hete cups

Moderators: LEiPiE, Le Camion

marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

hete cups

Bericht door marko »

Hallo HY-ers,

Sinds mijn laatste apk heb ik een probleem. Beide voorwielen draaiden niet vrij rond als gevolg van aanlopende remmen. Met wat mokerslagen en wat afstelling ( waar ik gelukkig niet bij was) kwamen ze echter weer los en ik haalde de apk met de opmerking dat de voorremen wel werk nodig hadden.
Nu heb ik er alweer een paar honderd km opzitten zonder de zaak nagekeken te hebben, totdat ik gisteren, na een dik uur rijden, eens aan de cups voelde of deze warm waren. Dit heb ik nooit eerder gedaan, dus ik schrok wel toen ik voelde dat de voorste vrij heet waren in vergelijking met de achterste. Met heet bedoel ik zoals een radiator voelt als je je cv op 25 graden heb gezet. Is dit normaal of is dit een aankondiging van naderend onheil. Ik heb de krik er trouwens nog niet onder gehad om te kijken hoe het wiel loopt.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: hete cups

Bericht door Ree »

marko schreef:Hallo HY-ers,
Nu heb ik er alweer een paar honderd km opzitten zonder de zaak nagekeken te hebben, totdat ik gisteren, na een dik uur rijden, eens aan de cups voelde of deze warm waren. Dit heb ik nooit eerder gedaan, dus ik schrok wel toen ik voelde dat de voorste vrij heet waren in vergelijking met de achterste. Met heet bedoel ik zoals een radiator voelt als je je cv op 25 graden heb gezet. Is dit normaal of is dit een aankondiging van naderend onheil. Ik heb de krik er trouwens nog niet onder gehad om te kijken hoe het wiel loopt.
Ik begrijp je niet helemaal (wat zijn de cups? Je hebt een slagtrekker nodig om deze te kunnen voelen, en ik denk niet dat je deze gebruikt hebt) maar het klinkt alsof je remmen echt een een revisie toe zijn. Het is ook mogelijk dat ze alleen gesteld moeten worden, maar ik neem aan dat de garage dit goed gedaan heeft.

Een revisie is niet extreem moeilijk, maar wel erg arbeidsintensief, en het is niet te adviseren het de eerste keer alleen te doen. Het is ook mogelijk dat best dure onderdelen aan vervanging toe zijn, dus het kan, ook als je het zelf doet, nog best wat kosten.

Probeer iemand te vinden die je kan helpen, het is een leuk klusje om samen, rustig in een weekend te doen. Anders is de cursus "remmen voor" van het HY team een heel goed alternatief. Niet bedoeld voor te reviseren maar voor te leren, maar ondertussen worden je remmen wel gereviseerd.

Ik zou in ieder geval niet meer rijden dan strikt noodzakelijk. Je remmen kunnen helemaal vast komen te zitten, maar wat veel erger is dat ze een beetje vast kunnen blijven zitten, en dan kan de hitte een klapband veroorzaken. Hier lijkt het in jou geval ook op!

Groet,

Ree
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door marko »

Hallo Ree,

Met cups bedoel ik die zilverkleurige wieldopen die met een moertje op de velg gemonteerd zitten. Zij voelen voor warmer aan dan achteren, maar zo heet dat ze een klapband kunnen veroorzaken voelen ze niet. Of ze worden warm van stralingswarmte en dat heb ik nog niet gecontroleerd. Ik las trouwens net een heel stuk in het TUB journaal over het vervangen van remvloeistof. Dit dient 1 x per 2 jaar te gebeuren en is door mij de afgelopen 4 jaar nog nooit gedaan. Gezien het dalende niveau in het tweede remvloeistof potje dat de voorremmen voerziet, begin ik een verband te zien met mijn plotselinge problemen.
Ik was trouwens ook van plan naar die rem revisie cursus te gaan, maar pas na dit vakantie seizoen. Als ik mijn wielen nadat ik ze heb opgekrikt redelijk makkelijk kan ronddraaien is er hoop ik toch geen gevaar.

Groeten,

Marko
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

marko schreef:Hallo Ree,

Als ik mijn wielen nadat ik ze heb opgekrikt redelijk makkelijk kan ronddraaien is er hoop ik toch geen gevaar.
Controleer ook of ze na het remmen direct weer draaien, dit moet met twee man.

