ik heb inmiddels na de tip van Ed een ID19P carburateur aangeschaft bij de DSclub hier in Noorwegen. Moest er 100 euro voor neerleggen maar dat lijkt me voor een goede carb niet overdreven.
Ed is dit inderdaad de carb die jij ook hebt?
Laatst gewijzigd door LEiPiE op wo okt 26, 2016 2:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden:plaatjes goed gezet
Qua uiterlijk is het een ID19P carburateur maar het typenumer geeft uitsluitsel, sproeierbezetting etc.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
in theorie wel maar een HY is geknepen met een te kleine carburateur. Een grotere carb levert daarom wel degelijk meer vermogen op zeggen diegen die die stap al hebben genomen,
ik heb indertijd op mn AZU uit 1960 met 602cc AZAM blok de 32 mm carb vervangen voor een 40 mm.. Topsnelheid ging van 90 naar 110 en hij verbruikte ook nog minder benzine.
das tegen alle theorie en logica in maar toch waar.
Dat klopt ook wel. Als je een grotere csrburateur plastst zal dat helpen. Wat men ws bedoelt is dat je pad het volle profijt van een grotere carburateur hebt als het hele inlaattraject er op aangepast is. Masr dst joudt in dat je een andere kop moet plaatsen met een extern inlaatspruitstuk. Dat is iets anders dan alleen een carburateur wisselen.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Huh? De HY heeft toch een extern inlaatspruitstuk? Daar staat de carburateur toch op? Die moet je gewoon meewisselen met je grotere carburateur. De vraag is of het nog past omdat hij verder opzij komt.
ik bedoel dat bij de HY de inlaatkanalen in de kop zelf zitten, het spruitstuk heeft maar 1 gat richting kop
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Maar de diameter van de bovenkant van het externe spuitstuk varieert afhankelijk van welke carburateur erop hoort. Ik weet niet of bij een grotere ingang ook een grotere uitgang hoort. Een grotere uitgang heb je inderdaad niets aan, als je de kop niet aanpast.
ik ga het bekijken tzt. Ree je hebt gelijk dat een grotere carb niet helpt als het uitwendige stuk van het inlaatspruitstuk een kleinere diameter heeft. ik er 2 op reserve en kan eventueel kijkne of dat op te boren is mocht dat nodig zijn. maar dan moet natuurlijk ook de inlaat in de kop groter zijn of gemaakt worden.
alleen Ed hier op het forum heeft zon carb en volgens hem is er wel degelijk vermogens winst mee te behalen. daarom heb ik er ook maar eens 1 aangeschaft.
Ik weet zeker dat er veel winst te halen is, want ik heb hetzelfde gedaan in mijn trax met ID blok. Daar heb ik ook het inlaatspruitstuk vervangen. Hij reed er 160 mee
Ik verwacht trouwens dat een carburateur alleen op het juiste inlaatspruitstuk gemonteerd kan worden, omdat anders de bevestigingsgaten op de verkeerde plek zitten.
Even gemeten. Een HY carb heeft een gat van 32mm aan de onderkant. Het inlaatspruitstuk is 35 mm en de DS19P carb ook. De DS carp past op het HY inlaat spruitstuk. Het ziet ernaar uit dat het deksel met de benzine aansluiting die bij de DS carb anders zit uit te wisselen is. Ik zal de sproeiersbezetting ook nog eens checken.
Kijk aan dat geeft mogelijkheden.
Waarschijnlijk is de voet die onder de carburateur zit tegen het blok aan gelijk aan een ID uit kostenoogpunt destijds.
Nog even plaatjes opgezocht van de mijne en inderdaad kleine verschillen buitenwerks. Als deksel over te zetten is alweer een ding lijkend op de HY. Aansluiting gas zal wel aan andere kant zitten of toch hetzelfde.
Het is mooi wat Gert-Jan heeft gemeten.
Het lijkt er op dat elke HY flink kan opknappen van alleen een grotere carburateur, xie past bij de
diameter van het voetstuk
Voor de sproeierbezetting kan wellicht gekeken worden naar de ID19P aangezien het dezelfde motor is. Alleen de draairichting is anders.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938