Spanningregelaar kapot?
-
- HY Forum Beginner
Spanningregelaar kapot?
Vorige jaar mij HY gekocht en eigenlijk het hele jaar probleemloos mee kunnen rijden en mee op vakantie geweest. In augustus begonnen echter de problemen. Na ongeveer twee kilometer stopte de auto ermee na veel horten en stoten. In eerste instantie de ANWB erbij gehad die na wat stellen aan de ontsteking de boel weer aan de praat kreeg, zodat ik naar huis kon rijden.
Thuis de boel beter bekeken en toen bleek toch ook de dynamo kapot te zijn. Deze dus vervangen (door Valeo dynamo), maar de auto wilde niet starten. Nogmaals alles nagelopen en de condensator vervangen, waarna de auto toch weer probleemloos was te starten.
Nu het probleem:
Na het starten blijft het laadstroomlampje branden. Het voltage op de draad J30 uit het electrische schema geeft wel 12 V. Dan moet het controlelampje toch uitgaan? Ook heb ik het idee dat de spanning op de accu te hoog wordt, ik dacht namelijk dat dit maximaal 14,5 V mocht worden. Bij gasgeven loopt het voltage hier overheen richting 16, 17 V (ik ben maar niet verder gegaan). De spanning op draad Vi4 geeft overigens wel netjes 12 V aan. Is dit alles een teken dat de Spanningsregelaar stuk is. Of is er wat anders aan de hand?
Thuis de boel beter bekeken en toen bleek toch ook de dynamo kapot te zijn. Deze dus vervangen (door Valeo dynamo), maar de auto wilde niet starten. Nogmaals alles nagelopen en de condensator vervangen, waarna de auto toch weer probleemloos was te starten.
Nu het probleem:
Na het starten blijft het laadstroomlampje branden. Het voltage op de draad J30 uit het electrische schema geeft wel 12 V. Dan moet het controlelampje toch uitgaan? Ook heb ik het idee dat de spanning op de accu te hoog wordt, ik dacht namelijk dat dit maximaal 14,5 V mocht worden. Bij gasgeven loopt het voltage hier overheen richting 16, 17 V (ik ben maar niet verder gegaan). De spanning op draad Vi4 geeft overigens wel netjes 12 V aan. Is dit alles een teken dat de Spanningsregelaar stuk is. Of is er wat anders aan de hand?
HYbernate, een HY H78 uit 1969
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Christian,
ik ga ervan uit dat je wisselstroom dynamo in je auto hebt, verder ga ik ervan uit dat je een spanningsregelaar hebt met 4 aansluitingen. [3 oogjes + 1 amp schuifje]
Het te hoog oplopen van je laadspanning wordt bijna altijd veroorzaakt door een slechte massa van de spanningsregalaar. de spanningsregelaar ligt via het huis aan massa. Leg eventueel een extra massa draad aan.
Het niet uitgaan van het laadstroom controle lampje kan diverse redenen hebben.
1] in de spanningsregelaar zitten 2 relais, 1 voor het regelen van de veldspanning [de spanningsregelaar] en 1 voor het schakelen van het laadstroom controlelampje] als dit contact van het relais stuk is blijft je laadstroom controle lampje ook branden.
2] de uitgaande veldspanning van je dynamo is te laag [hij laadt dus niet goed] om het relais van het laadstroomcontrolelampje te bekrachtigen en het lampje uit te laten gaan.
Je kan eea controleren door:
-zet via een draadje spanning op de middelste schroefaansluiting van de spanningsregelaar, het relais moet nu inkomen[hoorbaar] en het controle lampje dus uitgaan.
