andere motor

Speciaal voor die HY-vragen die nergens anders bij passen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Rene
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

andere motor

Bericht door Rene »

Is het te doen om in een HY, laten we zeggen van een zo'n laat mogelijk bouwjaar een motor en bak liefst een 5 bak te plaatsen van bijvoorbeeld een andere citroen. Ik heb ze ook wel is gezien met een subaru 2,5 diesel. Ik wil geen diesel maar een benzine motor met een 5 bak.

Het gaat me niet om de snelheid, 100 is hard zat, maar meer om iets meer vermogen te hebben voor de bergen en het inhalen cq acceleren.

En volgens mij automatisch minder herrie in de cabine.

Als het niet te doen is of het brengt giga veel werk met zich mee dan nog koop ik zo'n bus in de toekomst en laat hem dan maar origineel
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Oh, 't zal allicht veel werk met zich mee brengen, daar kun je wel van uitgaan denk ik :D
Wat ik mezelf afvroeg is dit: de HY78 is de motor uit de DS19 maar er zijn ook DS21 en DS23 modellen (met dus 2.1 en 2.3 liter motoren). Daar zou toch wel wat mee te doen moeten zijn? Aan de andere kant: veel winst behaal je daar niet mee.
Iets wat wel vaker gedaan wordt is overigens de bak uit een DS monteren. Dit vereist echter wel een aanpassing aan de bak zelf omdat deze in een DS aan de andere kant van de as zit als ik het goed heb.

Pas al lopen geinen hier om de XM waar ik de stoelen uit heb gehaald ook te ontdoen van z'n V6, maar ik vermoed dat dat niet gaat passen ;)
In ieder geval moet het nog een relatief klein blok zijn (kort vooral), maar je zou toch denken dat je al bij de Suzuki Alto klasse van auto's kunt beginnen aangezien die meestal al meer PK's hebben dan onze 58PK.

Ook zijn er tekeningen op internet waar er een V12 achter de voorstoelen ligt die de achteras aandrijft, maar of die ooit echt gebouwd is...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Rene
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Rene »

Hè ik wist niet dat ze ook met een 2,1 of 2,3 uitgevoerd waren, maar zit er dan nog steeds die 3 bak eronder?

Zels rij ik dagelijks een Opel admiral 2,8 H (H staat voor dubb carburateur) met een 3 traps automaat, goed voor 160 PK en de auto weegt 1664 kilogram. En hij komt aardig van zijn plek dus een 2,1 of 2,3 motor met minimaal een 4 bak of 5 bak van een DS moet dus ook lukken.

lijkt me leuk om dit is uit te proberen als ik een, over een tijdje zo,n bus heb.

PS er zijn toch ook DSén met injectie motor, hmmmmm maakt het nog interresanter.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Toevallig laatst een artikel gelezen over een bedrijf die vroeger opel blitz 6-cylinder blokken monteerde in de uitgerekte HY de ervaring was dat de aandrijfassen snel versleten, maar de afgeladen HY kwam wel de berg op, op weg naar de volgende markt!

kwa 3 bak; DS heeft altijd 4 of 5 bak gehad, en in de jaren 60 is het blok vervangen door een kortere slag motor (en dus niet meer exact dezelfde als de HY) dat maakte hem een stuk sneller!

Ik heb ook al eens gedacht aan het veranderen van het blok maar het is moeilijk om een blok te vinden dat bij 4000 toeren voldoende vermogen levert (bij 100 km/u is rpm ca 4000 met standaard bak) die 58 pk is niet zo'n probleem, maar de eigenschap van het HY-blok dat hij bij alle toerentallen trekkracht heeft (zeker met 123-ignition) is belangrijker.

het koppel van de hy is er altijd, je kunt van 25-105 soepel rijden in z'n 3 dat is met een kleiner blok met hetzelfde topvermogen niet zo makkelijk.

