Zwaardere dynamo?
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Zwaardere dynamo?
Ik heb twee mooie nieuwe 100Ah accu's op de kop getikt die samen dus 1 200Ah accu gaan vormen, maar ik werd er terecht op gewezen dat met een 40A max dynamo het wel even duurt voordat ze vol zijn. Uiteraard zal ik ze voornamelijk met 230V opladen, maar misschien zal wat extra's geen kwaad kunnen. Hoewel: dan gaat hij natuurlijk wel weer meer brandstof gebruiken...
Iemand ervaring met het plaatsen van een zwaardere dynamo?
Ik ben er niet zo in thuis, zit er veel verschil in afmetingen en bevestigingen?
Iemand ervaring met het plaatsen van een zwaardere dynamo?
Ik ben er niet zo in thuis, zit er veel verschil in afmetingen en bevestigingen?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Je zou eens kunnen informeren bij zo'n revisiebedrijfje. Ze kunnen wel iets doen met de wikkkelingen, maar niet echt veel. Ik laad trouwens al jaren 2 accus van 90 Ah. Levert bij mij geen probleem op. Maar ik heb op de huishoudaccu alleen verlichting, een lichte omvormer en wat laadapparatuur (GSM, camera). De koelkast doe ik btijdens het rijden ook op 12V. Tja, ik weet het, ik ben een van de weinigen die geen boiler en magnetron in zijn HY heeft. Dit levert alleen problemen op als je 4 dagen ergens staat en geen electra kan / wil betrekken van de camping.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Beste Leipie,
In mijn bus heb ik 2 ongeveer 60Ah accu's. Beide schakel ik via een hoofdschakelaar aan het "motor-systeem". Het voordeel hiervan is dat ik ze beid volledig kan afschakelen wanneer de bus swinters gestald wordt.
Het kampeer gedeelte wordt gevoed door 1 accu, welke wanneer er niet gereden wordt, afgekoppeld is van het motor systeem.
Toen ik deze accu's net geinstalleerd had heb ik de standaard dynamo opgeblazen/overbelast. Met de oude dynamo (bus uit 1969) ben ik toen naar een lokale dynamo specialist gegaan. Deze had een, ik dacht 60A dynamo, welke direct uitwisselbaar was. Deze heeft een geintegreerde spanningsregelaar en werkt al 8 jaar zonder problemen. Als je geinteresseerd bent kan ik het juiste type wel opduiken.
Wanneer de dynamo na het starten 2 accu's moet opladen, zijn de stromen erg groot. Met een stroomtang heb ik die toen gemeten, en de laadstroom was toen ruim 40A.
In mijn bus heb ik 2 ongeveer 60Ah accu's. Beide schakel ik via een hoofdschakelaar aan het "motor-systeem". Het voordeel hiervan is dat ik ze beid volledig kan afschakelen wanneer de bus swinters gestald wordt.
Het kampeer gedeelte wordt gevoed door 1 accu, welke wanneer er niet gereden wordt, afgekoppeld is van het motor systeem.
Toen ik deze accu's net geinstalleerd had heb ik de standaard dynamo opgeblazen/overbelast. Met de oude dynamo (bus uit 1969) ben ik toen naar een lokale dynamo specialist gegaan. Deze had een, ik dacht 60A dynamo, welke direct uitwisselbaar was. Deze heeft een geintegreerde spanningsregelaar en werkt al 8 jaar zonder problemen. Als je geinteresseerd bent kan ik het juiste type wel opduiken.
Wanneer de dynamo na het starten 2 accu's moet opladen, zijn de stromen erg groot. Met een stroomtang heb ik die toen gemeten, en de laadstroom was toen ruim 40A.
HY rijder sinds 1995.
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Ik moet inderdaad nog iets vinden om 'm goed te begrenzen. Op zich is hij gemaakt om 40A te kunnen leveren lijkt me, maar ik heb gehoord dat de spanningsregelaar wel eens een probleem kon zijn?
Er komt iig een zware zekering tussen zodat ie in ieder geval niet boven de 40A kan komen, maar iets wat 't wat regelt zou wel aardig zijn.
Misschien maar eens op de sloop kijken, zullen toch genoeg auto's zijn met modernere/efficientere/sterkere dynamo's toch?
Er komt iig een zware zekering tussen zodat ie in ieder geval niet boven de 40A kan komen, maar iets wat 't wat regelt zou wel aardig zijn.
Misschien maar eens op de sloop kijken, zullen toch genoeg auto's zijn met modernere/efficientere/sterkere dynamo's toch?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
ipv zekeringen, scheidingsrelais etc raad ik je een goede diodeverdeler aan. Ben zelf zeer tevreden over deze (klik onder overige producten). Dat is m.i. de beste (veiligste) manier om het veilig te doen en past makkelijk in de buurt van de accu in het vooronder.
Groet,
Ree
Groet,
Ree
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Wat voor aansluitingen heeft die diodeverdeler c.q. hoe sluit je 'm aan?
Ik heb m'n D+ namelijk nog niet gevonden en dat houdt mij van een relais af eigenlijk (al kan ik die 2e hands voor 12 euro krijgen!!)
Is ook nog wel redelijk betaalbaar die DB180 (de goedkopere DB150 heeft wel een spanningsval wat ik dus niet wil), ik zie ze voor zo'n 80 euro.
Op zich wil ik m'n gloedjenieuwe accu's goed beschermen, dus dan is een nieuw relais of diodebrug wel zo handig en als deze diodeverdeler nou de voordelen van beide verenigt voor een leuke prijs...
Ik heb m'n D+ namelijk nog niet gevonden en dat houdt mij van een relais af eigenlijk (al kan ik die 2e hands voor 12 euro krijgen!!)

