Leipie,
Heb je een gelijkstroom of wisselstroom dynamo? In het geval van het eerste zou je kunnen overwegen om de zaak om te bouwen naar wisselstroom, da's niet moeilijk.
Voordelen van wisselstroomdynamo zijn veel grotere opbrengst bij lagere toerentallen, minder onderhoudsgevoelig en geintergreerde spanningsregelaar (die doorgaans heel blijft). Bovendien zijn wisselstroomdynamos er in vele soorten, maten en opbrengsten.
Bedenk wel dat bij een grotere dynamo je motor meer belast wordt. De gevolgen zullen bij een HY motor niet erg merkbaar zijn maar het volgende geldt (wanneer we stellen dat afgegeven vormogen = opgenomen vermogen; niet helemaal waar natuurlijk):
P=U*I - waarbij U=12V is en I=de stroomafname
Vervolgens geldt dat 1KW = 1,36 pk. Dus wanneer je 40A uit de dynamo trekt, levert de dynamo een vermogen van 480W hetgeen betekent dat de dynamo de motor met 0,65 pk. Grotere dynamo betekent dus groter opgenomen vermogen en dus minder vermogen naar de voorwielen (dat verklaart dus die dubbele poelie, 1 snaar zou kunnen gaan slippen).
Overigens is stroombegrenzing niet nodig, je dynamo levert nooit meer dan de spec van dat ding - waarom dan begrenzen? Zou echter bij gebruik van twee accu's wel een automatisch relais adviseren, zo sta je nooit zonder startstroom.
Succes
Zwaardere dynamo?
-
- HY Forum Grootmeester
Laatst gewijzigd door Matthijs164 op wo sep 27, 2006 5:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou voor de 70A wisselstroom dynamo kiezen. De kosten vallen erg mee. Kon zo bij een lokale dynamo/startmotor man een uitwisselbare kopen.
Grotere of meerder accu's vragen een grote laadstroom vlak na het starten. Enkele jaren geleden gemeten met een stroomtang. De laadstroom voor 2 paralelle 60Ah accu's bleek meer dan 40A te zijn.
Ik zou me in het geheel geen zorgen maken over het opgenomen vermogen.
Een grotere dynamo verhoogt het electriciteits verbruik niet. Zorgt wel sneller voor een volle accu!
Grotere of meerder accu's vragen een grote laadstroom vlak na het starten. Enkele jaren geleden gemeten met een stroomtang. De laadstroom voor 2 paralelle 60Ah accu's bleek meer dan 40A te zijn.
Ik zou me in het geheel geen zorgen maken over het opgenomen vermogen.
Een grotere dynamo verhoogt het electriciteits verbruik niet. Zorgt wel sneller voor een volle accu!
HY rijder sinds 1995.
-
- HY Forum Grootmeester
Sneller een volle accu betekent een groter opgenomen vermogen door de dynamo.
Denk dat het (zoals ik al schreef) bij een HY blok geen echt probleem is, maar heb de ervaring dat na ombouw de terugval bij stationair zo groot was dat ik stationair op moest schroeven (en dat was niet met een HY).
Maar nogmaals, het lijkt me bij een frisse motor allemaal geen probleem
Denk dat het (zoals ik al schreef) bij een HY blok geen echt probleem is, maar heb de ervaring dat na ombouw de terugval bij stationair zo groot was dat ik stationair op moest schroeven (en dat was niet met een HY).
Maar nogmaals, het lijkt me bij een frisse motor allemaal geen probleem