slecht lopen.. wat nu te doen?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Beste Ewald,

Mengselschroef heeft alleen invloed op stationair mengsel, en heeft dus geen invloed op 1/4 tot volgas. waar juist jouw probleem voorkomt.

Het lijkt er toch op dat de carb niet genoeg benzine krijgt bij meer gas. (je schrijft dat het in het begin goed leek, maar dat je later weer het probleem kreeg) Grootste kans is dat dit inderdaad aan je pomp of je filter ligt. Las je je benzineslang los van je carb haalt en je benzinepomp aanzet, komt er dan een redelijke flats benzine uit met een aardige druk??

Je moet je benzinefilter toch ook echt even opzoeken en schoonmaken, dit is de laatste in de rij (filter in tank, filter in pomp) en de fijnste. Deze moet regelmatig schoongemaakt worden.

Ik denk dat hij bij de zenith op dezelfde plek zit als bij de Solex.

Wat mij net binnenschiet, denkend aan het vuurschot verhaal in je uitlaat: ben je misschien te kwistig geweest met firegum waardoor je uitlaat geknepen wordt??

Staat je carburateurverwarming aan? je carburateur kan ook bevriezen bij temperaturen boven de 0 graden (onder de 10-15 graden kan dit bij vochtig weer al voorkomen vanwege warmte onttrekking door verdampende benzine)

Succes,

Stef
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Duidelijke post weer Stef :D
Ik bleef maar aan de mengstelschroef zwengelen, had dus helemaal geen nut ;)

Aangezien ik me vandaag toch verslapen had (goed begin ;)) dacht ik nog even lekker bij daglicht te kunnen sleutelen. Helaas belde 't werk weer, er is weer eens een server plat gegaan (computers, can't live with 'm, can't live without 'm ;)).
Maar goed, toch nog een beetje wat gedaan (naast de voorbumper monteren): namelijk luchtfilter verwijderd waarna ik wat beter bij de carburateur kon en vooral het benzinefilter zonder de hele carb te hoeven demonteren.

Om nog even op je post terug te komen:
- benzinepomp spuit aardig door, tot ik de slang helemaal dicht hou spuit 't er steeds harder uit als ik 'm dichtknijp :D (daarna uiteraard even lekker pyromaantje spelen met de opgevangen benzine ;))
- filter weet ik niet hoe het er verder uit hoort te zien, maar ik gok niet zoals hier onder...
- firegum heb ik eerder te weinig van gebruikt, want hij zit nog steeds niet dicht (al ben ik nu een eindje opgeschoten met aan de buitenkant gungum er op te smeren (dat op mest-met-stro gelijkende spul ipv die witte pasta)) - misschien dat ik als het warmer is een opvlieging krijg en de hele uitlaat demonteer, of 'm hier in een weekend in een grote fietsenstalling parkeer en daar bezig ga.
- carburateurverwarming staat aan ja (de klep voorop het luchtfilter die de lucht over het spruitstuk aanzuigt dan)

In ieder geval heb ik twee oorzaken gevonden (een ongeluk komt zelden alleen he?): de carterontluchting is ook bovenaan, tussen kleppendeksel en ventiel gebroken en het filter zat flink vol met rotzooi (ik rook niet, maar het had veel weg van een sigaret, uiteinde leek net een berg tabak alleen dan wat zwarter).
Plaatjes zeggen uiteraard veel meer:
Afbeelding
De carterontluchting, dat zal ook wel een deel van het gesis zijn geweest. Let dus op de slang die naar onder in beeld wegloopt en dan boven het ventiel.

Afbeelding Afbeelding

Filter is nu dus schoon (voor zover ik kan bepalen) en van het carterontluchtingstuk heb ik dacht ik nog een reserve.
Misschien ook maar gewoon nieuw kopen, het "carteronluchtingsrubber" kost 17,50 bij Geert, da's nog wel te doen, benzinefilter moet ik maar ff voor mailen.
Kanonnuh... zie dat m'n benzinepomp bij Geert maar 49,95 kost... ik heb er bij Henny van der Lee 92 euro voor betaald :oops: Maar goed, ik ga er even vanuit dat die dus nog wel werkt.

