Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Over het kleppen stellen is al veel geschreven. Bij mijn andere oldtimers doe ik dat ook met enige regelmaat. Maar.... daar krik ik de auto aan een zijde op, zet de v-bak in zijn 3 en kan ik draaiend aan het wiel zien dat bij een cilinder de kleppen op tuimelen staan. Bij de bus lukt dit niet omdat je niet tegelijk zicht hebt op de kop en aan het wiel kunt draaien. Heeft iemand hier een truc voor?
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
- Locatie: Zuid-Limburg
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Het handigst is natuurlijk als je even een hand hulp krijgt van .......
.....maar als je bus nog de originele aansluiting heeft van de startknop, dan kun je met het CONTACT UIT! dmv de startknop even te drukken de motor een omwenteling laten maken. Vraagt enige oefening maar het gaat.
.....maar als je bus nog de originele aansluiting heeft van de startknop, dan kun je met het CONTACT UIT! dmv de startknop even te drukken de motor een omwenteling laten maken. Vraagt enige oefening maar het gaat.
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Als je de slinger gebruikt, kan je langs de radiateur kijken en zie je precies welke kleppen er tuimelen.
Marc Ambagts
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Op zich zijn het ook weer niet zoveel cilinders natuurlijk. Ik gebruik zelf de pulley (met de slinger) om de motor te draaien. Alleen zit bij een Beneluxmodel de deur altijd in de weg 
Een streep op de pulley (met behulp van de timing-pin) maakt het ook al een stuk makkelijker natuurlijk.

Een streep op de pulley (met behulp van de timing-pin) maakt het ook al een stuk makkelijker natuurlijk.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Ik doe ook met de slinger en dan naar de kop kijken. Gaat goed vind ik
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma mei 09, 2011 3:48 pm
- Locatie: Losser
- Contacteer:
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Ik zet een schroevendraaier in het bougiegat en dan zie ik wanneer hij bovenin staat.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Deze
Te weten: inlaat 1 en uitlaat 4, vervolgens inlaat 2 en uitlaat 3, inlaat 3 en uitlaat 2 en als laatste inlaat 4 en uitlaat 1. (kijk het "reparatie handboek" er maar op na ...)
in combinatie met dezeIk zet een schroevendraaier in het bougiegat en dan zie ik wanneer hij bovenin staat
... en daarnaast kun je twee kleppen tegelijk doen !Ik doe ook met de slinger en dan naar de kop kijken
Te weten: inlaat 1 en uitlaat 4, vervolgens inlaat 2 en uitlaat 3, inlaat 3 en uitlaat 2 en als laatste inlaat 4 en uitlaat 1. (kijk het "reparatie handboek" er maar op na ...)
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Dat werkt! Bedankt voor de tips. Daarmee gaat het vast wel lukken.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
In het reparatie handboek staat: "De kleppen (meervoud!) van een cilinder kunnen worden afgesteld wanneer de zuiger aan het einde van zijn compressieslag in het bovenste dode punt staat".Otje schreef:Dezein combinatie met dezeIk zet een schroevendraaier in het bougiegat en dan zie ik wanneer hij bovenin staat... en daarnaast kun je twee kleppen tegelijk doen !Ik doe ook met de slinger en dan naar de kop kijken
Te weten: inlaat 1 en uitlaat 4, vervolgens inlaat 2 en uitlaat 3, inlaat 3 en uitlaat 2 en als laatste inlaat 4 en uitlaat 1. (kijk het "reparatie handboek" er maar op na ...)
Naar mijn idee is de compressieslag nadat de inlaatklep open en dicht is geweest, (het binnengelaten gas wordt dan gecomprimeerd doordat de zuiger omhoog gaat). Het 'bovenste dode punt' wat daarna komt is dan het moment om de kleppen te stellen (ik doe dat ook met een schroevendraaier in het bougiegat).
Op dit moment zou je dus volgens de tekst uit het handboek ('kleppen van een cilinder' in meervoud dus) zowel de inlaat- als de uitlaatklep van die cilinder moeten stellen.
Of lees ik dat nou verkeerd?
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Dat klopt, de tegenover liggende cilinder staat dan op tuimelen. (inlaatklep gaan net dicht, uitlaatklep gaat open)
Door te kijken welke op tuimelen staat hoeven er geen bougies uit.
Door te kijken welke op tuimelen staat hoeven er geen bougies uit.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Zonder bougies draait de motor iets lichter rond, hoef je niet tegen de compressie in te draaien
(en geeft meteen mooi even de kans de staat van de bougies te checken als je toch bezig bent, alleen even denken om de ringetjes van het kleppendeksel, dat die niet in een bougiegat vallen - dus eerst kleppendeksel er af en dan bougies er uit)

(en geeft meteen mooi even de kans de staat van de bougies te checken als je toch bezig bent, alleen even denken om de ringetjes van het kleppendeksel, dat die niet in een bougiegat vallen - dus eerst kleppendeksel er af en dan bougies er uit)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Dank je. Ik was even in de war van het verhaal van Gert, maar je doet dus de in- en uitklep van 1 dezelfde cilinder tegelijk en niet van de ene de inklep en de andere de uitklep.Joost schreef:Dat klopt, de tegenover liggende cilinder staat dan op tuimelen. (inlaatklep gaan net dicht, uitlaatklep gaat open)
Door te kijken welke op tuimelen staat hoeven er geen bougies uit.
Ik kwam natuurlijk vaak dat woord 'tuimelen' tegen maar snapte hem niet. Ik vermoedde iets van de kleptuimelaar, maar welke dan, de in- of de uitlaatklep. Nu snap ik dat het over de tussenfase van in en uit gaat. Dank!
Overigens geef ik toch de voorkeur aan de 'schroevendraaier-methode', om de redenen die Ewald aangeeft.
Ook heb ik een minicameraatje (zo een om de holle ruimten te inspecteren) door het bougiegat gestoken, ook erg leuk.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
-
- HY Forum Specialist
- Berichten: 52
- Lid geworden op: za mar 29, 2008 1:16 pm
- Kenteken: 37 83 rb
- Locatie: gelderland
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
Ik doe het zo . in de versnelling zetten dan een wiel van de grond met krik dan aan het wiel draaien.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
... terwijl ik ènkel het "Reparatie Handboek" (zie Hoofdstuk HY 78 handeling nr. H 78.112-0) citeer ... Dáár kun je dit verhaal nalezen !Ik was even in de war van het verhaal van Gert ...
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Kleppen stellen: l'histoire ce continue....
of auto heen en weer duwen; je houdt dan zicht op de kleppen; eigenlijk gebruik ik deze simpele methoden al 40 jaarJoop schreef:Ik doe het zo . in de versnelling zetten dan een wiel van de grond met krik dan aan het wiel draaien.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938