Motor identificatie: Motornummers
-
- HY Forum Grootmeester
Motor identificatie: Motornummers
Hi HY-liefhebbers,
Een tijdje geleden schreef ik op dit forum over een scheur in het carter van mijn '52er motor. Omdat de scheur niet al te ernstig leek en ik geen grote lekkages waarnam, heb ik me in de afgelopen maanden gericht op het in orde maken van het koelsysteem en brandstofsysteem. Die klus is geklaard, de motor loopt en ondertussen ben ik rustig op zoek gegaan naar een andere motor. Inmiddels is echter die onschuldige scheur uitgegroeid tot een gapend gat in het carter onder het spruitstuk en is opstarten van de motor niet langer een optie.
Het vinden van het oude type motor is niet zo eenvoudig en de spoeling is erg dun. Wat het zoeken bemoeilijkt, is het identificeren van de motoren/ carters die ik inmiddels op het oog heb. In de boeken en op internet heb ik nog geen overzichten van motornummers kunnen vinden. Ik heb inmiddels de volgende referenties:
1949: motornummer XA03050, carterdeksel staal
1952: motornummer XG02477, carterdeksel staal
Ik vermoed dat met de komst van de aluminium carterdeksel de motornummers uitsluitend cijfers hebben in formaat xxxx xxxx. De motor die ik nu op het oog heb heeft nummer 1530 4892; bouwjaar is onbekend. De motor lijkt in grote lijnen identiek aan mijn huidige motor.
De zoektocht naar een motor aan de hand van een completere tabel motornummers zou de zaak een stuk eenvoudiger maken. Wie kan me helpen aan wat jaartallen en bijbehorend motornummer of mogelijk een complete tabel?
Groeten en bedankt,
Matthijs
Een tijdje geleden schreef ik op dit forum over een scheur in het carter van mijn '52er motor. Omdat de scheur niet al te ernstig leek en ik geen grote lekkages waarnam, heb ik me in de afgelopen maanden gericht op het in orde maken van het koelsysteem en brandstofsysteem. Die klus is geklaard, de motor loopt en ondertussen ben ik rustig op zoek gegaan naar een andere motor. Inmiddels is echter die onschuldige scheur uitgegroeid tot een gapend gat in het carter onder het spruitstuk en is opstarten van de motor niet langer een optie.
Het vinden van het oude type motor is niet zo eenvoudig en de spoeling is erg dun. Wat het zoeken bemoeilijkt, is het identificeren van de motoren/ carters die ik inmiddels op het oog heb. In de boeken en op internet heb ik nog geen overzichten van motornummers kunnen vinden. Ik heb inmiddels de volgende referenties:
1949: motornummer XA03050, carterdeksel staal
1952: motornummer XG02477, carterdeksel staal
Ik vermoed dat met de komst van de aluminium carterdeksel de motornummers uitsluitend cijfers hebben in formaat xxxx xxxx. De motor die ik nu op het oog heb heeft nummer 1530 4892; bouwjaar is onbekend. De motor lijkt in grote lijnen identiek aan mijn huidige motor.
De zoektocht naar een motor aan de hand van een completere tabel motornummers zou de zaak een stuk eenvoudiger maken. Wie kan me helpen aan wat jaartallen en bijbehorend motornummer of mogelijk een complete tabel?
Groeten en bedankt,
Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
Re: Motor identificatie: Motornummers
Ik zou je adviseren om het te laten lassen.
-
- HY Forum Grootmeester
Gerard, geloof me; lassen heeft echt geen zin meer. Ik heb drie scheuren in het blok waarvan er 1 zo ver wijkt dat ik er een vinger in kan steken!
kan er geen carter onder van een later type of is dat totaal verschillend?
-
- HY Forum Grootmeester
Hi,
Jawel, dat kan wel maar ook dat betekent in de praktijk dat ik een complete motor moet kopen omdat carterdeksel en keerringen etc ook allemaal net iets anders zijn. Dus de opties zijn een carter van het originele type of een complete (nieuwere) motor. De eerste optie is helemaal niet eenvoudig omdat onderdelen zeer schaars zijn. Een complete motor van het latere type is ook niet makkelijk te vinden maar dat is me wel gelukt. Echter, is zou graag een idee hebben van het bouwjaar van die motor en daarvoor heb ik het overzicht van motornummers nodig.
