stel je voor, een hy en hz
stel je voor, een hy en hz
wellicht wat overdreven, maar binnen nu en een week of 3 hebben we ineens 2 bussen, een hy uit 1973, (de witte uit het magazijn van het hy-team) en een hz uit 1949(!).
wij zijn cees en laura, op dit moment in het bezit van de "tapijteend", nog een eend en een ak400 en en cx in ambulance uitvoering. de tapijteend gaat naar frankrijk, naar de eigenaar van de hz uit 1949.
de hz is al in 1950 omgebouwd naar camper, op verzoek van een dokter uit versailles, en heeft een aantal bijzonderheden: de voordeuren zijn net iets anders, de treeplank bij het voorspatbord loopt horizontaal (is origineel zo af fabriek), er zit nog de traction avant motor in, een versnellinsbak met "normaal" schakelschema en geen knipperlichten maar van die mechanische uitklapbare wijzers. verder is de carosserie achter de voordeuren, dus zeg maar het laadgedeelte, van strakke plaat gemaakt, dus geen ribbels!
hij heeft 6 maanden geleden de control technique goed doorstaan we we gaan hem 600 km naar nederland rijden, goeie testrit!
de hz wordt weer ingetimmerd als camper, de witte wordt waarschijnlijk weer teruggbracht naar oigineel, dus een lege bus, die ik ga gebruiken voor mijn klusbedrijf. en dan gaat de cx-ambulance weer in de verkoop. en zo blijven we bezig!
wij zijn cees en laura, op dit moment in het bezit van de "tapijteend", nog een eend en een ak400 en en cx in ambulance uitvoering. de tapijteend gaat naar frankrijk, naar de eigenaar van de hz uit 1949.
de hz is al in 1950 omgebouwd naar camper, op verzoek van een dokter uit versailles, en heeft een aantal bijzonderheden: de voordeuren zijn net iets anders, de treeplank bij het voorspatbord loopt horizontaal (is origineel zo af fabriek), er zit nog de traction avant motor in, een versnellinsbak met "normaal" schakelschema en geen knipperlichten maar van die mechanische uitklapbare wijzers. verder is de carosserie achter de voordeuren, dus zeg maar het laadgedeelte, van strakke plaat gemaakt, dus geen ribbels!
hij heeft 6 maanden geleden de control technique goed doorstaan we we gaan hem 600 km naar nederland rijden, goeie testrit!
de hz wordt weer ingetimmerd als camper, de witte wordt waarschijnlijk weer teruggbracht naar oigineel, dus een lege bus, die ik ga gebruiken voor mijn klusbedrijf. en dan gaat de cx-ambulance weer in de verkoop. en zo blijven we bezig!
Laatst gewijzigd door supercees op wo aug 02, 2006 9:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
afgelopen zondag de hz opgehaald in frankrijk en naar huis gereden. het eerste uur had hy er wat moeite mee, een beetje heuvel verminderde de topsnelheid al aanzienlijk, temperatuur liep meteen op naar 85, maar gedurende de trip begon hy steeds beter te lopen, op een gegeven moment 90 (100 op de teller, 90 volgens navigatiesysteem) bergop, temperatuur keurig 75 graden, wat een genot.
alleen starten is een nog te leren truuk: bij koude motor geen probleem, bij goed warme motor ook niet, maar er tussen in is lastig: wel of geen choke, onstekingsvervroeging handmatig verdraaien ja of nee, maar dat leren we wel
alleen starten is een nog te leren truuk: bij koude motor geen probleem, bij goed warme motor ook niet, maar er tussen in is lastig: wel of geen choke, onstekingsvervroeging handmatig verdraaien ja of nee, maar dat leren we wel
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
- Locatie: Farmsum
- Contacteer:
Daar sluit ik mij graag bij aan. Laat maar zien die wagen.rodeHY schreef:Foto's! foto's! foto's! Een '49 zie je niet meer elke dag op je oprit staan (ja, jullie dan weer wel natuurlijk...), dus namens de gehele natie: foto's!
Veel succes en vooral plezier met het beestje, en probeer eens wat foto's op het web te slingeren!
Frank
Bert


-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 241
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:42 pm
- Locatie: Farmsum
- Contacteer:
Leuke foto's maar wat lees ik nou op Marktplaats, gaan beide bussen in de verkoop?
Bert
Bert
Laatst gewijzigd door Bert Peihak op ma aug 14, 2006 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
onder die beplating zitten de originele ribbels, alleen de beplating is al in 1950 aangebracht.
beide bussen staan te koop, en de cx ambulance. 1tje willen we houden (het liefst de oude hz), ik ben benieuwd welke het eerst weggaat. dit omdat we naast deze bussen en de cx ook nog een 2cv en een besteleend hebben, die allemaal schreeuwen om aandacht. en een probleemloze ford ka (ik durf het bijna niet te zeggen).
de ambulanc:

beide bussen staan te koop, en de cx ambulance. 1tje willen we houden (het liefst de oude hz), ik ben benieuwd welke het eerst weggaat. dit omdat we naast deze bussen en de cx ook nog een 2cv en een besteleend hebben, die allemaal schreeuwen om aandacht. en een probleemloze ford ka (ik durf het bijna niet te zeggen).
de ambulanc:
