Bedradingsschema - beter leesbare versie gemaakt

Moderators: LEiPiE, Le Camion

Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bedradingsschema - beter leesbare versie gemaakt

Bericht door LEiPiE »

Omdat ik 't schema uit 't werkplaatshandboek erg onhandig vond heb ik geprobeerd 'm digitaal opnieuw te maken. Na diverse programma's ben ik bij Visio uitgekomen (ik ben geen electrotechnicus en weet niet welk programma er normaal het handigst voor is...)

Deze versie is ook nog niet super duidelijk (laat staan erg mooi), maar ik hoop al beter te volgen dan de getekende :D
Kleuren zijn bij de aansluitingen de kleuren die gegeven zijn, maar de draden zelf zijn ongedefinieerd wat betreft kleur (in MurpHY zijn ze bijna allemaal cyaangroen... oh en de violette aansluitingen zijn in MurpHY wit voor 't gemak).

Suggesties, opmerkingen, verbeteringen, etc zijn meer dan welkom!

Wat ik sowieso graag wil weten: wat zijn de diverse aansluitingen precies (zoals op de spanningsregelaar bijvoorbeeld) en eigenlijk wil ik ook de splitsingen nog weergeven (wordt draad vier bijvoorbeeld verdeeld op de zekering of op de spanningsregelaar?)

Klik op 't plaatje voor de versie in PDF formaat (print goed, oneindig uit te vergroten)

Afbeelding

2008-05-07: opnieuw online
Laatst gewijzigd door LEiPiE op wo mei 07, 2008 3:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

versie twee

Bericht door LEiPiE »

Schijnbaar was de eerste al perfect :D

Maar goed, ik was (en ben) zelf nog niet tevreden, dus maar weer lekker zitten schuiven, kleuren, ongedaan maken, herdoen etc.

Je kunt nu in 1 oogopslag zien wat via welke zekering zit en wat aan wat zit.
Waar het allemaal precies aan elkaar zit is me nog niet helemaal duidelijk... net als de zekeringen... de volgorde op 't handelingsblad (met alles in 't Frans) lijken niet overeen te komen met m'n instructieboekje (waar ze van links naar rechts in staan als geel (10A), blauw (16A) en rood (10A)). Aangenomen dat het niet logisch is een 16A achter een 10A zekering te zetten...

Twee opvallende zaken:
- de koplampen zijn niet gezekerd? Wat gebeurt er als je lichten aanstaan en er komt water in o.i.d.?
- zekering 3 wordt gevoed door zekering 1... dus de looplampaansluiting kun je beter niet verbouwen tot all-purpose-sigarenaansteker omdat je er dan maar maximaal 6A (minus de overige gebruikers in die groep) uit kunt halen.
Mijn laptopvoeding trekt al maximaal 11.5A... (ik ben 26 en het dus aan m'n generatie verplicht er een carcomputer / mp3speler in te bouwen ;))

Hoewel ik 'm ook verkeerd begrepen kan hebben zekering 3 gevoed wordt door de spanningsdeler verder puur het contact zekert??

Wederom: klik op 't plaatje voor de versie in PDF formaat (print goed, oneindig uit te vergroten)
Afbeelding
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Bericht door Ree »

Wat een feest t.o.v. dit schema!

Ree
Stef
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 178
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 12:58 pm
Locatie: Richards Bay, Zuid Afrika

Bericht door Stef »

Veeel beter leesbaar dan de originele citroen; dankjewel, hij zit al in het werkplaatshandboek!
HY '76
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Stef schreef:Veeel beter leesbaar dan de originele citroen; dankjewel, hij zit al in het werkplaatshandboek!
Let wel op de tekst die er nog op staat he? Het is nog niet zeker of hij helemaal klopt :?
Aan de andere kant: bij deze is makkelijker te zien of ie uberhaupt klopt ;)

Heb m'n emailadres er ook maar op gezet, mocht iemand fouten/opmerkingen/etc. hebben dan zie ik dat graag via mail (je ziet hoe dat schema van Alan Taylor al rondreist ;))
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

documentatie

Bericht door Ree »

Misschien een idee om dit schema in "documentatie" te plaatsen?

Is het werkplaatshandboek trouwens digitaal beschikbaar? Ik heb alleen een ingebonden versie, maar als iemand deze als losse A4'tjes (bv in een ringband) heeft kan ik ze door de scanner halen en er een PDFje van maken. Zo'n gezamelijk werkplaatshandboek maakt het een stuk makkelijker discussieren.

Daarnaast zou ik als ik op vakantie ga liever een digitale versie van het boek meenemen dan het analoge...

