Net een rondje gereden, ben bijna thuis, hoor wat vreemd gerammel, trap de koppeling in en stuur MurpHY netjes naar de kant. Motor was gestopt, proberen te starten, eerste paar keer ging hij wel rond maar gebeurde er niks en vervolgens ging hij ook niet meer rond. Alleen nog "klik" (als in: startmotor dreunt ergens tegen).
Ook meer walm dan normaal, ditmaal vanuit het luchtfilter waar blijkbaar de dampen uit het kleppendeksel ook uit kunnen komen. Zelfde dampen met de olievuldop er af namelijk.
Kleppendeksel er even afgeschroeft: niks bijzonders te zien (al moet ik nog beter inspecteren).
Thuisgesleept door een huisgenoot met onze flatauto (een Renault Nevada is blijkbaar sterk genoeg), meteen opgekrikt en carterpan er af. Aan de krukas, tuimelaaras, olieas en oliefilter, drijfstangen en zuigers is niks te zien.
Echter: onder in de carterpan een assortiment vermalen stukjes staal en een halve ring van ongeveer 3cm doorsnee met 1 schuine rand.
Een van de kleine blokjes staal heeft er "KP" op staan.
Getest:
Met slinger is er geen beweging in te krijgen, koppeling ingetrapt of niet maakt niet uit.
Het vermoeden is dat de stukken gruis van onder aan de motor moeten zijn, lijkt me sterk dat zo'n halve ring vanaf het kleppendeksel naar beneden kan zijn gekomen toch?
Typerende zaken: iets dus met "KP" er op, diverse stukjes hebben een bolling van ongeveer 7mm doorsnede (verstevigingsrib ofzo?).
Onderdelenboek biedt geen uitkomst.
De grote vraag is dus: wat is er nou weer stuk????
En daarbij komend: hoeveel tijd en geld gaat dit me nou weer kosten

Zou 't nu alsnog een motorrevisie zijn? Of een revisiemotor natuurlijk (jammer dan weer van al mijn werk aan de zuigers, maar waarschijnlijk wel een stuk goedkoper).
(ik begin wederom de moed te verliezen dat ik ooit nog op vakantie kan met MurpHY... ik vertrouw 'm steeds minder en wordt er steeds moeier van

Klik op de berg puin hieronder voor een fotooverzicht: