De onderkant

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

De onderkant

Bericht door marko »

Hallo HY-ers,

De onderkant van mijn HY is nog steeds vrij van roest. De anti roest behandeling die mijn HY ooit van een vorige eigenaar heeft gekregen doet blijkbaar al jaren zijn werk. Ik wil dit dan ook zo houden, alleen weet ik niet welk roestwerend produkt er ooit gebruikt is. Op dit moment zitten er geen dikke lagen tectyl, verf e.d. op het staal gesmeerd, waardoor de contouren van alle platen, balken en ingelaste verstevigingsplaten goed te zien zijn. Er zit enkel een dunne zwarte laag op het metaal. Nou weet ik dat het moeilijk is om zonder een plaatje te kunnen raden wat er nu precies opgesmeerd zit, maar zou iemand toch een gokje willen wagen?
Wellicht is er ook een standaard produkt op de markt met hetzelfde effect of misschien weet iemand wat het meest gebruikt wordt.
Ik hoor het graag.

Groeten,

Marko
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Als de buitenzijde van de balken er mooi zwart uitzien zou ik alleen de
binnenzijde ervan met ML Tectyl laten behandelen,want meestal komt de
roest van binnen naar buiten omdat er misschien plaatsen zijn waar vuil en vocht ophoopt.
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door marko »

Hallo Gerard,

Dat klinkt inderdaad wel logisch, alles ziet er inderdaad nog mooi zwart gedekt uit, Bedankt voor de tip.

Groeten,

Marko
barotti
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door barotti »

Mogelijk zit er Owatrol-olie op. Dit is een verhardende olie die door eventuele roest dringt tot op het blanke staal en zo een dunne beschermende laag vormt. Ook heel goed voor roestplekken in't plaatwerk. Prima ondergrond voor afwerking en ook als toeslag in de lak te gebruiken voor betere vloeiing en hechting. (http://www.owachem.nl)
marko
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber

Bericht door marko »

Bedank Barotti. Ik weet niet of dit spul er nu ook op zit, maar het lijkt mij , na de website te hebben bezocht, het beste middel voor de taak...
Plaats reactie