Alvast bedankt!
Joska & Marc
(Zusje)
Er is inmiddels veel te veel hierover geschreven in deze discussie.hy belge schreef:Ik heb zoals aangeraden EP80 in de versnellingsbak gedaan maar nu blijkt de samenstelling van deze olie volledig veranderd te zij waardoor lood en andere aditieven vervangen zijn door zwavel enz..
Nu blijkt zwavel zeer slecht te zijn voor bronze synchromech ringen.
Graag had ik jullie ervaringen en aanbevelingen wat dan wel te gebruiken zonder de bak in de prak te rijden.
Tijdens mijn zoektocht naar geschikte bakolie kwam ik dit tegen >>> Klik!Webmeistera schreef:Het kan koud maar bedenk dat er dan wellicht bezinksel van deeltjes
achterblijft en die wil je er juist uit hebben.
Als je net een lekker rondje gereden hebt zitten alle losse deeltjes mooi
in de olie vermengt en komen dan mee naar buiten.
Op de aftapplug zit een magneetje met waarschijnlijk wat ijzerprut.
Deze goed schoonmaken.
Verder adviseerd men altijd een nieuw koper ringetje te plaatsten.
Gebruik voor de bak een goede GL4 olie waarvan bekend is dat er geen
additieven inzitten die de synchomeshen en bronzen lagerbussen aantasten.
bakolies waarvan vast staat dat ze dit niet doen zijn oa:
Red Line MTL (70W80 GL-4) = synthetic
Red Line MT-90 (75W90 GL-4) = synthetic
Quaker State High Performance 80W-90
Quaker State Synquest GL5 75W-90 = synthetic
Millers EP 80 GL 4
Shell Spirax GX (GL-4)
Texaco Multigear MTF 75W/80W (GL-4)
Sinds het gebruik van lood als EP (extreme pressure) additief verboden is
past men vaak chloor en/of zwavelverbindingen toe als EP additief.
Moderne bakken kunnen daar kennelijk tegen maar in onze oude bakken
gaat dat dus minder goed.
lees ook eens: http://www.redlineoil.com/whitePaper/13.pdf
Ik gebruik zelf Redline MTL ( of MT-90 in de wat meer versleten bak)
http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=18
Aad
Is de olie hetzelfde omdat het een gelijksoortige bak is? Dus ook veel druk op de lagers waardoor EP eigenschappen vereisd zijn, en geen fan van chemische additieven?Gerard Maas schreef:Ik weet wel dat er een aantal eendrijders zijn die bij een Harley Davidson dealer hun versnellingsbakolie halen. En de olie voor de eend en de HY is dezelfde
Lijkt me ook niet. Aangezien de versnellingsbak in een HY ook 'tRee schreef:Ik denk dus dat ie niet voldoet...
Ree
Gerard, door veranderde wetgeving mag men geen lood meer gebruikenGerard Maas schreef:Citroen schrijft voor:Total sae 80 EP,nu durf ik niet te zeggen of Total
de olie ook veranderd heeft.Ik weet wel dat er een aantal eendrijders zijn
die bij een Harley Davidson dealer hun versnellingsbakolie halen
En de olie voor de eend en de HY is dezelfde
Sorry, maar deze begrijp ik even niet.Tijdens mijn zoektocht naar geschikte bakolie kwam ik dit tegen >>> Klik!
Gear Oil 90
Beschrijving
Deze minerale smeerolie heeft weinig neiging tot oxidatie en schuimvorming en beschermt het metaaloppervlak tegen corrosie.
Toepassing
Deze olie is geschikt voor mechanische overbrengingen en wordt gebruikt in versnellingsbakken, differentiëlen, stuurhuizen en tandwielkasten, waarvoorde fabrikant geen EP-gedoopte oliën voorschrijft of deze zelfs afwijst.
Klopt, ik was nog niet geheel bekend met alle termen en zat er nu dus goed naast.flyingHY schreef:Sorry, maar deze begrijp ik even niet.
Voor de HY wordt juist WEL EP80 voorgeschreven, terwijl deze verwijzing praat over olie: waarvoor de fabrikant GEEN EP-gedoopte oliën voorschrijft of deze zelfs afwijst.
flyingHY