Ik zou dus iedereen willen vragen onder de motorkap te duiken en het motornummer + bouwjaar door te geven. Op die manier kunnen we op dit forum onze eigen tabel opbouwen om een motor te dateren.
Alvast bedankt!
Matthijs
Jawel, dat kan wel maar ook dat betekent in de praktijk dat ik een complete motor moet kopen omdat carterdeksel en keerringen etc ook allemaal net iets anders zijn. Dus de opties zijn een carter van het originele type of een complete (nieuwere) motor. De eerste optie is helemaal niet eenvoudig omdat onderdelen zeer schaars zijn. Een complete motor van het latere type is ook niet makkelijk te vinden maar dat is me wel gelukt. Echter, is zou graag een idee hebben van het bouwjaar van die motor en daarvoor heb ik het overzicht van motornummers nodig.
Ik zou dus iedereen willen vragen onder de motorkap te duiken en het motornummer + bouwjaar door te geven. Op die manier kunnen we op dit forum onze eigen tabel opbouwen om een motor te dateren.
Alvast bedankt!
Matthijs
Hoi,
Op de franse HY site staan al een tijdje oud type blokken te koop,
misschien de moeite om even een e-mailtje te sturen of te bellen?
A VENDRE
bloc moteur (ASP n° 15703043) de Citroën type HY essence ... moteur tournant non grippé.
Prix de départ : 2 000.00 € (Transport en supplément).
email : olivierboutillet@boutillet.fr
A VENDRE
moteur/boîte, complet + démarreur de HY 1958.
Bon état . 500 Euros . Tél. : 03.85.72.21.32 (H. travail)
Waarschijnlijk heb je deze al gezien, aangezien je het blok uit 1949 dat daar te koop staat in je lijstje met motornummers hebt staan... (XA 03050)
Edwin
A VENDRE
bloc moteur (ASP n° 15703043) de Citroën type HY essence ... moteur tournant non grippé.
A VENDRE
Waarschijnlijk heb je deze al gezien, aangezien je het blok uit 1949 dat daar te koop staat in je lijstje met motornummers hebt staan... (XA 03050)
Edwin
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
- HYvonne
- HY Forum Grootmeester
Matthijs, heb je hier misschien iets aan?
Advertentie op Marktplaats:
Voor H/TUB/T23R
pakkingset "Meillor" voor H tot februari 1959
Succes, Jacques
Voor H/TUB/T23R
Succes, Jacques
-
- HY Forum Grootmeester
Hi Jacques, bedankt voor de tip. Heb gezocht op marktplaats maar kan de advertentie niet vinden. Onder welke rubriek staat de advertentie?HYvonne schreef:Matthijs, heb je hier misschien iets aan?
Voor H/TUB/T23R
Succes, Jacques
Gr, Matthijs
-
- HY Forum Grootmeester
Hi Edwin,ed-hz schreef:Hoi,
A VENDRE
A VENDRE
Edwin
Scherp gezien! Inderdaad had ik deze advertenties al gezien; heb echter nog niet gebeld. Die complete voortrein is natuurlijk zeer interessant maar E2000,- is dan ook een stevige prijs.
Op dit moment heb ik een complete motor op het oog; notabene in de buurt! Deze motor heeft een aluminium carterdeksel maar heeft wat rare kenmerken (vierbladige ventilator bijvoorbeeld). Motornummer van dit blok is 1530 4892. Ik hoop deze motor te kunnen dateren en identificeren als een motor die in een H thuishoort.
Een andere optie is een carter met stalen deksel die dezelfde persoon vermoedelijk heeft liggen. Maar ook dat carter zal een nummer hebben en ook dan is een gevoel krijgen voor het bouwjaar wel zo prettig.
Ik zal binnenkort wat foto's publiceren van het huidige carter met indrukwekkende scheur. Heb besloten om de complete voortrein te reviseren in navolging van Bert's (FlyingHy) goede werk en begin komend weekend met demontage. Nu hoop ik vooral wat motornummers te krijgen van bezitters van de oude types zodat mijn zoektocht wat gerichter wordt.
Groeten, Matthijs