeltje in, het kwam niet bij het lager. Uiteindelijk beide lagers vervangen en de waterkering, nu de zaak toch open ligt. De opsluitmoer van het voorste kogellager zat erg vast. Hiervoor heb ik een speciale sleutel gemaakt. Tevens de waterslangen en de thermostaat vervangen, de bobine schoongemaakt en geverfd (kon ik nu gemakkelijk bij). Tenslotte de radiateur hier en daar wat ontroest en in de (blanke) tectyl gezet.
Het lawaai uit de V-bak wijtte ik aan de beide achterste lagers van de prise-as en de pignon-as. Het verwijderen ervan ging buitengewoon gemakkelijk. Mede dankzij alle goede tips die ik op dit forum vond en kreeg. Voor het lossen van de beide moeren gebruikte ik een grote bahco met verlengstuk (ca 1 meter); en daar konden ze geen weerstand tegen bieden.... Met het zweet op het voorhoofd de assen op hun plaats gehouden om ellende te voorkomen. Bij het (de)monteren twee versnellingen ingeschakeld om zodoende de zaak te blokkeren. Weer terugplaatsen was eigenlijk een fluitje van een cent. Op de lagers was enige speling aanwezig. Slijtage op de synchromesh, maar dat komt later nog wel eens. Er lekte olie langs de schakelstangen (er stond een plasje olie op de v-bak). Dus tevens de beide rubber ringetjes in de boringen van de doorgangen vervangen.
Tevens de beide bronzen lagertjes van de schakelstang vervangen. Want deze rammelde nogal. Een van de lagertjes was geheel doorgesleten aan de onderkant(!).
Na montage van het geheel uiteraard de proefrit. Maar helaas geen verbetering. Dat wordt dus verder zoeken. Ik beschrijf het geluid nog wel bij een passend topic.
Verder nog de bougies vervangen, luchtfilter vernieuwd, extra benzinefilter geplaatst en het plaatje van het schakelschema V-bak opgeplakt. Een handig geheugensteuntje tijdens een seniorenmoment...... Ik ben wel eens in de AC4 vooruit gereden terwijl ik dacht achteruit te gaan. Dit verschilt nogal bij de diverse auto's.
Nelleke heeft inmiddels alle kussens opnieuw bekleed en de gordijntjes in dezelfde stof gemaakt.
We hopen er in de zomer mee weg te kunnen, maar ik wil dan wel zeker weten of alles met de V-bak wel in orde is. Om van kwaad tot erger te voorkomen.
Bijgaand wat fotootjes ter illustratie.
- Bijlagen
-
- Beide asmoeren v-bak: redelijk goed bereikbaar
- waterpomp en vbak10.jpg (59.77 KiB) 30357 keer bekeken
-
- Beide moeren gelost: tegenhouden van de pignonas
- waterpomp en vbak11.jpg (73.73 KiB) 30357 keer bekeken
-
- Beide uitgebouwde lagers
- waterpomp en vbak14.jpg (116.82 KiB) 30357 keer bekeken
-
- radiateur en ven verwijderd
- waterpomp en vbak26.jpg (139.08 KiB) 30357 keer bekeken
-
- Hulpstuk voor het inpersen van de bronzen lagertjes van de schakelstanggeleiding: bijna ingeperst
- waterpomp en vbak31.jpg (76.34 KiB) 30357 keer bekeken
-
- alles weer netjes in de lak....
- waterpomp en vbak35.jpg (141.33 KiB) 30357 keer bekeken
-
- Waterpomp weer gemonteerd
- waterpomp en vbak45.jpg (121.69 KiB) 30357 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
vervolg vorig item
En nog twee foto's
- Bijlagen
-
- De zelfgemaakte sleutel voor het lossen van de opsluitmoer van het voorste waterpomplager.
- _DSC4879.jpg (59.01 KiB) 30356 keer bekeken
-
- Vloerplaten verwijderd
- waterpomp en vbak1.jpg (152.92 KiB) 30356 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Re: revisie waterpomp en v-bak
Je schiet lekker op ! Mooi gezicht al die nieuwe onderdelen op een rijtje
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: revisie waterpomp en v-bak
Ligt het startrelais nou op de accu?
Maakt ie dan geen contact met de vloerplaat?
Maakt ie dan geen contact met de vloerplaat?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: revisie waterpomp en v-bak
@LEIPIE:
Ik zie niet wat je bedoelt.
Het relais ligt op de accu tegen de pluspool aan, waar hij normaliter thuis hoort. Hoe zou het contact met vloerplaat moeten zijn?
De minkabel is beiderzijds losgekoppeld.
Wat zie k over het hoofd?
Ik zie niet wat je bedoelt.
Het relais ligt op de accu tegen de pluspool aan, waar hij normaliter thuis hoort. Hoe zou het contact met vloerplaat moeten zijn?
De minkabel is beiderzijds losgekoppeld.
Wat zie k over het hoofd?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: revisie waterpomp en v-bak
@Jeroen:
Heb je die tool met een draaibank en een haakse slijper gedaan?
Heb je die tool met een draaibank en een haakse slijper gedaan?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: revisie waterpomp en v-bak
Jan,JanW schreef:Ik zie niet wat je bedoelt.
Het relais ligt op de accu tegen de pluspool aan, waar hij normaliter thuis hoort. Hoe zou het contact met vloerplaat moeten zijn?
De vloerplaat, waar je stoel op staat, ligt vlak boven de accu. Normaliter hoort het relais naast de accu niet er bovenop.
Zoals het nu lijkt op de foto steekt het relais erg uit boven de accu, maar dat weten we pas als Jeroen de plaat plaatst.
Groeten, Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: revisie waterpomp en v-bak
Da's een goeie. In de HY waaraan ik werk heb ik nog nooit stoelen gezien. Ik zal erop letten als ik ze monteer.
Trouwens, volgens mij is het relais zo geconstrueerd dat het moet hangen voor een goede werking.
Trouwens, volgens mij is het relais zo geconstrueerd dat het moet hangen voor een goede werking.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: revisie waterpomp en v-bak
Oooops ... Afijn, komen jullie nog wel achter ...De vloerplaat, waar je stoel op staat ...

