raam voorportier

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
2cvkurt
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner

raam voorportier

Bericht door 2cvkurt »

Hallo,

Ik ben volop bezig met de restauratie van een Franse post-hy uit 1978.
Ideaal tijdens de winterperiode (welke winter?)
Alles verloopt vlotjes, al kom ik toch meer en meer ellende tegen naarmate ik hem demonteer. :x

Mijn vraag gaat eigenlijk over de raampjes in de voorportieren. Hoe krijg je die er eigenlijk uit? De rubber aan de binnen- en buitenkant van het raampje vormt blijkbaar één geheel en ik heb geen flauw benul hoe ik hier tewerk moet gaan.

Kan iemand mij een tip geven?
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Aan de buitenzijde het rubber wat omhoog en naar binnen drukken (in een hoek beginnen), terwijl jij of een helper met enige kracht het raam iets naar binnen duwt, de rest van het rubber aan de buitenzijde ook omhoog en naar binnen duwen. Stukje bij beetje zal het raam (incl. rubber dus) naar binnen komen.
Zodra meer dan de helft van het rubber uit de sponning losgekomen is moet je oppassen: op een gegeven moment zal het raam naar binnen willen vallen!
Pas ook op wanneer je het hele raam er uit hebt: de stevigheid is er uit en de schuifruitjes vallen er zo uit!

Succes met de klus!
Petervdl2cv
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door Petervdl2cv »

By the way : in mijn ramen zat in elke hoek een parkervijs geschroefd, langs binnen naar buiten, door de kader en door de sponning. Kwam er pas achter toen de boel al behoorlijk aan gort lag :-) Waarschijnlijk tegen diefstal gedaan of gewoon voor de stevigheid.
Succes,
Peter
Plaats reactie