Olie keerring distributiezijde

Laat hier mensen meeleven met je restauratie (in de breedste zin van het woord).

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Olie keerring distributiezijde

Bericht door Jeroen1955 »

Vanwege lekkage vandaag begonnen de olie keerring te vervangen.

Na uitbouwen radiator kun je hier goed bij. Om de krukasmoer los te halen heb ik in dop 23 2 sleuven geflexed. Deze past precies IN de moer en grijpt aan in de dwarsspie. Ging vrij gemakkelijk los. waarna ook de poulie goed los ging (en hierbij uiteraard de koppeling ingedrukt gehouden....)

Na verwijderen van de distributiedeksel bleek de ketting nogal slap; meer dan 3 cm (!) speling, zie foto's. Om deze te vervangen moet ook de nokkenasmoer los (nr 38). Deze kon ik gelukkig voor slecht 20,- bij een gereedschapszaak kopen (inclusief verloopotuk voor een 'normale' ratel. Ook deze moer liet zich gezeggen. Met deze dop had ik dus ook de krukasmoer los kunnen halen, had me een dop 23 gescheeld....

Via het magazijn van het HY-team vandaag nog een nieuwe ketting en pakking kunnen regelen. Die komt er als het goed is, morgen aan.

Overigens knalde de HY nogal bij afremmen op de motor. Dat zou wel eens met deze zeer slappe ketting te maken kunnen hebben want de ontsteking verandert nogal wat bij afremmen op de motor.

Wordt vervolgd.
Bijlagen
ketting_20160727_36.JPG
ketting_20160727_36.JPG (352.47 KiB) 34506 keer bekeken
ketting_20160727_35.JPG
ketting_20160727_35.JPG (458.7 KiB) 34506 keer bekeken
ketting_20160727_34.JPG
ketting_20160727_34.JPG (447.4 KiB) 34506 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door JanW »

Jeroen, Ik denk niet dat de onsteking verandert bij afremmen op de motor en een slappe ketting; de nokkenas wordt ook bij afremmen nog immer aangedreven door de krukas. Ik denk eerder dat je het moet zoeken in valse lucht of een lekje in de uitlaat waardoor er zuurstof bij een relatief rijk mengsel in de uitlaat komt met extra naverbranding . Verder kan het zijn dat er bij een slappe ketting de kleppentrein te laat staat bij goed afgestelde ontsteking.
je kunt overwegen om een mechanische kettingspanner te monteren zoals bij de Traction vaak gebeurt.
Zijn de tandwielen zelf nog goed?r
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Joost
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 675
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:17 pm

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door Joost »

Volgens mij hangt een ketting altijd vrij slap bij een hy.
Ik ben beniewd wat de speling is bij de nieuwe ketting.

Ik denk ook dat de ontsteking niet veranderd bij een slappe ketting en/of afremmen op de motor.
De nokkenas zal nooit de krukas gaan aandrijven.

De mijne ploft ook in de uitlaat. Behalve dat ik het niet erg vind denk ik dat het komt door mijn korte uitlaat. (Hij komt voor het rechter voorwiel uit)
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door Jeroen1955 »

Ja, dat was een foute conclusie van mij. De krukas blijft de distributieas natuurlijk gewoon aandrijven.

Ik heb in ieder geval nieuwe uitlaatklemmen gekocht en met de voorkant vrij kun je de uitlaat beter monteren zodat alles goed op elkaar aansluit.

Wat ik nog vergeten was te vermelden, is dat de speling zo groot was dat er aan de binnenkant van de distributiedeksel slijtplekken te zien waren waar de ketting tegenaan kwam. En dat is niet best, denk ik.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door Otje »

je kunt overwegen om een mechanische kettingspanner te monteren zoals bij de Traction vaak gebeurt.
Ik word nieuwsgierig JanW. Ik besef dat er (nog) héél véél is dat ik (nog) niét weet over de HY. Heb al wèl diverse ervaringen/avonturen gehoord/gelezen over het vervangen van de distributieketting/tandwielen etc. maar eigenlijk nog geen enkele over zo'n "kettingspanner".
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door JanW »

Ze zijn bij diverse bedrijven te koop en zorgen voor een rustiger stationairloop omdat de ketting altijd wat speling heeft.
Voor een idee zie de site van Ben Kulsdom hieronder:

http://www.kulsdom.be/distributie.html
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door JanW »