Dus; Welk groot laagtoerig benzineblok zou geschikt zijn voor vervanging? misschien een van een jaren 80 achterwiel aangedereven sedan? een ford taunus/granada 2 liter ofzo? misschien een mercedes?
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dat klopt, de 21 en 23 hebben injectie en een vijfbak (vanaf eind jaren zestig als ik het goed heb).
Op zich zijn ze niet zoveel sterker, de 23 levert 130PK en 19.9mkg koppel, terwijl de HY78 maar 58PK levert en toch al rond de 14mkg dacht ik.

Aanvulling van m'n stukje: bij een DS ligt het hele zootje achterstevoren vergeleken met de HY (van voor naar achter dus versnellingsbak, vooras, motor). Ergo: de versnellingsbak van een DS is zonder aanpassing er dus eentje met 1 vooruit en 4 achteruitversnellingen ;)

Wat mij grappig leek - tot ik hoorde dat 't ding helemaal niet zo milieuvriendelijk is - is de motoren van een Toyota Pruis monteren ;)
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Volgens mij is niet zozeer de motor het probleem, als wel de bak van de HY.
Ik weet dat er mensen geweest zijn die een oud type DS 4 bak van voor september 1965 dus, gebruikten.

Volgens mij zou je dit binnenwerk kunnen gebruiken in de HY bak.

Wellicht moet ik eea maar eens gaan proberen ik heb nl nog diverse HY bakken staan. En zo'n DS bak weet ik ook nog wel te vinden.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi allemaal,

ik ben al een tijdje aan het nadenken over een 4-bak in de HY.
Op een of andere manier wil ik altijd een extra versnelling,
in heb in mijn GS-jes een 5-bak gelegd...
De voordelen zijn overduidelijk. Minder toeren, minder lawaai, prettiger rijgedrag op de snelweg.

Wat ik tot nu toe weet over 4-bakken bij de HY is:

- ik ken niemand die ermee rijdt.
- ik ken verhalen van mensen die DS bakken gebruikt hebben om een bak om te bouwen maar er uiteindelijk weer mee gestopt zijn (betrouwbaarheid?).
- er oorspronkelijk 4-bakken geleverd werden door speciale fabriekjes in Frankrijk, maar dat deze zeer schaars zijn (ook voor de Traction werd dit gedaan) Ik heb er nog nooit een gezien.

Dus: ken je iemand met een goed werkende 4-bak laat het me weten,
want ik ben zeer geinteresseerd!

Alle info is welkom!

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

ed-hz schreef:Hoi allemaal,

ik ben al een tijdje aan het nadenken over een 4-bak in de HY.
Op een of andere manier wil ik altijd een extra versnelling,
in heb in mijn GS-jes een 5-bak gelegd...
Hoi, heeft jouw GS niet naast mijn GS C-matic gestaan bij het "Bug-meets-Duck event"?
ed-hz schreef:- er oorspronkelijk 4-bakken geleverd werden door speciale fabriekjes in Frankrijk, maar dat deze zeer schaars zijn (ook voor de Traction werd dit gedaan)
De Franse firma ERSA uit de parijse voorstad Courbevoie prepareerd ID bakken voor de Traction. In nr 54 van de CitroExpert wordt er uitgebreid aandacht aan geschonken (8 pagina's)

Om nog even terug te komen op die HY met een subaru 2,5 diesel. Hierachter zat toch een DS-bak welke kapot was gegaan?
Wellicht is zo'n diesel toch een beetje te veel van het goede voor zo'n bak.
Rene
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Rene »

klopt idd.
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Met die Subaru waar ik het over had, bedoelde ik eigenlijk een Daihatsu 2.5. Deze in Portugal om/opgebouwde HY heeft tijden op MP gestaan met defecte bak.
Kennelijk gaat de nieuw eigenaar of de verkoper er nu mee aan de slag >>> klik!
Rene
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Rene »

