Geen spanning op de bobine

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Geen spanning op de bobine

Bericht door Patje74 »

Ik heb een gek probleem. Toen ik van de week onverhoopt mijn HY erg lang op contact had laten staan terwijl ik er mee aan het werk was, wilde de dame niet meer starten.
Met een testbougie kwam ik er snel achter dat er geen vonk was. Mijn eerste conclusie was dat dit grapje mij een nieuwe bobine zou gaan kosten. Vandaag heb ik een bobine uit de onderdelen-donor-DS van een vriend gehaald en... noppes!
Verder meten dus. Nu blijkt dat de bobine ook helemaal geen spanning krijgt.
Hoogstwaarschijnlijk zie ik iets enorm stoms over het hoofd, maar heeft iemand een tip?
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

- sorry, ik praat onzin -

Veel meten is 't devies iig :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Volgens mij kan het lang op contact staan wél kwaad voor je verdelershuis (deze wordt te heet) maar niet voor je bobine.

Correct me if I'm wrong...

Ree
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Ree schreef:Volgens mij kan het lang op contact staan wél kwaad voor je verdelershuis (deze wordt te heet) maar niet voor je bobine.

Correct me if I'm wrong...

Ree
Volgens mij kan de bobine wel degelijk kapot gaan hierdoor. Maar ik ben gisteravond nog aan het meten geweest, en ik denk dat mijn contactslot kapot is. Het voelde ook niet echt degelijk aan...
lex
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door lex »

Een niet functionerend contactslot heb ik ook gehad. Dit ging echter geleidelijk, eerst alleen contact als de sleutel naar rechts werd geduwd en later helemaal geen contact meer. Dit was bij mij heel simpel opgelost door een beetje WD40 in het contactslot en daarna een beetje met de sleutel wroeten. Het werkt met pinnetjes denk ik en die schoven niet meer...
citroen HY, 1979, ex Rijkspolitie
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

In mijn geval werkt het slot nog wel, of in ieder geval deels. Bijvoorbeeld de knipperlichten werken nog staads alleen met ingeschakeld contact. Alleen komt er geen spanning op de bobine. Maar dit kan natuurlijk ook een kabelbreuk zijn achter het slot.
Ik ga zo meteen weer aan de slag, we zullen zien...
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Soms is het verstandig om er de volgende dag een frisse blik op te werpen. Zo ook nu.

Na 15 minuten kijken en meten kwam ik er al snel achter dat er een contactje achter het contactslot niet helemaak fris zat. Hij doet het weer! :D
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Een tip voor als dit onderweg gebeurt: met een draadje spanning van de accupool rechtstreeks op de + van de bobine zetten; binnen 5 minuten rij je weer, maar je contactslot werkt niet meer; dus afzetten door draadje los te halen.

Bobine: deze kan vrij snel (half uurtje) verbranden wanneer je het contact aanzet terwijl de puntjes dichtstaan, hij wordt dan te heet. Op de 123-ignition zit hier een veiligheid voor in, dan kan het niet gebeuren.
HY '76
Plaats reactie