Meer plaatjes, zie fotoalbum
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Yippie, wederom... Afbeelding
Welke van de twee het precies was weet ik niet, al verwacht ik de scheur in het klepdekselrubber.
Op m'n vorige motorblok zat nog zo'n rubber, dus die maar even overgezet.
Net een ritje van een kilometer of 15 gemaakt (moest toch nog boodschappen doen), geen enkel probleem (op de uitlaatdingetjes na natuurlijk, geen idee hoeveel herrie hij voor de omgeving maakt :D - stationair hoor je 'm trouwens bijna niet meer).

Goed, kunnen we dus ook onthouden: als gasgeven niet werkt dan eerst dus de volledige carterontluchting controleren.
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door Boudewijn »

JOEPIEEEEEEEEEEEEEEEE! Ben blij voor je man. Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Je begint het jaar in ieder geval goed.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Goed man!

Ik denk echter toch dat het je benzinefilter is geweest; omdat de scheur in het rubber nog voor de klep was: deze scheur heeft daarom geen invloed op eventuele valse lucht.

Als je de olievuldop van je blok haalt en hij gaar weer net zo slecht lopen als voorheen, dan was het dat rubber, Loopt hij metolievuldop eraf ook gewoon hard (voor een hy dan) dan was het dat filter.

Groet,

Stef
HY '76
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Stef schreef:Als je de olievuldop van je blok haalt en hij gaar weer net zo slecht lopen als voorheen, dan was het dat rubber, Loopt hij metolievuldop eraf ook gewoon hard (voor een hy dan) dan was het dat filter.
Doh, ja, da's eigenlijk wel erg logisch ja - zonder vuldop loopt ie gewoon normaal (zat trouwens wel weer aardig wat snot aan de dop, maar da's niet zo gek met dit weer en veel stilstand).
Ik ga mij weer even in een hoekje zitten schamen dat ik zo'n overduidelijke logische blik over het hoofd zag :oops: :D
roanta
HY Forum Expert
HY Forum Expert

slecht lopen ...

Bericht door roanta »

Ewald ,

Je zou eens een flinke trip moeten doen met je bus en laang aan dezelfde snelheid rijden .
Een tripje even naar friesland en terug :D

De motor zal Gegaradeerd anders en rustigger draaien .
De korte afstanden doen je motor momenteel meer kwaad dan goed lijkt me.
En vooral een motor waar ik al van weet dat die een +/- 3 jaar niet gedraadid had.

Vocht altijd uit de motor die 3 jaar ( of lange tijd heeft stilgestaan ) , ik kon het ook niet geloven maar dat gietijzer een beetje poreus is wist ik wel , maar dat dit wat vocht opzuigt zouden mijn stoutste vermoedens nooit gedacht hebben.
Maar ik moet de oude techniekers gelijk geven , het duurt een +/- 1 maand bij rgelmatig om de 2 dagen rijden minimaal , eer je motor totaal gezet en ontvocht is in het compartiment van de olie .

Ook niet slecht zou zijn dat je al de motorblok bouten van M7 vooral eens natrekt ( trek er geen over he ! )

Maar ik heb de indruk dat die het goed doet lijkt me , om een motor te hebben waar de kleppen nog nooit van gesteld waren :D :shock:

Eens 2 dagen op den trot gaan en een lange afstand maken , vooral veel rijden en weinig stoppen , lang en constante snelheid houden , en niet boven de 75 km uitkomen aangeraden

Beste wensen Trouwens Jeroen :P
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Sja, kleine ritjes is 't enige waar ik aan toe kom.
Misschien dat ik dan maar moet zorgen dat ik voor de 20e de nieuwe banden binnen heb en gemonteerd en dan langs gaan in Capelle op de nieuwjaarsreceptie van Le Camion... da's zo'n 180KM van hier (alleen maar snelweg, maar goed).
Plaats reactie