Lektest cylinders

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Lektest cylinders

Bericht door ed-hz »

Hoi allemaal,

ik heb gisteren bij mijn bus een lektest op de cylinders gedaan.
Dit ging met behulp van een kast die je aansluit op een kompressor, en een slang die je in je bougiegat schroeft.
De kast meet de flow van de lucht die in de cylinder geblazen wordt terwijl je de betreffende zuiger in het bovenste dode punt hebt staan (alle kleppen gesloten).

Je kunt nu 2 dingen zien/horen:
1. Hoe groot de lekkage is
2. Waar de cylinder lekt.

bij een motor in goede conditie moet het lekpercentage dat je afleest op de kast bij deze methode onder de 20% zijn. Bij mij was dit 50 en 70% voor de cylinders die ik gemeten heb.

Ik kon ook goed horen dat voor de slechtste cylinder de lekkage vooral in het carter is (sissen in de pijlbuis).

Met een normale compressiemeter kwam ik op 10,0 en 8,0 bar voor deze cylinders.

De conclusie is dus dat de zuigerveren versleten zijn of dat er andere schade in de cylinder is.

MAAR: Het blok loopt als een trein en start ook prima.
Ik had al wel gemerkt dat ik aardig wat cartergas heb.

Iemand ervaringen met dit soort test?
Ik kan natuurlijk het blok vervangen of reviseren, maar het rijdt gewoon goed, en ik maak maar een paar duizend km per jaar. Wat zouden jullie doen? Ik denk dat er meer mensen rondrijden met een versleten blok dat prima loopt?!

Groeten,
Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Deze manier van compressietesten wordt ook zo gedaan bij vliegtuigen met zuigermotoren, tijdens mijn stagejaar als vliegtuigmonteur heb ik zo heel wat cessna' s getest (standaard bij onderhoudsbeurt)

Deze lektest geeft de verhouding aan tussen hoeveel lucht er door het gaatje tussen de 2 meters gaat en hoeveel er weglekt in de verbrandingskamer.

Hoeveel er normaal weglekt in de verbrandingskamer is bij elke motor anders (cylinderinhoud per cylinder, de boring, de grootte van de kleppen, hoeveel kleppen per cylinder, motor koud of warm etc.)

Als het lekgaatje tussen de beide manometers door vuil half dichtzit krijg je een slechte waarde.

kortom; dit instrument is heel mooi om een bepaald type motor mee te testen op de bij die motor specifiek bepaalde waarde. Je weet echter niet de specifiek bij de H78 motor behorende waarde.

Dit is een vrij lang verhaal dat je weer kunt vergeten want zoals je al schreef;

je motor loopt als een zonnetje, dus waarom zou je iets willen repareren dat niet stuk is?

Als je zuigerveren echt versleten zijn gaat hij oliezuipen; meer dan 1 liter per 1000 km (in mijn geval een jaar of 5 geleden 1 liter per 90 km)

Groeten,

Stef
HY '76
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Re: Lektest cylinders

Bericht door Ree »

ed-hz schreef:bij een motor in goede conditie moet het lekpercentage dat je afleest op de kast bij deze methode onder de 20% zijn.
Is dat bij een HY motor in goede conditie, of bij een moderne motor?

Tegenwoordig worden motoren met veel kleinere toleranties gemaakt dan vroeger. Daarom zullen oude motoren veel meer lekken, ook wanneer ze in nieuwstaat verkeren.

Is er niemand met een gereviseerde motor waar je op mag testen?

Wel interessant, namelijk.

Groet,

Ree
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Ha Stef,

hij verbruikt wel wat, ja :oops: .
Hoeveel weet ik niet, ik zal het komende vakantie eens bijhouden.
1 L op de 1000 is het zeker wel denk ik.
Ik kan me herinneren van de vorige vakantie dat ik onderweg nog een extra kannetje olie bij het tankstation gekocht heb.

Hoe heb jij jouw olieverbruik opgelost, of rijdt je nu nog steeds 1L op 90 km?

Edwin.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Ree,

we hebben het gisteren avond ook even geprobeerd op een gloedjenieuw Fiat 126 blok wat we toevallig bij de hand hadden.
Resultaat: 30% lek op de ene en 10% lek op de andere cylinder, en dit voor een blok dat nog niet ingelopen is en al een tijd stil staat.
Dit geeft voor mij aan dat die 20% niet eens zo'n gekke waarde is.

Het zou inderdaad leuk zijn om met een frisse H78 motor de juiste waardes te bepalen, ik denk dat ze wel beter zullen zijn als 70%......
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Vreemd dat je wel een compressie van 8 a 10 hebt, dat is heel netjes namelijk (Citroen houdt zelf 7,5 aan geloof ik en toen ik er net de bolkoppen in had zitten kwam ik ook op 9,5 a 10 uit en die waren gloednieuw: bus, zuiger en veren).
Iets zegt me dan meer dat de test niet helemaal betrouwbaar is?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stef »

Hoe heb jij jouw olieverbruik opgelost, of rijdt je nu nog steeds 1L op 90 km?
Mijn bus verbruikt inmiddels vrijwel geen olie meer, ik hoef nooit meer bij te vullen tussen de olieververs-beurten. De oplossing was de oude motor, die echt echt echt helemaal kapot en op was, vervangen door een redelijke gebruikte...
HY '76
hy belge
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door hy belge »

Je moet wel opletten als je motor olie verbruikt is het mogelijk dat de compressiedruk de hoogte ingaat.
Door de snelheid van beweging en de korte duur van een compressietest heeft de olie niet de kans om tussen de compressie en olieschraapveren door te blazen.
Bij een lektest zet je gedurende enige tijd druk in de verbrandingskamer waardoor je olie wel wegblaast.
Het lijkt me dus zeer logisch dat de compressie hoog is en de lektest ook.
Een veel te hoge compressiemeting is niet goed, dan loopt je motor slecht omdat je zelfonbranding krijgt zoals bij een dieselmotor.
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Hoi allemaal,

ik schop dit draadje weer even omhoog,
omdat ik op dit moment bezig ben met mijn motor revisie.
Nou, de lektest was echt betrouwbaar, hoor!
Alle bovenste zuigerveren zijn gebroken en er zitten krassen in de cylinderwanden.
Niet gek dus dat ik een lekpercentage tussen de 50 en 70% vond...
Inderdaad wel vreemd dat de compressie nog steeds goed was,
het blok liep nog steeds erg goed en startte altijd meteen.

Als het blok klaar is zal ik nog eens meten en kijken wat een goed blok voor waarden geeft bij de lektest.

Groetjes,

Edwin.
John
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door John »

Ook ik heb na jaren twijfelen besloten de motor te laten reviseren. Twijfel omdat alles, maar dan ook echt alles, perfekt functioneerde op het olieverbruik na. Evenals bij de vorige spreker bleken alle bovenste zuigerveren gebroken te zijn. Onvoorstelbaar dat de motor dan toch nog zo mooi loopt! Nu maar hopen dat ie na de revisie nog net zo mooi rondgaat.......
HYvonne
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door HYvonne »

ed-hz schreef: Als het blok klaar is zal ik nog eens meten en kijken wat een goed blok voor waarden geeft bij de lektest.
Edwin.
Nu schop ik dit draadje weer even omhoog. Ik neem aan dat je blok inmiddels klaar is. :wink: Wat waren nu de waarden?
Plaats reactie