Is ook nog wel redelijk betaalbaar die DB180 (de goedkopere DB150 heeft wel een spanningsval wat ik dus niet wil), ik zie ze voor zo'n 80 euro.
Op zich wil ik m'n gloedjenieuwe accu's goed beschermen, dus dan is een nieuw relais of diodebrug wel zo handig en als deze diodeverdeler nou de voordelen van beide verenigt voor een leuke prijs...
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Die D+ zit er echt op, het is zo'n beetje de enige kleine bout die erop zit (gewoon aan de bovenkant, als ik het me goed herinner).LEiPiE schreef:Ik heb m'n D+ namelijk nog niet gevonden en dat houdt mij van een relais af eigenlijk (al kan ik die 2e hands voor 12 euro krijgen!!) :)
Het is makkelijk door te meten. Geeft 12 of 14 volt wanneer de motor draait en 0 volt wanneer ie niet draait. Meer heb je ook niet nodig, je zou het ook gewoon van je contact kunnen halen.
Groet,
Ree
Ik heb mijn koelkast (Elektrolux) ook wel eens aangezet tijdens het rijden,Boudewijn schreef:De koelkast doe ik tijdens het rijden ook op 12V.
maar mijn laadstroom meter schiet dan in de hoek en komt er niet meer vandaan. Ik ben dan ook bang om hem aan te zetten tijdens het rijden, qua overbelasting van de dynamo.
Hoeveel ampere trekt zo'n koelkast en hoe lossen jullie dit op?
Groeten,
Edwin .
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2678
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Ach toch al zoveel geld kwijt: maar een diodeverdeler bestelt.
Enniewee: om weer terug te komen op de dynamo, voordat Arthur boos wordt
Wat zijn de ervaringen met zwaardere dynamo's monteren?
Wat ik zo zag is de gemiddelde 2ehands dynamo voorzien van een multiriempoelie, waar wij dus niet veel aan hebben zo met een V-snaar.
Enniewee: om weer terug te komen op de dynamo, voordat Arthur boos wordt

Wat zijn de ervaringen met zwaardere dynamo's monteren?
Wat ik zo zag is de gemiddelde 2ehands dynamo voorzien van een multiriempoelie, waar wij dus niet veel aan hebben zo met een V-snaar.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 108
- Lid geworden op: zo nov 03, 2002 11:19 am
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
AARRGGGHHH


Nu weer terug naar het originele onderwerp...
Het moet toch niet gekker worden.....