-komt het relais in, maar blijft het lampje branden dan is het contact van je laadstroomcontrolelamprelaistje stuk [mooi woord voor scrabble] [regelaar uitwisselen]
-schakelt je relais niet als je er 12 volt op zet dan is je spanningsregelaar defect. [uitwisselen]
-werkt je spanningsregelaar na deze test en het eventueel aansluiten van een goede massa naar behoren, dan moet je de fout zoeken in dynamo of bedrading.
succes,
als je er tijdens het testen niet uit komt mag je me altijd even bellen.
ik ga ervan uit dat je wisselstroom dynamo in je auto hebt, verder ga ik ervan uit dat je een spanningsregelaar hebt met 4 aansluitingen. [3 oogjes + 1 amp schuifje]
Het te hoog oplopen van je laadspanning wordt bijna altijd veroorzaakt door een slechte massa van de spanningsregalaar. de spanningsregelaar ligt via het huis aan massa. Leg eventueel een extra massa draad aan.
Het niet uitgaan van het laadstroom controle lampje kan diverse redenen hebben.
1] in de spanningsregelaar zitten 2 relais, 1 voor het regelen van de veldspanning [de spanningsregelaar] en 1 voor het schakelen van het laadstroom controlelampje] als dit contact van het relais stuk is blijft je laadstroom controle lampje ook branden.
2] de uitgaande veldspanning van je dynamo is te laag [hij laadt dus niet goed] om het relais van het laadstroomcontrolelampje te bekrachtigen en het lampje uit te laten gaan.
Je kan eea controleren door:
-zet via een draadje spanning op de middelste schroefaansluiting van de spanningsregelaar, het relais moet nu inkomen[hoorbaar] en het controle lampje dus uitgaan.
-komt het relais in, maar blijft het lampje branden dan is het contact van je laadstroomcontrolelamprelaistje stuk [mooi woord voor scrabble] [regelaar uitwisselen]
-schakelt je relais niet als je er 12 volt op zet dan is je spanningsregelaar defect. [uitwisselen]
-werkt je spanningsregelaar na deze test en het eventueel aansluiten van een goede massa naar behoren, dan moet je de fout zoeken in dynamo of bedrading.
succes,
als je er tijdens het testen niet uit komt mag je me altijd even bellen.
-
- HY Forum Beginner
Geert,
Bedankt voor alle tips, begin nu wat beter te begrijpen hoe het werkt. Ik heb inderdaad een wisselstroomdynamo en een originele HY spanningsregelaar met vier aansluitingen.
Ik heb inmiddels een aantal controles uitgevoerd. Door 12 V op de middelste schroefaansluiting te zetten gaat inderdaad het laadstroomlampje uit, dus dat relais werkt nog naar wens.
Ik heb draad J30 doorgemeten en zelfs door een andere draad vervangen, maar dat levert niets op. Als ik het goed begrijp moet er op draad Bc29 toch ook 12 V komen te staan als de dynamo gaat draaien? Ik heb de spanning gemeten, maar die blijft 0 V. Is dit een dynamo probleem? Of kan het komen doordat de spanning te laag is op J30? Ik zal morgen nog even kijken of ik de massa-aansluiting van de spanningregelaar kan verbeteren, kijken wat dat oplevert. De spanning op de accu loopt bij draaiende motor toch wel erg snel op bij gasgeven. Kan dit ook een probleem van de dynamo zijn, of denk je dat dat komt door de massa-aansluiting?
Groet,
Christian
Bedankt voor alle tips, begin nu wat beter te begrijpen hoe het werkt. Ik heb inderdaad een wisselstroomdynamo en een originele HY spanningsregelaar met vier aansluitingen.
Ik heb inmiddels een aantal controles uitgevoerd. Door 12 V op de middelste schroefaansluiting te zetten gaat inderdaad het laadstroomlampje uit, dus dat relais werkt nog naar wens.

Groet,
Christian
-
- HY Forum Beginner
Geert,
Ik heb vanavond een extra massadraad aangelegd, hoewel die er ook al was. Dit geeft geen verbetering, de spanning gemeten op de accu blijft te hoog.
Bij stationair draaien is de spanning al 15V en loopt snel op bij gasgeven. Regelt de spanningverdeler ook de spanning op de accu, of mag de dynamo zelf al niet dit hogere voltage leveren?