Ree
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: documentatie

Bericht door LEiPiE »

Ree schreef:Misschien een idee om dit schema in "documentatie" te plaatsen?
Goed idee ja, hij staat er nu :D
Is het werkplaatshandboek trouwens digitaal beschikbaar?
Le Camion heeft ze digitaal (535 en 651 en nog wat andere versies, ook NL), verzoekjes per email of post naar hun :D
Ik heb alleen een ingebonden versie, maar als iemand deze als losse A4'tjes (bv in een ringband) heeft kan ik ze door de scanner halen en er een PDFje van maken.
Ingebonden? Die van mij zit in een ringband, alleen is 't formaat net iets groter dan A4, gelukkig is dat de gaatjesrand.
Ik ben zelf wel bezig om die van mij (die in flink gebruikte staat verkeert) ook in te scannen, meer voor de lol eigenlijk en om ze op 300dpi te hebben om ze daarna te printen zodat ze in een insteekhoes kunnen (tegen vieze vingers) :D
(en ja, ik weet ook dat er kopieerapparaten bestaan ;))
Ben net halverwege (ik scan tijdens het werk, maar soms komt 't er even niet van... op dit moment ligt 't boek ook weer in m'n bus zelfs) en zit al op 2.5 gigabyte aan bestanden (zo'n 25MB per bladzijde). Ben er nog niet uit wat ik er verder mee gaan doen. In ieder geval eerst de plaatjes wat oppoetsen.
Staat er ook nog eentje op marktplaats (losse kopieetjes in een ringband), maar ik ga geen 50 euro betalen voor een kopie (mijn originele kostte al minder).
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

LEiPiE,

Ik heb aan mijn dynamo maar twee aansluitingen die gebruikt worden: De plus en de EXT. Aan de min kant zit geen draad. Toch staan er in jouw tekening drie draden vanuit de dynamo. Enig idee?

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Denk dat je dan even in de topics over dynamo's moet rondsnuffelen, ik weet ook niet precies hoe dat zit helaas. Ik heb het gebaseerd op het werkplaatshandboek.
Misschien dat de massa gebruikt wordt ipv een min draad. Heeft je spanningsregelaar misschien een aparte draad naar de massa toe bijvoorbeeld?
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Heeft je spanningsregelaar misschien een aparte draad naar de massa toe bijvoorbeeld?
Dat moet ik a.s. vrijdag even bekijken als ik weer aan de slag kan.

P.S. Ondertussen heb ik gezien dat het veel verguisde schema van Alan Taylor maar twee aansluitingen heeft op de dynamo. In dit schema staat ook bijvoorbeeld de wasser voor de voorruit. Helaas is de tekening in zo'n lage resolutie dat ik de draad nummers niet kan onderscheiden. Heeft iemand voor mij een 'schone' kopie op hoge resolutie van dit schema?

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
citroheeze
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 304
Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door citroheeze »

Het verschil zit hem in modellen met een controlamp op het dashbord en modellen met een amp meter in het dashbord.

De modellen met controlelamp hebben op de dynamo een extra aansluiting om de lamp uit te laten gaan.

Of er zit een dynamo in met ingebouwde spanningsregalaar dan heb je ook maar twee draden nodig.
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com
Gebruikersavatar
flyingHY
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Berichten: 168
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 7:09 pm
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door flyingHY »

Het verschil zit hem in modellen met een controlamp op het dashbord en modellen met een amp meter in het dashbord.

De modellen met controlelamp hebben op de dynamo een extra aansluiting om de lamp uit te laten gaan.
Ik heb inderdaad een amp meter in het dashboard.

flyingHY
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl
Gebruikersavatar
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2675
Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
Kenteken: 44-02-XD
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Ik ook, dus dat is 't niet :)
Ik heb in ieder geval een losse regelaar bij een korte dynamo.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Albert HYn
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: za mei 03, 2008 6:43 pm

Re: Bedradingsschema - beter leesbare versie gemaakt

Bericht door Albert HYn »

Hoi allemaal,

Als groentje is mijn navigatie over deze site misschien niet optimaal, maar ik vind het bedradingsschema helemaal niet leesbaar, in die zin dat ik hem niet kan aanklikken. Ook het kopje 'documentatie' kan ik niet vinden. Gezien de lovende woorden ben ik wel geinteresseerd in dit schema, zou iemand hem opnieuw kunnen plaatsen?

Vast dank!
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Berichten: 2940
Lid geworden op: do aug 07, 2003 2:53 pm
Locatie: Delft

Re: Bedradingsschema - beter leesbare versie gemaakt

Bericht door Ree »

Hier staat het gedeelte "documentatie". De link naar het electrische schema doet het niet. Als LEiPiE dit leest komt het vast wel in orde ;)

Ree
Plaats reactie