Inbouw LPG
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Inbouw LPG
Onlangs ben ik begonnen met de inbouw van LPG.
In Alkmaar bij een bekende LPG-verkoper een complete set gekocht (70 ltr tank) met flash lube applicatie.
De tank zit er inmiddels in (in de langsrichting onder de zitting, zie foto) met vulinrichting onder het rechterachterlicht.
De regelaar monteer ik rechtsvoor op het paard.
De gasring op de carburateur past mooi, maar het luchtfilter komt wel ca 3 cm hoger te zitten en dat past eigenlijk niet. Het filter zit nu met de bovenkant tegen de carrosserie aan (na verwijdering van de isolatie aldaar) en met lopende motor lijkt mij dit niet wenselijk. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het luchtfilter valt normaal over de bovenkant van de carburateur maar met de gasring waarvan de inlaat net boven de carburateur moet uitkomen, komt het filter dus een stuk boven de carburateur te zitten (elders in een thread wordt gesproken over 'slechts enkele mm's hoger' maar dat kan volgens mij niet.
(Ooit heb ik in mijn Traction gas ingebouwd met een gat in de carburateur waar dan een gaspijpje op kwam. Werkte goed maar dat is op dit moment nog een stap te ver....)
In Alkmaar bij een bekende LPG-verkoper een complete set gekocht (70 ltr tank) met flash lube applicatie.
De tank zit er inmiddels in (in de langsrichting onder de zitting, zie foto) met vulinrichting onder het rechterachterlicht.
De regelaar monteer ik rechtsvoor op het paard.
De gasring op de carburateur past mooi, maar het luchtfilter komt wel ca 3 cm hoger te zitten en dat past eigenlijk niet. Het filter zit nu met de bovenkant tegen de carrosserie aan (na verwijdering van de isolatie aldaar) en met lopende motor lijkt mij dit niet wenselijk. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het luchtfilter valt normaal over de bovenkant van de carburateur maar met de gasring waarvan de inlaat net boven de carburateur moet uitkomen, komt het filter dus een stuk boven de carburateur te zitten (elders in een thread wordt gesproken over 'slechts enkele mm's hoger' maar dat kan volgens mij niet.
(Ooit heb ik in mijn Traction gas ingebouwd met een gat in de carburateur waar dan een gaspijpje op kwam. Werkte goed maar dat is op dit moment nog een stap te ver....)
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Vandaag verder met het plaatsen van de onderdelen.
De verdamper met de gasafsluiter staat op de rechter balk van het paard.
De verdamper met de gasafsluiter staat op de rechter balk van het paard.
- Bijlagen
-
- verdamper buitenzijde.jpg (65.09 KiB) 66266 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Doorvoer vulslang naar rechter wielkast en de doorvoer van de LPG-leiding naar de verdamper. Op de plaats waar de remleiding en de benzineslang door de dwarsbalk gaan, is nog plaats voor de LPG-leiding.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Gasring met daarboven iets te weinig ruimte.
Benzineafsluiter geplaatst vlakbij de benzinepomp.
Benzineafsluiter geplaatst vlakbij de benzinepomp.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
De buitenvulaansluiting past mooi onder het achterlicht. De pijp die er nu op zit is er normaal af zodat e.e.a. mooi vlak is afgewerkt.
Wat nu nog rest is de schakelaar/niveaumeting op het dashboard en de elektrische aansluitingen. Verder de LPG-leiding nog beugelen.
Om de kleppen te sparen plaats ik nog een klepsmeersysteem van flashlube. Dit systeem druppelt een smeermiddel via de inlaat in het gasmengsel. Is voorzien van een waarschuwingLED indien het niveau te laag is.
Blijft nog het probleem van het luchtfilter.Ik weet dat er clubleden zijn die gas hebben ingebouwd. Ik ben benieuwd naar hun oplossing. Ken je zo iemand, zou je mij dan zijn/haar telefoonnummer willen mailen? (jeroenberntsen@hotmail.com)
Wat nu nog rest is de schakelaar/niveaumeting op het dashboard en de elektrische aansluitingen. Verder de LPG-leiding nog beugelen.
Om de kleppen te sparen plaats ik nog een klepsmeersysteem van flashlube. Dit systeem druppelt een smeermiddel via de inlaat in het gasmengsel. Is voorzien van een waarschuwingLED indien het niveau te laag is.
Blijft nog het probleem van het luchtfilter.Ik weet dat er clubleden zijn die gas hebben ingebouwd. Ik ben benieuwd naar hun oplossing. Ken je zo iemand, zou je mij dan zijn/haar telefoonnummer willen mailen? (jeroenberntsen@hotmail.com)
- Bijlagen
-
- buitenvulling.jpg (44.59 KiB) 66266 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Jeroen1955 op ma jan 11, 2016 12:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Bij mij hebben we de carburateur een stuk van af gezaagd, zo dat de ring er nog wel overheen valt. Alleen dan nog schuurt de binnenmotorkap af en toe tegen het luchtfilter aan helaas.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Inbouw LPG
DS motoren kunnen ongemodificeerd op LPG lopen.
