De huidige pluskabel ligt tussen de metalen afdekplaat en de carrosserie in
Kabeldoorvoer
Kabeldoorvoer
Weet iemand ook waar je het beste de kabels vanaf de motorruimte (accu) naar achteren kan brengen ?
De huidige pluskabel ligt tussen de metalen afdekplaat en de carrosserie in
De huidige pluskabel ligt tussen de metalen afdekplaat en de carrosserie in
- FerrHy
- HY Forum Grootmeester

- Berichten: 600
- Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
- Kenteken: 75-YB-34
- Locatie: Baarn
Re: Kabeldoorvoer
Hoi Marko,
Ik begrijp niet waar je advies over wil.
Is het een constante plus naar de trekhaak? Een plus voor de koelkast, verlichting, radio. Heb je wellicht foto's om de huidige situatie te duiden?
Geeft de huidige situatie problemen?
De draad kan onderlangs met de remleiding mee naar achteren voor een evt trekhaak en/of op een strategische plaats naar binnen indien je een draad in de bus wil.
Voor 'normale' verbruikers in de bus zou ik 6mm2 of meer adviseren.
Voor een 2e accu die oa door de dynamo gevoed wordt zou ik 25mm2 adviseren.
Groeten,
Ferry
Ik begrijp niet waar je advies over wil.
Is het een constante plus naar de trekhaak? Een plus voor de koelkast, verlichting, radio. Heb je wellicht foto's om de huidige situatie te duiden?
Geeft de huidige situatie problemen?
De draad kan onderlangs met de remleiding mee naar achteren voor een evt trekhaak en/of op een strategische plaats naar binnen indien je een draad in de bus wil.
Voor 'normale' verbruikers in de bus zou ik 6mm2 of meer adviseren.
Voor een 2e accu die oa door de dynamo gevoed wordt zou ik 25mm2 adviseren.
Groeten,
Ferry
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Re: Kabeldoorvoer
Hoi Ferry.
Het is de plus voor de koelkast, verlichting etc.
Zoals je op de foto kan zien komt hij onder de mat (bij de punt vd schroevendraaier) uit
en ligt dan klem tussen de afdekplaten. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie, vandaar dat ik dat wil veranderen.
En ik was dan ook benieuwd hoe anderen bedrading naar het achtergedeelte hebben gekregen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groet Marko.
Het is de plus voor de koelkast, verlichting etc.
Zoals je op de foto kan zien komt hij onder de mat (bij de punt vd schroevendraaier) uit
en ligt dan klem tussen de afdekplaten. Dat lijkt mij geen wenselijke situatie, vandaar dat ik dat wil veranderen.
En ik was dan ook benieuwd hoe anderen bedrading naar het achtergedeelte hebben gekregen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groet Marko.
- Bijlagen
-
- 20160610_175719_resize.jpg (153.44 KiB) 24347 keer bekeken
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert

- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Kabeldoorvoer
Ten aanzien van de draadsoort moet je niet overdrijven. We hebben het over lengtes van maximaal 4,5 meter. 4mm2 (= de oppervlakte van de draad in vierkante mm; zo koop je ze ook bij de handel) is al vrij veel. Hier kan zonder problemen een stroom van 30 A doorheen. En dat is heel veel. Een 60 W koelkast vraag ca 5 A uit een 12 V omvormer...... Belangrijk is wel de kwaliteit van de aansluitingen: aangeperste dan wel aangesoldeerde oogjes van goede kwaliteit. Waar je de kabel legt maakt niet zoveel uit. Zorg wel dat ie binnen de draagbalken vallen en goed bevestigd zijn zodat er geen slijtage van de mantel kan plaatsvinden door trillingen.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Re: Kabeldoorvoer
Het is gelukt. Langs de linker accubak naar beneden.
Door de chassisbalk en tussen de bodemplaat geklemd achterin gekregen.
Er zit nu een 6 mm2 voedingskabel in. Dat moet voldoende zijn.
Morgen maar eens kijken of de nieuwe diodebrug ook werkt.

