Remvloeistof
Remvloeistof
HeY Allemaal
Ik heb last van verdwijnende remvloeistof. Nu ben ik al wel bezig geweest met de voorremcilinders, wegens lekkage. (misschien zijn de cupjes niet goed geplaatst, of genoeg gehoond) Ook zie ik nu achter ook vocht plekken. Dus ook daar moet ik aan de gang. Maar het vreemde is dat ik vorig weekend de vloeistof heb bijgevuld (wegens een leeg potje) en op druk gebracht, maar dat vandaag de druk weer weg was. Dus ben ik bang dat ik toch ergens een serieuze lekkage heb. Is er iemand in de buurt van Vinkeveen/Mijdrecht die mij daar mee kan helpen? Het heeft geen haast, te koud om op pad te gaan.
Ook andere suggestie zijn natuurlijk welkom!!!
Alvast bedankt,
Bram
Ik heb last van verdwijnende remvloeistof. Nu ben ik al wel bezig geweest met de voorremcilinders, wegens lekkage. (misschien zijn de cupjes niet goed geplaatst, of genoeg gehoond) Ook zie ik nu achter ook vocht plekken. Dus ook daar moet ik aan de gang. Maar het vreemde is dat ik vorig weekend de vloeistof heb bijgevuld (wegens een leeg potje) en op druk gebracht, maar dat vandaag de druk weer weg was. Dus ben ik bang dat ik toch ergens een serieuze lekkage heb. Is er iemand in de buurt van Vinkeveen/Mijdrecht die mij daar mee kan helpen? Het heeft geen haast, te koud om op pad te gaan.
Ook andere suggestie zijn natuurlijk welkom!!!
Alvast bedankt,
Bram
-
- HY Forum Grootmeester
Re: Remvloeistof
Hallo Bram. Om te beginnen ben ik geen voorstander van het honen
van Franse remcilinders,omdat de kwaliteit staal destijds erg slecht was in Frankrijk en remmen zijn je laatste redmiddel,dus altijd nieuw
en voor je ze monteerd eerst losmaken en voor de remolie lockheed
gebruiken en nooit die blauwe ATE
van Franse remcilinders,omdat de kwaliteit staal destijds erg slecht was in Frankrijk en remmen zijn je laatste redmiddel,dus altijd nieuw
en voor je ze monteerd eerst losmaken en voor de remolie lockheed
gebruiken en nooit die blauwe ATE
-
- HY Forum Liefhebber
@ Gerard,
waarom wel Lockheed en geen ATE? Andere samenstelling? Is de een agressiever dan de ander oid?
waarom wel Lockheed en geen ATE? Andere samenstelling? Is de een agressiever dan de ander oid?
-
- HY Forum Grootmeester
Ja,Sander je heb precies gelijk.Voor de Citoëns is die ATE te agressief.Voor de meeste duitse
auto's niet,maar die hebben dan ook andere rubberen cupjes
auto's niet,maar die hebben dan ook andere rubberen cupjes
Hallo Gerard. Wat een geruststelling dat de Grootmeester zelf reageerd!
Ik zal je raad ter harte nemen. Maar bij het HY-team honen ze wel. Heb ik al eens begrepen.
Lockheed, ATE, ?? Ik denk meer aan DOT4, maar jullie bedoelen iets anders?
Altijd bereid iets te leren, mbt Citroen
Drive Easy, Bram

Ik zal je raad ter harte nemen. Maar bij het HY-team honen ze wel. Heb ik al eens begrepen.
Lockheed, ATE, ?? Ik denk meer aan DOT4, maar jullie bedoelen iets anders?
Altijd bereid iets te leren, mbt Citroen
Drive Easy, Bram
-
- HY Forum Grootmeester
- Contacteer:
Over dat honen heb ik ook slechte berichten gehoord. Maar zoals je schrijft, je ziet bij de achterwielen vochtplekken verschijnen. Dan lijkt het me wel duidelijk waar die vloeistof blijft toch ?
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Over dat honen, zal ik eens bij Albert informeren. (oude, zeer technische HY-rijder)
De achtercilinders gaan sowieso vervangen worden en dan ook voor maar even de trommels eraf om het daar te controleren. Zoals Gerard al zei, de remmen zijn erg belangrijk!
Bedankt voor het meedenken!
Bram

