Motor zonder volledig vermogen e.d.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
In Breda ben je ook welkom
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Hier ben je ook welkom 

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Hier ook (30km van Eindhoven), maar dat heb ik vorig jaar ook al aangeboden en daar heb je toen niet meer op gereageerd.
Ik kan ook oliedruk meten, zodat we de sensor uit kunnen sluiten.
Een beetje knipperen van het lampje als hij stationair loopt vind ik niet direct zorgwekkend.
Het oliegebruik vind ik niet normaal. De mijne verbruikte afgelopen jaar op en neer naar Portugal (c.a. 6000 km gereden) gemiddeld zo'n liter per 270 km.
Toch zag ik geen blauwe walm in de spiegel. Alleen na lange tijd bergaf en dan weer gas geven bij het verder rijden zag je duidelijk dat hij wat uit de uitlaat gooide.
Dus ook bij veel gebruik hoef je het ook niet altijd heel duidelijk te zien.
Als hij elke 500 km een liter zou lekken dan zou je bus van voor tot achter vet zijn van de olie, als dat niet is hoef je daar niet over te twijfelen. Een beetje lekken merk je niet zo in het gebruik.
Ik kan ook oliedruk meten, zodat we de sensor uit kunnen sluiten.
Een beetje knipperen van het lampje als hij stationair loopt vind ik niet direct zorgwekkend.
Het oliegebruik vind ik niet normaal. De mijne verbruikte afgelopen jaar op en neer naar Portugal (c.a. 6000 km gereden) gemiddeld zo'n liter per 270 km.
Toch zag ik geen blauwe walm in de spiegel. Alleen na lange tijd bergaf en dan weer gas geven bij het verder rijden zag je duidelijk dat hij wat uit de uitlaat gooide.
Dus ook bij veel gebruik hoef je het ook niet altijd heel duidelijk te zien.
Als hij elke 500 km een liter zou lekken dan zou je bus van voor tot achter vet zijn van de olie, als dat niet is hoef je daar niet over te twijfelen. Een beetje lekken merk je niet zo in het gebruik.
- HY 1970
- HY Forum Specialist
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr mei 08, 2015 6:46 pm
- Locatie: Ternat,België
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Zoals eerder gezegd hoef je je niet druk te maken als het lampje al dooft bij een beetje gas geven. Waarschijnlijk sensor die kapot is zoals ook al eerder beschreven.
Citroën HY 1970
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Dat kun je helemaal niet weten.
Als je een slechte oliepomp hebt en/of versleten lagers dan krijg je hetzelfde verschijnsel
Daarom: meten
Als je een slechte oliepomp hebt en/of versleten lagers dan krijg je hetzelfde verschijnsel
Daarom: meten
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Het lampje geeft aan dat de druk te laag is. Wanneer de druk te laag wordt omdat de olie op is, moet je heel snel je motor uitzetten.Michiel M schreef:Wat betreft het olielampje: ik heb altijd gedacht dat er een verband zat tussen het oplichten van het lampje en het olieniveau. Na bijvullen bleef het lampje weer voor een hele periode uit namelijk. Het oplichten van het lampje is overigens alleen bij stilstand en/of remmen. Bij lichtjes gas geven dooft het lichtje weer direct.
De druk kan ook te laag zijn vanwege te dunne olie, versleten oliepompje, erg laag stationair etc. Het lampje kan ook gaan branden vanwege een slecht contact.
Als je te veel olie bijvult, spuugt je motor het ook uit. Weet je zeker dat je peil goed is? Als je hier niet zeker van bent, zou ik alle olie aftappen en er 4 liter in gooien. Dan weet je zeker dat je de juiste peilstok het juiste niveau aangeeft.
Een tik rond de 40 km/uur kan heel goed aan wat anders liggen, bijvoorbeeld een resonantie van je uitlaat.
Het is lastig hoor. Er kan heel goed wat misgaan bij een revisie, maar ook bij een goede revisie duurt het even voordat je vertrouwen in je blokje krijgt.

Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Bedankt voor al jullie adviezen, tips en aangeboden gastvrijheid. Ik heb enkele leden een pb gestuurd. Wanneer ik meer weet laat ik dat via dit forum weer weten.
Groet,
Michiel
Groet,
Michiel
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Succes, Michiel!
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Ik heb de bus van Michiel mogen aanschouwen en een aantal zaken geconstateerd. Oliedruk kon ik op dat moment helaas niet meten.
Aangezien hij nog andere leden zijn probleem wil voorleggen zeg ik nog even niets . ik ben benieuwd wat we gaan vinden en of we het eens zijn.
Michiel zal de updates posten
Aangezien hij nog andere leden zijn probleem wil voorleggen zeg ik nog even niets . ik ben benieuwd wat we gaan vinden en of we het eens zijn.
Michiel zal de updates posten
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Nogmaals dank Jan en kompaan voor de inspectie. Overigens komt er bij optrekken na stilstand wel degelijk blauwe rook uit de uitlaat.