De eerste trapt de rem in, de tweede zegt "LOS!" en moet direct daarna soepel het wiel kunnen draaien.

Ree
Leo
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Leo »

Als het niveau in het potje daalt heb je een lek remsysteem. Dat is niet iets om (lang) meer door te rijden! Je moet in ieder geval de plek van de lekkage opzoeken. Pedaal een tijdje zo hard mogelijk indgedrukt houden en kijken waar het lekt.

Met remmen mag je geen risico's nemen. Als je er zelf niet uitkomt, deskundige hulp inschakelen.

success. :wink:
HY rijder sinds 1995.
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door marko »

Bedankt Lex en Ree,

Wat dat niveau betreft in dat potje, na 4 jaar en 7000 km is het niveau iets gedaald in het potje, het is dus niet iets van de laatste tijd, maar het is geleidelijk gegaan. De remmen zijn nog prima en ik heb er in opdracht van mijn keurmeester onlangs nog zo'n 50 noodstops mee gemaakt.
Het niveau zit nu ergens op het min niveau.
Ik zal deze week mijn wiel eens opkrikken en de test doen, maar ik vrees het ergste...

Groeten,

Marko
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Dat je niveau op min staat is geen goed teken!!
Of je remschoenen zijn voledig versleten "wat ik sterk betwijfel" of er is een remcilinder lek!
Je mag zeker niet vergeten dat de voorste remmen van een wagen de belangrijkste zijn en bij een H is dat niet minder.
Ik zou ze zeker laten nazien en de trommels demonteren.
Ik heb het zelf meegemaakt toen ik m'n H ging halen bij de vorige eigenaar warmgelopen en geblokeerde remmen echt angstaanjagend :shock:
Op het moment dat de voorste remmen heet lopen valt de remkracht volledig weg alsook de werking van je handrem.
Ik heb mijn remsysteem werkt nu op silicone olie veel veiliger (absorbeerd geen water) maar wel duur(gaat normaal levenslang mee).
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

hy belge schreef: mijn remsysteem werkt nu op silicone olie
Hee dat is interessant, ik ben wel voor een beetje technische vooruitgang met mijn bus, hoe pak je dat aan?
Moeten alle rubbers in het remsysteem dan ook vervangen worden en hoe spoel je alle DOT 4 eruit?

Groeten,

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Ik heb alles vervangen aan mijn Hy dus dat was geen probleem.
Silicone olie is perfect te mengen met gewone DOT remolie dus dat is ook geen probleem maar dan neemt de silicone olie de eigenschappen van de DOT olie.
Je moet niet alles vervangen gewoon zo veel mogelijk leegmaken volgens de gebruiksaanwijzing met alcohol spoelen en dan met de silicone olie doorspoelen.
Kennisen bij ons in de club hebben gewoon het systeem laten leeglopen en dan met siliconeolie gespoeld wat een goed resultaat geeft.

Reken wel op +- €50 per 750 cc siliconeolie.

Wat ik ook doe is achter de stofkapjes van de remcilinders zuurvrije hitebestendig vet aanbrengen tegen het roesten van de binnenzijde.

ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi,

ik op het internet wat verder gelezen over de remvloeistoffen,
maar siliconenolie (DOT5) is absoluut niet mengbaar met DOT4 remvloeistof!

Heb jij misschien DOT5.1 remvloeistof gebruikt? Dit is remvloeistof die wel mengbaar is met DOT4 maar toch siliconenachtige eigenschappen heeft. Er wordt wel bij vermeld dat soms je rubbers kunnen gaan opzetten als je deze olie gebruikt, dus dit is niet zonder risico!

Voorlopig houdt ik denk ik maar DOT4 in mijn bus..

Groeten,

Edwin.
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door marko »

Wijs geworden na alle waarschuwingen heb ik zojuist een afspraak gemaakt met een oldtimer garage in Delft om mijn remmen na te laten kijken.
Ik mis de ervaring om zelf te gaan lopen klooien en de rem cursus wordt niet gegeven voordat ik op vakantie wil.
Heeft iemand enige ervaring met de prijzen van een gedeeltelijke revisie van de voorremmen door een ervaren garage.
Een indicatie kon de garge niet geven, maar het zou mooi zijn om nu al te weten dat niet mijn complete vakantie budget opgevreten gaat worden door deze meestal dure reparaties.

