Motor zonder volledig vermogen e.d.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Nog bedankt voor de adviezen. Ik ben inderdaad niet erg technisch onderlegd maar probeer met kleine stappen mijn kennis te vergroten. Vandaag heb ik met enkele nieuw verkregen tips de kleppen opnieuw gesteld, nu met warme motor. Twee kleppen moest ik aanzienlijk bijstellen. Het euvel lijkt nu verholpen te zijn: hij start weer zeer soepeltjes en de motor slaat niet meer af bij gasgeven. Weer wat geleerd!

Groet,

Michiel

ps ik woon in eindhoven.
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

Mooi man, lekker gevoel he?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Beste forumleden,
Even een vervolgvraag nav onze vakantie naar Frankrijk van enkele weken geleden. Tijdens deze vakantie hebben we met onze gereviseerde motor 2500km gereden en maar liefst 5 liter olie verbruikt. De motor lekt geen druppel. Er komt ook geen overmatige (blauwe) rook uit de uitlaat. Ook op de zijkant van de motor zijn nauwelijks sporen van overmatige lekkage te bespeuren . De motor heeft nu in totaal zo'n 6000km gelopen in een jaar tijd. Ik heb de kleppen gesteld (0,2 en 0,25 met koude motor) en de compressie gemeten. Alle 4 de cilinders zitten net iets boven de 6. Zonder al te veel kracht kan ik de slinger ronddraaienDe bougies zijn alle 4 koffiebruin. Bij zeer lage toeren (stationaire) hoor ik de kleppen nog steeds duidelijk tikken en schudt de motor een klein beetje. Bij gas geven houdt het schudden direct op en lijk ik minder/geen getik meer te horen. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Een kennis heeft me Wynns aanbevolen. Een goedje dat ik bij de olie zou moeten gooien. Een goed idee?

Last but not least: valt zoiets dergelijks reëel gezien onder een 'garantie'. Heb verder geen afspraken gemaakt.

Alvast bedankt voor de reacties.

Michiel
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1541
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 9:06 pm
Contacteer:

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door ghys »

Zo te horen loopt hij goed maar 2 liter op 1000km is wel veel. Voordeel is dat je continu met verse olie rijdt maar die moet toch ergens blijven.
Als hij niet lekt moet het haast wel bij de verbranding komen. Luchtfilter droog?
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1055
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door HYvonne »

Niet gaan klooien maar je garantie claimen want dit is niet normaal.
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door LEiPiE »

Als ik lees 'er komt geen (overmatige) blauwe rook uit de uitlaat', dan lees ik dat er dus wel blauwe rook uit komt?
Hoe is eventueel het koelwater (normaal slaat het naar de olie toe, maar wie weet).
Compressie van 6 klinkt niet heel hoog, maar weet niet meer zeker.
Luchtfilter inderdaad in ieder geval bekijken.
Wynns is symptoombestrijding en is zeker bij een gereviseerde motor niet nodig.

Misschien even wat watten of iets anders wits en absorberends bij de uitlaat houden en wat keren gas geven, kijken wat er allemaal uit komt? (al heb ik geen referentie hoe snel ze normaal zwart worden :) )

En nog een wat "voor de volledigheid"-vragen: waarom heb je bijgevuld?
Op basis van peilstok, of op basis van lampje dat ging branden?
En hoe veel/vaak heb je bijgevuld?
En met wat voor olie? (synthetisch/mineraal, 5W40, 0W30, etc)
Hoe heb je bepaald dat de motor geen druppel lekt? Stationair en in stilstand lekt er misschien niks, maar rijdend kan er best wat uitgeperst worden, als het op de uitlaat valt en verbrand zie je er weinig van.
Weet niet of rijden op diesel/benzine/lpg nog uitmaakt verder.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
FerrHy
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 600
Lid geworden op: zo okt 31, 2010 11:35 am
Kenteken: 75-YB-34
Locatie: Baarn

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door FerrHy »

Heb je de kop na 500 en 1000 km aangetrokken? Dat lees ik niet in je verhaal. Als je de gereviseerde motor bij het HY team magazijn gekocht hebt, heb je een brief met instructies bij de motor gekregen. Oa over het na-trekken van de kop.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Even een korte update en wat antwoorden:

Ik zal zo even bekijken of het luchtfilter droog is. Er komt geen blauwe rook uit. Ik heb bijgevuld op basis van oliedruk lampje dat gaat knipperen (bv voor een stoplicht) en de oliepeilstok (alleen aan uiterste puntje nog minimale hoeveelheid olie. Oliepeilstok klopt: met 4 liter bijvullen zit het olieniveau precies tussen de streepjes in. Op een reis van 1000km vul ik zeg iedere 250km-400km olie bij (iedere pauze). Olie is mineraal 15W40. Bij remmen/bergaf komt er zo nu en dan ook een bepaalde walm de bus binnen. Dat lijkt verdacht veel op olie. De kop is inderdaad nagetrokken en de motor is netjes ingereden. Helaas heb ik de motor niet in het magazijn gekocht maar bij een particulier (Ton vd Wegen uit Helmond). Mede op basis van positieve referenties van dit forum. Had ik maar enkele honderden euro's meer gespendeerd en naar Heesch gegaan... Nadat vorige zomer zijn eerste gereviseerde motor is ingebouwd ging deze na 600km!! kapot bij Luik (zie verhaal op deze site). En nu dit dus. Ik ga vanzelfsprekend verhaal bij hem halen maar wil wel goed beslagen ten ijs komen en er van overtuigd zijn dat ik zelf niet ergens wat gemist heb.

