Remleidingen (voor) vervangen

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: Remleidingen (voor) vervangen

Bericht door Boudewijn »

Tjeeee man, schiet eens op. Dat zit hier maar foto's te plaatsen terwijl je ook gewoon je bus af kan maken !! :lol: :lol:

Leuk klusje denk ik zo. Ik hoop dat ie goed loopt op 3 mei.

Lezen kan ik niet goed, schrijven wel !!
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou... proefrit gedaan net. Remmen werken voor geen meter.
Nou ja, ze doen wel wat, maar ben niet onder de indruk. En hij trekt flink naar links nu, da's dan wel een verandering, het was eerst naar rechts.
Ik weet 't niet meer met dat ding. Had natuurlijk naar 't proefparkeerterreintje m'n remstelsleutel (ofwel steeksleutel 10) vergeten. Maar aan de andere kant heb ik 't gevoel dat ie al bijna aanloopt ofzo, want echt doortrekken doet ie ook niet (of ik heb er al te lang niet mee gereden natuurlijk).

Pff, was er maar een garage hier in de buurt waar ik 'm klandestien heen kon rijden en 't me geen rib uit m'n lijf kost om de remmen te herstellen.

Ik zie 't in ieder geval erg somber in dat ik Citromobiel ga halen. Ik kom wel, maar dat zal dan 1 dag en met de Saxo zijn denk ik :(
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
rodeHY
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door rodeHY »

Leipie, zou je er wat aan hebben als ik eens bij een aantal klanten van me (bij jou in de buurt) ga informeren of je een aantal uurtjes van de remmentestbank gebruik kunt maken?

Exacte gegevens maar even via een Persoonlijk Bericht.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, ondertussen al een plan-de-campagne en net ook de remleiding linksvoor vervangen (remvoeringen vervangen linksvoor doe ik niet omdat a) de geleverde remvoeringen stuk zijn en b) ik er geen zin meer in heb en c) zie onder)
Testrit ging nu al een stuk beter!!
Oude slang opengesneden en inderdaad: de binnenste rubberslang is tot pulp vergaan en dat zal zeker geen goede invloed hebben gehad op 't remmen.
Alles weer ontlucht (ik word er nog handig in, heb zo'n "Bleed-o-matic", geweldig klein gadget, kost geen fluit en wel erg handig om in je eentje je remmen te ontluchten! Zeker te koop op Citromobiel bij die tools-stand).
Testrit ging even aarzelend en nog steeds is ie wat happig, maar na wat remmen kan ik 'm aardig recht laten uitkomen als ik 't stuur maar vast hou (da's wel anders geweest).
Heb er op zich wel vertrouwen in dat ik veilig naar CitroTech kan rijden (80KM hier vandaan).

Plan-de-campagne:
do 17/4 eerste APK bij ATU die naar verwachting niet tot goedkeuring leidt vanwege de remmen
ma 21/4 afspraak bij CitroTech voor revisie voorremmen (en misschien ook achter en wie weet dingen als lagers enzo als 't echt een ramp blijkt te zijn en/of bij de APK opgemerkt is en ik nog budget over heb)
na 21/4 tweede APK (herkeuring) bij ATU op het gebied van remmen en overslaan van alles wat al gekeurd was
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Zo, eerste punt gehad en zowaar: geen enkel ander afkeurpunt dan de remmen voor, achter waren ze zelfs gewoon goed.
Voor is niet uitgebreid getest (want ik had al gemeld dat ze niet goed zijn), maar de test die gedaan werd gaf 70% verschil, da's "iets" te veel ;)
Ander afkeurpunt was de remslang die los hing (was de tiewrap vergeten die er eerst zat, da's wel te doen).
Maandag dus op naar Oldebroek! (en zorgen dat ik geen brokken maak natuurlijk onderweg)
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Gerard 2cv »

Ewald,Is het zo dat die kant met de nieuwe remslang nu beter remt dan de
andere kant.Dat er misschien nog een slang in moet?
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nee, beide remslangen zijn vervangen. Ze hebben de remmen verder niet uitgebreid getest, weet ook eigenlijk niet welke kant 't nou minder deed, maakt ook niet uit.
Weet wel dat ik 'm met een noodstop met 60km/u met flink het stuur vast houden wel aardig recht tot stilstand weet te krijgen en dus maandag volledig nieuwe remmen ga halen. Beetje jammer van de onderdelen die ik dus al had gekocht, maar wie weet is er nog wat van te gebruiken.
Heb vandaag de schorsing opgeheven, zo ben ik in ieder geval wél verzekerd. Alleen dus wel risico op een boete vanwege de verlopen apk (al is hij dus donderdag wel afgemeld bij de RDW, weet niet of dat telt in de automatische registercontrole).
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Ja,ze weten nu dat hij afgekeurd is,en mag je dus alleen naar de keuring
rijden(de kortste route)
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ja, dat weet ik, maar ik bedoel of ik nu ook een automatische boete krijg. Vorig jaar gehad omdat ik niet binnen twee maanden na verloop van de apk een nieuwe apk had. Doodsimpel computergegenereerde boete die alles selecteert waarvan de apk meer dan 2 maanden verlopen is. Zullen ze vast periodiek doen. Maar goed, die boete is nog te overzien, dit in tegenstelling tot wat het me kost als ie niet verzekerd is en er gebeurd iets.
Gerard 2cv
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Volgens mij,(maar ik kan het mis hebben)moeten ze hem op de openbare weg zien om hem te beboeten
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dat kan ik uit ervaring wel melden: nee, dat hoeven ze niet (nou ja, da's een andere boete). Ik heb vorig jaar keurig een brief gehad waarin stond "uit onze administratie is gebleken dat de apk uw voertuig meer dan twee maanden verstreken is... blablabla.... 75 euro boete.... blablabla... deze brief is niet ondertekend omdat deze automatisch gegenereerd is".
Is dus puur administratief geneuzel, maar goed, voor 22 euro is de wagen geschorst en krijg je zo'n brief niet. Alleen is dan je verzekering dus niet geldig als je dan toch gaat rijden.
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Nou, nu maar naar bed, morgen vroeg op voor de grote tocht. Ben benieuwd...
Matthijs164
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Matthijs164 »

Succes!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

en, en, en?
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Zo snel gaat dat nou ook weer niet, was netjes tegen 18 uur klaar (na een klein probleempje).

De stand: alle remcilinders en remvoeringen zijn vervangen en ook de remleidingen, inclusief een van de nieuwe die ik had gemonteerd. Ze vonden 't bij CitroTech maar een slechte leiding (sorry Geert), vanwege de fels die er aan zit.

In ieder geval was uit elkaar halen nodig, want het bleek dat ik een van de wartels van een leiding niet goed genoeg had vast gezet, dus die was gaan lekken! Maar niks van gemerkt tijdens de tocht er naar toe (geen problemen trouwens onderweg).

Wat de totale kostenpost is weet ik nog niet, eerst even APK en dat moet ik even terugcommuniceren of 't gelukt is :D

Was iig een gezellig dagje uit en ook nog even rondgescharreld op hun HY kerkhof (stuk of 8 bussen, waaronder de witte minibus nr 7 en een HY met hydraulische vering (ex ambulance)), wel allemaal flink rot overigens en ze willen er eigenlijk ook wel van af.

Zal kijken of ik nog een paar foto's kan neerzetten.
Plaats reactie