Motor aan versnellingsbak koppelen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Chiel/Otje
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 17
Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
Locatie: De Meern

Motor aan versnellingsbak koppelen

Bericht door Chiel/Otje »

Zoals jullie op een ander bericht kunnen lezen heb ik al eerder een drukgroep en een lager vervangen en de motor zonder problemen weer aan de versnellingsbak gemonteerd.
Echter een vriend heeft hetzelfde probleem. Echter hier was de lager nagenoeg gehalveerd, was de drukgroep finaal versleten en de koppelingsplaat nog in orde. De vingers waar de lager in zat waren ook verwrongen en moesten bijgebogen worden om de lager weer te kunnen plaatsen. Dit lager zag er wel anders uit dan die van mij. Die van mij had schuine kanten eraan zitten en deze leek zeker voor het koolstofgedeelte anders.
Het monteren van de motor aan de versnellingsbak wil niet lukken. Er blijft een ruimte bestaan van 1 cm. Als je onderaan de grote bouten aandraait komt de boel scheef op elkaar te staan met aan de ene kant geen ruimte en de andere kant wel 3 cm.
Nogmaals motor naar voren en weer opnieuw geeft geen resultaat.
Heeft iemand een idee wat we fout doen? Of ligt het gewoon aan de lager?
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Probeer eens met de priseas of die in de plaat en het vliegwiellager wil.
Zoniet,dan de drukgroep los en de plaat met priseas er inzetten en dan
de drukgroep weer vastschroeven.Als er andere problemen zijn kom je
die vanzelf tegen.Ik hoop wel dat je zowel de plaat als de drukgroep
vervangen heb.Je kan nooit een nieuwe plaat tegen een oude drukgroep
zetten.
Chiel/Otje
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 17
Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
Locatie: De Meern

Bericht door Chiel/Otje »

Beste Gerard,

Bedankt voor je snelle antwoord. De koppelingsplaat hebben we niet vervangen wel de drukgroep en lager. De priseas past goed in de drukgroep en plaat.
Dus dat is het denk ik niet
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Geef dan de kabel meer ruimte.En stel die na de montage weer af.
Chiel/Otje
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 17
Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
Locatie: De Meern

Bericht door Chiel/Otje »

Beste Gerard,
Als je de koppelingskabel bedoeld, die ligt al los. Dus genoeg ruimte
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Dan blijft dus het druklager over.
Chiel/Otje
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 17
Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
Locatie: De Meern

Bericht door Chiel/Otje »

Ik denk het ook, als je op de site kijkt van http://www.citroworld.com
zie je als je bij zoeken intypt druklager een 4-tal soorten
nummer 3 hebben we ontvangen (druklager met koolring HY 75,00 euro)

Die van mij ziet er uit als de nr 2 druklager koolring HY 25 euro (maar dat is alleen de ring)

Dus ik denk dat we nr 4 moeten hebben van 85 euro
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Aangezien dat je bij een HY het draaipunt van het druklager naast het
hart ligt van de priseas,moet je dus een koolring hebben omdat er ook
afschuinende krachten opkomen.Als je een druklager zou hebben welke
zich over een bus op de priseas beweegt kan je een lager hebben.
Dus volgens mij is dat druklager met koolring goed.Maar een verkeerd
afgestelde drukgroep kan dus ook.Je weet dus zeker dat de priseas tot
in het vliegwiellager gaat en niet alleen in de plaat.
Chiel/Otje
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 17
Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
Locatie: De Meern

Bericht door Chiel/Otje »

Gerard,
Dit gaan wij dan toch eerst nog maar eens uitproberen (morgen), door de drukgroep en koppelingsplaat eraf te halen en dit uit te proberen.
Anders ga ik er bijna toch vanuit dat we een ander druklager moeten hebben.
In ieder geval bedankt voor je ondersteuning
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Chiel/Otje
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 17
Lid geworden op: za okt 22, 2005 12:24 am
Locatie: De Meern

Bericht door Chiel/Otje »

Beste Gerard,

Inderdaad het bleek dus toch dat de priseas verder in het vliegwiel moest vallen. Echter na dit zo gemonteerd te hebben kregen we de as niet goed in de versnellingsbak. Motor weer los en de priseas in de versnellingsbak geschoven, daarna de motor eraan gekoppeld en dit is gelukt.
Dus de motor en de versnellingsbak zijn weer een.

Geprobeerd te starten, maar helaas gaf geen enkel geluid. Wel licht en oliedruklampje gingen aan. Voor de koppellingsprobleem was dit soms wel soms niet het geval. Ik denk een defekte accu, dus we gaan een andere proberen.

Bedankt voor deze service en wellicht tot een andere keer op dit forum.
Je ziet het werkt!
Ik heb een verlengde HY uit 1969 en hy is nu rood/wit.
Ik wil deze terugbrengen naar Otje blauw
Plaats reactie