Michiel
Michiel
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Conclusie is? Goed blok of toch meer aan de hand.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Michiel vroeg mij mijn bevindingen te delen via het forum.
Welnu, ik had met hem afgesproken bij mijn sleutelruimte.
Ik was bezig met de deur open toen ik een rammelbak hoorde passeren; dat bleek Michiel te zijn.
Vanaf ruime afstand was duidelijk hoorbaar dat er wat aan de hand was. Bij instappen rook ik versnellingsbak olie.
Motor:
De tik in de motor was er nu niet. Bij stationair draaien viel op dat er een gerommel/geruis uit het blok kwam, niet zozeer uit de kop maar meer uit het onderblok, en dat het olielampje brandde. Bij gasgeven ging het lampje direct uit maar nam het gerommel duidelijk toe. Geen hoog geluid zoals klepgeluiden maar meer passend bij kantelende zuigers danwel lagers. Bij stoppen van de motor ging het olielampje onmiddellijk weer branden. Oliedruk kon ik momenteel niet meten, helaas.
De motor liep redelijk regelmatig maar niet zoals je van een gereviseerd blok mag verwachten. Eigenlijk klonk het als een echt versleten blok, naar mijn mening althans.
Onder de auto zag ik dat de voorste krukaskeerring lekte en dat het paard nat was van olie.
Koppeling/versnellingsbak:
Dit klonk ook niet goed. Bij stationair toerental wat zachte geluiden uit het koppelingshuis, moeizaam schakelen, kraken, niet goed vrijkomen van de koppeling. Starten en daarna schakelen lukt moeizaam tot niet. Eigenlijk alleen kraakvrij vanuit stilstand te komen door met ingeschakelde 1-ste te starten en dan weg te rijden en voor de rest te "dubbel-klutsen". Bij intrappen van de koppeling was er een duidelijke toerenval en nam het geluid toe tot een helder geratel als van diafragmaveren of metalen deel van de koppelingsplaat.
Toen Michiel wegreed was er bij optrekken vanuit stilstand een duidelijk dof roffelend geluid hoorbaar. Krukaslagers?
Kortom, dit klonk allemaal niet als een 6000 km geleden gereviseerde motor. Integendeel, het klonk allemaal niet best en ik vond het dapper dat hij weer op eigen kracht naar Eindhoven terughobbelde.
Welnu, ik had met hem afgesproken bij mijn sleutelruimte.
Ik was bezig met de deur open toen ik een rammelbak hoorde passeren; dat bleek Michiel te zijn.
Vanaf ruime afstand was duidelijk hoorbaar dat er wat aan de hand was. Bij instappen rook ik versnellingsbak olie.
Motor:
De tik in de motor was er nu niet. Bij stationair draaien viel op dat er een gerommel/geruis uit het blok kwam, niet zozeer uit de kop maar meer uit het onderblok, en dat het olielampje brandde. Bij gasgeven ging het lampje direct uit maar nam het gerommel duidelijk toe. Geen hoog geluid zoals klepgeluiden maar meer passend bij kantelende zuigers danwel lagers. Bij stoppen van de motor ging het olielampje onmiddellijk weer branden. Oliedruk kon ik momenteel niet meten, helaas.
De motor liep redelijk regelmatig maar niet zoals je van een gereviseerd blok mag verwachten. Eigenlijk klonk het als een echt versleten blok, naar mijn mening althans.
Onder de auto zag ik dat de voorste krukaskeerring lekte en dat het paard nat was van olie.
Koppeling/versnellingsbak:
Dit klonk ook niet goed. Bij stationair toerental wat zachte geluiden uit het koppelingshuis, moeizaam schakelen, kraken, niet goed vrijkomen van de koppeling. Starten en daarna schakelen lukt moeizaam tot niet. Eigenlijk alleen kraakvrij vanuit stilstand te komen door met ingeschakelde 1-ste te starten en dan weg te rijden en voor de rest te "dubbel-klutsen". Bij intrappen van de koppeling was er een duidelijke toerenval en nam het geluid toe tot een helder geratel als van diafragmaveren of metalen deel van de koppelingsplaat.
Toen Michiel wegreed was er bij optrekken vanuit stilstand een duidelijk dof roffelend geluid hoorbaar. Krukaslagers?
Kortom, dit klonk allemaal niet als een 6000 km geleden gereviseerde motor. Integendeel, het klonk allemaal niet best en ik vond het dapper dat hij weer op eigen kracht naar Eindhoven terughobbelde.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Hij is vandaag bij mij geweest.
Ik vond hem niet slecht lopen. Ik ben geen automonteur en ik kan zelf niet het verschil horen in geluid tussen een versleten motor en een gereviseerde.
Naar mijn mening geen zorgelijke lekkage uit het motorblok. De olie wordt dus opgedronken door de motor. Dat zegt mij wel dat het geen nieuwe motor meer is, een gereviseerde hoort zoveel olie gewoon niet te gebruiken.
De oliedruk heb ik helaas niet kunnen meten. De drukschakelaar zat zo vast dat ik hem er niet durfde uit te draaien. Uit angst hem kapot te maken.