Verder: bij een bepaald toerental zit er een tik in de motor (zeg rond de 40km/u). Bij gas geven is de tik weg.

Kom later met de update over het filter.

Alvast bedankt voor de reacties.

Michiel
Gebruikersavatar
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1055
Lid geworden op: wo jun 14, 2006 7:41 am
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door HYvonne »

Michel schreef:Oliepeilstok klopt: met 4 liter bijvullen zit het olieniveau precies tussen de streepjes in.
De totale inhoud van het carter is vlgs opgave Citroen maar 3,5 liter ???

Knipperen van olieDRUK lampje heeft niets te maken met olieniveau maar alles met oliedruk (zoals de naam al aangeeft)
Gebruikersavatar
Otje
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1725
Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
Locatie: Asten (N.B.)
Contacteer:

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Otje »

Een "goed" gereviseerde motor - zèlfs die van een HY - heeft een olieverbruik van 0,0.
Mits alle bijkomstige handelingen ("inrijden", natrekken kop e.d.) goed zijn uitgevoerd.
Soît.
De totale inhoud van het carter is vlgs opgave Citroen maar 3,5 liter ???
Klopt. In theorie ... Heb zelf óók ervaren dat - indien werkelijk alle olie is "afgedropen" - die hoeveelheid i.d.d. richting 4 liter kruipt ...
Kan natuurlijk óók zo zijn dat mijn "olie-peilstok" niet meer helemaal betrouwbaar is ... :mrgreen:
Wie het weet mag het zeggen ... :roll: :roll: :roll:
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Gebruikersavatar
HY 1970
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
Locatie: Ternat,België

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door HY 1970 »

Je zegt dat je oliedruklampje gaat branden, dus ik denk dan ook dat je oliedruk weg is.
Als je oliedruk wegvalt, dan is er iets mis met je lagerschalen. Oliedruk wordt namelijk opgebouwd aan je krukaslagerschalen.
Zoals hierboven al beschreven denk ik ook dat je motor niet goed gereviseerd is.
Citroën HY 1970
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2676
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door LEiPiE »

Of - heel Frans - de sensor is stuk. Of je stond op een helling misschien?
Aan de andere kant: dan zou je er geen liters in kunnen stoppen.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
JanW
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 1064
Lid geworden op: di aug 12, 2014 4:31 pm
Locatie: Breda

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door JanW »

HY 1970 schreef:Je zegt dat je oliedruklampje gaat branden, dus ik denk dan ook dat je oliedruk weg is.
Ik ben zo vrij om deze uitspraak enigszins te willen nuanceren.
Dat het olielampje brandt bij stationair en laag toerental, bijvoorbeeld als voor een stoplicht, hoeft zeker niet te duiden op versleten lagers.
Als bij de minste of geringste aanraking van het gaspedaal het lampje uitgaat is er vooralsnog geen reden tot ongerustheid. Een meting met een oliedrukmeter zal het laatste woord hebben.
Een gereviseerde motor mag , hoeft niet, wat extra olieverbruik hebben; dat moet wel duidelijk afnemen in de loop van tijd (=kilometers).
Een tik hoort niet. Waar zit die tik, en ook bij koude motor?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Michiel M
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 264
Lid geworden op: vr dec 30, 2011 7:46 pm

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Michiel M »

Ik heb zojuist het luchtfilter uit elkaar gehaald. Het filter zelf is droog. Het ruikt vooral naar benzine. Het binnenwerk heeft op sommige plekken wel een dun laagje olieaanslag.
Wat betreft het olielampje: ik heb altijd gedacht dat er een verband zat tussen het oplichten van het lampje en het olieniveau. Na bijvullen bleef het lampje weer voor een hele periode uit namelijk. Het oplichten van het lampje is overigens alleen bij stilstand en/of remmen. Bij lichtjes gas geven dooft het lichtje weer direct.

Er is afgelopen dagen overigens een nieuw euvel bijgekomen. Het koppelingspedaal komt niet altijd meer helemaal omhoog. Soms blijft de motor zelfs gekoppeld. Ik hoor ik een bij het schakelen een vreemd geluid. Het is nog het best te omschrijven als aluminiumfolie dat wordt opgefrommeld. Bij stationair draaien lijk ik ook de koppelingsplaat rond te horen draaien. De koppelingsplaat is overigens ook afgelopen vernieuwd.

Is er iemand uit de buurt van Eindhoven die hier eens naar kan kijken? De bus rijdt gewoon dus ik kan langs komen.

Vriendelijke groet,

Michiel
Gebruikersavatar
Marc
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 186
Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
Kenteken: mb-72-02
Locatie: Bergen op Zoom

Motor zonder volledig vermogen e.d.

Bericht door Marc »

Lijkt mij eerder een probleem met de drukgroep, dan met de koppelingsplaat. Maar is uiteindelijk net zo vervelend natuurlijk.

Wat betreft het olielampje, als het direct uit gaat bij gas geven zou ik me er niet al te druk over maken.

Ik woon in Bergen op Zoom, en je mag altijd langs komen.
Marc Ambagts
Plaats reactie