oud plaatwerk vervangen door nieuw oud plaatwerk
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 151
- Lid geworden op: wo dec 27, 2006 5:13 pm
- Locatie: Ovezande
oud plaatwerk vervangen door nieuw oud plaatwerk
Het voorste paneel onder aan de linker zijkant van de hy is behoorlijk verrot. Nu zit dat paneel met puntlassen vast en dus niet zo makkelijk los te krijgen zonder nog meer te slopen. Zijn er hiervoor handigheidjes?
Ik wil namelijk het paneel van m'n donor hy gebruiken als vervanging, maar dat zit er (niet echt een verrassing) dus ook zo op vast.
groeten,
Stephan
PS zojuist 2 meter nieuw roestvrijstaal (foutje van de metaalwerker) uitgevoerde kokerbalk binnen. En die is nie voor niks zo lang!
Ik wil namelijk het paneel van m'n donor hy gebruiken als vervanging, maar dat zit er (niet echt een verrassing) dus ook zo op vast.
groeten,
Stephan
PS zojuist 2 meter nieuw roestvrijstaal (foutje van de metaalwerker) uitgevoerde kokerbalk binnen. En die is nie voor niks zo lang!
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Stephan,
Heb echt geen idee over welk paneel je het hebt maar loshalen van gepuntlaste plaat gaat best eenvoudig. Je begint eerst met het schoonmaken van de randen van de plaat zodat je goed kunt zien waar de puntlassen zitten. Vervolgens boor je de puntlassen uit met een boortje die net iets groter is dan de puntlassen. Je hoeft niet door en door te boren, alleen de bovenste plaat is voldoende (je hebt hier overigens speciale boortjes voor). Als je alle puntlassen hebt uitgeboord, probeer je de plaat los te halen. Gebruik niet teveel geweld want je zult later weer nieuwe plaat op de oude puntlassen moeten zetten. Eventueel kun je een scherpe beitel gebruiken om rustig tussen de naad de zaak los te werken.
Als de oude plaat verwijderd is maak je de naad (goed!) schoon en las je de geboorde gaten weer dicht. Daarna de zaak netjes glad slijpen met een haakse slijper en schuurschijf (braamschijf kan ook maar vind ik veel te lomp).
Vervolgens maak je de nieuwe plaat op maat en perforeer je de nieuwe plaat met ongeveer hetzelfde aantal gaatjes als het aantal originele puntlassen. Die gaatjes kun je maken met een speciale plaatpons. Vervolgens plaats je de plaat, zet je die vast met lasklemmen of lijmklemmen (met metalen voetjes!), en las je de gaatjes netjes vol. Zorg dat je de las begint op de onderste plaat; je zult anders netjes alles gaatjes dichtmaken zonder dat de plaat vast komt te zitten. Als laatste slijp je de proplassen glad (wederom met de schuurschijf) en werk je de zaak af.
De kans dat je oude gepuntlaste plaat succesvol van de ene op de andere bus over kunt zetten zonder dat het braswerk wordt, schat ik zeer laag in (zeg maar '0'). Begin dus beter met nieuwe plaat.
Succes, Matthijs
Heb echt geen idee over welk paneel je het hebt maar loshalen van gepuntlaste plaat gaat best eenvoudig. Je begint eerst met het schoonmaken van de randen van de plaat zodat je goed kunt zien waar de puntlassen zitten. Vervolgens boor je de puntlassen uit met een boortje die net iets groter is dan de puntlassen. Je hoeft niet door en door te boren, alleen de bovenste plaat is voldoende (je hebt hier overigens speciale boortjes voor). Als je alle puntlassen hebt uitgeboord, probeer je de plaat los te halen. Gebruik niet teveel geweld want je zult later weer nieuwe plaat op de oude puntlassen moeten zetten. Eventueel kun je een scherpe beitel gebruiken om rustig tussen de naad de zaak los te werken.
Als de oude plaat verwijderd is maak je de naad (goed!) schoon en las je de geboorde gaten weer dicht. Daarna de zaak netjes glad slijpen met een haakse slijper en schuurschijf (braamschijf kan ook maar vind ik veel te lomp).