De achtercilinders gaan sowieso vervangen worden en dan ook voor maar even de trommels eraf om het daar te controleren. Zoals Gerard al zei, de remmen zijn erg belangrijk!
Bedankt voor het meedenken!
Bram
-
- HY Forum Grootmeester
Wat is er mis met honen? Heb bij mijn HY regelmatig de remcilinders gehoond. Ook bij de andere HY's doen we dat wel eens. Nooit problemen mee gehad.
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"
-
- HY Forum Grootmeester
Hallo Henk.Als je gaat honen,zal je dus de diameter van de cilinder
vergroten en je heb geen overmaat cupjes,met als gevolg dat de
kans op lekkage alleen maar groter wordt en dat lijkt me bij een HY
waar je toch vrij moeilijk bij de remmen komt, niet de bedoeling.
vergroten en je heb geen overmaat cupjes,met als gevolg dat de
kans op lekkage alleen maar groter wordt en dat lijkt me bij een HY
waar je toch vrij moeilijk bij de remmen komt, niet de bedoeling.
-
- HY Forum Grootmeester
Oja,Bram,Dot4 is ongeveer hetzefde als een 15W50,dus een sae
getal.Maar je kan merken olie ook niet goed doorelkaar gebruiken
en dat geldt voor remolie ook zo.Die Lockheed is ook een DOT 4
getal.Maar je kan merken olie ook niet goed doorelkaar gebruiken
en dat geldt voor remolie ook zo.Die Lockheed is ook een DOT 4
-
- HY Forum Grootmeester
Ik heb tot nu toe geen last gehad na het honen. Maar je moet de remcilinder natuurlijk ook niet te groot maken met het honen. Maar een klein beetje vangt de standaard cup wel op....of het moet de laatste keer toch niet helemaal goed zijn gegaan. Dat kan ik niet meer controleren, mijn HY staat inmiddels in Slovenië.
Heb daar vandaan nog geen klachten gehoord.

"voormalig eigenaar van"
Euh, oke.
Ik heb geinformeerd, en ik ga eerst proberen zonder honen. Overmaatse cups bestaan niet. Ik hou mij gewoon aan het huis merk van Brezan qua remolie, dus dat moet goed gaan.
De achter remcilinders gaan vervangen worden, ivm vast-zittende ontluchtingsnippel cq een bout ipv nippel.
Mocht het na een poosje toch nog lekken ofzo, dan kan ik altijd nog proberen de voorcilinders te honen.
Maar dit alles zal wegens andere DRINGENDE bezigheden, voorlopig even een aantal weekenden moeten wachten.
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
Drive Easy
Bram
Ik heb geinformeerd, en ik ga eerst proberen zonder honen. Overmaatse cups bestaan niet. Ik hou mij gewoon aan het huis merk van Brezan qua remolie, dus dat moet goed gaan.
De achter remcilinders gaan vervangen worden, ivm vast-zittende ontluchtingsnippel cq een bout ipv nippel.
Mocht het na een poosje toch nog lekken ofzo, dan kan ik altijd nog proberen de voorcilinders te honen.
Maar dit alles zal wegens andere DRINGENDE bezigheden, voorlopig even een aantal weekenden moeten wachten.
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken!
Drive Easy
Bram
Ik zou altijd even licht ophonen. Gewoon om vlak te schuren, niet om om een grotere diameter te krijgen.
Succes!
Ree
Succes!
Ree
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Contacteer:
Het is nu ook niet zo dat je met een hoonsteentje meteen millimeters gietijzer wegschraapt, het is de bedoeling kleine oneffenheden weg te polijsten (want die beschadigen je remcupje en dan is lekkage het gevolg). Het remcupje is zo vormgegeven dat hij automatisch afdicht en daar zit best wel een behoorlijke marge in voordat ie om een nieuw rubber cupje heen gaat lekken! Het probleem is vaak gewoon toch dat de remcilinderwand te veel ingevreten is waardoor je mooie nieuwe cupje langs een oneffenheid schuurt en binnen de kortste keren weer lekt.
Als een nieuwe remcilinder nu een paar tientjes zou kosten dan is het natuurlijk eenvoudiger deze helemaal te vervangen, maar volgens mij zijn ze niet zo goedkoop....als je ze al kunt vinden, want bij de oudere H's heb je achter andere diameters en aansluitingen.
Als een nieuwe remcilinder nu een paar tientjes zou kosten dan is het natuurlijk eenvoudiger deze helemaal te vervangen, maar volgens mij zijn ze niet zo goedkoop....als je ze al kunt vinden, want bij de oudere H's heb je achter andere diameters en aansluitingen.
Ik ga inderdaad met het fijnste schuurpapier even door de cilinders heen.
En remcilinders zijn niet goedkoop. Voor originele kosten €200 en imitatie €100 per stuk.
Achter ong €75 (een koopje)
Tja met dit oude spul is het zo dat als alles goed gaat, is er niets aan de hand, maar zo gauw je ergens begint, komt het hele systeem om de hoek kijken. Och houd de geest soepel.
Drive easy, Bram
En remcilinders zijn niet goedkoop. Voor originele kosten €200 en imitatie €100 per stuk.
Achter ong €75 (een koopje)

Drive easy, Bram