Motor aan versnellingsbak koppelen
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
- Locatie: De Meern
Motor aan versnellingsbak koppelen
Zoals jullie op een ander bericht kunnen lezen heb ik al eerder een drukgroep en een lager vervangen en de motor zonder problemen weer aan de versnellingsbak gemonteerd.
Echter een vriend heeft hetzelfde probleem. Echter hier was de lager nagenoeg gehalveerd, was de drukgroep finaal versleten en de koppelingsplaat nog in orde. De vingers waar de lager in zat waren ook verwrongen en moesten bijgebogen worden om de lager weer te kunnen plaatsen. Dit lager zag er wel anders uit dan die van mij. Die van mij had schuine kanten eraan zitten en deze leek zeker voor het koolstofgedeelte anders.
Het monteren van de motor aan de versnellingsbak wil niet lukken. Er blijft een ruimte bestaan van 1 cm. Als je onderaan de grote bouten aandraait komt de boel scheef op elkaar te staan met aan de ene kant geen ruimte en de andere kant wel 3 cm.
Nogmaals motor naar voren en weer opnieuw geeft geen resultaat.
Heeft iemand een idee wat we fout doen? Of ligt het gewoon aan de lager?
Echter een vriend heeft hetzelfde probleem. Echter hier was de lager nagenoeg gehalveerd, was de drukgroep finaal versleten en de koppelingsplaat nog in orde. De vingers waar de lager in zat waren ook verwrongen en moesten bijgebogen worden om de lager weer te kunnen plaatsen. Dit lager zag er wel anders uit dan die van mij. Die van mij had schuine kanten eraan zitten en deze leek zeker voor het koolstofgedeelte anders.
Het monteren van de motor aan de versnellingsbak wil niet lukken. Er blijft een ruimte bestaan van 1 cm. Als je onderaan de grote bouten aandraait komt de boel scheef op elkaar te staan met aan de ene kant geen ruimte en de andere kant wel 3 cm.
Nogmaals motor naar voren en weer opnieuw geeft geen resultaat.
Heeft iemand een idee wat we fout doen? Of ligt het gewoon aan de lager?
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Probeer eens met de priseas of die in de plaat en het vliegwiellager wil.
Zoniet,dan de drukgroep los en de plaat met priseas er inzetten en dan
de drukgroep weer vastschroeven.Als er andere problemen zijn kom je
die vanzelf tegen.Ik hoop wel dat je zowel de plaat als de drukgroep
vervangen heb.Je kan nooit een nieuwe plaat tegen een oude drukgroep
zetten.
Zoniet,dan de drukgroep los en de plaat met priseas er inzetten en dan
de drukgroep weer vastschroeven.Als er andere problemen zijn kom je
die vanzelf tegen.Ik hoop wel dat je zowel de plaat als de drukgroep
vervangen heb.Je kan nooit een nieuwe plaat tegen een oude drukgroep
zetten.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
- Locatie: De Meern
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
- Locatie: De Meern
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
- Locatie: De Meern
Ik denk het ook, als je op de site kijkt van http://www.citroworld.com
zie je als je bij zoeken intypt druklager een 4-tal soorten
nummer 3 hebben we ontvangen (druklager met koolring HY 75,00 euro)
Die van mij ziet er uit als de nr 2 druklager koolring HY 25 euro (maar dat is alleen de ring)
Dus ik denk dat we nr 4 moeten hebben van 85 euro
zie je als je bij zoeken intypt druklager een 4-tal soorten
nummer 3 hebben we ontvangen (druklager met koolring HY 75,00 euro)
Die van mij ziet er uit als de nr 2 druklager koolring HY 25 euro (maar dat is alleen de ring)
Dus ik denk dat we nr 4 moeten hebben van 85 euro
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Aangezien dat je bij een HY het draaipunt van het druklager naast het
hart ligt van de priseas,moet je dus een koolring hebben omdat er ook
afschuinende krachten opkomen.Als je een druklager zou hebben welke
zich over een bus op de priseas beweegt kan je een lager hebben.
Dus volgens mij is dat druklager met koolring goed.Maar een verkeerd
afgestelde drukgroep kan dus ook.Je weet dus zeker dat de priseas tot
in het vliegwiellager gaat en niet alleen in de plaat.
hart ligt van de priseas,moet je dus een koolring hebben omdat er ook
afschuinende krachten opkomen.Als je een druklager zou hebben welke
zich over een bus op de priseas beweegt kan je een lager hebben.
Dus volgens mij is dat druklager met koolring goed.Maar een verkeerd
afgestelde drukgroep kan dus ook.Je weet dus zeker dat de priseas tot
in het vliegwiellager gaat en niet alleen in de plaat.
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
- Locatie: De Meern
Gerard,
Dit gaan wij dan toch eerst nog maar eens uitproberen (morgen), door de drukgroep en koppelingsplaat eraf te halen en dit uit te proberen.
Anders ga ik er bijna toch vanuit dat we een ander druklager moeten hebben.
In ieder geval bedankt voor je ondersteuning
Dit gaan wij dan toch eerst nog maar eens uitproberen (morgen), door de drukgroep en koppelingsplaat eraf te halen en dit uit te proberen.
Anders ga ik er bijna toch vanuit dat we een ander druklager moeten hebben.
In ieder geval bedankt voor je ondersteuning
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
- Locatie: De Meern
Beste Gerard,
Inderdaad het bleek dus toch dat de priseas verder in het vliegwiel moest vallen. Echter na dit zo gemonteerd te hebben kregen we de as niet goed in de versnellingsbak. Motor weer los en de priseas in de versnellingsbak geschoven, daarna de motor eraan gekoppeld en dit is gelukt.
Dus de motor en de versnellingsbak zijn weer een.
Geprobeerd te starten, maar helaas gaf geen enkel geluid. Wel licht en oliedruklampje gingen aan. Voor de koppellingsprobleem was dit soms wel soms niet het geval. Ik denk een defekte accu, dus we gaan een andere proberen.
Bedankt voor deze service en wellicht tot een andere keer op dit forum.
Je ziet het werkt!
Inderdaad het bleek dus toch dat de priseas verder in het vliegwiel moest vallen. Echter na dit zo gemonteerd te hebben kregen we de as niet goed in de versnellingsbak. Motor weer los en de priseas in de versnellingsbak geschoven, daarna de motor eraan gekoppeld en dit is gelukt.
Dus de motor en de versnellingsbak zijn weer een.
Geprobeerd te starten, maar helaas gaf geen enkel geluid. Wel licht en oliedruklampje gingen aan. Voor de koppellingsprobleem was dit soms wel soms niet het geval. Ik denk een defekte accu, dus we gaan een andere proberen.
Bedankt voor deze service en wellicht tot een andere keer op dit forum.
Je ziet het werkt!
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw