startmotor krijgt motor niet rond
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
startmotor krijgt motor niet rond
Hallo allemaal,
ik wilde gisteren weer met de HY op weg, na een week of vier stilstaan. Maar dat lukte niet, want de accu was leeg: de startmotor kon de motor slechts heel langzaam ronddraaien, slag voor slag, en starten wou dus niet. Echter, met een verse accu was het resultaat hetzelfde: zeer langzaam ronddraaien, en niet starten. Met een tweede accu erbij, dus 24 volt, draaide de startmotor als een dolle (niet zo gek) en sloeg de HY bijna onmiddellijk aan. Daarna weer met twaalf volt geprobeerd: hij kijgt de motor nauwelijks rond.
De vraag is dus: kent iemand dit probleem? Moet ik het zoeken in de startmotor of is de bekabeling/het relais eerder verdacht? Ik heb geen multimeter om de boel door te kunnen meten, maar heb nog wel een reservestartmotor liggen, misschien moet ik die monteren en dan weer proberen?
Groeten,
Sander
ik wilde gisteren weer met de HY op weg, na een week of vier stilstaan. Maar dat lukte niet, want de accu was leeg: de startmotor kon de motor slechts heel langzaam ronddraaien, slag voor slag, en starten wou dus niet. Echter, met een verse accu was het resultaat hetzelfde: zeer langzaam ronddraaien, en niet starten. Met een tweede accu erbij, dus 24 volt, draaide de startmotor als een dolle (niet zo gek) en sloeg de HY bijna onmiddellijk aan. Daarna weer met twaalf volt geprobeerd: hij kijgt de motor nauwelijks rond.
De vraag is dus: kent iemand dit probleem? Moet ik het zoeken in de startmotor of is de bekabeling/het relais eerder verdacht? Ik heb geen multimeter om de boel door te kunnen meten, maar heb nog wel een reservestartmotor liggen, misschien moet ik die monteren en dan weer proberen?
Groeten,
Sander
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Meten is weten, (als je weet wat je meet)
Koop voor een tientje een multimeter bij de gamma en meet de klemspanning van je accu, deze zal waarschijnlijk erg laag liggen omdat hij een paar maanden niet is gebruikt. De grootste kans is dat dit het probleem is. (een accu gaat maar een jaar of 5 mee)
Eerst opladen en weer proberen, krijgt hij hem nogsteeds moilijk rond: dan de klemspanning meten tijdens het starten: als deze daalt naar een volt of 8-9 dan is je accu kapot (Kun je ook controleren door je accu helemaal op te laden: als nu een van je cellen flink aan het borrelen is dan is je accu kapot.)
Als je accu toch goed is dan gewoon flink doorstarten en voelen of een van de accu aansluitingen heet wordt, of je startrelais heet wordt, of je aansluiting op je startmotor heet wordt en of je massa aansluiting op je versnellingsbak heet wordt.
Heet worden = overgangsweerstand = verlies in vermogen van je startmotor.
Verder kan het nog aan je koolborstels in je startmotor liggen of aan je spanningsregelaar of dynamo (dat je accu gewoonweg niet goed genoeg wordt opgeladen) Dit is te controleren door je accuklemspanning te meten bij een draaiende motor die sneller dan stationair draait: 14 volt of hoger is goed, onder de 13 volt = dynamo of spanningsregelaar kapot.
Succes,
Stef
Koop voor een tientje een multimeter bij de gamma en meet de klemspanning van je accu, deze zal waarschijnlijk erg laag liggen omdat hij een paar maanden niet is gebruikt. De grootste kans is dat dit het probleem is. (een accu gaat maar een jaar of 5 mee)
Eerst opladen en weer proberen, krijgt hij hem nogsteeds moilijk rond: dan de klemspanning meten tijdens het starten: als deze daalt naar een volt of 8-9 dan is je accu kapot (Kun je ook controleren door je accu helemaal op te laden: als nu een van je cellen flink aan het borrelen is dan is je accu kapot.)
Als je accu toch goed is dan gewoon flink doorstarten en voelen of een van de accu aansluitingen heet wordt, of je startrelais heet wordt, of je aansluiting op je startmotor heet wordt en of je massa aansluiting op je versnellingsbak heet wordt.
Heet worden = overgangsweerstand = verlies in vermogen van je startmotor.
Verder kan het nog aan je koolborstels in je startmotor liggen of aan je spanningsregelaar of dynamo (dat je accu gewoonweg niet goed genoeg wordt opgeladen) Dit is te controleren door je accuklemspanning te meten bij een draaiende motor die sneller dan stationair draait: 14 volt of hoger is goed, onder de 13 volt = dynamo of spanningsregelaar kapot.
Succes,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Inderdaad, gewoon met een multimeter meten. Maar ik begrijp dat je 2 accus in derie hebt gezet om aan 24 volt te komen ??? Op die manier maakt je niet alleen je startmotor stuk, maar ook de rest, dus kijk uit. Als je al een 2e accu wilt gebruiken dien je die parallel te zetten aan de andere, zodat de spanning over de klemmen 12 volt blijft.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
