Voorruit eruithalen tricky?

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Zusje
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
Kenteken: 07-95-SB
Contacteer:

Voorruit eruithalen tricky?

Bericht door Zusje »

We zijn het plaatwerk van de HY onder handen aan het nemen, alle roest wordt aangepakt, en uiteindelijk zal de hele bus gerolt worden. Aangezien het al met al zo'n 150 uur werk is pakken we het gefaseerd aan; we beginnen met de neus waar vooralsnog geen laswerk zit.

Onder het raamrubber van de voorruit zit roestvorming en het eerste gaatje is zichtbaar. Ik sta nu in dubio; haal ik de voorruit eruit en "fris" ik alles op, of werk ik zo goed en zo kwaad nu alles weg en laat ik de voorruit erin zitten. Ik heb wel een reserveruit liggen, maar heb geen ervaring met het eruit en erin zetten.

Iemand met tips en trucs? :?:
Zusje is de naam van onze HY uit 1976.
la souris
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Contacteer:

Bericht door la souris »

ik heb dit vorigjaar gedaan valt welmee maar vele handen 3 paar is wel makkelijk en veilig goede druk verdeling is minder kans op knappen(. maak eerst het rubber goed los van het plaatwerk en spuit het in met wd40)duw en .trek nu het rubber naar buiten.Terug zetten-leg het rubber om de ruit en doe een geplastificeerdedraad in het rubber .zet de ruit voor de sponning en trek nu het draad naar binnen terwijl twee mansen de ruit naar binnen drukken succes La Souris
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stephan »

Geldt dit toevallig ook voor alle andere ruiten (in de voordeuren, achter zijkanten en achterkant)?

gr. stephan
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Als je wat roest bij het raamrubber ziet zou ik altijd het raam er uit halen. Ga er maar van uit dat onder het rubber de roest erger is. En het raam heb je er heel gemakkelijk uit. Denk er wel aan dat je zo veel mogelijk demonteerd wat in de weg zit, bijvoorbeeld de 'bak' waar het ruitenwisserstelsel in zit. Zorg dat het rubber aan zowel de binnen- als de buitenzijde goed los wil van de carrosserie (dus niet vastgeschilderd of zo - haal er desnoods een plamuurmes onderdoor). Begin in een hoek door het rubber op te tillen en een beetje naar buiten te drukken. Hier heb je wel een helper voor nodig (om continu druk te houden). Op een gegeven moment blijft het rubber wel aan de 'goede' zijde van de sponning - nu moet de helper naar de andere kant om te assisteren, anders ligt de voorruit op straat.
Al met al een relatief eenvoudig en zeer zinvol klusje. Zeer zeker de moeite waard, geschatte tijdsduur 1 uur.
Succes met de klus, maak er wat moois van.

(Even off-topic: we hebben de aca-aanhanger al heel vaak gebruikt, en met veel plezier. De kinderen (nu 2 en 4) zijn er gek op. Her en der zijn op het web wel wat foto's te vinden.)
(En voor de forumers die het nu even niet meer snappen: Zusje is de vorige eigenaar van onze Aca-aanhanger.)
Arthur, je hebt gelijk, volgende keer gebruik ik de functie Persoonlijk Bericht.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Bij de voorruit is het heel simpel, met 2 schroevendraaiers van binnenuit
het rubber over het randje duwen en dan steeds een stukje verder,als
je dan de onderkant laat zitten, kan je hem buiten er zo uittrekken.
Voor ruiten met een pees in enkel plaat,de pees eruit en voorzichtig de
ruit uit het rubber werken met een schroevendraaier en de montage is
eerst het rubber zonder pees in het gat en dan het glas in de onderkant
drukken en voorzichtig de rest van het rubber om het glas heen werken
daarna de pees erin
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Gerard Maas schreef:... voorzichtig de ruit uit het rubber werken met een schroevendraaier...
Gerard, waarschijnlijk bedoel je het niet zo als dat je het hier zegt.
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert

Bericht door Stephan »

bedankt voor de uitleg. wordt een klusje voor aankomende winter aangezien ik eerst ga strijden voor de apk rechten. :wink:

off topic: zowaar een klusruimte gevonden op 1 minuut lopen van huis!

gr.
stephan
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Sorry,ik bedoelde dus het rubber over het glas werken.Origineel wordt
hier een kromme priem voor gebruikt die het rubber over het glas naar
achter laat glijden
Plaats reactie