Motor vastgeslagen: er ligt iets in stukjes, maar wat?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Motor vastgeslagen: er ligt iets in stukjes, maar wat?

Bericht door LEiPiE »

Het ging allemaal net zo lekker en dan komend weekend de meeting hier in de buurt: mooi niet dus waarschijnlijk :(

Net een rondje gereden, ben bijna thuis, hoor wat vreemd gerammel, trap de koppeling in en stuur MurpHY netjes naar de kant. Motor was gestopt, proberen te starten, eerste paar keer ging hij wel rond maar gebeurde er niks en vervolgens ging hij ook niet meer rond. Alleen nog "klik" (als in: startmotor dreunt ergens tegen).
Ook meer walm dan normaal, ditmaal vanuit het luchtfilter waar blijkbaar de dampen uit het kleppendeksel ook uit kunnen komen. Zelfde dampen met de olievuldop er af namelijk.
Kleppendeksel er even afgeschroeft: niks bijzonders te zien (al moet ik nog beter inspecteren).

Thuisgesleept door een huisgenoot met onze flatauto (een Renault Nevada is blijkbaar sterk genoeg), meteen opgekrikt en carterpan er af. Aan de krukas, tuimelaaras, olieas en oliefilter, drijfstangen en zuigers is niks te zien.
Echter: onder in de carterpan een assortiment vermalen stukjes staal en een halve ring van ongeveer 3cm doorsnee met 1 schuine rand.
Een van de kleine blokjes staal heeft er "KP" op staan.

Getest:
Met slinger is er geen beweging in te krijgen, koppeling ingetrapt of niet maakt niet uit.

Het vermoeden is dat de stukken gruis van onder aan de motor moeten zijn, lijkt me sterk dat zo'n halve ring vanaf het kleppendeksel naar beneden kan zijn gekomen toch?

Typerende zaken: iets dus met "KP" er op, diverse stukjes hebben een bolling van ongeveer 7mm doorsnede (verstevigingsrib ofzo?).
Onderdelenboek biedt geen uitkomst.

De grote vraag is dus: wat is er nou weer stuk????
En daarbij komend: hoeveel tijd en geld gaat dit me nou weer kosten :(
Zou 't nu alsnog een motorrevisie zijn? Of een revisiemotor natuurlijk (jammer dan weer van al mijn werk aan de zuigers, maar waarschijnlijk wel een stuk goedkoper).
(ik begin wederom de moed te verliezen dat ik ooit nog op vakantie kan met MurpHY... ik vertrouw 'm steeds minder en wordt er steeds moeier van :( )

Klik op de berg puin hieronder voor een fotooverzicht:
Afbeelding
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Wat een dikke pech!

Het zou wel eens je oliepomp kunnen zijn, Ik heb er nog eentje liggen, als ik thuis ben zal ik even kijken of ik de stukjes op de foto terug kan vinden op mijn oliepomp. Als het zo is, dan mag je hem voor niets hebben, Vrijdag ben ik redelijk in de buurt, dan breng ik hem bij je langs. Ik heb hem ooit voor niets gekregen dus het wordt een "pay it forward" actie.

Als je geluk hebt (sorry murphy) is alles nog redelijk heel, je kunt de oliepomp heel makkelijk verwisselen.

Ik laat het je morgen weten,

Stef
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Zal vanavond de pomp nader inspecteren, maar kon er gisteren niets aan ontdekken eigenlijk.
Daarnaast moet ik natuurlijk ook eerst de motor nog weer zien rond te krijgen, ik heb alleen geen idee waar het blok nou vast zit. Vanavond maar even via de bougiegaten proberen te kijken of daar iets mis is ofzo (maar ja, dan nog: ik heb toch sterk het idee dat die brokken van onder moeten zijn, zo groot zijn de oliekanalen vanaf de kop naar beneden tenslotte niet).

Vorige keer kreeg ik de pomp er geloof ik niet af (wel 't filter), maar was toen ook niet nodig eigenlijk (had ietsje meer ruimte geboden dan bij het bevestigen van de zuigers).
In ieder geval heb ik de carterpan er af liggen (de kurkpakkingen zitten lekker vast nog zo te zien, dus ik denk dat ik er alleen wat vloeibare pakking tussen smeer als ik de pan weer monteer).

