Startproblemen
Startproblemen
Kan iemand mij misschien helpen met mijn probleem.
Vanochtend wilde mijn HY opeens niet meer starten.
Als ik de startknop indruk gebeurd er helemaal niets ( behalve de klik van het relais)
Nu heb ik mijn accu nagemeten en die geeft 13 volt aan.
IK heb het punt na het relais gemeten en die geeft 9 volt aan.
Ook op de startmotor geeft deze bij het starten 9 volt aan.
NU heb ik vervolgens geprobeerd om met de startkabel direct door te verbinden vanuit de + pool van de accu naar de startmotor maar dat geeft vonken.
Ik heb dus op het moment geen idee hoe ik moet controleren waar het probleem zit...... help!!!!!!!!!!!!!!
ps. ik heb geen orgineel relais meer en kan deze dus ook niet handmatig inschakelen.
Wie heeft er een tip?
Vanochtend wilde mijn HY opeens niet meer starten.
Als ik de startknop indruk gebeurd er helemaal niets ( behalve de klik van het relais)
Nu heb ik mijn accu nagemeten en die geeft 13 volt aan.
IK heb het punt na het relais gemeten en die geeft 9 volt aan.
Ook op de startmotor geeft deze bij het starten 9 volt aan.
NU heb ik vervolgens geprobeerd om met de startkabel direct door te verbinden vanuit de + pool van de accu naar de startmotor maar dat geeft vonken.
Ik heb dus op het moment geen idee hoe ik moet controleren waar het probleem zit...... help!!!!!!!!!!!!!!
ps. ik heb geen orgineel relais meer en kan deze dus ook niet handmatig inschakelen.
Wie heeft er een tip?
Ik denk dat je startmotor overleden is.
Er bestaat een kans dat je tijdelijk weer wat leven in je startmotor kan krijgen door er een redelijk harde tik op te geven met bijvoorbeeld een baksteen of een metalen staaf.
De bus schudden wanneer hij in de tweede of derde versnelling staat wil ook nog wel eens werken. Allemaal tijdelijk, omdat waarschijnlijk je koolborstels versleten zijn.
Je startmotor is eenvoudig uit je bus te halen. Je kan hem laten reviseren of een nieuwe erin zetten.
Je kan de bus altijd nog aanslingeren of eventueel aanduwen.
Groet,
Ree
Er bestaat een kans dat je tijdelijk weer wat leven in je startmotor kan krijgen door er een redelijk harde tik op te geven met bijvoorbeeld een baksteen of een metalen staaf.
De bus schudden wanneer hij in de tweede of derde versnelling staat wil ook nog wel eens werken. Allemaal tijdelijk, omdat waarschijnlijk je koolborstels versleten zijn.
Je startmotor is eenvoudig uit je bus te halen. Je kan hem laten reviseren of een nieuwe erin zetten.
Je kan de bus altijd nog aanslingeren of eventueel aanduwen.
Groet,
Ree
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
Ik had aangenomen dat dit verlies optrad tijdens het starten...
Wanneer het relais niet bekrachtigd wordt staat er aan de ene kant 13v en aan de andere kant 0v
Maar, wat Gerard zegt is zeker mogelijk, dat je releais weerstand ondervindt. Echter op 9v verwacht ik dat je startmotor nog wel iets doet. Ik denk eerder dat je startmotor stroom verbruikt zonder arbeid te leveren.
Even eruit wippen en (laten) testen!
Groet,
Ree
Wanneer het relais niet bekrachtigd wordt staat er aan de ene kant 13v en aan de andere kant 0v
Maar, wat Gerard zegt is zeker mogelijk, dat je releais weerstand ondervindt. Echter op 9v verwacht ik dat je startmotor nog wel iets doet. Ik denk eerder dat je startmotor stroom verbruikt zonder arbeid te leveren.
Even eruit wippen en (laten) testen!
Groet,
Ree
Bedankt voor jullie reacties,
Het is inderdaad zo dat op het relais in ruststand een kabel 13 volt heeft en een 0 volt en dat tijdens het starten er 9 volt op de kabel naar de startmotor staat.
Maar goed, jullie verhalen te horen ga ik vanavond maar eens de startmotor uit de auto halen om hem te laten testen.
Het is inderdaad zo dat op het relais in ruststand een kabel 13 volt heeft en een 0 volt en dat tijdens het starten er 9 volt op de kabel naar de startmotor staat.
Maar goed, jullie verhalen te horen ga ik vanavond maar eens de startmotor uit de auto halen om hem te laten testen.
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 178
- Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
- Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika
Mijn bus deed gisteren hetzelfde, bij mij kwam het omdat ik hem schandalig lang niet had gebruikt. In nood kun je je HY altijd met de zwengel starten (eerst benzine oppompen, choke helemaal uit en na een paar slagen liep hij!)
Eigenlijk is op deze manier je bus starten het allerleukste!
Als jij een spanningsverlies van 4 volt over je startrelais hebt dan is je startrelais kapot.
Groeten,
Stef
Eigenlijk is op deze manier je bus starten het allerleukste!
Als jij een spanningsverlies van 4 volt over je startrelais hebt dan is je startrelais kapot.
Groeten,
Stef
HY '76
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
4V spanningsverlies over de accu tijdens het starten? Ook dat lijkt me veel!
Ik deel de mening dat het spanningsverlies wordt veroorzaakt door het startrelais. Als daar een overgangsweerstand zit krijg je een flink vermogensverlies over dat relais en dat verergerd ook nog eens doordat de zaak nogal opwarmt. De startmotor krijgt in dat geval gewoon te weinig stroom om voldoende vermogen voor het ronddraaien van de motor de kunnen leveren.
Zou dus eerst even startrelais nakijken.
Groeten en succes, Matthijs
Ik deel de mening dat het spanningsverlies wordt veroorzaakt door het startrelais. Als daar een overgangsweerstand zit krijg je een flink vermogensverlies over dat relais en dat verergerd ook nog eens doordat de zaak nogal opwarmt. De startmotor krijgt in dat geval gewoon te weinig stroom om voldoende vermogen voor het ronddraaien van de motor de kunnen leveren.
Zou dus eerst even startrelais nakijken.
Groeten en succes, Matthijs