Vervolgens maak je de nieuwe plaat op maat en perforeer je de nieuwe plaat met ongeveer hetzelfde aantal gaatjes als het aantal originele puntlassen. Die gaatjes kun je maken met een speciale plaatpons. Vervolgens plaats je de plaat, zet je die vast met lasklemmen of lijmklemmen (met metalen voetjes!), en las je de gaatjes netjes vol. Zorg dat je de las begint op de onderste plaat; je zult anders netjes alles gaatjes dichtmaken zonder dat de plaat vast komt te zitten. Als laatste slijp je de proplassen glad (wederom met de schuurschijf) en werk je de zaak af.
De kans dat je oude gepuntlaste plaat succesvol van de ene op de andere bus over kunt zetten zonder dat het braswerk wordt, schat ik zeer laag in (zeg maar '0'). Begin dus beter met nieuwe plaat.
Succes, Matthijs
-
- HY Forum Super Expert
- Berichten: 151
- Lid geworden op: wo dec 27, 2006 5:13 pm
- Locatie: Ovezande
Hoi Matthijs,
Thanks voor de info, wordt een precies werkje (leuk!).
Het betreft 't eerste zijpaneel na 't linkervoorwiel (degene die zo mooi opkrult als je de auto linksvoor opkrikt met een doorgeroeste kriksteun).
Wel jammer dat bestaand plaatwerk moeilijk (zo niet onmogelijk) netjes over te zetten is. Gelukkig heeft de donor meer nut op technisch vlak dan op plaatwerk.
groeten,
Stephan
Thanks voor de info, wordt een precies werkje (leuk!).
Het betreft 't eerste zijpaneel na 't linkervoorwiel (degene die zo mooi opkrult als je de auto linksvoor opkrikt met een doorgeroeste kriksteun).
Wel jammer dat bestaand plaatwerk moeilijk (zo niet onmogelijk) netjes over te zetten is. Gelukkig heeft de donor meer nut op technisch vlak dan op plaatwerk.
groeten,
Stephan
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Hi Stephan,
Inderdaad leuk werk, neem er de tijd voor en gebruik goed gereedschap. Boor metaal op lage snelheid, dan houd je de temperatuur laag en blijft je boor lang scherp. Maak voor het lassen je materiaal echt goed schoon, het lasresultaat wordt er heel veel beter van. Ik gebruik hiervoor een staalborstel op de haakse slijper. Daarna de zaak ontvetten (wasbenzine) en je kunt aan de slag.
Het probleem van hergebruik van die oude plaat is dat je bij verwijdering de oude plaat zult moeten vervormen bij het loshalen. Vaak zit er wat roest tussen de naad van de puntlassen en vraagt het wat overtuigingskracht om de zaak los te krijgen
.
Succes met de klus!
Gr, Matthijs
Inderdaad leuk werk, neem er de tijd voor en gebruik goed gereedschap. Boor metaal op lage snelheid, dan houd je de temperatuur laag en blijft je boor lang scherp. Maak voor het lassen je materiaal echt goed schoon, het lasresultaat wordt er heel veel beter van. Ik gebruik hiervoor een staalborstel op de haakse slijper. Daarna de zaak ontvetten (wasbenzine) en je kunt aan de slag.
Het probleem van hergebruik van die oude plaat is dat je bij verwijdering de oude plaat zult moeten vervormen bij het loshalen. Vaak zit er wat roest tussen de naad van de puntlassen en vraagt het wat overtuigingskracht om de zaak los te krijgen

Succes met de klus!
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 704
- Lid geworden op: za sep 06, 2003 2:38 pm
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 942
- Lid geworden op: za jul 24, 2004 3:33 pm
- Kenteken: 28-BL-ZK
- Locatie: Didam Gld
- Contacteer:
-
- HY Forum Kenner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: za sep 30, 2006 10:13 am
- Locatie: Zaltbommel
- Contacteer:
Plaatwerk / dak / interieur Algemeen
Ik heb sicaflex gebruikt voor het vervangen van een neusdeel, zit als een huis en is makkelijk te verwerken. Wordt ook verkocht in het Hy magazijn in Heesch.
Frits
Frits
kijk ook eens op m'n Hy weblog, http://www.hoejenbos.nl/blog