Motor zonder volledig vermogen e.d.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Pluimt hij niet heel erg?
Reviceren is goed te doen of laten doen.
Als hij verder goed loopt heb je wel goede basis. Tenzij er in verleden veel aan misgesleuteld is. Nieuwe zuigers, bussen en koprevisie zullen hem goed doen.
Reviceren is goed te doen of laten doen.
Als hij verder goed loopt heb je wel goede basis. Tenzij er in verleden veel aan misgesleuteld is. Nieuwe zuigers, bussen en koprevisie zullen hem goed doen.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Als ik het reisverslag vanb Michiel lees denk ik dat het een rijdend rookgordijn is, vooral bergafwaarts.
Het zou me niet verbazen als er ook een koprevisie nodig is.
En dan zijn er nog de krukaslagers. Hoewel, die hebben de laatste tijd veel verse olie voorbij zien komen, maar gezien de algehele bevindingen en omdat ik de motor heb gehoord denk ik dat er ook ergens een lager wat ziekjes is. En dan wordt het erg prijzig om te laten doen.
De snelste oplossing is een goede motor erin leggen en daarna te zien wat er met de oude moet gebeuren.
Dan kan Michiel deze zomer de bus blijven gebruiken.
Het zou me niet verbazen als er ook een koprevisie nodig is.
En dan zijn er nog de krukaslagers. Hoewel, die hebben de laatste tijd veel verse olie voorbij zien komen, maar gezien de algehele bevindingen en omdat ik de motor heb gehoord denk ik dat er ook ergens een lager wat ziekjes is. En dan wordt het erg prijzig om te laten doen.
De snelste oplossing is een goede motor erin leggen en daarna te zien wat er met de oude moet gebeuren.
Dan kan Michiel deze zomer de bus blijven gebruiken.
Laatst gewijzigd door LEiPiE op wo jul 31, 2019 9:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: admin: Je kunt een bericht ook 'wijzigen' ipv een nieuw bericht met dezelfde inhoud te plaatsen
Reden: admin: Je kunt een bericht ook 'wijzigen' ipv een nieuw bericht met dezelfde inhoud te plaatsen
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Afgelopen zondag zijn we thuisgekomen van 4 weken vakantie in Frankrijk, met een huurauto..... 50km voor Lille heeft de motor het namelijk definitief begeven. Na plotseling een hard schurend geluid kwamen we langs de snelweg tot stilstand. We zijn wederom opgesleept en hebben uiteindelijk vervangend vervoer gekregen. Gister is ons busje gerepatrieerd door de ANWB en staat nu weer vertrouwd achter in de tuin.De snelste oplossing is een goede motor erin leggen en daarna te zien wat er met de oude moet gebeuren.
Op de foto's is te zien wat de schade is aan het blok: een gescheurde karter en de poelie(?) is bijna compleet verdwenen! Dit lijkt me over en sluiten niet? Kan iemand mij vertellen hoe deze schade nu precies is ontstaan?
Na lang wikken en wegen vandaag een compleet gereviseerde motor gekocht in het magazijn. Wederom bij een particulier de gok wagen voor 'slechts' enkele honderden euro's goedkoper leek me toch geen goede optie. Stel dat je weer zo'n zwendelaar treft als Tonnie. Dan ben je mooi in de aap gelogeerd.
Ik hoop dat hiermee dit forum binnenkort definitief gesloten kan worden.

Vriendelijke groet,
Michiel
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Oei. Dat blokje is definitief overleden. Van binnen zullen ook enige onderdelen een eigen leven zijn gaan leiden. De kans dat je meer geluk hebt met het nieuwe blok is wel erg groot 
Groet,
Ree

Groet,
Ree
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Dat jullie er toch ondanks alle kwalen nog zoveel mee hebben kunnen rijden. Afloop is merkwaardig met gescheurde carterpan en kapotte poelie.
Afijn gelukkig hebben we de fotos nog en door naar volgende kortere hoofdstuk de nieuwe motor. Hopelijk wat meer plezier en minder zorgen.
Afijn gelukkig hebben we de fotos nog en door naar volgende kortere hoofdstuk de nieuwe motor. Hopelijk wat meer plezier en minder zorgen.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Laten we het inderdaad hopen ja. En hopelijk krijgen we nu niet snel gedonder met andere onderdelen. Maar dat zal wel weer.
De oude motor heb ik vandaag losgehaald. Twee vragen tot dusverre:
1. Op de drukgroep zijn enkele van die 9 uitstekende busjes aan de binnenzijde weg geschuurd ofzo. Helaas is het op de foto minder zichtbaar als in werkelijkheid. Hoe komt dat en hoe kan ik voorkomen dat na het in elkaar zetten het verergert?
2. Ik heb 8 nieuwe 'bouten' met een weerszijde schroefdraad om te gebruiken om het spruitstuk te bevestigen. Deze moet ik er nog indraaien. Moet ik deze met loctite vastzetten? Anders komen ze weer los bij het losdraaien toch?
Alvast bedankt.
Michiel