Er zat geen tik in de motor. Wel tikken en geranmel uit het koppelingshuis. (Dit zou als een tik in de motor gehoord kunnen worden)
Ik heb het luikje van de bak open gehad. Het druklager was ver versleten, ongeveer 1mm materiaal. Dat is weinig voor een lager dat er 6000 km in zit.
Het rammelend geluid komt van het beugeltje wat het druklager op zijn plek houd. Die zitten er normaal 2 op. De rechter zit los en komt soms tegen het vliegwiel aan.(dat is het rammelen) De linker is verdwenen. Ik vermoed dat daarom het druklager niet altijd goed terug komt en dat daarom de koppeling soms nog half ontkoppeld blijft.
Ik vond hem niet slecht lopen. Ik ben geen automonteur en ik kan zelf niet het verschil horen in geluid tussen een versleten motor en een gereviseerde.
Naar mijn mening geen zorgelijke lekkage uit het motorblok. De olie wordt dus opgedronken door de motor. Dat zegt mij wel dat het geen nieuwe motor meer is, een gereviseerde hoort zoveel olie gewoon niet te gebruiken.
De oliedruk heb ik helaas niet kunnen meten. De drukschakelaar zat zo vast dat ik hem er niet durfde uit te draaien. Uit angst hem kapot te maken.
Er zat geen tik in de motor. Wel tikken en geranmel uit het koppelingshuis. (Dit zou als een tik in de motor gehoord kunnen worden)
Ik heb het luikje van de bak open gehad. Het druklager was ver versleten, ongeveer 1mm materiaal. Dat is weinig voor een lager dat er 6000 km in zit.
Het rammelend geluid komt van het beugeltje wat het druklager op zijn plek houd. Die zitten er normaal 2 op. De rechter zit los en komt soms tegen het vliegwiel aan.(dat is het rammelen) De linker is verdwenen. Ik vermoed dat daarom het druklager niet altijd goed terug komt en dat daarom de koppeling soms nog half ontkoppeld blijft.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Ter aanvulling op de bevindingen van Joost:
- Ik had vergelijkingsmateriaal in de vorm van de motor van Michiel en de in goede staat verkerende motor van de Bétaillère waar ik mee bezig ben: dat was een levensgroot verschil in bijgeluiden.
- De zichtbare olielekkage was inderdaad niet zorgelijk; ik weet alleen niet of er bij afremmen meer olie aan voorzijde gaat lekken. Blauwe walm heb ik op dat moment (stilstand) niet gezien, alhoewel Michiel zegt dat hij het op de weg wel ziet.
- Dat luikje openen is een goede, ik heb het niet gedaan omdat het voor mij duidelijk was dat de motor en bak toch gescheiden moesten worden. Aan dat beugeltje van het druklager had ik even niet gedacht. Dat verklaart zeker het geluid en het moeizame koppelen/ontkoppelen en het veranderen van het gerammel bij bedienen van het pedaal. Het versleten druklager kan ook passen bij een moeizaam schuiven van het druklager door ontbreken van een beugeltje.
De koppelingsperikelen kunnen heel goed veroorzaakt zijn bij het in elkaar schuiven van de prise-as en het krukastoplager.
Ik zou met de verkoper in contact treden en de zaak bespreken. De staat van de motor staat mogelijk los van de koppelingsproblemen tenzij de verkoper beide motorwissels heeft gedaan.
Als het mijn motor was zou ik deze openmaken en inspecteren als er geen oplossing gevonden wordt.
- Ik had vergelijkingsmateriaal in de vorm van de motor van Michiel en de in goede staat verkerende motor van de Bétaillère waar ik mee bezig ben: dat was een levensgroot verschil in bijgeluiden.
- De zichtbare olielekkage was inderdaad niet zorgelijk; ik weet alleen niet of er bij afremmen meer olie aan voorzijde gaat lekken. Blauwe walm heb ik op dat moment (stilstand) niet gezien, alhoewel Michiel zegt dat hij het op de weg wel ziet.
- Dat luikje openen is een goede, ik heb het niet gedaan omdat het voor mij duidelijk was dat de motor en bak toch gescheiden moesten worden. Aan dat beugeltje van het druklager had ik even niet gedacht. Dat verklaart zeker het geluid en het moeizame koppelen/ontkoppelen en het veranderen van het gerammel bij bedienen van het pedaal. Het versleten druklager kan ook passen bij een moeizaam schuiven van het druklager door ontbreken van een beugeltje.
De koppelingsperikelen kunnen heel goed veroorzaakt zijn bij het in elkaar schuiven van de prise-as en het krukastoplager.
Ik zou met de verkoper in contact treden en de zaak bespreken. De staat van de motor staat mogelijk los van de koppelingsproblemen tenzij de verkoper beide motorwissels heeft gedaan.
Als het mijn motor was zou ik deze openmaken en inspecteren als er geen oplossing gevonden wordt.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
ik wijt het aan de vakantietijd; ik had namelijk een stroom van (andere) ideeën en adviezen verwacht
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938