EURO 95 , EURO 98 en E10
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Loop eens met een stalen tank onder je arm een RDW goedgekeurde tankbouwer binnen en vraag of ze 'm na kunnen maken van een materiaal dat bestand is tegen moderne brandstoffen. Natuurlijk kunnen ze dat..
Benzinepomp zou een moderne elektrische kunnen worden.
Rubbers en benzineslang is ook gewoon te koop.
Carburateur zou ik laten anodiseren of zo, die paar mu laagdikte zal geen probleem zijn in die uitgelubberde ouwe meuk.
Zo ben je al een heel eind in de goede richting.
Het lijkt me sowieso een goede investering om die minimaal 40 jaar oude onderdelen eens op te frissen...
Benzinepomp zou een moderne elektrische kunnen worden.
Rubbers en benzineslang is ook gewoon te koop.
Carburateur zou ik laten anodiseren of zo, die paar mu laagdikte zal geen probleem zijn in die uitgelubberde ouwe meuk.
Zo ben je al een heel eind in de goede richting.
Het lijkt me sowieso een goede investering om die minimaal 40 jaar oude onderdelen eens op te frissen...
Geen werk maakt vrij
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Of de tank sealen, 1 lange slang naar pomp met nieuw en ethanol bestendig membraan en dan ben je ook een heel eind, volgens mij
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Ik ben in de veronderstelling dat aluminium ook wordt aangetast, wat het zeker geen feit maakt..
Geen werk maakt vrij
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Dat laatste weet ik dus niet. Zelf zou ik er op gokken, een beetje water in opgeloste vorm kan t wel hebben denk ik, hoop ik.
Wie weet t?
Wie weet t?
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Moderne blokken zijn toch ook van aluminium? En moderne blokken hebben veel kleinere toleranties dus veel meer impact bij eventuele aantasting. En waarom wil je de tank sealen? Alcohol lost toch geen ijzer op?TypeH56 schreef:Ik ben in de veronderstelling dat aluminium ook wordt aangetast, wat het zeker geen feit maakt..
Als je de afgelopen 20 jaar je benzineslangen hebt vervangen en het membraan in je benzinepomp, kan ik echt geen risico bedenken.
Als je de afgelopen 20 jaar je benzineslangen niet hebt vervangen, kan je moeilijk de benzine de schuld geven als het mis gaat.
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Alcohol bevat water, de werking daarvan moge je bekend zijn denk ik, gezien je lasavonturen her.Ree schreef: En waarom wil je de tank sealen? Alcohol lost toch geen ijzer op?
Als je de afgelopen 20 jaar je benzineslangen niet hebt vervangen, kan je moeilijk de benzine de schuld geven als het mis gaat.
Die benzinde slange lossen niet in 1 dag op maar geleidelijk, en daarbij wordt het ethanol gehalte geleidelijk opgeschroefd.
Ik denk dat we over een tijdje pas de verhalen gaan horen over de gevolgen van ethanol.
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Alcohol lost water op, waardoor het verdwijnt uit je tank. Bij pure benzine blijft het onderin je tank zitten. Ethanol is juist de oplossing voor water in je tank.
En auto's van na 2000 hebben toch ook benzineslangen? Die zijn toch van hetzelfde materiaal gemaakt? Waarom zouden wij dan geen E10 kunnen tanken en moderne auto's wel?
Ik heb echt nog geen enkel steekhoudend argument gehoord, alleen maar paniekverhalen.
En auto's van na 2000 hebben toch ook benzineslangen? Die zijn toch van hetzelfde materiaal gemaakt? Waarom zouden wij dan geen E10 kunnen tanken en moderne auto's wel?
Ik heb echt nog geen enkel steekhoudend argument gehoord, alleen maar paniekverhalen.
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Ik heb de afgelopen 18 jaar de benzineslangen wel eens vervangen (ook dat kleine stukje boven de tank), dus die kunnen er wel tegen. Of er een E10 bestendig membraan voor de HY benzinepomp is zoek ik nog uit.Ree schreef:Alcohol lost water op, waardoor het verdwijnt uit je tank. Bij pure benzine blijft het onderin je tank zitten. Ethanol is juist de oplossing voor water in je tank.
En auto's van na 2000 hebben toch ook benzineslangen? Die zijn toch van hetzelfde materiaal gemaakt? Waarom zouden wij dan geen E10 kunnen tanken en moderne auto's wel?
Ik heb echt nog geen enkel steekhoudend argument gehoord, alleen maar paniekverhalen.
Maar ik hoorde van een garagehouder dat juist omdat Ethanol water aantrekt, het dus water bevat dat roest in metalen tanks kan veroorzaken tijdens langdurige stilstand, b.v. bij winterstalling. Omdat ik ook op LPG rij, wordt de tank niet vaak ververst, dus dat telt ook mee.
Het rijden op E10 zal niet zo'n probleem zijn denk ik. Maar ik wil het gewoon niet in mijn tank tijdens de stallingperiode.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Benzine zonder ethanol tanken voor de "wintersstalling" is inderdaad een goed idee. Ethanol is minder lang "houdbaar" dan benzine.
Dat geldt natuurlijk ook voor moderne auto's, maar die worden niet zo vaak binnen gezet voor de winter.
Dat geldt natuurlijk ook voor moderne auto's, maar die worden niet zo vaak binnen gezet voor de winter.
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Het is lang geleden dat er een vlotterkamer aan een nieuw motorblok zat geschroefd.
Niet alles wat zwart is heeft dezelfde eigenschappen en niet alle slangen op verschillende HY's zijn perse hetzelfde.
Conclusie; alles wat van rubber is gewoon vervangen door modern spul wat getest is op geschiktheid voor de sappies van vandaag.