Tip: ik - en velen met mij - hebben de massa-kabel aangepast in díe zin dat ik - met behulp van een half metertje nieuwe "massakabel" alsmede een "onderbreker" (met uitneembare sleutel)(welke speciaal daarvoor zijn gemaakt) op simpele wijze vanuit de cabine de min-pool van de accu (dus massa) buiten werking kan stellen. Enerzijds vanuit het idee dat er dientengevolge - bij bijvoorbeeld langdurige "winterstalling" - er nooit op enige wijze kortsluiting of leegloop van de accu kan ontstaan; anderzijds als "tijdrovende frustratie" indien "hebberige lieden" in een onbewaakt moment zouden trachten Otje aan mij te ontfutselen ...

Gewèldig ! Heb zelf als motto: "wat je niet hèbt ... kun je máken !" en geniet derhalve van allerlei innovatieve en creatieve ideeën ! Goed bezig !De zelfgemaakte sleutel voor het lossen van de opsluitmoer van het voorste waterpomplager
Succes, en blijf "plaatjes" plaatsen.
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: revisie waterpomp en v-bak
Ja. Roeien met de riemen die je hebt....JanW schreef:@Jeroen:
Heb je die tool met een draaibank en een haakse slijper gedaan?
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: revisie waterpomp en v-bak
Tja, dat met het relais zat zo. Maar ik ben het helemaal eens met de bedenkingen. Ik ga er naar kijken. Ernaast lijkt mij ook beter. En die massaschakelaar komt er ook, maar niet alles tegelijk..... Eerst het V-bak probleem 

Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021