Ben trouwens wel erg blij met m'n grote krik (tot 50cm) :D In een paar slagen kan ik de assteunen er onder zetten en heb ik de ruimte.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Aan de zijkant van je blok zit in de buurt van je koelvloestof aftapplug een bout met contramoer, deze houdt je oliepomp op zijn plaats; olieleidingen loshalen (zichtbaar bij je krukas) ontsteking loshalen (met die ene bout op de klem) de borgbout loshalen en je trekt hem zo los (recht naar beneden)

Let op; de bovenkant van je oliepomp is de aandrijving van je ontsteking, bij terugplaatsen is het even pielen.

Maar wacht eerst maar even, ik zal eerst kijken of je stukjes inderdaad van de pomp zijn.

Groeten,

Stef
HY '76
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Kenteken: 28-BL-ZK
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

je had de naam Murphy niet beter kunnen verzinnen.......

Hopelijk valt het mee en is het te herstellen.....

Gr CitrofielnL
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, het is duidelijk wat die stukjes gruis waren... en dat ze dus toch van hoger af komen...
de uitlaatklep van cilinder vier heeft zich door de zuiger heen geboord!
De hypothese: om onduidelijke reden is de uitlaatklep van cilinder vier afgebroken en op de zuiger terecht gekomen. Deze heeft hier vervolgens vele keren heen en weer gestuiterd en voor het gemak de bougie onthoofd (hele elektrode is weg, ik mag hopen dat er niets aan de elektra beschadigd is).
Vervolgen heeft hij een gat van 1.5cm in de (prachtig nieuwe gvd :evil:) zuiger geslagen en is 't gruis dus naar beneden gedwarreld.
Bougie kreeg ik er amper uit, dat kwam neer op het opzetten van de bougiesleutel, dwarspin erdoor en met een anderhalf kilo moker er op rammen. Die is dus duidelijk door de krachten er onder door z'n schroefdraad heen geperst.

Wat ik zo kan constateren:
- de zuiger en bougie kan ik weggooien
- drijfstang, zuigerveren, zuigerpen zijn in tact
- minimale beschadigingen aan de zuigerbus (heel licht krasje op de zuiger, maar kon aan de zuigerbus niet echt iets zien).
- geen beschadigingen aan krukas, oliepomp, tuimelaaras, nokkenas etc.
- cilinderkop is te ver beschadigd, sowieso is het schroefdraad van de bougie kapot en is de uitlaatklepzitting flink groter geworden - dat is vast niet te herstellen :(:(:(
- inlaatklep is geen krasje op te zien!!

Nu is dus weer de vraag: kop + zuiger + klep vervangen of inruilen voor een revisiemotor?

De zuigers hebben nog maar net 1000KM gehad en ik had de kop nog niet eens nagetrokken dus volgens mij kan de koppakking nog wel een keer er op. Aan de andere kant: in vergelijking met een kop zal de koppakking geen zak kosten.
Iemand een idee van de kosten? (ik bel morgen 't HY team magazijn als die er ook door de week toevallig achter de telefoon zitten).
Als ik zo een gok moet wagen en in het achterhoofd dat een tweede hands uitlaatspruitstuk al 150 euro was verwacht ik een rib van minimaal 500 euro uit m'n lijf te moeten trekken en dan dus nog een bolle zuiger die ik vast niet zonder de zuigerbus kan kopen, bougie, koppakking, kop vlakken (of zou dat niet nodig zijn, 1000KM geleden nog gedaan namelijk), olie, koelwater.

Oh ja en m'n chokekabel brak doormidden toen ik 't schroefje op de carburateur probeerde los te halen, dus die zal ook helemaal vervangen moeten worden :(

1 voordeel: ik kon nu in ongeveer 5 uur de motor zover demonteren dat ik een zuiger kon verwijderen...

foto's: klik weer op 't onderstaande puin (nog geen foto's van 't puin, als ik morgen op tijd op sta maak ik wat daglichtfoto's).
Afbeelding

Zijn weer van die vervelende keuzes: ik kan 'm nu te koop aanbieden en er zo'n 6 a 7 duizend euro verlies opdraaien of er maar weer honderden euro's inpompen en kijken hoe lang het dit keer duurt (cilinder 1 en 2 zijn nog niet stuk geweest).

