oud plaatwerk vervangen door nieuw oud plaatwerk

Voor onderwerpen over de beroemde golfplaten, de omegaprofielen, het chassis, deuren, ramen etc.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Plaats reactie
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: wo dec 27, 2006 5:13 pm
Locatie: Ovezande

oud plaatwerk vervangen door nieuw oud plaatwerk

Bericht door Stephan »

Het voorste paneel onder aan de linker zijkant van de hy is behoorlijk verrot. Nu zit dat paneel met puntlassen vast en dus niet zo makkelijk los te krijgen zonder nog meer te slopen. Zijn er hiervoor handigheidjes?

Ik wil namelijk het paneel van m'n donor hy gebruiken als vervanging, maar dat zit er (niet echt een verrassing) dus ook zo op vast.

groeten,
Stephan

PS zojuist 2 meter nieuw roestvrijstaal (foutje van de metaalwerker) uitgevoerde kokerbalk binnen. En die is nie voor niks zo lang!
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Bericht door Matthijs164 »

Hi Stephan,

Heb echt geen idee over welk paneel je het hebt maar loshalen van gepuntlaste plaat gaat best eenvoudig. Je begint eerst met het schoonmaken van de randen van de plaat zodat je goed kunt zien waar de puntlassen zitten. Vervolgens boor je de puntlassen uit met een boortje die net iets groter is dan de puntlassen. Je hoeft niet door en door te boren, alleen de bovenste plaat is voldoende (je hebt hier overigens speciale boortjes voor). Als je alle puntlassen hebt uitgeboord, probeer je de plaat los te halen. Gebruik niet teveel geweld want je zult later weer nieuwe plaat op de oude puntlassen moeten zetten. Eventueel kun je een scherpe beitel gebruiken om rustig tussen de naad de zaak los te werken.

Als de oude plaat verwijderd is maak je de naad (goed!) schoon en las je de geboorde gaten weer dicht. Daarna de zaak netjes glad slijpen met een haakse slijper en schuurschijf (braamschijf kan ook maar vind ik veel te lomp).

Vervolgens maak je de nieuwe plaat op maat en perforeer je de nieuwe plaat met ongeveer hetzelfde aantal gaatjes als het aantal originele puntlassen. Die gaatjes kun je maken met een speciale plaatpons. Vervolgens plaats je de plaat, zet je die vast met lasklemmen of lijmklemmen (met metalen voetjes!), en las je de gaatjes netjes vol. Zorg dat je de las begint op de onderste plaat; je zult anders netjes alles gaatjes dichtmaken zonder dat de plaat vast komt te zitten. Als laatste slijp je de proplassen glad (wederom met de schuurschijf) en werk je de zaak af.

De kans dat je oude gepuntlaste plaat succesvol van de ene op de andere bus over kunt zetten zonder dat het braswerk wordt, schat ik zeer laag in (zeg maar '0'). Begin dus beter met nieuwe plaat.

Succes, Matthijs
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: wo dec 27, 2006 5:13 pm
Locatie: Ovezande

Bericht door Stephan »

Hoi Matthijs,

Thanks voor de info, wordt een precies werkje (leuk!).
Het betreft 't eerste zijpaneel na 't linkervoorwiel (degene die zo mooi opkrult als je de auto linksvoor opkrikt met een doorgeroeste kriksteun).

Wel jammer dat bestaand plaatwerk moeilijk (zo niet onmogelijk) netjes over te zetten is. Gelukkig heeft de donor meer nut op technisch vlak dan op plaatwerk.

groeten,
Stephan
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 251
Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
Locatie: Veldhoven

Bericht door Matthijs164 »

Hi Stephan,

Inderdaad leuk werk, neem er de tijd voor en gebruik goed gereedschap. Boor metaal op lage snelheid, dan houd je de temperatuur laag en blijft je boor lang scherp. Maak voor het lassen je materiaal echt goed schoon, het lasresultaat wordt er heel veel beter van. Ik gebruik hiervoor een staalborstel op de haakse slijper. Daarna de zaak ontvetten (wasbenzine) en je kunt aan de slag.

Het probleem van hergebruik van die oude plaat is dat je bij verwijdering de oude plaat zult moeten vervormen bij het loshalen. Vaak zit er wat roest tussen de naad van de puntlassen en vraagt het wat overtuigingskracht om de zaak los te krijgen ;-).

Succes met de klus!

Gr, Matthijs
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

In de moderne autoindustie wordt veel plaatwerk aan elkaar gelijmd,dan heb
je ook geen ruimte tussen de puntlassen,dus de verbinding is beter en de
kans op roest minder.Daar bestaat speciale kit voor.
Stephan
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: wo dec 27, 2006 5:13 pm
Locatie: Ovezande

Bericht door Stephan »

Met kit wordt 't plaatsen wel wat eenvoudiger en waarschijnlijk ook netter. In ieder geval de moeite waard om 'ns bij de plaatselijke automaterialen zaak te informeren.

gr. stephan
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

Stephan schreef:Met kit wordt 't plaatsen wel wat eenvoudiger en waarschijnlijk ook netter. In ieder geval de moeite waard om 'ns bij de plaatselijke automaterialen zaak te informeren.

gr. stephan
als iemand ervaringen heeft met een merk kit; ik moet nog gootjes plaatsen...........
gr CitrofielNL
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 704
Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm

Bericht door Gerard 2cv »

Ga eens bij de plaatselijke automatrialenzaak praten en je zal wel een
kitspuit (handbediend) nodig hebben.
citrofielnl
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 942
Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
Kenteken: 28-BL-ZK
Locatie: Didam Gld
Contacteer:

Bericht door citrofielnl »

ben ik al geweest en als je niet precies weet wat je zoekt, zijn er teveel opties :-)


gr CitrofielNL
frits
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
Berichten: 13
Lid geworden op: za sep 30, 2006 10:13 am
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Plaatwerk / dak / interieur Algemeen

Bericht door frits »

Ik heb sicaflex gebruikt voor het vervangen van een neusdeel, zit als een huis en is makkelijk te verwerken. Wordt ook verkocht in het Hy magazijn in Heesch.

Frits
kijk ook eens op m'n Hy weblog, http://www.hoejenbos.nl/blog
Plaats reactie