Christian
Ik heb vanavond een extra massadraad aangelegd, hoewel die er ook al was. Dit geeft geen verbetering, de spanning gemeten op de accu blijft te hoog.

Christian
-
- HY Forum Grootmeester
Hallo Christian, welkom op dit forum.
Toevallig ken ik jou HY redelijk goed en weet dat er een gel-accu in zit. Nou weet ik niet meer precies of deze gel-accu naast de normale start-accu wordt gebruikt, of dat er alleen maar één accu in zit. Een gel-accu in dit geval.
Voor het probleem waar je nu mee zit heb ik niet direct een oplossing, al zit ik zelf ook in de richting van de spanningsregelaar te denken.
Met mijn melding over de gel-accu komt wellicht iemand die veel van deze materie afweet met een helder idee. Ik weet niet óf het uitmaakt, maar wie weet...
Ooit heb ik ook een laadstroomprobleemp gehad, en heb toen de oude spanningsregelaar vervangen door een moderne, electronische variant. Sindsdien nooit meer problemen gehad. Deze electronische heb ik destijds gekocht bij het HY-team. De prijs weet ik niet mee, maar duur was het zeker niet.
Succes met de laadstroomperikelen en maak je bevindingen wereldkundig middels dit forum.
Groet,
Frank
Toevallig ken ik jou HY redelijk goed en weet dat er een gel-accu in zit. Nou weet ik niet meer precies of deze gel-accu naast de normale start-accu wordt gebruikt, of dat er alleen maar één accu in zit. Een gel-accu in dit geval.
Voor het probleem waar je nu mee zit heb ik niet direct een oplossing, al zit ik zelf ook in de richting van de spanningsregelaar te denken.
Met mijn melding over de gel-accu komt wellicht iemand die veel van deze materie afweet met een helder idee. Ik weet niet óf het uitmaakt, maar wie weet...
Ooit heb ik ook een laadstroomprobleemp gehad, en heb toen de oude spanningsregelaar vervangen door een moderne, electronische variant. Sindsdien nooit meer problemen gehad. Deze electronische heb ik destijds gekocht bij het HY-team. De prijs weet ik niet mee, maar duur was het zeker niet.
Succes met de laadstroomperikelen en maak je bevindingen wereldkundig middels dit forum.
Groet,
Frank
-
- HY Forum Super Expert
Ik adviseer je een moderne electronische spanningsregelaar te kopen. De originele hy-regelaar is een mechanische, deze werkt met een spoeltje die een soort contactpunten verder van elkaar wegtrekt... Niet bedoeld om 25 jaar mee te gaan.
Nieuwe zijn niet duur, je laadt veel efficienter, en je bent voorgoed van het gelazer af.
Groeten,
Stef
Nieuwe zijn niet duur, je laadt veel efficienter, en je bent voorgoed van het gelazer af.
Groeten,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
Nieuwe dynamo
Om van alle problemen af te zijn kun je ook een nieuwe dynamo met ingebouwde spannings regelaar kopen. Ik heb al jaren zo'n exemplaar op mijn HY zitten en dat werkt perfect.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Beginner
Bedankt voor alle tips
Een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar lijkt me inderdaad wel een goed plan. Omdat ik echter net een andere dynamo heb, heb ik toch eerst maar eens de spanningsregelaar vervangen. Om het toch een beetje origineel te houden heb ik een nieuwe regelaar erin gezet, wel van het oorspronkelijke HY type. Het voltage op de accu wordt nu eindelijk weer goed geregeld; kan ik er tenminste weer mee rijden.
Eén van de oorspronkelijke problemen is echter nog steeds niet verholpen, dwz dat het controle lampje blijft branden. Misschien toch een dynamo probleem, want ook het vervangen van de draden heeft niet geholpen. Ik heb helaas echter geen tijd meer, want komend weekend gaat HYbernate weer aan z'n winterslaap beginnen, en daar kan ik niet meer sleutelen. Volgend jaar maar weer verder kijken.