De oude motor heb ik vandaag losgehaald. Twee vragen tot dusverre:
1. Op de drukgroep zijn enkele van die 9 uitstekende busjes aan de binnenzijde weg geschuurd ofzo. Helaas is het op de foto minder zichtbaar als in werkelijkheid. Hoe komt dat en hoe kan ik voorkomen dat na het in elkaar zetten het verergert?
2. Ik heb 8 nieuwe 'bouten' met een weerszijde schroefdraad om te gebruiken om het spruitstuk te bevestigen. Deze moet ik er nog indraaien. Moet ik deze met loctite vastzetten? Anders komen ze weer los bij het losdraaien toch?
Alvast bedankt.
Michiel
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Ik vraag 1 zou ik de koppelings hevel verdenken. Staat te los. Wellicht koppeling even nakijken oever die is. Anders nieuwe plaat. Kan kabel strakker.
Zelf doe ik bij de draadeinden nooit locktide.
Koperen moeren zijn voldoende om hem naderhand vast te zetten. Tenzij hier iemand andere ervaringen heeft
Zelf doe ik bij de draadeinden nooit locktide.
Koperen moeren zijn voldoende om hem naderhand vast te zetten. Tenzij hier iemand andere ervaringen heeft

Laatst gewijzigd door ghys op ma aug 12, 2019 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Je dient geen locktite te gebruiken. Het risico van locktite is dat je bij te gulzig gebruik een waterkanaal in de kop kan verstoppen.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Oke. Dan draai ik ze gewoon los in het blok.Je dient geen locktite te gebruiken.
Ik heb enkele foto's toegevoegd om de zaak wat meer te verduidelijken. Zichtbaar is oa dat het druklager aan zowel de linkse als rechtse kant flink is afgesleten. Zowel het druklager als de koppelingsplaat zitten er slechts enkele duizenden km's in. Komt het druklager tegen de 9 busjes van de drukgroep? En voorkom ik dit door de kabel strakker te zetten?Wellicht koppeling even nakijken oever die is. Anders nieuwe plaat. Kan kabel strakker.
Alvast bedankt.
Michiel
- Marc
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr jul 16, 2010 10:41 am
- Kenteken: mb-72-02
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Ik vraag me af of wel de goede koppelingsplaat en drukgroep hebt. Zit er aan de binnenkant van je versnellingsbak geen beschadiging? Het lijkt er haast op dat je drukgroep ergens tegenaan gelopen heeftMichiel M schreef:Oke. Dan draai ik ze gewoon los in het blok.Je dient geen locktite te gebruiken.
Ik heb enkele foto's toegevoegd om de zaak wat meer te verduidelijken. Zichtbaar is oa dat het druklager aan zowel de linkse als rechtse kant flink is afgesleten. Zowel het druklager als de koppelingsplaat zitten er slechts enkele duizenden km's in. Komt het druklager tegen de 9 busjes van de drukgroep? En voorkom ik dit door de kabel strakker te zetten?Wellicht koppeling even nakijken oever die is. Anders nieuwe plaat. Kan kabel strakker.
Alvast bedankt.
Michiel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Marc Ambagts
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
De koolstof ring hoort nieuw twee licht afgeschuinde zijkanten te hebben, deze slijten weg als de ring verslijt.Michiel M schreef: Zichtbaar is oa dat het druklager aan zowel de linkse als rechtse kant flink is afgesleten.
De schade aan jouw ring lijkt mij geen slijtage maar te wijten aan eenzelfde impact als waarbij je poelie uit elkaar is gespat.
Je koppelingsplaat ziet er zo op de foto's nog als nieuw uit.
Je moet alles even in je handen hebben voordat je besluit wat her te gebruiken en wat niet, maar ik kan me zo voorstellen dat je alleen voor een nieuw druklager gaat.
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Ik heb zojuist de binnenkant van de versnellingsbak ontvet en schoongemaakt. Zat een behoorlijke laag olie en vuil. Eronder is een lichte beschadiging zichtbaar inderdaad. Loopt de drukgroep tegen de versnellingsbak aan dan? Ik vraag me af waarom juist het binnenste deel van die buisjes op de drukgroep is weggesleten.Zit er aan de binnenkant van je versnellingsbak geen beschadiging?
Ik heb de ring losgehaald en geïnspecteerd. Volgens mij valt het met de schade wel mee. De ring ziet er in ieder geval niet veel ander/weggesleten uit dan toen ik hem een km of 5000 geleden heb gemonteerd.De schade aan jouw ring lijkt mij geen slijtage maar te wijten aan eenzelfde impact als waarbij je poelie uit elkaar is gespat.
Alvast bedankt wederom.
Michiel