Voor de duidelijkheid: ik heb het uitlaatspruitstuk met twee spanbanden aan de stuurkolom vastgemaakt en vervolgens zo ver mogelijk van de kop afgeschoven en daarna de kop de andere kant opgeschoven (over de centreernokken). Zo hoef ik niet weer het hele uitlaatcircus te herhalen... verder dit keer niet de radiator losgeschroefd, maar de voortraverse waar hij op zit, een stuk makkelijker!
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Ewald, wat een pech, joh!
Ik heb het ook een keer gehad met mijn eend,
het oliekanaal naar de klep zat dicht, en de klep werd veel te heet.
Uiteindelijk afgebroken en krukas, drijfstangen kop, zuigen en cylinder naar de *lote. Je hebt dus wat dat betreft geluk.
Let wel op als je de motor gaat repareren, een klep breekt niet zomaar af, ermoet dus iets aan de hand zijn wat je eerst moet oplossen.

Hou de moed erin!

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Joh wat een pech!
Kan je de oorzaak mischien vinden bij het vorig probleem waar je de zuigers en bussen voor vervangen hebt?
Heb je trouwens op voorhand abnormale geluiden uit je motor gehoord?
Waarschijnlijk is de klep vastgelopen door een oververhitting of geen smering.

Veel sterkte met de werken.

Ps: Ik zou meteen voor de revisie blok gaan dan ben je gerust en heb je ook garantie. (het is natuurlijk wel ontzachelijk duur)
Laatst gewijzigd door hy belge op do aug 24, 2006 11:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Als je motor helemaal geblokkeerd staat kan het ook zijn dat je distributieketting gebroken is, Zit je krukas nog steeds vast? (als hij los is controleer dan of je nokkenas meedraait)

Wel dikke pech!

P.s. nooit een koppakking 2 x gebruiken, juist bij een koppakking is dit niet mogelijk, bij vele andere pakkingen kun je smokkelen.

Advies; reparatie wordt steeds makkelijker omdat je het blok al een paar keer eerder los hebt gehad, als je alles hebt gerepareerd en het loopt weer ben je zo trots als een hond met 7 gouden l*llen...

Ik denk dat het wel mogelijk is om een goede, gereviseerde kop te kopen op de club voor een paar honderd euro. Stan bellen!

Succes.
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Motor is nu niet meer geblokkeerd, kan de krukas gewoon ronddraaien. Moet inderdaad nog even controleren of de nokkenas mee draait, maar denk het wel. Gezien de schade aan de zuiger heeft die een boel opgevangen.

Vorige revisie die ik heb gedaan ging het vooral om een andere zuiger, denk niet dat dat invloed heeft gehad.
Enige vreemde geluiden waren net voor dat ik stilstond, beter gezegd: ik hoorde vreemde geluiden en kon 'm snel aan de kant zetten. Toen een paar keer geprobeerd te starten waarbij de motor wel rond ging tot ook dat ophield. Hij is dus niet op volle toeren vastgeslagen!
Waarschijnlijk is toen ik het geluid hoorde dus de klep afgebroken en gaan heen en weer stuiteren. Vervolgens bij het starten (wat dus niet ging natuurlijk omdat de bougie allicht kortgesloten is) is die klep zo komen te zitten dat ik 't blok niet rond kon krijgen (echter wel de andere kant op kwam ik na uitbouwen achter).
Motor was op dat moment wel goed warm (maar niet oververhit ofzo, olie walmde redelijk zoals gebruikelijk).
Denk dat juist die kapotte bougie (Duitse gruendlichkeit... was een Bosch :D) de redding is geweest, hij liep niet toen hij blokkeerde.

Ben al druk aan het heen en weer mailen met Stan.
Revisieblok is ongeveer 2 mille - dat heb ik wel, maar om 't nou even uit te geven... maar dan inderdaad wel met garantie dat wel. Helaas is het verschil tussen wel of niet inruilen maar ongeveer 200 euro... de nieuwe zuigers en bussen die er in zitten hebben me al meer dan 300 gekost, dus dat vind ik dan geen beste deal eigenlijk. Nou weet ik niet wat er allemaal op en aan het blok zit, maar de problemen zitten bij mij voornamelijk in de cilinderkop (uitgelubberde spruitstukgaten, nu dus een minder bougiegat en een compleet uitgereten bougiegat + uitlaatklepzitting.