Ijzer roest en aluminium oxideert.
Het is altijd fijn als je de tunnel ook weer uitkomt..
Niet alles wat zwart is heeft dezelfde eigenschappen en niet alle slangen op verschillende HY's zijn perse hetzelfde.
Conclusie; alles wat van rubber is gewoon vervangen door modern spul wat getest is op geschiktheid voor de sappies van vandaag.
Ijzer roest en aluminium oxideert.
Het is altijd fijn als je de tunnel ook weer uitkomt..
Geen werk maakt vrij
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Nog even over die labeling:hyliner schreef:Opvallend. Ik tank altijd BP Ultimate 98 in mijn Acadiane en mij viel op dat er onder de slang van de Ultimate 98 een gele sticker 'E5' zat, (net als onder de Euro 95 slang overigens). Dus óf de pomphouder heeft onterecht een sticker geplakt óf de manager Communications & External Affairs weet niet wat er in zijn benzine zit.HYvonne schreef:Na wat zoeken op internet en navraag kwam ik erachter dat er in BP ultimate 98 GEEN bio ethanol wordt toegevoegd. Dit is dus ethanol vrije benzine en veilig om te tanken (zeker bij winterstalling).
Daarom tank ik sinds vorig jaar alleen nog BP ultimate 98, door het hogere octaan is de motor ook iets zuiniger.
Dit vond ik op de site van ANWB:
Voor wat betreft uw tweede vraag: De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs
Ik heb inmiddels begrepen dat dat E5 label aangeeft dat er maximaal 5% ethanol in kan zitten, maar het kan dus ook 0 zijn! Er bestaat geen E0 sticker namelijk. Ze krijgen dus allemaal een E5 sticker (Euro95 later E10) maar BP Ultimate 98, Firezone Competition 102 en Shell V-power blijven, ondankt de verplichte E5 labeling, binnen de Benelux ethanol vrij!
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Ik ga zoveel mogelijk vervangen, mij te vaag allemaal.
De Benelux is ook zo groot niet, wat als je een zooitje ethanolellende moet tanken in Frankrijk of een ander land wat verder weg.
Tank is ook al 60 jaar oud, geen idee wat er allemaal los gaat weken. Elektrisch benzinepompen is ook geen overbodige luxe, moet nu elke keer na een paar dagen stilstand handmatig voorpompen. Geef m'n geld liever aan een tankbouwer dan aan een sleepdienst...
De Benelux is ook zo groot niet, wat als je een zooitje ethanolellende moet tanken in Frankrijk of een ander land wat verder weg.
Tank is ook al 60 jaar oud, geen idee wat er allemaal los gaat weken. Elektrisch benzinepompen is ook geen overbodige luxe, moet nu elke keer na een paar dagen stilstand handmatig voorpompen. Geef m'n geld liever aan een tankbouwer dan aan een sleepdienst...
Geen werk maakt vrij
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Tja als je een tank van rvs maakt dan heb je het minste problemen denk ik.
Ik doe dat niet, ik moet er eerst nog maar een problemen mee krijgen voordat ik iets preventief ga vervangen (ik heb het niet over onderhoud)
Ik vind dat mensen veel banger gemaakt worden dan nodig. Ik rij al jaren op de goedkoopste benzine ook in Frankrijk en dat heeft nooit problemen gegeven. Al zou ik problemen hebben dan kan dat ook zijn omdat alles sowieso al op leeftijd is.
Ik heb een hele tijd met een elektrische benzinepomp gereden totdat hij kapot ging in polen in een warme file. Daar ter plekke weer de originele gemonteerd en daar rij ik nu nog mee. Inderdaad start hij met een elektrische meteen dat was wel fijn.
Nu gaat hij 8 keer rond voordat hij aanslaat (als hij een week stil staat) maar dat vind ik ook niet zo erg. Met de hand oppompen vind ik teveel werk.
Ik doe dat niet, ik moet er eerst nog maar een problemen mee krijgen voordat ik iets preventief ga vervangen (ik heb het niet over onderhoud)
Ik vind dat mensen veel banger gemaakt worden dan nodig. Ik rij al jaren op de goedkoopste benzine ook in Frankrijk en dat heeft nooit problemen gegeven. Al zou ik problemen hebben dan kan dat ook zijn omdat alles sowieso al op leeftijd is.
Ik heb een hele tijd met een elektrische benzinepomp gereden totdat hij kapot ging in polen in een warme file. Daar ter plekke weer de originele gemonteerd en daar rij ik nu nog mee. Inderdaad start hij met een elektrische meteen dat was wel fijn.
Nu gaat hij 8 keer rond voordat hij aanslaat (als hij een week stil staat) maar dat vind ik ook niet zo erg. Met de hand oppompen vind ik teveel werk.
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Ik heb een 6volt startmotor in een 12volt systeem, voorzichtigheid geboden..
Geen werk maakt vrij
- hyliner
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr jan 09, 2009 11:18 pm
- Kenteken: NH-81-JK
- Locatie: Alkmaar
Re: EURO 95 , EURO 98 en E10
Nogmaals: Rijden op benzine met ethanol zal wel lukken denk ik, daar zit ik niet zo over in. Het gaat mij om ethanolvrije benzine voor tijdens de winterstalling. Omdat er nog niet zoveel ervaring is met ethanol tijdens langdurige stilstand neem ik het zekere voor het onzekere.
Zolang er nog ethanolvrije benzine te koop is ga ik niks aanpassen, behalve normaal onderhoud zoals af en toe nieuwe benzineslangen.
Zolang er nog ethanolvrije benzine te koop is ga ik niks aanpassen, behalve normaal onderhoud zoals af en toe nieuwe benzineslangen.
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.