Wellicht geldt dit ook voor de HY motoren?
Ik heb 298.000 km op lpg gereden en merk inderdaad niets aan de motor. Deze is nog nooit open geweest.
Wellicht geldt dit ook voor de HY motoren?
Ik heb 298.000 km op lpg gereden en merk inderdaad niets aan de motor. Deze is nog nooit open geweest.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Allereerst: complimenten; jouw inspanningen zien er absoluut professioneel uit !De buitenvulaansluiting past mooi onder het achterlicht. De pijp die er nu op zit is er normaal af zodat e.e.a. mooi vlak is afgewerkt.
Vervolgens:
Denk je ècht dat dit nodig is ? Weet niet uit welk jaar jouw TUB stamt; "Otje" (1981) rijdt inmiddels al vele duizenden (probleemloze) kilometers op LPG, zonder enige "aanvullende smering o.i.d.". Kan eerlijk gezegd ook niet bedenken of herinneren dat ik ooit een mede-rHYdend fanatiekeling ooit heb horen vertellen over die "flashlube" ... laat staan dat dit ook maar ìets bijdraagt tot een "smoother" motor-gedrag ...Om de kleppen te sparen plaats ik nog een klepsmeersysteem van flashlube
Overigens (zie foto) kun je inderdaad die LPG-gasmengsel-toevoerslang vrij simpel rechtstreeks op de kop van de carburateur aansluiten (op de foto: dat chroomkleurige pijpje). Kwestie van "gat boren en draad tappen". Komt het luchtfilter niet in het gedrang en kan derhalve op de oorspronkelijke manier/hoogte worden gemonteerd.
Klopt: hier komt "een beetje lef" om de hoek kijken ...
Suc6 !
Gert
- Bijlagen
-
- DSC00587-klein.jpg (140.56 KiB) 66247 keer bekeken
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Dag Gert, dank voor je reactie.
Tav het flashlube systeem: de gedachte is dat door toevoegingen in de benzine en het feit dat benzine als nevel binnenkomt, er smering van de klepzitting plaatsvindt. Dat vervalt bij lpg. Onderzoek laat zien dat er aanzienlijk minder slijtage plaatsvindt. Dat geldt dan voor moderne motoren. Wat de invloed is op onze motoren is voor zover ik weet niet bekend. Wat dat betreft neem ik voor 65,- het zekere voor het onzekere.
De foto van de caburateur is duidelijk. Over de plaats van de inlaat is neem ik aan nagedacht. Ik ga dat zo maar doen. Wat zijn je rijervaringen ermee?
Tav het flashlube systeem: de gedachte is dat door toevoegingen in de benzine en het feit dat benzine als nevel binnenkomt, er smering van de klepzitting plaatsvindt. Dat vervalt bij lpg. Onderzoek laat zien dat er aanzienlijk minder slijtage plaatsvindt. Dat geldt dan voor moderne motoren. Wat de invloed is op onze motoren is voor zover ik weet niet bekend. Wat dat betreft neem ik voor 65,- het zekere voor het onzekere.
De foto van de caburateur is duidelijk. Over de plaats van de inlaat is neem ik aan nagedacht. Ik ga dat zo maar doen. Wat zijn je rijervaringen ermee?
Laatst gewijzigd door Jeroen1955 op di jan 12, 2016 2:17 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Re: Inbouw LPG
@Jeroen:
- Dat de DS motoren zonder modificarie op lpg kunnen lopen is niet mijn bedenksel maar was in de jaren 70 a 80 algemeen bekend bij gasinbouwers. De kleppen en zittingen waren geschikt voor lpg. Alleen moest de klepspeling 0,05 vergroot worden en kon de ontsteking evt 1 graad verzet worden. Ik heb jaren zo gereden en de motor niet gespaard en nooit extra se kleppen behoeven te stellen. Bij de reguliere beurten was er nauwelijks nastellen nodig.
- Dat gasbuisje in de carburateur zal wel werken maar is flowtechnisch niet optimaal. Niet voor niets zijn er speciale mengstukken voor diverse soorten carburateurs. Bij slechte menging kunnen cilinders een ongelijk mengsel krijgen. Ik heb dedtijds bij mijn DS hetzelfde gedaan als Gert maar kreeg een duidelijk betere motorprestatie bij gebruik van een mengstuk.
- Dat de DS motoren zonder modificarie op lpg kunnen lopen is niet mijn bedenksel maar was in de jaren 70 a 80 algemeen bekend bij gasinbouwers. De kleppen en zittingen waren geschikt voor lpg. Alleen moest de klepspeling 0,05 vergroot worden en kon de ontsteking evt 1 graad verzet worden. Ik heb jaren zo gereden en de motor niet gespaard en nooit extra se kleppen behoeven te stellen. Bij de reguliere beurten was er nauwelijks nastellen nodig.