Patje74 schreef:Met die Subaru waar ik het over had, bedoelde ik eigenlijk een Daihatsu 2.5. Deze in Portugal om/opgebouwde HY heeft tijden op MP gestaan met defecte bak.
Kennelijk gaat de nieuw eigenaar of de verkoper er nu mee aan de slag >>> klik!
Idd dat zou hem nog wel is kenne zijn ja, waarom vervangt ie gewoon niet het tandwiel :?: of zou de bak zo ver heen zijn dat dit geen zin meer heeft. Affijn 5 bak d'ran en het toerental zal lekker zakken als je op de snelweg rijd.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ik weet dat Hans Jorrissen (van die garage uit Lelystad) weleens iets met een HY bak heeft uitgevreten of het nou een 4-bak of een andere overbrenging was weet ik niet meer. Misschien kun je hem eens bellen.

Hans Jorissen Autoreparaties
Adres: Apolloweg 246-248, 8239 DB Lelystad (Flevoland)
Telefoon: 0320 25 06 44 - Fax: 0320 25 61 80
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
scimitar
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Contacteer:

Bericht door scimitar »

Stef schreef: maar de eigenschap van het HY-blok dat hij bij alle toerentallen trekkracht heeft (zeker met 123-ignition) is belangrijker.

het koppel van de hy is er altijd, je kunt van 25-105 soepel rijden in z'n 3 dat is met een kleiner blok met hetzelfde topvermogen niet zo makkelijk.

Dus; Welk groot laagtoerig benzineblok zou geschikt zijn voor vervanging? misschien een van een jaren 80 achterwiel aangedereven sedan? een ford taunus/granada 2 liter ofzo? misschien een mercedes?
Die Ford blokken zijn niet zo geschikt: volledig gietijzer en niet geschikt voor loodvrij.
Wat dacht je van een Volvo blok? De B230F bokken uit de laatse bouwjaren van de 240? In combinatie met de Bosch injectie zeer betrouwbaar, goed voor minimaal 3 ton. En de blokken zelf zijn redelijk compact.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Als het om cruisen (hoe schrijf je dat eigenlijk?) met lagere toerentallen gaat maakt het niks uit welk blok je ervoor hangt, want je veranderd dan namelijk niks aan de overbrengverhouding!

Die is vast en wordt bepaald door de tandwielverhoudingen in de bak én de omtrek van de banden.

Daar de meeste Hy's met 17 x 400 banden rijden is het simpelste om iets aan de overbrengverhouding te doen 19x400's plaatsen.

Dunlop schijnt die op dit moment nog te leveren.....
Rene
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Rene »

Webmeistera schreef:Als het om cruisen (hoe schrijf je dat eigenlijk?) met lagere toerentallen gaat maakt het niks uit welk blok je ervoor hangt, want je veranderd dan namelijk niks aan de overbrengverhouding!

Die is vast en wordt bepaald door de tandwielverhoudingen in de bak én de omtrek van de banden.

Daar de meeste Hy's met 17 x 400 banden rijden is het simpelste om iets aan de overbrengverhouding te doen 19x400's plaatsen.

Dunlop schijnt die op dit moment nog te leveren.....
Waar het mij omgaat is dat de bus geen moeite moet hebben met acceleren, dus als ik in wil halen moet ik niet willen wachten tot er een gat valt maar moet er zonder zweet en tranen tussen kunnen ik hoef ook geen 150 te rijden is nergens voor nodig maar de extra power zou welkom zijn.

Ik ben met je eens dat er ook kritisch naar de juiste bak gekeken moet worden maar een bak wordt aangedreven door een motor en die is toch ook belangrijk. Dus eigenlijk moet je op zoek naar een motor en de bijbehorende bak die A meer koppel heeft en B meer snelheid kan leveren in bepaalde situaties, en het liefst zo weinig mogelijk aanpassen uiteraard.

Het is veeleisend maar ik hou nu eenmaal van oude dingen met een ietwat aangepast en modern inwendige.
Plaats reactie