Hy weer rijdbaar maken
Hy weer rijdbaar maken
Onze HY mag weer op vakantie, na 3 jaar stilstand ondr een afdak. Het verwijderen van stof en spinnenwebben lukt nog wel, het 'probleem' zit nu in de remmen: Deze zitten uiteraard redelijk vast. Niet zo vast dat de Hy niet zelfstandig onder het afdak vandaan is gekomen en nu op een harde schone ondergrond staat. Motor loopt dus ook.
Ik ben niet zo'n grote sleutelaar dus zie een beetje op tegen het zelf reviseren van de remmen (en wat er daarna nog moet gebeuren). Voor zover ik het nu zie heb ik 3 keuzes: 1, zelf reviseren. 2, laten reviseren. 3, de hy overdragen aan een andere liefhebber.
Heeft iemand advies? De hy staat in de Achterhoek, omgeving Zelhem.
Ik ben niet zo'n grote sleutelaar dus zie een beetje op tegen het zelf reviseren van de remmen (en wat er daarna nog moet gebeuren). Voor zover ik het nu zie heb ik 3 keuzes: 1, zelf reviseren. 2, laten reviseren. 3, de hy overdragen aan een andere liefhebber.
Heeft iemand advies? De hy staat in de Achterhoek, omgeving Zelhem.
-
Thomas_hy
- HY Forum Expert

- Berichten: 86
- Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
- Kenteken: BE2150
- Locatie: Gelderland
Re: Hy weer rijdbaar maken
In Terborg(doetinchem)zit CitroSars. Citroën SM/DS specalist
Maar ze doen ook af en toe een HY. Je kunt het altijd even overleggen
Maar ze doen ook af en toe een HY. Je kunt het altijd even overleggen
Re: Hy weer rijdbaar maken
Thomas, dank je wel voor de tip. Is inderdaad niet zo ver hier vandaan, ben er ook al eens eerder geweest. Leuk bedrijf. Revisie van de achterremmen zie ik nog wel zitten: lijken veel op die van een 2cv, daar heb ik wel ervaring mee.
De voorremmen is een ander verhaal. De tekeningen in het Onderdelenboek zijn voor mij wel wat intimiderend. Is revisie hiervan te doen op de oprit?
En hoe zit het met de pakkingen en keerringen. Is vervanging hiervan een standaard procedure, in de zin van: eens in de zoveel jaar vervangen?
De voorremmen is een ander verhaal. De tekeningen in het Onderdelenboek zijn voor mij wel wat intimiderend. Is revisie hiervan te doen op de oprit?
En hoe zit het met de pakkingen en keerringen. Is vervanging hiervan een standaard procedure, in de zin van: eens in de zoveel jaar vervangen?
Re: Hy weer rijdbaar maken
Het is goed zelf te doen als je maar juiste gereedschap hebt.
Beste is de remcilinders en schoenen te vervangen.
Is kostbaar maar dan heb je het ook echt goed.
Laten doen kan natuurlijk ook. Reken op 2k
Beste is de remcilinders en schoenen te vervangen.
Is kostbaar maar dan heb je het ook echt goed.
Laten doen kan natuurlijk ook. Reken op 2k
Re: Hy weer rijdbaar maken
Vandaag de bus eens opgekrikt, 1 wiel tegelijk. Conclusie: alleen RV zit vast, de rest draait mooi schurend rond. Al met al misschien toch een meevaller. Moed verzamelen en zelf proberen maar. Voor de naafmoer heb je moer 55 nodig toch, en voor de trommel een remtrommeltrekker?
Re: Hy weer rijdbaar maken
En dop 12 voor de 6 boutjes die het lagerhuis opsluiten.
Zou beide kanten open maken, schoonmaken en stellen
Zou beide kanten open maken, schoonmaken en stellen
-
Thomas_hy
- HY Forum Expert

- Berichten: 86
- Lid geworden op: vr okt 20, 2017 7:15 pm
- Kenteken: BE2150
- Locatie: Gelderland
Re: Hy weer rijdbaar maken
En dop 36of37 uit mijn hoofd voor de aandrijfasmoer
Re: Hy weer rijdbaar maken
Deze week verder met de rechtervoorrem, deze zit als enige van de remmen goed vast. Hy kan met veel moeite de wagen weer onder afdak krijgen, kan die rustig tijdens het remonderzoek blijven staan.
