slecht lopen.. wat nu te doen?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert

slecht lopen.. wat nu te doen?

Bericht door Daan »

Hallo,

Ik heb een vraag, de HY start nu goed en loopt wel mooi stationair.

Hij is net uit de stalling gehaald en is dus aan de praat gekregen door de contact punten schoon te maken.

Als je nu een beetje gas geeft valt hij bijna uit, meer gas dus hogere toeren doet hij het weer goed, dus dat is ook tijdens het rijden zo: als hij dan ''dood'' valt, dan moet ik stoppen tot 20 a 30 km/h en dan pakt de motor weer zeg maar.

Dus de contactpunten zijn goed, ontsteking afgesteld door te verdraaien..

Weet iemand wat ik nu het beste kan gaan doen?

Alvast bedankt

groetjes
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: slecht lopen.. wat nu te doen?

Bericht door Ree »

Daan schreef:Dus de contactpunten zijn goed, ontsteking afgesteld door te verdraaien..
Bewegen de gewichtjes van de vervroeging soepel in je stroomverdeler? Condensator al vervangen?

Ree
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Daan »

condensator is vervangen ja, maakt geen verschil

gewichtjes?
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

Ja, die zorgen ervoor dat je ontstekingstijdstip vervroegd wordt als je meer toeren maakt. Het zijn centrifugaalgewichtjes en je vindt ze onder je punten. Ze worden bij elkaar gehouden door kleine veertjes. Geef je nu gas, dan gaan ze uit elkaar door de middelpunt vliedende kracht en zorgen er middel een mechaniekje voor dat je puntjes wat eerder opengaan en je ontstekingstijdstip vervroegt.

Ik snap alleen niet helemaal hoe je, je ontsteking hebt afgesteld. Wat heb je precies verdraait? Het hele ontstekingshuis? Ik denk dat als je de ontsteking eens helemaal opnieuw afsteld volgens de procedure, je al een eind verder bent. Pen in het blok, contactpunt afstand checken/afstellen, juiste tijdstip afstellen d.m.v. lampje of meter en gaan. Wellicht klopt de maximale opening tussen je punten niet meer. Het mooiste is natuurlijk om af te stellen met een stroboscoop.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Daan »

ja door de verdeler de draaien..

bedankt voor de informatie!

als er meer tips zijn zijn ze welkom
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Mag ik deze even omhoog trappen?
Ik heb nu exact hetzelfde namelijk... voornamelijk geconstateerd bij stilstaan: stationair prima, langzaam gasgeven, dan valt hij bijna uit en als je dan doorgaat met gas geven dan gaat hij ineens weer volle kracht verder. Choke uittrekken helpt ook, maar daar issie niet voor bedoeld natuurlijk.
Al wat geprobeerd te spelen met de mengschroef, maar dat helpt niet echt.
Gewichtjes zijn het niet, want ik heb een 123. Of staat die dan verkeerd? (te laat dan?)

Dat was ook de reden dat ik niet naar Mol ben gekomen, alleen was het vrijdagavond alleen een gevoel "hij rijdt niet helemaal lekker" en kon ik 't vandaag dus vastpinnen wat precies de symptomen zijn en dat zijn dus die Daan al plaatste.
Motortemperatuur liep op tot zo'n 83 graden, gemeten achter de thermostaat (die prachtig bij 70-nogwat openklapt waarna ik dan dus pas de temperatuur kan aflezen :D). Nou zat de motorhoes er nog op (half open) en was het net iets boven de 15 graden bemerkte ik later. Voorverwarming over het spruitstuk stond ook ingeschakeld, maar wijzigde niets in de symptomen (en heb ook niet het idee dat hij te heet was eigenlijk, maar even voor de volledigheid dus).

Oh en niet te vergeten: mijn uitlaat is dus lek, kan dit de symptomen veroorzaken? Dat bij een bepaalde gasstand de lekken gaan tegenwerken ofzo?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Afstellen met mengselstelschroef (alleen voor problemen bij transitie stationair-gasgeven).

Ga bij stationair op zoek naar het hoogste toerental met de mengselstelschroef en stel
daarna indien nodig stationair omlaag aan de gasklep.