hoi,
ja, die 24 volt, dat komt omdat ik hem even geprobeerd heb met startkabels, op mijn dafje YA66. En die heeft dus 24 volt, maar dat was alleen even om te testen.
Maar het ligt dus niet aan de accu, want als ik er een goedgeladen accu aan hang, lukt ronddraaien nog niet. Maar ik zal naar de automaterialenwinkel en dan ga ik morgen alles eens doormeten. Bedankt voor de antwoorden!
Sander
ja, die 24 volt, dat komt omdat ik hem even geprobeerd heb met startkabels, op mijn dafje YA66. En die heeft dus 24 volt, maar dat was alleen even om te testen.
Maar het ligt dus niet aan de accu, want als ik er een goedgeladen accu aan hang, lukt ronddraaien nog niet. Maar ik zal naar de automaterialenwinkel en dan ga ik morgen alles eens doormeten. Bedankt voor de antwoorden!
Sander
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Ik heb ook weleens een nieuwe "goed geladen" accu bij een automaterialen zaak gekocht. Bleek toch niet zo goed te zijn. In het verleden heb ik ook nog gewerkt in zo'n zaak en daar was het constant ellende met die dingen. Ik koop sindsdien altijd bij een echte accuhandelaar. Die zorgen er doorgaans prima voor dat hun vorraad accu's ook af en toe bijgeladen worden.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Hoi,
het kan zijn dat de aansluiting van het startrelais gecorrodeerd is,
waardoor er een hoop overgangsweerstand is.
Controleer de koperen strip die van je startrelais (bij de + pool van de accu) in de loden accupoolaansluiting zit.
Bij mij werkte een ferme tik met de hamer (eerst relais demonteren) om hernieuwd contact te maken tussen het koper en het lood.
Succes,
Edwin.
het kan zijn dat de aansluiting van het startrelais gecorrodeerd is,
waardoor er een hoop overgangsweerstand is.
Controleer de koperen strip die van je startrelais (bij de + pool van de accu) in de loden accupoolaansluiting zit.
Bij mij werkte een ferme tik met de hamer (eerst relais demonteren) om hernieuwd contact te maken tussen het koper en het lood.
Succes,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Hallo,
volgens mij is ook de 2e 12 volt accu niet goed.
verder kan een 12 volt startmotor best even starten op 24 volt, pas wel op met de rest van de elctrische installatie [startrelais bv]
mijn HZ uit 1962 is omgebouwd van 6 naar 12 volt met nog de originele 6 volt startmotor, totaal geen probleem en draait leker snel rond.
volgens mij is ook de 2e 12 volt accu niet goed.
verder kan een 12 volt startmotor best even starten op 24 volt, pas wel op met de rest van de elctrische installatie [startrelais bv]
mijn HZ uit 1962 is omgebouwd van 6 naar 12 volt met nog de originele 6 volt startmotor, totaal geen probleem en draait leker snel rond.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
hallo allemaal,
Hoera, het schijnt opgelost! Een derde accu (uit een rijdende auto, dus niet echt slecht) gaf geen verbetering, het vervangen van de startmotor voor een exemplaar dat ik ooit bij de HY gekregen had ook niet. Overigens ging dat wisselen tot mijn opluchting heel gemakkelijk, ik had hier verhalen gelezen over hamers en dergelijke en een boel gedoe, maar hij gleed er zo uit. Maar het hielp dus niks.
Toen heb ik het startrelais meer eens losgehaald, schoongemaakt en wat gemorreld en zie..... starten lopen! Dank voor de tips!!
Bij het nalopen van alles wat er mis kon zijn kwam ik er wel achter dat het hele ontstekingshuis los stond, en dat lijkt me niet goed
. Het kon zowel heen en weer gedraaid worden (tussen de vorkjes van het plaatje eronder), als een beetje op en neer.... Volgens mij moet je de boel vastzetten met die slangklem-achtige unit met inbusbout, toch? Maar die kan ik dus niet meer vaster draaien, die zit al heel erg vast. Ik zat al te denken over een 123-ontsteking, miscchien moeten we dat plan maar eens versneld uit gaan voeren.
Groeten!
Sander
Hoera, het schijnt opgelost! Een derde accu (uit een rijdende auto, dus niet echt slecht) gaf geen verbetering, het vervangen van de startmotor voor een exemplaar dat ik ooit bij de HY gekregen had ook niet. Overigens ging dat wisselen tot mijn opluchting heel gemakkelijk, ik had hier verhalen gelezen over hamers en dergelijke en een boel gedoe, maar hij gleed er zo uit. Maar het hielp dus niks.
Toen heb ik het startrelais meer eens losgehaald, schoongemaakt en wat gemorreld en zie..... starten lopen! Dank voor de tips!!
Bij het nalopen van alles wat er mis kon zijn kwam ik er wel achter dat het hele ontstekingshuis los stond, en dat lijkt me niet goed

