Welke olie in de versnellingsbak?

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
Zusje
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 46
Lid geworden op: di aug 05, 2003 6:08 pm
Kenteken: 07-95-SB
Locatie: Ingen
Contacteer:

Welke olie in de versnellingsbak?

Bericht door Zusje »

Vraagje aan de liefhebbers die nu niet op vakantie zijn:

:idea: welke olie is het beste geschikt om in de versnellingsbak te doen?


Alvast bedankt!

Joska & Marc
(Zusje)
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

De Versnellingsbak kan je bijvullen met EP80,ik denk dat de meeste citroën garages die wel zullen hebben.
Gebruikersavatar
Zusje
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Berichten: 46
Lid geworden op: di aug 05, 2003 6:08 pm
Kenteken: 07-95-SB
Locatie: Ingen
Contacteer:

Bericht door Zusje »

Dank je wel Gerard, toch erg fijn zo'n forum!

Met vriendelijke groet,
Joska & Marc
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

En het leukste is,dat ik nu na al die jaren in de garage mensen met hun
problemen heb kunnen helpen en nu na 2 harinfacten en een beroerte
thuis toch nog heerlijk in mijn tempo de mensen weer kan helpen.Ik heb
me ong.bij 20 forums en mails aangesloten en doe weer helemaal mee.
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Berichten: 95
Lid geworden op: vr jun 02, 2006 9:56 am
Locatie: Tielt-winge België
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Na enige onheilspellende berichten op dit en andere forums.
Wil ik toch even terug komen op het soort olie die in de versnellingsbak moet.


Ik heb zoals aangeraden EP80 in de versnellingsbak gedaan maar nu blijkt de samenstelling van deze olie volledig veranderd te zij waardoor lood en andere aditieven vervangen zijn door zwavel enz..
Nu blijkt zwavel zeer slecht te zijn voor bronze synchromech ringen.
Graag had ik jullie ervaringen en aanbevelingen wat dan wel te gebruiken zonder de bak in de prak te rijden.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Citroen schrijft voor:Total sae 80 EP,nu durf ik niet te zeggen of Total
de olie ook veranderd heeft.Ik weet wel dat er een aantal eendrijders zijn
die bij een Harley Davidson dealer hun versnellingsbakolie halen
En de olie voor de eend en de HY is dezelfde
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

hy belge schreef:Ik heb zoals aangeraden EP80 in de versnellingsbak gedaan maar nu blijkt de samenstelling van deze olie volledig veranderd te zij waardoor lood en andere aditieven vervangen zijn door zwavel enz..
Nu blijkt zwavel zeer slecht te zijn voor bronze synchromech ringen.
Graag had ik jullie ervaringen en aanbevelingen wat dan wel te gebruiken zonder de bak in de prak te rijden.
Er is inmiddels veel te veel hierover geschreven in deze discussie.

Groet,

Raymond
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 182
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
Locatie: Friesland
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

Om deze discussie hier even voort te zetten, even een quote uit het hierboven genoemde topic;
Webmeistera schreef:Het kan koud maar bedenk dat er dan wellicht bezinksel van deeltjes
achterblijft en die wil je er juist uit hebben.

Als je net een lekker rondje gereden hebt zitten alle losse deeltjes mooi
in de olie vermengt en komen dan mee naar buiten.

Op de aftapplug zit een magneetje met waarschijnlijk wat ijzerprut.
Deze goed schoonmaken.
Verder adviseerd men altijd een nieuw koper ringetje te plaatsten.

Gebruik voor de bak een goede GL4 olie waarvan bekend is dat er geen
additieven inzitten die de synchomeshen en bronzen lagerbussen aantasten.

bakolies waarvan vast staat dat ze dit niet doen zijn oa:

Red Line MTL (70W80 GL-4) = synthetic
Red Line MT-90 (75W90 GL-4) = synthetic
Quaker State High Performance 80W-90
Quaker State Synquest GL5 75W-90 = synthetic
Millers EP 80 GL 4
Shell Spirax GX (GL-4)
Texaco Multigear MTF 75W/80W (GL-4)

Sinds het gebruik van lood als EP (extreme pressure) additief verboden is
past men vaak chloor en/of zwavelverbindingen toe als EP additief.
Moderne bakken kunnen daar kennelijk tegen maar in onze oude bakken
gaat dat dus minder goed.

lees ook eens: http://www.redlineoil.com/whitePaper/13.pdf

Ik gebruik zelf Redline MTL ( of MT-90 in de wat meer versleten bak)

http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=18

Aad
Tijdens mijn zoektocht naar geschikte bakolie kwam ik dit tegen >>> Klik!

Gear Oil 90

Beschrijving

Deze minerale smeerolie heeft weinig neiging tot oxidatie en schuimvorming en beschermt het metaaloppervlak tegen corrosie.

Toepassing

Deze olie is geschikt voor mechanische overbrengingen en wordt gebruikt in versnellingsbakken, differentiëlen, stuurhuizen en tandwielkasten, waarvoorde fabrikant geen EP-gedoopte oliën voorschrijft of deze zelfs afwijst.