Ik heb nu even info gevraagd over de mogelijkheid van een revisiekop-met-kleppen, want ik vertrouw nu m'n andere kleppen ook niet meer natuurlijk.

Op zich zou ik meer interesse hebben in - als ik dan toch de motor moet vervangen - er een DS23 blok in te zetten... moet puur theoretisch mogelijk zijn (zie ander topic voor verdere discussie)

Nieuwe foto's trouwens van de schade (vanochtend eerder opgestaan en dat is voor iemand met nog steeds een studentenritme knap ;)) :
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
(klik op de foto voor groot, of klik hier voor alle foto's)

Oh ja: ik wil later als ik groot ben op LPG gaan rijden, kan ik nu alvast rekening mee houden bij de nieuwe cilinderkop en kleppen... alleen waar moet ik dan rekening mee houden. Ik had het idee dat de HY78 op zich van zichzelf al geschikt was voor LPG?
Rene
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Rene »

Als je de punica's hebt om dat nieuwe blok aan te schaffen, zou ik het doen als ik jou was. Je geeft al aan wat het verlies is als je de bus verkoopt, en dit weegt niet op tegen een nieuw blok. En als ie er eenmaal weer inzit en je rijd ermee geeft dit ook weer een goed gevoel, toch.

Wat ik me afvraag heb toendertijd ook je kleppen gesteld, het lijkt erop dat deze klep te strak heeft gestaan, omdat de klepsteel bij de ronding is afgebroken.
RoZwen
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door RoZwen »

Mijn deelneming Ewald.

Wat de kop betreft. Je zit hier sowieso aan vast. En daar horen natuurlijk de kleppen bij want die zijn daar op ingeslepen. Je kan natuurlijk ook zelf kleppen slijpen maar dat is een hele klus. Deze kop is dan- of moet- gevlakt voor montage.

Die zuiger kan je net zo goed zonder cillinder kopen als deze nog goed is. De veren zullen ook nog wel goed zijn dus bewaren of misschien op een goede 2e hands zuiger zetten. De veren slijpen zich namelijk in op de cillinder en die is nog nieuw en rond en dus nog precies pas op deze veren.

Volgens mij ben je er dus met een gebruikte kop en een zuiger.

Wel natuurlijk goed schoonmaken straks want ijzergruis in je olie verstoppen de kanaaltjes.

Misschien valt het nog mee.

Tja, en waarom breekt een klep? Hangende klep op de (bolle!?) zuiger, materiaalmoeheid? zeg het maar. Bij mij brak een keer spontaan een klepstoter doormidden. Gelukkig geen schade verder, maar waarom?? De wet van M......Y?

Sterkte, Rob.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Rene schreef:Wat ik me afvraag heb toendertijd ook je kleppen gesteld, het lijkt erop dat deze klep te strak heeft gestaan, omdat de klepsteel bij de ronding is afgebroken.
Laatste Camion meeting heb ik ze nog gesteld en toen om eens uit te proberen bij koude motor, ergo: alle kleppen stonden dus eerder te ruim dan te strak (ze klepperden nogal, stond ook nog op 't programma om ze weer bij warme motor af te stellen).

Op zich heeft mijn blok nog "maar" 139000 gelopen (voor zover ik weet tenminste), dus lijkt me dat de overige componenten nog gewoon goed moeten zijn.
Maar ja een revisieblok ben ik inderdaad wel van deze problemen af, vind 't alleen jammer dat ik dan zelfs op m'n nieuwe zuigers verlies maak (verschil blok of blok+inruil is 200 euro tegen meer dan 300 die ik in de nieuwe zuigers heb gestopt, maar misschien dat daar nog wel wat te regelen is natuurlijk).
Rene
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door Rene »

Joh het blijft een gok. Mijn buurman heeft een peugeot 306 2 jaar oud, slaat door slijtage de waterpomp vast en die loopt via de distributie snaar. nou je weet wel wat er gebeurde het hele zooitje liep vast.

Oud of nieuw je moet gewoon geluk hebben.
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Ik zeg niet dat de reviesieblok de beste of beter gezegd goedkoopste oplossing is maar mischien wel de betrouwbaarste.
Nu breekt je klep wat gaat het volgende zijn? Op die manier gaat het sleutelen al snel je keel uithangen.
:mrgreen:
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Plaats reactie