Arthur
battery Dynamo
Wel ik heb een zwaardere Dynamo binnen een paar dagen , heb deze laten aanpassen , hoeveel dit kost weet ik niet , ik had een ruil met enkel andre dynamo's op ooverschot van een DS en CX enz .
Maar hoe wordt het gedaan ?
Wel de binnenroto dar komen teneerste meer wikkellingen op en de buiten kant dus de stator , deze is namelijk flink wat zwaarder geworden en de achterkant van de dynamo is langer geworden .
Alles past netjes normaal , en wordt gemaakt van een origineele Dynamo die voor HY kan dienen .
Ik heb dan een 74Amp Dynamo

En natuurlijk wat meer weerstand op de V snaar waarschijnlijk .
Als 2de battery heb ik een Dryfit Gel battery van een elektriche scooter , deze hebben het voordeel dat deze wel kunnen ontladen worden een aantal keren ( een +/- 22 keer naar het schijnt ) .
Enfi en voor het laden een battery schakelaar ertussen , gedaan met laden , schakelaar uit en losgekoppeld dus .
Als spannings stabilisator , heel eenvouwdig een zwart klein elektronisch blokje( al een 9 jaar zeer positieve ervaring mee met een DS en nu een 2 jaar met een HY
) van een duits merk ( ontbreekt me de naam ) +/- 20 euro .
Groet Jeroen
Maar hoe wordt het gedaan ?

Wel de binnenroto dar komen teneerste meer wikkellingen op en de buiten kant dus de stator , deze is namelijk flink wat zwaarder geworden en de achterkant van de dynamo is langer geworden .
Alles past netjes normaal , en wordt gemaakt van een origineele Dynamo die voor HY kan dienen .
Ik heb dan een 74Amp Dynamo


En natuurlijk wat meer weerstand op de V snaar waarschijnlijk .
Als 2de battery heb ik een Dryfit Gel battery van een elektriche scooter , deze hebben het voordeel dat deze wel kunnen ontladen worden een aantal keren ( een +/- 22 keer naar het schijnt ) .
Enfi en voor het laden een battery schakelaar ertussen , gedaan met laden , schakelaar uit en losgekoppeld dus .
Als spannings stabilisator , heel eenvouwdig een zwart klein elektronisch blokje( al een 9 jaar zeer positieve ervaring mee met een DS en nu een 2 jaar met een HY

Groet Jeroen
HY Minibus 13 ramen en 6 Meter van 1976 en verbouwd bij Baeten.
Eenig model
Eenig model
-
- HY Forum Expert
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
- Locatie: Tielt-winge België
- Contacteer:
Ik heb een 70A alternator gezet met ingebouwde spanningsregelaar.
Die heb ik trouwens bij Geert gekocht.
Die werkt prima en levert voldoende stroom voor men 2 accu's.
Ik heb trouwens ook gewoon een scheidingrelais staan.
Tot nu heb ik daar nog geen problemen mee gehad maar je moet de kabels wel dik genoeg nemen zodat bij grote stroom deze niet gaan gloeien.
Ik heb ook nog gehoord dat je een voorschakelweerstand zou kunnen plaatsen om de stroom bij een ontladen accu te beperken.
Hoe het juist werkt weet ik niet maar ik denk dat er hier wel mensen zijn die genoeg van elekticiteit weten om het hier eens uit te leggen.
Die heb ik trouwens bij Geert gekocht.
Die werkt prima en levert voldoende stroom voor men 2 accu's.
Ik heb trouwens ook gewoon een scheidingrelais staan.
Tot nu heb ik daar nog geen problemen mee gehad maar je moet de kabels wel dik genoeg nemen zodat bij grote stroom deze niet gaan gloeien.
Ik heb ook nog gehoord dat je een voorschakelweerstand zou kunnen plaatsen om de stroom bij een ontladen accu te beperken.
Hoe het juist werkt weet ik niet maar ik denk dat er hier wel mensen zijn die genoeg van elekticiteit weten om het hier eens uit te leggen.
Hy 1973 verlengde wielbasis.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Pour moi un peu de "H" S.V.P.