Dit klinkt goed toch? Alle andere oliën op het lijstje lijken erg moeilijk verkrijgbaar te zijn, tenzij ik gelijk 50l af wil nemen....
Iemand nog tips betreffende leveranciers?

Ik ga in ieder geval even contact opnemen met een van de distributeurs van http://www.agialube.nl.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

Gerard Maas schreef:Ik weet wel dat er een aantal eendrijders zijn die bij een Harley Davidson dealer hun versnellingsbakolie halen. En de olie voor de eend en de HY is dezelfde
Is de olie hetzelfde omdat het een gelijksoortige bak is? Dus ook veel druk op de lagers waardoor EP eigenschappen vereisd zijn, en geen fan van chemische additieven?

Maar bij de Harley dealers verkopen ze dus Red Line olie. Ik ben in Waddinxveen geweest, en daar komen bijna dagelijks eendrijders langs.

Na mijn bakoliewissel is mijn bak veel beter gaan schakelen. Hij ging vaak lastig in zijn 1 of achteruit, maar dat is helemaal over.

Ik weet niet of dit door nieuwe olie komt, of door specifiek dit type, maar het is voelbaar een verbetering voor mijn bak. Ik denk dat ik volgend jaar weer voor dezelfde olie ga.

Ree

ps bij het HY team adviseren ze olie met additieven voor minder dan 5 euro per liter. Dat is vier keer zo goedkoop als Red Line...
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

Ik vind het raar dat ie tussen de "diversen" staat, en niet tussen de andere versnellingsbakolies. Waarschijnlijk omdat het niet een echte bakolie is. Het prestatieniveau GL1 is terwijl GL4 is voorgeschreven.

Ik denk dus dat ie niet voldoet...

Ree
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Ree schreef:Ik denk dus dat ie niet voldoet...
Ree
Lijkt me ook niet. Aangezien de versnellingsbak in een HY ook 't
differentieel bevat
(met van die schuine tandjes) heb je altijd een EP olie nodig

Aad (overigens hoef je de redline wel minder vaak te vervangen, 't is een syntheet namelijk.
Laatst gewijzigd door Webmeistera op do mei 31, 2007 1:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Webmeistera
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 248
Lid geworden op: do mei 13, 2004 7:34 pm

Bericht door Webmeistera »

Gerard Maas schreef:Citroen schrijft voor:Total sae 80 EP,nu durf ik niet te zeggen of Total
de olie ook veranderd heeft.Ik weet wel dat er een aantal eendrijders zijn
die bij een Harley Davidson dealer hun versnellingsbakolie halen
En de olie voor de eend en de HY is dezelfde
Gerard, door veranderde wetgeving mag men geen lood meer gebruiken
als EP additief
(net zoals 't niet meer in de benzine mag of wordt ontmoedigd) dus is men zwavelverbindingen
gaan gebruiken.
Nadeel hiervan is dat je synchromeshen (en andere dingen van koperlegeringen)
worden aangetast en versneld slijten.

Redline bakolie heeft als 1 van de weinigen geen zwavelverbindingen.
(er zijn nog een paar leveranciers, het lijstje heb ik thuis)

Aad
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Patje74 schreef:
Tijdens mijn zoektocht naar geschikte bakolie kwam ik dit tegen >>> Klik!

Gear Oil 90

Beschrijving

Deze minerale smeerolie heeft weinig neiging tot oxidatie en schuimvorming en beschermt het metaaloppervlak tegen corrosie.

Toepassing

Deze olie is geschikt voor mechanische overbrengingen en wordt gebruikt in versnellingsbakken, differentiëlen, stuurhuizen en tandwielkasten, waarvoorde fabrikant geen EP-gedoopte oliën voorschrijft of deze zelfs afwijst.
Sorry, maar deze begrijp ik even niet.

Voor de HY wordt juist WEL EP80 voorgeschreven, terwijl deze verwijzing praat over olie: waarvoor de fabrikant GEEN EP-gedoopte oliën voorschrijft of deze zelfs afwijst.


flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

Ik dacht dat het "geen" op de dopes slaat, en niet op de EP

Maar ik vind het ook niet duidelijk.

Ree
Patje74
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 182
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 12:52 am
Locatie: Friesland
Contacteer:

Bericht door Patje74 »

flyingHY schreef:Sorry, maar deze begrijp ik even niet.

Voor de HY wordt juist WEL EP80 voorgeschreven, terwijl deze verwijzing praat over olie: waarvoor de fabrikant GEEN EP-gedoopte oliën voorschrijft of deze zelfs afwijst.


flyingHY
Klopt, ik was nog niet geheel bekend met alle termen en zat er nu dus goed naast.
Momenteel wordt er via het Citroën-forum (iemand met vele connecties in die wereld) het een en ander uitgezocht, want vele oliën van het lijstje blijken in de praktijk slecht verkrijgbaar via de reguliere handel en in kleine hoeveelheden. (Op Red line na trouwens)
Ik heb er niet ontzettend haast mee, dus wacht de uitkomsten op het Citroën-forum even af, wellicht komt er een interessante mogelijkheid om een grotere hoeveelheid voor een redelijke prijs met een groepje aan te schaffen.
Plaats reactie