niet reageren op het gaspedaal
niet reageren op het gaspedaal
Hallo,
IK heb een vraag waar wellicht iemand antwoord op heeft.
Regelmatig als ik het gas intrap of iets los laat reageert de motor niet meer op het gas. (Als hij wel reageert loopt het motortje verder perfect.)
Ik moet wachten tot de motor stationair draait en dan pakt hij weer op. De motor slaat niet af. Dit doet hij op benzine en LPG. Ik heb een gewone ontsteking.
Wat ik reeds heb gedaan is:
- direct stroom op de bobine gezet (omzeilen electrisch circuit)
- carburateur vervangen
- ontstekingshuis door een ander vervangen
- nw bougiekabels
- 5000 km geleden nw bougies geplaatst.
- Ontsteking opnieuw afgesteld, meerdere keren
Het rijdt erg vervelend zo, wie heeft een idee wat het kan zijn.
IK heb een vraag waar wellicht iemand antwoord op heeft.
Regelmatig als ik het gas intrap of iets los laat reageert de motor niet meer op het gas. (Als hij wel reageert loopt het motortje verder perfect.)
Ik moet wachten tot de motor stationair draait en dan pakt hij weer op. De motor slaat niet af. Dit doet hij op benzine en LPG. Ik heb een gewone ontsteking.
Wat ik reeds heb gedaan is:
- direct stroom op de bobine gezet (omzeilen electrisch circuit)
- carburateur vervangen
- ontstekingshuis door een ander vervangen
- nw bougiekabels
- 5000 km geleden nw bougies geplaatst.
- Ontsteking opnieuw afgesteld, meerdere keren
Het rijdt erg vervelend zo, wie heeft een idee wat het kan zijn.
Probeer is gas te geven met de hand dus bij de carb, reageert ie dan wel goed dan denk ik dat de kabel of stangen (vergeef me ik heb geen HY bus) een vrije slag heeft en pas als de gasklep dicht is, dus stationiar draait de kabel of stangen strak trekt.
Ik neem aan dat er bij jullie geen carb's opzitten met onder en overduk systeem, is bij mijn Opel admiral is dit wel het geval en er zitten er dan ook nog twee van die lellen op de motor.
Mijn carb's worden aangestuurd met een stangenstlesel, dit geeft na verloop van tijd een speling op alle kogelgewrichtjes met als gevolg een loos moment als je gas wil geven.
om even een indruk te geven van mijn carb's, als dit toegestaan is tenminste. Zoniet mag ie verwijdert worden.

Ik neem aan dat er bij jullie geen carb's opzitten met onder en overduk systeem, is bij mijn Opel admiral is dit wel het geval en er zitten er dan ook nog twee van die lellen op de motor.
Mijn carb's worden aangestuurd met een stangenstlesel, dit geeft na verloop van tijd een speling op alle kogelgewrichtjes met als gevolg een loos moment als je gas wil geven.
om even een indruk te geven van mijn carb's, als dit toegestaan is tenminste. Zoniet mag ie verwijdert worden.

-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Dank voor jullie reacties.
Ook handmatig, direct bij de carb, reageert de motor zo.
geluid veranderd dan niet.
met en zonder luchtfilter hetzelfde probleem.
De gasklep gaat ook open en dicht.
Compressie zelfs nog gemeten, is ook goed hoewel niet overal gelijk 10,7,8,7 Bar
Lijkt net alsof er onvoldoende brandstof(gas of benzine) wordt aangezogen
Wat ik nog ga proberen is, wellicht was bij beide ontstekingsunits de condensator stuk, is de condensator omwisselen alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat dat echt het probleem veroorzaakt.
Ook handmatig, direct bij de carb, reageert de motor zo.
geluid veranderd dan niet.
met en zonder luchtfilter hetzelfde probleem.
De gasklep gaat ook open en dicht.
Compressie zelfs nog gemeten, is ook goed hoewel niet overal gelijk 10,7,8,7 Bar
Lijkt net alsof er onvoldoende brandstof(gas of benzine) wordt aangezogen
Wat ik nog ga proberen is, wellicht was bij beide ontstekingsunits de condensator stuk, is de condensator omwisselen alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat dat echt het probleem veroorzaakt.
Re: niet reageren op het gaspedaal
Ik heb soms hetzelfde probleem, maar in veel mindere mate. Ik weet bijna 100% zeker dat het mijn benzinepomp is.folkert schreef:Regelmatig als ik het gas intrap of iets los laat reageert de motor niet meer op het gas.