Otje schreef: Ik word nieuwsgierig JanW. Ik besef dat er (nog) héél véél is dat ik (nog) niét weet over de HY. Heb al wèl diverse ervaringen/avonturen gehoord/gelezen over het vervangen van de distributieketting/tandwielen etc. maar eigenlijk nog geen enkele over zo'n "kettingspanner".
Tja, ik loop al even mee in de Citroen wereld, sinds begin jaren '70; GS, DSsen,CXen, XMen, Traction, HY.
Sinds "kort" is er internet....destijds moest je kennis vergaren door handboeken door te spitten, vragen aan garagebedrijven en anderen die ook zwarte vingers hadden. En heel veel zelf uitvinden, want het mocht in mijn studententijd niets kosten natuurlijk. Tegenwoordig google je even en daar is t antwoord. Bestond dat toen maar.
Namaak was er niet dus je moest het doen met wat er was. Gelukkig was er Frankrijk, roestvrij voorspatbord DS21 Pallas voor 100 oude franken. Achterspatbord 75. Dat had ook zijn charme. achteraf
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door JanW »

Jeroen1955 schreef:
Wat ik nog vergeten was te vermelden, is dat de speling zo groot was dat er aan de binnenkant van de distributiedeksel slijtplekken te zien waren waar de ketting tegenaan kwam. En dat is niet best, denk ik.
Dan is de kans heel erg groot dat de tandwielen ook vervangen moeten worden.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Joop
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 52
Lid geworden op: za mar 29, 2008 1:16 pm
Kenteken: 37 83 rb
Locatie: gelderland

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door Joop »

kijk even bij www.cas-shop.nl
ketting spanner
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door JanW »

Ik wilde geen reckame voor één bedrijf maken.
Eig alle traction specialisten verkopen dit ding
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gert-Jan Brink
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 331
Lid geworden op: do mar 12, 2009 9:12 am
Kenteken: US-04-51
Locatie: alesund Norway

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door Gert-Jan Brink »

Klopt zijn handig die kettingspanners. Heb ik indertijd in mn trax ingebouwd. Moet ik in mn hy ook es doen. Zit trouwens standaard op primaire kettingen van Harleys en is dus een veel gebruikt ding. Eigenlijk raar dat
Citroen ze niet gebruikte.
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door JanW »

Bij de latere DS motoren zijn er hydraulische spanners gemonteerd. Die conversie moet ook mogelojk zijn op de HY, denk ik
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door Jeroen1955 »

Vandaag de restauratie afgerond. Via het magazijn op voortreffelijke wijze de onderdelen verkregen!

Met deze nieuwe ketting is de speling nog ca 1 cm, een hele verbetering dus. Tandwielen vernieuwen kan, maar lijkt mij niet noodzakelijk mits er geen beschadigingen zijn (blijkt ook bij navraag van een kenner...). In het verleden heb ik ook bij de Traction Avant een nieuwe ketting geplaatst zonder de tandwielen te vernieuwen. Toen wel met kettingspanner uit het zuiden des lands. Ik weet overigens niet of deze ook zomaar in dit HY-blok is te plaatsen. Mogelijk heeft iemand hier ervaring mee?

Het gele tussenstuk dient voor het blokkeren van de tandwielen om daarmee het distributietandwiel met 147 Nm vast te zetten. Na gebruik niet vergeten te verwijderen..

Voor het centreren van de deksel heb ik een kunststof schijf afgedraaid op de juiste diameters te plaatsen over de krukas-bus en passend in de kamer van het deksel.

Het meeste werk was overigens nog het verwijderen van de pakking tussen deksel en motorblok. Voor alles weer te monteren tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de uitlaat goed te monteren (goed bereikbaar met verwijderde tussenpanelen en radiator). Gebruik gemaakt van nieuwe, goed passende uitlaatklemmen.

De eerste start klonk veelbelovend. Minder lawaai (het klepperen van de ketting tegen de deksel) en een regelmatiger loop. Morgen een proefrit.
Bijlagen
keerring.jpg
keerring.jpg (334.76 KiB) 34410 keer bekeken
hulpstuk.jpg
hulpstuk.jpg (444.15 KiB) 34410 keer bekeken
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door JanW »

De ondetblokken van een TA en een HY zijn bijna geheel gelijk en zo'n spanner zou moeten passen.
Laatst gewijzigd door JanW op zo jul 31, 2016 10:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Gebruikersavatar
Jeroen1955
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 224
Lid geworden op: ma mei 04, 2015 5:48 pm
Kenteken: MB-72-35
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Olie keerring distributiezijde

Bericht door Jeroen1955 »

Proefrit goed verlopen. De motor maakt hoorbaar minder lawaai. De ketting klepperde dus tegen het deksel. De uitlaat kon ik in de uitgebouwde toestand goed afstellen dus deze zal nu voldoende gasdicht zijn. Het knallen is dus ook weg.

Morgen op vakantie ermee. Met als eindpunt het ICCCR.
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021
Plaats reactie