revisie voorremmen
Re: revisie voorremmen
zo zie je maar weer dat beweging het beste is voor oude dames
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: revisie voorremmen
Marc, ik spreek uit eigen ervaring: probeer eens (nadat je de voorwielen van jouw TUB middels een paar assteunen o.i.d. los van de grond heb gezet) de remschoenen zó ver òp te stellen dat je de wielen enkel nog met kracht met de hand kunt draaien. Oftewel: de remschoenen lopen dan "aan". Vervolgens e.e.a. "uit-testen" ...Ondanks mijn sponzige rempedaal ...
Succes

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: revisie voorremmen
Ach ja, en ze doet wel stoer, maar het blijft een oude dame...
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: revisie voorremmen
Wat is je logica hier achter Otje? Heb ook al ontlucht met de handrem er op. Dat zou hetzelfde effect moeten hebben als jouw methode lijkt mij. Volgens mij blijft er lucht naar de achterrem zitten. Ik heb ook de begrenzer vervangen en weet niet of het hem misschien daar in zit.
Marc Ambagts
Re: revisie voorremmen
Vervolgens e.e.a. "uit-testen" ...
Otje, wat bedoel je hiermee? Heel licht aanlopen kan ik volgen.
Het komt vaker voor dat een rempedaal sponzig blijft ondanks herhaaldelijk ontluchten:
- blijkbaar is er dan een luchtbel die niet wordt verwijderd. Dat kan soms als de verplaatsing van de vloeistof bij het ontluchten kleiner is dan de afstand die de luchtbel met afleggen om uit een omhoog gebogen remleiding te komen. Dan kruipt de bel tussen 2 pedaalslagen weer naar het hoogste punt. Een oplossing kan zijn om met druk op het remvloeistof reservoir een continue ontluchtingsstroom te bewerkstelligen. Soms blijft er lucht hardnekkig achter in remverdeler.
- een andere oorzaak kan zijn dat bij het, vooral snel, loslaten van het rempedaal er lucht via de keerring in de hoofdremcilinder komt; dan blijf je ook eeuwig bezig.
Sponzig pedaal is gevaarlijk! bij oplopende temperatuur, bergje af, wordt de luchtbel groter en de pedaalslag langer tot de rem het niet meer doet bij de eerste keer intrappen. Uiterst onplezierig als je juist wilt stilstaan of bergje af gaat.
Otje, wat bedoel je hiermee? Heel licht aanlopen kan ik volgen.
Het komt vaker voor dat een rempedaal sponzig blijft ondanks herhaaldelijk ontluchten:
- blijkbaar is er dan een luchtbel die niet wordt verwijderd. Dat kan soms als de verplaatsing van de vloeistof bij het ontluchten kleiner is dan de afstand die de luchtbel met afleggen om uit een omhoog gebogen remleiding te komen. Dan kruipt de bel tussen 2 pedaalslagen weer naar het hoogste punt. Een oplossing kan zijn om met druk op het remvloeistof reservoir een continue ontluchtingsstroom te bewerkstelligen. Soms blijft er lucht hardnekkig achter in remverdeler.
- een andere oorzaak kan zijn dat bij het, vooral snel, loslaten van het rempedaal er lucht via de keerring in de hoofdremcilinder komt; dan blijf je ook eeuwig bezig.
Sponzig pedaal is gevaarlijk! bij oplopende temperatuur, bergje af, wordt de luchtbel groter en de pedaalslag langer tot de rem het niet meer doet bij de eerste keer intrappen. Uiterst onplezierig als je juist wilt stilstaan of bergje af gaat.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: revisie voorremmen
Marc: met alle respect voor jouw inspanningen (!) vermoed ik dat de wijze van ontluchten tóch van invloed kan zijn op het eindresultaat.Vervolgens e.e.a. "uit-testen" ... Otje, wat bedoel je hiermee? Heel licht aanlopen kan ik volgen. Het komt vaker voor dat een rempedaal sponzig blijft ondanks herhaaldelijk ontluchten
Let wèl: dit is dus absoluut geen kritiek o.i.d., enkel een poging jou te helpen. En puur gebaseerd op mijn eigen ervaringen op dit gebied ! Ikzelf heb (na nagenoeg alle remonderdelen te hebben vervangen) de remschoenen (zowel vóór als àchter) zó strak "opgesteld" dat alle remtrommels nog nèt met redelijke (hand-)kracht konden worden rondgedraaid. Vervolgens - na het (maximaal) vullen van de remvloeistof-potjes (Otje heeft een "gescheiden remsysteem") eega op de bestuurdersstoel en ikzelf aan de ontluchtingsnippels. Eerst: rechtsachter, vervolgens linksachter, rechtsvoor en linksvoor. Waarbij eega met vrij forse kracht telkens het rempedaal intrapte. Na (maximaal) 7 keer "trappen" de remvloeistof weer bijvullen in het potje ...