Groet,
Ree
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 248
- Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm
Kan nog steeds de toerenbegrenzer op de carburator zijn.
Ik weet niet precies hoe die werkt maar die kan dacht ik boven de
4000 rpm ingrijpen en dan het gas terugnemen.
(blokjes mogen niet veel meer dan 4000 rpm draaien wegens de lange slag)
Wellicht is er een ervaringsdeskundige die hier meer licht op kan werpen.
Een kapotte condensator geeft voornamelijk problemen op lage toerend dacht ik.
Aad
Ik weet niet precies hoe die werkt maar die kan dacht ik boven de
4000 rpm ingrijpen en dan het gas terugnemen.
(blokjes mogen niet veel meer dan 4000 rpm draaien wegens de lange slag)
Wellicht is er een ervaringsdeskundige die hier meer licht op kan werpen.
Een kapotte condensator geeft voornamelijk problemen op lage toerend dacht ik.
Aad
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Werking toerenbegrenzer;
een veer in de pot aan de zijkant van de solexcarb trekt de gasklep altijd open. de veer aan het gasstangetje trekt hem harder dicht. de gasklep is los gemonteerd op de gasklepas en heeft een vrije slag van 90 graden.
Bij gasgeven laat je het de veer in de carb toe de gasklep verder open te trekken. Bij veel toeren (meer dan 4.200 ofzo) stroomt er zoveel lucht door de carburateur dat de wet van Bernoulli (hoe sneller de lucht stroomt, hoe lager de dynamische druk wordt; de basis van de werking van bijv. carburateur en vliegtuigvleugels) er voor zorgt dat de gasklep tegen de veerdruk in dicht wordt gezogen, de gasklep draait over de as.
Veer strakker zetten; er is meer luchtstroming nodig om de gasklep dicht te zuigen; toerenbegrenzer grijpt later in
Veer losser zetten; er is minder luchtstroming nodig om de gasklep dicht te trekken; toerenbegrenzer grijpt eerder in.
Ik heb eens met een verkeerd afgestelde toerenbegrenzer gereden; acceleratie voelde normaal tot ik de snelweg opreed en hij bij 70 km/uur ineens stopte met accelereren! heeeeel spannend.
Op de 123 ignition zit al een toerenbegrenzer (laatste standje uit mijn hoofd) daarom heb ik de toerenbegrenzer in de carb lekker strak gesteld.
Groeten,
Stef
een veer in de pot aan de zijkant van de solexcarb trekt de gasklep altijd open. de veer aan het gasstangetje trekt hem harder dicht. de gasklep is los gemonteerd op de gasklepas en heeft een vrije slag van 90 graden.
Bij gasgeven laat je het de veer in de carb toe de gasklep verder open te trekken. Bij veel toeren (meer dan 4.200 ofzo) stroomt er zoveel lucht door de carburateur dat de wet van Bernoulli (hoe sneller de lucht stroomt, hoe lager de dynamische druk wordt; de basis van de werking van bijv. carburateur en vliegtuigvleugels) er voor zorgt dat de gasklep tegen de veerdruk in dicht wordt gezogen, de gasklep draait over de as.
Veer strakker zetten; er is meer luchtstroming nodig om de gasklep dicht te zuigen; toerenbegrenzer grijpt later in
Veer losser zetten; er is minder luchtstroming nodig om de gasklep dicht te trekken; toerenbegrenzer grijpt eerder in.
Ik heb eens met een verkeerd afgestelde toerenbegrenzer gereden; acceleratie voelde normaal tot ik de snelweg opreed en hij bij 70 km/uur ineens stopte met accelereren! heeeeel spannend.
Op de 123 ignition zit al een toerenbegrenzer (laatste standje uit mijn hoofd) daarom heb ik de toerenbegrenzer in de carb lekker strak gesteld.
Groeten,
Stef
HY '76
Stef dank voor je antwoord.
Eindelijk het probleem gevonden!!!!!
Ik heb de veer in de carb straker gezet en nu is het probleem weg.
Ik had niet gedacht dat het daarmee te maken zou hebben.
Ik begrijp het principe van de venturi aleen wist ik niet dat de gasklep zichzelf dicht trekt bij een te hoge luchtstroom.
Thanks.
Folkert
Eindelijk het probleem gevonden!!!!!
Ik heb de veer in de carb straker gezet en nu is het probleem weg.
Ik had niet gedacht dat het daarmee te maken zou hebben.
Ik begrijp het principe van de venturi aleen wist ik niet dat de gasklep zichzelf dicht trekt bij een te hoge luchtstroom.
Thanks.
Folkert