Lekkende radiateur
- John
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 171
- Lid geworden op: di feb 22, 2005 11:01 pm
- Locatie: Heemstede
Lekkende radiateur
Bij warme motor niets aan de hand, maar in afgekoelde toestand lekte de radiateur een beetje. Is hier een verklaring voor? Ik heb er Stop Leak van Wynn's ingedaan en alles is weer droog. Nu met een gerust hart Europa in, of toch maar radiateur vervangen?? Wie heeft hier goede of juist slechte ervaringen mee. Gr. JOHN.
- flyingHY
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 168
- Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Dat kan ik me bijna niet voorstellen. Als de motor warm is dan staat het koelsysteem onder druk. Hij zal dan dus eerder lekken dan met een koude motor. Alleen je ziet die lekkage niet, omdat water/koelvloeistof direct verdampt op de hete radiateur.Bij warme motor niets aan de hand, maar in afgekoelde toestand lekte de radiateur een beetje.
flyingHY
Als je zeker weet dat het de radiator is die lekt zou ik die uitbouwen en door een gespedialiseerd bedrijf laten repareren.
In Haarlem zit Bijl radiatoren tel 023 5254652.
Toen ik daar enkele jaren geleden met een roestige radiator aan kwam lopen werd deze van een afstand al als HY radiator herkend! Ik heb er toen een nieuwe blok in laten solderen. Koper in plaats van ijzer. Veel betere koeling.
In Haarlem zit Bijl radiatoren tel 023 5254652.
Toen ik daar enkele jaren geleden met een roestige radiator aan kwam lopen werd deze van een afstand al als HY radiator herkend! Ik heb er toen een nieuwe blok in laten solderen. Koper in plaats van ijzer. Veel betere koeling.
HY rijder sinds 1995.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Ik ben het met Leo eens. Ik zou er zeker niet Europa mee intrekken. Niets is zo vervelend als tijdens je vakantie om een lullig gaatje stil komen te staan. En Haarlem is voor jou ook in de buurt. Als je toch je radiateur eraf hebt, kijk meteen je slangen even na. Die willen ook nog weleens inscheuren en er is er in ieder geval 1 die je niet zomaar kan vervangen voor een noodslang.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 45
- Lid geworden op: ma mei 17, 2004 6:02 pm
- Kenteken: BR-41-TP
- Locatie: Groningen
beste john,
door z'n grote radiateur en z'n grote grille kan de HY kwa koeling wel wat hebben (mede gezien het feit dat jij een camperinterieurtje meesleept en geen 2,5 ton aan rotzooi). je kunt aan de (vermoedelijk groene) aanslag op de radiateur zien waar deze gelekt heeft en hem hier dichtsmeren, een dergelijk tubetje kun je ook meenemen op vakantie, als ie dan een beetje lekt, bijvullen en 's avonds bij aankomst maken, maar dit is waarschijnlijk niet nodig, meestal voklstaat deze ingreep voor jaren, als dit echter al een paar keer eerder is gebeurd, en je hele radiateur is gaar zou ik m toch maar vervangen.
willem
door z'n grote radiateur en z'n grote grille kan de HY kwa koeling wel wat hebben (mede gezien het feit dat jij een camperinterieurtje meesleept en geen 2,5 ton aan rotzooi). je kunt aan de (vermoedelijk groene) aanslag op de radiateur zien waar deze gelekt heeft en hem hier dichtsmeren, een dergelijk tubetje kun je ook meenemen op vakantie, als ie dan een beetje lekt, bijvullen en 's avonds bij aankomst maken, maar dit is waarschijnlijk niet nodig, meestal voklstaat deze ingreep voor jaren, als dit echter al een paar keer eerder is gebeurd, en je hele radiateur is gaar zou ik m toch maar vervangen.
willem
Moet toch even reageren. Het is waar dat het een redelijk grote radiateur betreft, echter het oorspronkelijke ontwerp met ijzeren koelblok is gevoelig voor roest. Wanneer een groot deel van de lamellen verroest of weg zijn is de capaciteit kleiner.
Mijn HY gebruik ik voornamelijk in de zomer en naar zuidelijke gebieden. De buiten temperatuur is dan soms hoog, bovendien wordt de motor regelmatig zwaar belast (bergen/ hogere snelheid).
Op de temperatuurmeter zag ik bij de gereviseerde radiator met koperen blok een veel betere koeling. Temperaturen van 80 -90 graden ipv soms beangstigende temperaturen van rond of boven de 100 graden.
De kosten voor een radiator revisie vielen mij erg mee. Bovendien kan een radiator specialist een lekke radiator testen/ dichtsolderen tegen zeer lage kosten. (Ik heb geen aandelen ind it bedrijf-----)
Mijn HY gebruik ik voornamelijk in de zomer en naar zuidelijke gebieden. De buiten temperatuur is dan soms hoog, bovendien wordt de motor regelmatig zwaar belast (bergen/ hogere snelheid).
Op de temperatuurmeter zag ik bij de gereviseerde radiator met koperen blok een veel betere koeling. Temperaturen van 80 -90 graden ipv soms beangstigende temperaturen van rond of boven de 100 graden.
De kosten voor een radiator revisie vielen mij erg mee. Bovendien kan een radiator specialist een lekke radiator testen/ dichtsolderen tegen zeer lage kosten. (Ik heb geen aandelen ind it bedrijf-----)
HY rijder sinds 1995.
Weet je zeker dat het de radiateur zelf is? Ik zou toch eerst even de grote slangen in- en uit de radiator bekijken of daar geen scheurtjes in zitten en of de klemmen nog wel goed zijn. De kans is het grootst dat daar een lekje zit, en vervaning is een stuk goedkoper dan een nieuwe radiator.
Eerst even een goede diagnose stellen voordat je iest gaat uitbouwen cq bestellen, en dat is niet zo makkelijk via internet!
Ree
Eerst even een goede diagnose stellen voordat je iest gaat uitbouwen cq bestellen, en dat is niet zo makkelijk via internet!
Ree