Resultaat tot nu toe: naafmoer los (met juiste dop van de club), de 6 boutjes los, remtrommel verwijderd (dankzij trekker van de club).
Bovenste en onderste remzuiger zitten vast. Met enige overtuigingskracht de bovenste weer los gekregen (beweegt weer mooi heen en weer), remvoering ook weer los. Onderste remzuiger blijft vast zitten.
Conclusie: toch maar een gehele remrevisie aan de voorkant!
Resultaat tot nu toe: naafmoer los (met juiste dop van de club), de 6 boutjes los, remtrommel verwijderd (dankzij trekker van de club).
Bovenste en onderste remzuiger zitten vast. Met enige overtuigingskracht de bovenste weer los gekregen (beweegt weer mooi heen en weer), remvoering ook weer los. Onderste remzuiger blijft vast zitten.
Conclusie: toch maar een gehele remrevisie aan de voorkant!
Re: Hy weer rijdbaar maken
Goed bezig en inderdaad slim dat goed aan te pakken 
Re: Hy weer rijdbaar maken
Het werkplaatshandboek van de hy geeft weinig informatie over hoe te werk te gaan bij de demontage van de voorremmen. De link naar een beknopte omschrijving hier op het forum ben ik kwijt. Kan iemand misschien een linkje ophoesten?
Re: Hy weer rijdbaar maken
Even rustig het Handboek doorgekeken, lijkt toch goed te doen. Even een opsomming van de werkzaamheden (zoals ik het het begrepen):
- ankerbouten verwijderen (hier zitten de excentrieken achter)
- excentriekbusjes loshalen
- teugtrekveren van de remschoenen loshalen
- remschoenen verwijderen
- de bouten waarmee de onderste en de bovenste wielremcilinders vastzitten verwijderen
- de 2 bouten waarmee de buitenst verbindingsplaat vastzit verwijderen
- buitenste verbindingsplaat verwijderen
- onderste en bovenste wielremcilinders verwijderen.
Tot zover een opsomming van de onderdelen die verwijderd moeten worden.
Moet het wiellagerhuis, de verbindingsleidingen en het afstandstuk ook verwijderd worden als ik de remschoenen en beide wielremcilinders wil vervangen?
Montage van nieuwe remschoenen en wielremcilinders in omgekeerde volgorde.
- ankerbouten verwijderen (hier zitten de excentrieken achter)
- excentriekbusjes loshalen
- teugtrekveren van de remschoenen loshalen
- remschoenen verwijderen
- de bouten waarmee de onderste en de bovenste wielremcilinders vastzitten verwijderen
- de 2 bouten waarmee de buitenst verbindingsplaat vastzit verwijderen
- buitenste verbindingsplaat verwijderen
- onderste en bovenste wielremcilinders verwijderen.
Tot zover een opsomming van de onderdelen die verwijderd moeten worden.
Moet het wiellagerhuis, de verbindingsleidingen en het afstandstuk ook verwijderd worden als ik de remschoenen en beide wielremcilinders wil vervangen?
Montage van nieuwe remschoenen en wielremcilinders in omgekeerde volgorde.
Re: Hy weer rijdbaar maken
-
Laatst gewijzigd door ghys op zo nov 02, 2025 3:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hy weer rijdbaar maken
Wiellagerhuis kan blijven zitten.
De overige boutje die rondom wiellagerhuis zitten moeten los.
Ook de bouten door de wielrwmcilinders en door de remanker plaat aan de achterzijde. Zitten achter splitpennen door.
Kwestie van boel goed schoonmaken.
Busjes die erom heen draaien en waar je de remschoenen mee kan stellen moeten straks vloeiend draaien.
De overige boutje die rondom wiellagerhuis zitten moeten los.
Ook de bouten door de wielrwmcilinders en door de remanker plaat aan de achterzijde. Zitten achter splitpennen door.
Kwestie van boel goed schoonmaken.
Busjes die erom heen draaien en waar je de remschoenen mee kan stellen moeten straks vloeiend draaien.