Groeten,

Marko
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

ed-hz schreef:Hoi,

ik op het internet wat verder gelezen over de remvloeistoffen,
maar siliconenolie (DOT5) is absoluut niet mengbaar met DOT4 remvloeistof!

Heb jij misschien DOT5.1 remvloeistof gebruikt? Dit is remvloeistof die wel mengbaar is met DOT4 maar toch siliconenachtige eigenschappen heeft. Er wordt wel bij vermeld dat soms je rubbers kunnen gaan opzetten als je deze olie gebruikt, dus dit is niet zonder risico!

Voorlopig houdt ik denk ik maar DOT4 in mijn bus..

Groeten,

Edwin.
Op mijn silicone remolie staat duidelijk dat ze mengbaar is met synthetische remolie en dat ze alle DOT remolieën kan vervangen.
Ook staat er op vermeld dat ze voldoet aan de DOT 5 norm voor remolie.
Ze is Paars van kleur en ik rij er nu al bijna 3 jaar op zonder problemen.
Het mengen is af te raden omdat steeds de kwaliteit van de minst goede olie overgenomen wordt maar in noodgevallen is er geen probleem.
Ik heb trouwens ook een 2CV van 1956 op deze olie gezet en ook zonder problemen.
Het merk is AUTOMEC
http://www.automec.co.uk/pdf_files/brak ... answer.pdf

Trouwens een goede beslissing Marko dat je de remmen nog voor je vakantie laat fixen het zou toch zonde zijn dat heel je vakantie in het water valt door slecht werkende remmen.
Veel succes :!:

ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi Marko,

de kosten van een gedeeltelijke revisie zijn afhankelijk van wat er allemaal vervangen moet worden en in welke staat een en ander is.
Een klassiekergarage in Delft? Bedoel je van Bemmelen? Of die garage aan de Spoorsingel (naam is me even ontschoten).

Groeten,

Edwin.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Hoi Marko,

Ik ben zelf niet zo'n fan van de garage waar jij je afspraak heb gemaakt naar aanleiding van een aantal negatieve ervaringen. Misschien dat dit persoonlijk is, dus het delen hiervan lijkt me weinig zinvol. De garage zit echter bij mij naast de deur, maar ik ga altijd naar Van Bemmelen. Heeft ook een franse slag, maar meer mijn type slag...

Reken er op dat een volledige revisie bij een garage €1500 kan kosten, dus probeer, zeker in dit geval, van te voren goede afspraken te maken. Laat ze in ieder geval eerst kijken om vervolgens af te spreken wat ze gaan doen en voor hoeveel.

Ik wil best met je meegaan naar de garage. Ik zou ook wel van te voren willen kijken wat er m.i. aan moet gebeuren, maar mijn bus staat in de stalling, en dus ook mijn krik, slagtrekker etc. dus ik kan je wat dat betreft weining van dienst zijn. Als ik je kan helpen, mail maar naar HY-at-REE.NU.

Succes,

Ree
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door marko »

Beste Edwin en Ree,

Ree bedankt voor je sympathieke aanbod. Uit jullie reactie te lezen heb ik blijkbaar een goede keus gemaakt door bij van Bemmelen een afspraak te maken. Mijn bus heb ik gekocht van iemand die bij deze garage een klant was en er tevreden over was. Hier zijn indertijd ook de remmen al eens gereviseerd.
Het probleem is dat ik het advies van mijn apk garage heb gekregen om de voorremmen na te laten kijken omdat ze beide in eerste instantie aanliepen. Ik had hier niets van gemerkt. Sterker nog ik kon harde noodstops maken zonder dat het stuur ook maar iets trok. Na wat stelwerk kwamen de remmen uiteindelijk los en was ik door de keuring heen, maar de staat van de voorremmen is onbekend. Dit in combinatie met een lager niveau in het remvloeistof reservoir, is de aanleiding om naar de garage te gaan. Vooral omdat ik deze vakantie de heuvels in ga rijden en geen onveilig gevoel wil hebben .
Mocht de kosten inderdaad 1500 euro bedragen dan ben ik overigens bankroet en gaat mijn vakantie ook niet door. Maar ik heb het gevoel dat het wel mee kan vallen.

Groeten,

Marko
Plaats reactie