Aan mijn bobinesteun zit een beugel gepuntlast met daarop iets wat volgens mij een oud type condensator is. De condensator bestaat uit een aantal afwisselende lagen, waarvan één serie lagen van mica is.
De bobinedraad zit aangesloten op één van de twee schuifstekkers en de zwarte draad links loopt naar de BAT kant van de bobine.
Op het verdelerhuis zit evengoed de bekende ronde condensator.
Weet iemand waarvoor deze bij de bobine dient? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er af fabriek al een ontstoringscondensator voor een autoradio was geïnstalleerd.
In sommige ontwerpen werd een 6 V bobine gebruikt, die tijdens het lopen van de motor in serie staat met de weerstand, maar tijdens het starten direct aan de dan iets lagere accuspanning is gekoppeld.
Dit werd gedaan om een betere vonk tijdens het starten te krijgen.
Volgens mij is het ook een voorschakelweerstand.
Wat het doel is ben ik even kwijt maar ik had er wel problemen mee om mijn 123 aan te sluiten.
Ik geloof dat ik hem er tussenuit heb moeten laten.
Mijne heeft ook een voorschakelweerstand (werkt goed samen met de 123 overigens), maar ziet er wel iets anders uit volgens mij.
Nu even geen tijd om door m'n gallery heen te spitten
Da's inderdaad een voorschakel weerstand. Die zat vroeger ook op mijn HY. Toen ik een keer onderweg pech kreeg, en zelf niet kon vinden waar het aan lag, haalde ik de wegenwacht erbij. Deze constateerde dat de voorschakel weerstand kapot was. Volgens de wegenwacht man waren deze voorschakel weerstanden vroeger veel gebruikt bij 6 volt systemen om een sterkere vonk te krijgen. Maar bij een 12 volt systeem was deze volkomen nutteloos. Ze werden vroeger veel verkocht in autoschops etc. Inmiddels is de voorschakel weerstand er dus tussen uit bij mijn HY en loopt mijn HY nog steeds goed.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
Via wat zoeken op het internet het volgende gevonden.
Om het leven van de bobine te sparen wordt de werkspanning over de bobine wat teruggebracht. Daarvoor zijn twee manieren:
Methode 1:
Er lopen twee draden naar de pluspool van de bobine. De ene vanaf het startrelais rechtstreeks naar de pluspool, de andere vanaf de batterij via de voorschakelweerstand naar de pluspool. De werking is als volgt: Tijdens het starten staat 12V van de accu, via het startrelais op de pluspool. De accuspanning die via de voorschakelweerstand loopt is lager (bijv. 9V) en doet dus niet mee. Als de motor een maal loopt en het startcircuit wordt niet langer bekrachtigd, dan valt de stroom over het startrelais weg. Doordat inmiddels de dynamo stroom is gaan leveren, is de boordspanning opgelopen naar 13,5V á 14V. Deze wordt nu door de voorschakelweerstand teruggebracht naar onder de 12V om de bobine niet te overbelasten. Op deze manier is tijdens het starten dus in ieder geval alle spanning in de accu beschikbaar voor het produceren van een zo krachtig mogelijke vonk.
Methode 2:
Er loopt alleen een draad van de accu via de voorschakelweerstand naar de pluspool van de bobine. De voorschakelweerstand is echter uitgevoerd als een temperatuur afhankelijke weerstand. Tijdens het starten is de voorschakelweerstand nog koel en dus de weerstand laag. Loopt de motor eenmaal dan zal de voorschakelweerstand warm worden en dus de weerstand toenemen.
Deze tweede methode is gebruikt in mijn HY. Overigens heeft mijn bobine als aanduiding gewoon 12V op het huis staan. Je leest wel eens verhalen dat er een bobine met een lager voltage in het systeem zou hangen maar op grond van het bovenstaande lijkt me dat onwaarschijnlijk. Als ik mijn motor weer geïnstalleerd heb dan zal ik eens voltages gaan meten.