Groeten!
Sander
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Bij een 123 krijg je geen nieuwe bevestigingen helaas, alleen het ontstekingshuis zelf, dus dat gaat niet helpen.
Bevestiging bestaat uit twee delen: een deel dat aan het huis klemt (met die inbusbout die je bedoelt, bij mij is dat een normale bout, is te vervangen in ieder geval mocht die lam zijn) en een deel dat aan het blok vast komt. Die delen zitten aan elkaar met de vervroeging.
Als je zegt dat je 'm tussen de vorken heen en weer kon bewegen dan krijg ik het idee dat je geen vervroegingshendeltje hebt?
Tussen die vorken zit een bout die eindigt in een hendeltje waarmee je die twee vorken op een vaste afstand kan zetten.
Een fotootje van de situatie zou handig zijn!

Onder de condensator zit het hendeltje.

Daar kun je de klemring zien.
Foto's uit het verleden
Kan even de 123 foto's zo 123 niet vinden 
Bevestiging bestaat uit twee delen: een deel dat aan het huis klemt (met die inbusbout die je bedoelt, bij mij is dat een normale bout, is te vervangen in ieder geval mocht die lam zijn) en een deel dat aan het blok vast komt. Die delen zitten aan elkaar met de vervroeging.
Als je zegt dat je 'm tussen de vorken heen en weer kon bewegen dan krijg ik het idee dat je geen vervroegingshendeltje hebt?
Tussen die vorken zit een bout die eindigt in een hendeltje waarmee je die twee vorken op een vaste afstand kan zetten.
Een fotootje van de situatie zou handig zijn!
Onder de condensator zit het hendeltje.
Daar kun je de klemring zien.
Foto's uit het verleden


MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Het startrelais had bij mij de neiging weer in z'n oude gedrag te vervallen. Na 2 keer demonteren, schoonmaken, contact cleaner erover, monteren en hij deed het dan weer een paar keer heb ik hem dan toch vervangen.
Loszittende ontstekingshuis bezit ik ook..dacht dat het niet anders kon.. Er is ook op onze Hy een elektronisch type gemonteerd door de vorige eigenaar maar moet ik deze nou vast(er) zetten of niet? Er zit een beetje speling op. (in hoogte)
Gisteren in een -heel-vroeg voorjaarszonnetje weer hy gereden en het beestje liep weer prachtig!
Was ik de enige??
Groet Michiel
Loszittende ontstekingshuis bezit ik ook..dacht dat het niet anders kon.. Er is ook op onze Hy een elektronisch type gemonteerd door de vorige eigenaar maar moet ik deze nou vast(er) zetten of niet? Er zit een beetje speling op. (in hoogte)
Gisteren in een -heel-vroeg voorjaarszonnetje weer hy gereden en het beestje liep weer prachtig!
Was ik de enige??
Groet Michiel
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
@ ewald: ik heb vanochtend snel even gekeken, en ik heb dat stangetje wel, maar wat er nou precies anders is dan op jouw foto's zie ik zo snel niet. het lijkt inderdaad alsof ik het ontstekingshuis tegen de veerkracht van dat palletje in, kan verschuiven. Het veert wel weer een beetje terug, bedoel ik te zeggen. Hoort dat?
Ik zal eens proberen foto's te maken, is het inderdaad allemaal wat duidelijker.
Ik heb wel gemerkt dat de ontsteking niet (meer) goed staat. D'r zat langs het kanaal hier een BMW achter me te douwen (want ik reed 50, en je mag daar niet harder, maar ja, als je in een stoere BMW zit blijkbaar wel), maar na kort inhouden van mijn motor en daarna een ENORME knal uit de uitlaat hield hij de hele verdere weg zeker dertig meter afstand
.
Ik zal eens proberen foto's te maken, is het inderdaad allemaal wat duidelijker.
Ik heb wel gemerkt dat de ontsteking niet (meer) goed staat. D'r zat langs het kanaal hier een BMW achter me te douwen (want ik reed 50, en je mag daar niet harder, maar ja, als je in een stoere BMW zit blijkbaar wel), maar na kort inhouden van mijn motor en daarna een ENORME knal uit de uitlaat hield hij de hele verdere weg zeker dertig meter afstand

- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2675
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Is een gevoelskwestie: als je 'm kan bewegen maar je voelt wel wat weerstand c.q. hij springt ook weer terug: geen probleem volgens mij. Dacht dat die van mij met wat kracht ook wel te draaien is en dan springt ie weer terug.
Speling in de hoogte is dacht ik ook niet zo probleem.
Er was 1 soort speling die je niet moet hebben, maar ik weet even niet precies hoe dat zit. Volgens mij moet het huis niet kunnen bewegen in 't gat aan de onderkant. Als in: hij mag wel om z'n as kunnen bewegen maar geen zijdelingse speling hebben.
Hier zal echter een van de experts even moeten inspringen voor de exacte gegevens
Speling in de hoogte is dacht ik ook niet zo probleem.
Er was 1 soort speling die je niet moet hebben, maar ik weet even niet precies hoe dat zit. Volgens mij moet het huis niet kunnen bewegen in 't gat aan de onderkant. Als in: hij mag wel om z'n as kunnen bewegen maar geen zijdelingse speling hebben.
Hier zal echter een van de experts even moeten inspringen voor de exacte gegevens

MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 11:28 am
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Sander, ik kreeg onderstaande tip van Arie Rinkel door. Ik copieer even de tekst uit zijn mail. Hij had jou willen mailen, maar jij hebt geen e-mail in je profiel staan.
Hallo,
Is je HY-probleem (slecht-rond-draaien bij het starten), nu opgelost. Ik (oftewelmijnHY) had dat ook. Bij mij bleek het een kwestie van kleppenstellen (de motor starte moeilijk, schudde nogal en kwam moeilijker op snelheid), probleem zat niet in de ontsteking, niet in de bougies en kabels, niet in de accu, en het schudden bij het optrekken niet in versleten aandrijfassen, etc.etc.
gr@rie
Arie Rinkel
HY-rijder
Hallo,
Is je HY-probleem (slecht-rond-draaien bij het starten), nu opgelost. Ik (oftewelmijnHY) had dat ook. Bij mij bleek het een kwestie van kleppenstellen (de motor starte moeilijk, schudde nogal en kwam moeilijker op snelheid), probleem zat niet in de ontsteking, niet in de bougies en kabels, niet in de accu, en het schudden bij het optrekken niet in versleten aandrijfassen, etc.etc.
gr@rie
Arie Rinkel
HY-rijder
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
-
- HY Forum Liefhebber
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo aug 16, 2006 10:47 am
- Locatie: Stadskanaal
Hai Arie en Boudewijn,
het probleem is een beetje opgelost, om het zo maar te zeggen. Flinke ros op het startrelais en schoonmaken van de hele ontstekingsunit hielp wel, maar nog steeds heeft de accu (een nieuwe, voor de zekerheid) moeite met het ronddraaien van het blok. Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft het kleppenstellen (en algemeen onderhoud): mijn motor start maar moeizaam, en er is sowieso iets mis met de ontsteking (ploffen en blazen). HY rijdt, maar het kan veel beter, en ik ga een grote beurt plannen in de nabije toekomst, dan moet het allemaal beter gaan. Alleen, dat duurt nog even, er zijn nu allerlei dingen met het huis die voorrang hebben. En ondertussen toch maar met de HY naar de bouwmarkt, er kan zo lekker veel in!
Quote: >>Hij had jou willen mailen, maar jij hebt geen e-mail in je profiel staan.<<
Klopt, maar ik weet eigenlijk niet eens hoe ik dat moet veranderen
.
Bedankt, groeten,
sander
het probleem is een beetje opgelost, om het zo maar te zeggen. Flinke ros op het startrelais en schoonmaken van de hele ontstekingsunit hielp wel, maar nog steeds heeft de accu (een nieuwe, voor de zekerheid) moeite met het ronddraaien van het blok. Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft het kleppenstellen (en algemeen onderhoud): mijn motor start maar moeizaam, en er is sowieso iets mis met de ontsteking (ploffen en blazen). HY rijdt, maar het kan veel beter, en ik ga een grote beurt plannen in de nabije toekomst, dan moet het allemaal beter gaan. Alleen, dat duurt nog even, er zijn nu allerlei dingen met het huis die voorrang hebben. En ondertussen toch maar met de HY naar de bouwmarkt, er kan zo lekker veel in!

Quote: >>Hij had jou willen mailen, maar jij hebt geen e-mail in je profiel staan.<<
Klopt, maar ik weet eigenlijk niet eens hoe ik dat moet veranderen

Bedankt, groeten,
sander