Ikzelf heb een stuk doorzichtige benzineleiding (welke eindigt in een glazen potje) welke ik op de ontluchtingsnippel van de remcilinder(s) zet tijdens het ontluchten. Ik kan zó controleren of er geen luchtbellen meer uit het systeem komen ...
En inderdaad:
en wil je dit zèlfs "zonder bergen" niet meemaken ...Sponzig pedaal is gevaarlijk! bij oplopende temperatuur, bergje af, wordt de luchtbel groter en de pedaalslag langer tot de rem het niet meer doet bij de eerste keer intrappen. Uiterst onplezierig als je juist wilt stilstaan of bergje af gaat.
Succes !
Gert
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: revisie voorremmen
Beste Gert, ik zie het zeker niet als kritiek en ben blij met alle adviezen. Ik heb al zo vaak remmen ontlucht en altijd was het in orde. Daarom begrijp ik niet waarom het nu niet lukt. Maar ik denk dat Jan zijn redenering wel een kan kloppen. Dus ga het eens proberen met constante druk op het reservoir.
Marc Ambagts
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: revisie voorremmen
Gezien de zeer geringe doorsnede van de remleiding en de stroperigheid van de remvloeistof denk ik dat een luchtbel vrij gemakkelijk met de vloeistofstroom mee gaat. Bij sponzig blijven lijkt het mij dat er iets niet goed is met de hoofdremcilinder.
Overigens had ik met de ontluchting van mijn Renault 4CV ook het probleem dat het pedaal niet echt 'hard' was. Na een paar dagen nog eens ontlucht en toen was het goed. Dat bleek ook met de HY. Na een tweede keer ontluchten na een paar dagen is alles nu goed.
Overigens had ik met de ontluchting van mijn Renault 4CV ook het probleem dat het pedaal niet echt 'hard' was. Na een paar dagen nog eens ontlucht en toen was het goed. Dat bleek ook met de HY. Na een tweede keer ontluchten na een paar dagen is alles nu goed.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Jeroen1955
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
- Kenteken: MB-72-35
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: revisie voorremmen
Voor ik op vakantie ga, wil ik de vooste krukaskeerring nog vervangen. Zij lekt olie en dat is slordig. Weet iemand de maat van de moer waarmee de poelie vast zit?
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: revisie voorremmen
Volgens mij is dat dop 45Jeroen1955 schreef:Voor ik op vakantie ga, wil ik de vooste krukaskeerring nog vervangen. Zij lekt olie en dat is slordig. Weet iemand de maat van de moer waarmee de poelie vast zit?
Marc Ambagts
Re: revisie voorremmen
Heb ik toevallig zaterdag ook gedaan.
Ik heb dop 46 gebruikt, het zou kunnen dat het 45 is maar die heb ik niet in mijn doppendoos. Op zo'n grote maat maakt een mm niet zo gek veel uit.
Je moet controleren of de distributiedeksel centrisch zit ten op zichte van de krukas. Anders gaat de keerring vrij snel weer lekken. Ik heb daar een bus voor gemaakt. Die hebben ze in het magazijn ook denk ik.
Bij mij was ook de bus waar de keerring op loopt ingevreten ter plaatse van de keerring. Die heb ik opnieuw glad moeten maken op de draaibank.
Ik heb dop 46 gebruikt, het zou kunnen dat het 45 is maar die heb ik niet in mijn doppendoos. Op zo'n grote maat maakt een mm niet zo gek veel uit.
Je moet controleren of de distributiedeksel centrisch zit ten op zichte van de krukas. Anders gaat de keerring vrij snel weer lekken. Ik heb daar een bus voor gemaakt. Die hebben ze in het magazijn ook denk ik.
Bij mij was ook de bus waar de keerring op loopt ingevreten ter plaatse van de keerring. Die heb ik opnieuw glad moeten maken op de draaibank.