(het verloop van volledig in naar uitdraaien van de schoef geeft een 'bel' curve in het toerental.
al uitdraaiend gaat ie eerst sneller lopen tot een bepaald punt, daarna neemt het toerental weer af.)

Stel 'm af op de top of net ervoor (half slagje max, gezien vanuit de ingedraaide kant)
Aad
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Mja, probleem is op zich niet van stationair naar gasgeven, maar een eindje later... denk dat dat rijdend inderdaad ergens bij de 30km/u zal liggen.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Webmeistera »

Goed, de stelmethode is voor CO bij stationair, je kan er de aarzeling van de motor bij de overgang
van stationair naar gasgeven mee wegregelen.
(het zogenaamde oppakken van de motor verbeteren)

Verderop bij het openen van de gasklep heb je eigenlijk geen mogelijkheden meer behalve
andere sproeiers, ervanuitgaand dat het een mengselprobleem is. (dus kleppen en ontsteking staan goed).

Als hij te arm staat kun je dat zien aan de kleur van de bougies.
(lichter dan koffiebruin)

Aad
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Merkte gisteravond dat 't misschien toch dat punt wel is, sloeg af bij het stoplicht toen ik wilde wegrijden en merkte bij schakelen dat het hielp om tijdens het op laten komen van de koppeling alvast meer gas te geven (geen favoriete methode, maar al rijdend af laten slaan is ook niet alles ;)).
Zal toch maar weer met de stelschroef gaan spelen, want zat iets te veel met stationair = stilstaand, maar stationair is ook als ie in z'n vrij staat natuurlijk, duh! :D
Zou wel des MurpHYs zijn dat nu m'n carburateur natuurlijk problemen zou hebben, maar daar ga ik nog even niet van uit.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Controleer eens of de acceleratiesproeier of -pomp het nog doen
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Hoe kan ik die controleren (c.q. waar zitten die precies)?
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Beste Ewald,

De carburateur heeft een stationair cirquit en een werkcirquit. Deze moeten mooi overlopen in elkaar. Het lijkt alsof jouw werkcirquit bij lage toerentallen niet goed werkt. Dit kan verschillende oorzaken hebben; valse lucht, (weinig gas betekent veel onderdruk en meer invloed van valse lucht) Wellicht leuk om je carburateur eens schoon te maken. De sproeiers zijn makkelijk van buiten bereikbaar.

Ik heb je ooit eens een overzichtfoto gemailt met alle sproeierbenamingen erop.

De carburateur is heel makkelijk uitelkaar te halen, ik adviseer je om de gasklep gewoon te laten zitten.

Let bij montage goed op een goede afdichting van alle onderdelen van luchtinlaat van je luchtfilter, tot aan het inlaatspruitstuk (let op dikke isolatiepakking tussen spruitstuk en carb.)

Succes,

Stef
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik had pas het probleem opgelost... de slang tussen klepdeksel en inlaatspruitstuk (is dat een onderdrukslang?) bleek gescheurd en dus lek te zijn. Toen heeft ie weer even een tijd goed gelopen, maar daarnet op een tochtje heen en weer naar de Makro werkte hij op de heenweg prachtig maar op de terugweg continue horten en stoten en alleen met de choke vol uit de hele rit was er mee te rijden :(
Dit keer is de slang heel. Ik meen op het moment van doodslaan wat gesis te horen, maar ik kan het niet localiseren (er dreunt nu eenmaal een motor :D).
Hoop binnenkort eens met daglicht en zonder regen te kunnen kijken.
Misschien dat ik ook tijd vind om de sproeiers eens te bekijken.

Uiteraard is de uitlaat nog steeds lek, bij het spruitstuk heb ik 'm al een eind dicht gesmeerd met gungum en dat lijkt aardig te gaan (ik vertik het op dit moment om weer het hele circus van uitlaat monteren te gaan doen, heb nog genoeg andere tijd-vragende zaken :evil: ).
Daan
HY Forum Expert
HY Forum Expert

Bericht door Daan »

is dat slangetje geen carterventilatie? lijkt mij
Plaats reactie