- Dat gasbuisje in de carburateur zal wel werken maar is flowtechnisch niet optimaal. Niet voor niets zijn er speciale mengstukken voor diverse soorten carburateurs. Bij slechte menging kunnen cilinders een ongelijk mengsel krijgen. Ik heb dedtijds bij mijn DS hetzelfde gedaan als Gert maar kreeg een duidelijk betere motorprestatie bij gebruik van een mengstuk.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 331
- Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
- Kenteken: US-04-51
- Locatie: alesund Norway
Re: Inbouw LPG
ook ik zit te denken aan LPG en wel om de installatie uit mn DS te halen omdat ik daar toch erg weing mee rijdt. Alleen tot nu toe heeft die grote 80 liter gastank me tegengehouden.
Is er iemand die ervaring heeft met kleinere tanken die bijv op de plaats van de benzine tank kan , of eventueel onderbouw?
Is er iemand die ervaring heeft met kleinere tanken die bijv op de plaats van de benzine tank kan , of eventueel onderbouw?
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Re: Inbouw LPG
Ja. Die zijn er. Ook ronde voor in de plaats van het reservewiel . Niet bij DS dus . Ook zijn er min of meer rechthoekige tanks
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Hetgeen het probleem van de plaatsing van het luchtfilter nog niet oplost....
Dat een gasring voor een betere verdeling van het LPG zorgt, kan ik mij goed voorstellen.
Ik heb zitten denken als alternatief om van de bovenkant van het luchtfilter (dus in de lengterichting) 2 cm af te zagen en de zaak met een platte plaat weer dicht te lassen. Maar dan zou er een luchtinlaattekort kunnen ontstaan. De vraag is dus of het luchtfilter wel/niet overgedimensioneerd is.
Dat een gasring voor een betere verdeling van het LPG zorgt, kan ik mij goed voorstellen.
Ik heb zitten denken als alternatief om van de bovenkant van het luchtfilter (dus in de lengterichting) 2 cm af te zagen en de zaak met een platte plaat weer dicht te lassen. Maar dan zou er een luchtinlaattekort kunnen ontstaan. De vraag is dus of het luchtfilter wel/niet overgedimensioneerd is.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Inbouw LPG
Maar die ronde tanks hebben wel een veel kleinere inhoud en voor zover ik weet moeten die liggend gemonteerd worden.Gert-Jan Brink schreef:ook ik zit te denken aan LPG en wel om de installatie uit mn DS te halen omdat ik daar toch erg weing mee rijdt. Alleen tot nu toe heeft die grote 80 liter gastank me tegengehouden.
Is er iemand die ervaring heeft met kleinere tanken die bijv op de plaats van de benzine tank kan , of eventueel onderbouw?
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1055
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Inbouw LPG
Jeroen,
ik heb mijn hele fotoarchief afgezocht om foto's voor je te vinden zoals het in mijn bus zit. De onderkant van de luchtfilter (de uitgaande pijp) is gewoon zover als mogelijk ingekort en dat zit al zo sinds 2006. De luchtfilter zit ahw klem. Aan de afgezaagde onderkant heb ik de boel afgedicht met vloeibare pakking. Het functioneert dus al jaren goed. Geen vermogensverlies en de volle luchtinlaat, wat je niet hebt als je de bovenkant plat zou maken. Vooral op LPG is het belangrijk dat er voldoende lucht binnenkomt want met te weinig zuurstof heeft de motor "ademgebrek".
Om ook gelijk mijn mening te geven over de diverse mogelijkheden met LPG-tanks zou ik je afraden om een zgn reservewieltank te nemen, die overigens ook te koop zijn voor montage rechtop. Naar mijn ervaring is zo een tank altijd te klein en rij je dadelijk van pomp naar pomp en zo wil je je vakantie niet doorbrengen. Ik heb zelf een 100 ltr bruto cilindertank (124 cm lang en 36 cm doorsnee, ik heb er een stuk reservewielkast aan opgeofferd) achter de bestuurdersstoel in de lengterichting onder het keukenblokje gemonteerd.
ik heb mijn hele fotoarchief afgezocht om foto's voor je te vinden zoals het in mijn bus zit. De onderkant van de luchtfilter (de uitgaande pijp) is gewoon zover als mogelijk ingekort en dat zit al zo sinds 2006. De luchtfilter zit ahw klem. Aan de afgezaagde onderkant heb ik de boel afgedicht met vloeibare pakking. Het functioneert dus al jaren goed. Geen vermogensverlies en de volle luchtinlaat, wat je niet hebt als je de bovenkant plat zou maken. Vooral op LPG is het belangrijk dat er voldoende lucht binnenkomt want met te weinig zuurstof heeft de motor "ademgebrek".
Om ook gelijk mijn mening te geven over de diverse mogelijkheden met LPG-tanks zou ik je afraden om een zgn reservewieltank te nemen, die overigens ook te koop zijn voor montage rechtop. Naar mijn ervaring is zo een tank altijd te klein en rij je dadelijk van pomp naar pomp en zo wil je je vakantie niet doorbrengen. Ik heb zelf een 100 ltr bruto cilindertank (124 cm lang en 36 cm doorsnee, ik heb er een stuk reservewielkast aan opgeofferd) achter de bestuurdersstoel in de lengterichting onder het keukenblokje gemonteerd.
Laatst gewijzigd door HYvonne op do jul 16, 2020 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.