1600 heeft wat minder vermogen, dus je komt iets minder snel weg en het duurt ietsje langer voordat je op de topsnelheid zit.
Uit ervaring kan ik echter zeggen dat mijn 1900 moeite heeft om sommige 1600s bij te houden
Er liggen nog heel wat batches platte 1600 zuigers waar bijna geen vraag naar is. Iedereen wil bolle voor wat extra vermogen. Consequentie is dat het goedkoper is om een 1600 blokkie op te bouwen.
Zolang je bus niet al te zwaar is en je niet door de bergen gaat, krijg je het 1600 blokkie ook wel in zijn toerenbegrenzer. Qua topsnelheid maakt het dus normaalgesproken niet uit.
Zijn de versnellingsbak verhoudingen bij 1600 en 1900 dezelfde?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Dag,
Ik ben uiteindelijk in zee gegaan met Tonny. Zelden iemand gezien met zo enorm veel kennis van de HY. Samen hebben we de motor eruit gehaald en de gereviseerde teruggeplaatst. Echt een geweldig project waar ik enorm veel van opgestoken heb. We zijn een dag of 3 bezig geweest; een dag(deel) de motor demonteren, een dag de gereviseerde motor geheel opgebouwd en tenslotte een dag de motor ingebouwd. Dat viel nog niet mee omdat de ondergrond zand betrof. Tegelijkertijd zijn de koppelingsplaat en druklager vervangen. Ik heb inmiddels 100km rustig ingereden. Het blok functioneert uitstekend. Wat een wereld van verschil; geen geschok meer, geen lekkages etc.
Dat lezen we graag ! Mooi plaatje overigens ... en héél knap dat jullie e.e.a. op die zachte ondergrond voor elkaar gebokst hebt !
Over Tonny hád ik al eens geschreven ...
Succes met de volgende tig-duizenden kilometers !
Oh ja: heeft Tonny je óók verteld over het (hoe en wat) natrekken van de cilinderkopbouten en het (na-)stellen van de kleppen (na zo'n eerste 500 km) ? Beslist doen ! (stellen van de kleppen alsdan bij een (hand-)warme motor).