van 6 naar 12 volt
van 6 naar 12 volt
Hallo, ik ga mijn H ombouwen van 6 naar 12 volt, dit omdat ik gelijkertijd een nieuw type motor (DS) i.p.v mijn oude versleten oude type (traction) ga inbouwen. Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten? Tips en aanwijzingen zijn welkom!
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Bezitter van een Franse lijkwagen uit 1957
- HY_Pino
- HY Forum Expert
- Berichten: 118
- Lid geworden op: zo sep 07, 2003 7:36 pm
- Locatie: Dieren
- Contacteer:
Re: van 6 naar 12 volt
Volgens mij zijn de motorsteunen iets verschillend (de rechter staat een paar millimeter anders) maar niet dusdanig dat dit een probleem vormt, je zit alleen wel met je uitlaatsysteem wat bij het nieuwere type door je chassis heen gevoerd wordt. Qua electra is het vrij eenvoudig omdat alle onderdelen in 12v redelijk voorhanden zijn zoals benzinetankvlotter, bobine, spanningsregelaar en ruitenwissermotor etc. De ruitenwissers van een enkele voorruit zitten op andere plekken dan die van de dubbele voorruit dus de hele unit overzetten gaat niet maar een losse motor wel.vandalen schreef:Hallo, ik ga mijn H ombouwen van 6 naar 12 volt, dit omdat ik gelijkertijd een nieuw type motor (DS) i.p.v mijn oude versleten oude type (traction) ga inbouwen. Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten? Tips en aanwijzingen zijn welkom!
Alvast bedankt!

-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do apr 22, 2004 10:09 pm
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Re: van 6 naar 12 volt
Hallo,
Ik heb mijn bus ook omgezet van 6 naar 12 volt, niet vergeten om alle lampje ook die in je dashbordje te vervangen,
Ruiten wisser motor is een verhaal apart, ik heb een moderne 12 volt genomen en de as van mijn oude 6 volt gebruikt.
Startmotor 6 volt gewoon laten zitten, start echt geweldig op 12 volt, totaal geen problemen.
Dynamo ik heb een moderne 12 Volt 70A ingebouwd met geintergreerde spanningsregelaar zie ander topic voor afbeeldingen.
Tankvlotter heb ik niet vervangen, volgens wijst hij nog steeds goed aan.
Verder was mijn bus ongezekerd, ik heb de bedrading aangepast met een zekering kastje.
Knipperlichtschakelaar, de ouderwetse 6 volt schakelaar, van Scintex, kan niet tegen 12 volt [bimetaaltje inwendig] dus of een 12 volt monteren [te vinden in het DS wereldje] of oude schakelaar ombouwen. [bimetaal enz verwijderen en een los 12 volt knipperrelaitje gebruiken.
Als je nog klaprichtingaanwijzers heb moet je hierin denk ik het spoeltje opnieuw laten wikkelen, zaten niet op mijn HZ uit 1962].
Verder heb ik alle 6 volt onderdelen netjes bewaard en kan dus altijd terug naar origineel.
Ik heb mijn bus ook omgezet van 6 naar 12 volt, niet vergeten om alle lampje ook die in je dashbordje te vervangen,
Ruiten wisser motor is een verhaal apart, ik heb een moderne 12 volt genomen en de as van mijn oude 6 volt gebruikt.
Startmotor 6 volt gewoon laten zitten, start echt geweldig op 12 volt, totaal geen problemen.
Dynamo ik heb een moderne 12 Volt 70A ingebouwd met geintergreerde spanningsregelaar zie ander topic voor afbeeldingen.
Tankvlotter heb ik niet vervangen, volgens wijst hij nog steeds goed aan.
Verder was mijn bus ongezekerd, ik heb de bedrading aangepast met een zekering kastje.
Knipperlichtschakelaar, de ouderwetse 6 volt schakelaar, van Scintex, kan niet tegen 12 volt [bimetaaltje inwendig] dus of een 12 volt monteren [te vinden in het DS wereldje] of oude schakelaar ombouwen. [bimetaal enz verwijderen en een los 12 volt knipperrelaitje gebruiken.
Als je nog klaprichtingaanwijzers heb moet je hierin denk ik het spoeltje opnieuw laten wikkelen, zaten niet op mijn HZ uit 1962].
Verder heb ik alle 6 volt onderdelen netjes bewaard en kan dus altijd terug naar origineel.
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: van 6 naar 12 volt
Zoals je leest in reactie van Geert is het meest geen probleem of makkelijk oplosbaar. Ruitenwissermotor heeft Geert ook opgelost maar heb zelf een DCDC converter gemaakt van 12V naar 6V voor mijn Trax. Zijn voor zover ik heb kunnen ontdekken niet als setje te krijgen omdat de gevraagde stroom nogal fors is. Mijn ruitenwissermotor in de Trax is dus een 6V type en wordt netjes door 6V aangestuurd terwijl de rest op 12V staat.
Laat maar weten als je schema wilt van deze converter, vraagt wel wat zelfwerkzaamheid (solderen).
Gr, Matthijs
Laat maar weten als je schema wilt van deze converter, vraagt wel wat zelfwerkzaamheid (solderen).
Gr, Matthijs
Re: van 6 naar 12 volt
Matthijs164 schreef:Zoals je leest in reactie van Geert is het meest geen probleem of makkelijk oplosbaar. Ruitenwissermotor heeft Geert ook opgelost maar heb zelf een DCDC converter gemaakt van 12V naar 6V voor mijn Trax. Zijn voor zover ik heb kunnen ontdekken niet als setje te krijgen omdat de gevraagde stroom nogal fors is. Mijn ruitenwissermotor in de Trax is dus een 6V type en wordt netjes door 6V aangestuurd terwijl de rest op 12V staat.
Laat maar weten als je schema wilt van deze converter, vraagt wel wat zelfwerkzaamheid (solderen).
Gr, Matthijs
Hallo Matthijs, en natuurlijk de anderen voor de nuttige reacties,
Als je het schema voor de converter kunt sturen, graag! ALVAST BEDANKT
Henk Jan
Bezitter van een Franse lijkwagen uit 1957
- LEiPiE
- Site Admin
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: zo aug 29, 2004 2:18 am
- Kenteken: 44-02-XD
- Locatie: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: van 6 naar 12 volt
Nog mooier: plaats 't schema even op het forum (als bijlage bijvoorbeeld), voor de mensen die hier nog eens langs komen later.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
-
- HY Forum Grootmeester
- Berichten: 251
- Lid geworden op: di sep 05, 2006 2:06 am
- Locatie: Veldhoven
Re: van 6 naar 12 volt
Hi Henk Jan,
Doe ik, geef me even een paar dagen de tijd om schema digitaal uit te werken. Zal tevens foto's maken van de converter zoals nu in de Trax.
Gr, Matthijs
Doe ik, geef me even een paar dagen de tijd om schema digitaal uit te werken. Zal tevens foto's maken van de converter zoals nu in de Trax.
Gr, Matthijs