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
het lijkt inderdaad dat de drukgroep tegen het versnellingsbadhuis aangelopen heeft.
Zat de drukgroep wel goed vast/viel deze in de uitsparing van het vliegwiel?
Is het hele vliegwiel (met krukas?) misschien naar achteren gekomen?
Misschien kan je vliegwielen van de oude motor met de gereviseerde vergelijken? Is de afstand to het motorblok hetzelfde?
Groet
Leo
Zat de drukgroep wel goed vast/viel deze in de uitsparing van het vliegwiel?
Is het hele vliegwiel (met krukas?) misschien naar achteren gekomen?
Misschien kan je vliegwielen van de oude motor met de gereviseerde vergelijken? Is de afstand to het motorblok hetzelfde?
Groet
Leo
HY rijder sinds 1995.
- Otje
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1725
- Lid geworden op: do sep 04, 2003 11:59 pm
- Locatie: Asten (N.B.)
- Contacteer:
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
De foto's bekijkend is er niets aan de hand met de koppelingsplaat, de drukplaat en de koolstofring alias "druklager". Zoals Ree al schreef heeft een nieuwe drukring twee afgeschuinde kanten, na ...tig duizenden kilometers verdwijnen die doordat de ring van het midden uit langzaam aan verslijt (en dus "plat" wordt). Ikzelf zou deze onderdelen gewoon weer terug monteren.
De krukaspoelie en de carterpan: het ziet er op de foto's naar uit dat je over een flinke steen of een blok hout nèt onder de bumper door bent gereden ...
De beschadigingen op de "9 busjes" zit aan de "binnenkant" (prise-as-kant) en kunnen dus niet in verband staan met de slijtsporen aan de binnenkant van het versnellingsbakhuis.
De krukaspoelie en de carterpan: het ziet er op de foto's naar uit dat je over een flinke steen of een blok hout nèt onder de bumper door bent gereden ...
In dat geval was de schade vele malen groter geweest (drijfstangen, krukaslagers) en de herrie niet om aan te horen. Gezien de uitmuntende staat van het (koolstof) druklager - die uiteindelijk via de druktafel en drukgroep tegendruk geeft aan het vliegwiel met inhoud - is hier niets spannends gebeurd.Is het hele vliegwiel (met krukas?) misschien naar achteren gekomen?
De beschadigingen op de "9 busjes" zit aan de "binnenkant" (prise-as-kant) en kunnen dus niet in verband staan met de slijtsporen aan de binnenkant van het versnellingsbakhuis.
Deze draadeinden (met kortste stuk draad richting blok) "handvast" vastdraaien. Teveel kracht molt de draad in de aluminium kop. Na plaatsing spruitstuk de borgmoertjes idem waarbij die in het midden steviger vast mogen en die aan het uiteinde links en rechts nèt vast. E.e.a. i.v.m. krimpen en uitzetten van het spruitstuk. Normaliter hoeft het spruitstuk zelden te worden gedemonteerd; ikzelf heb een beetje "Wynns gasket maker" gebruikt voor het draadeind-eind in de kop. Wèl nieuwe spruitstuk-pakkingen monteren !Ik heb 8 nieuwe 'bouten' met een weerszijde schroefdraad om te gebruiken om het spruitstuk te bevestigen. Deze moet ik er nog indraaien. Moet ik deze met loctite vastzetten? Anders komen ze weer los bij het losdraaien toch
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
Deze zat goed vast en viel precies in het vliegwiel. Het blijft dus een mysterie.Zat de drukgroep wel goed vast/viel deze in de uitsparing van het vliegwiel?
Merci voor de tip. Ik heb ze dan ook gewoon weer gebruikt. Zowel de koppelingsplaat als het druklager heb ik slechts enkele duizenden km's geleden vervangen.Ikzelf zou deze onderdelen gewoon weer terug monteren.
Mij lijkt het erg sterk dat ik dat niet gezien zou hebben maar uitsluiten doe ik het niet. Wel toevallig dat ook de onderkant van de bougie van cilinder 1 bijna volledig is verdwenen en dat het een motor betrof die 1l op 100km gebruikte. Binnenkort breng ik het blok naar het magazijn en zal het dan verder demonteren.dat je over een flinke steen of een blok hout nèt onder de bumper door bent gereden ...
De herrie was ook niet om aan te horen. Het leek alsof de gehele onderkant van de bus er onderuit aan het vallen was.en de herrie niet om aan te horen
Hiermee komt er een eind aan een topic dat op de kop af 2 jaar heeft gespeeld (di 29 aug 2017). Weer heel wat wijzer en een bijna lege portemonnee

Groet,
Michiel
ps mocht het demonteren van de kop nog spectaculaire beelden opleveren dan post ik deze vanzelfsprekend nog in deze topic