HY bouwjaar???

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

HY bouwjaar???

Bericht door 69spyker »

Hey ik ben Felix 18 jaar oud heb opzich weinig met citroen zit meer in de volkswagenwereld. Heb 2 kever 1 daily uit 73 en een staat body off uit 64. Nou hou ik wel van oldtimers en zag mijn oom dat ik aan kevers aan het klussen was. Nou heeft mn oom een caravanstalling en daar is 15 jaar geleden een HY in belandt. De Man heeft nooit betaalt maar laatst kwam hij deze man tegen en die was helemaal vergeten dat hij dat ding nog had, Dus hij had ondertussen een flinke rekening. Nou heeft mn oom dus de bus gehad en mag ik hem nu meenemen! Hij is niet ok, maar ook zeker niet rot! De sleutels en de papieren zijn der niet bij maar aan papieren is vast nog wel te komen. Ben vergeten het kenteken nummer op te schrijven weet dus niet van welk jaar hij is. Hij heb wel het kleine logo en een gele plaat dus het is een jonkie. Motorklep heb ik wel opengekregen maar dat was een aardige roestige zooi ben benieuwd of ik heb aan de praat krijg. Wat raden jullie aan om te doen Ik ben meer bekend met luchtgekoelde dus wat zal ik eerst allemaal vervangen/verversen voordat ik de motor probeer rond te draaien.

Zijn er nog setjes met nieuwe contactsloten en handvaten met 1 sleutel. en is dat makkelijk te vervangen??

van welk tot welk jaar is de HY gemaakt met het kleine logo.
Ik zal binnenkort wat foto's sturen maar hij wordt pas over een maand opgehaald dus dat duurt voorlopig nog wel even

Alvast Bedankt Felix!
Boudewijn
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Re: HY bouwjaar???

Bericht door Boudewijn »

Je kunt allicht even met de slinger proberen om te kijken of de krukas nog wil draaien. De slinger is tevens krikslinger. Je steekt hem door het gat van de voorste dwarsbalk en kunt hem dan zo op de achtergelegen poelie zetten en ronddraaien. Als die vast staat, zul je toch de hele boel uit elkaar moeten halen. Als hij lang stilgestaan heeft zullen je remmen ook wel vaststaan. Leuk klusje voor de winter.

Succes.
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Super!

Waar staat ie?

Ree
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

Slinger hoop dat die derbij zit ben nog niet aan de binnenkant geweest, anders even met de hand rondraaien of zelf iets fabriceren. Remmen zullen zeker wel vast zitten maar dat is een klusje van niks zijn toch gewoon trommel remmetjes?

kan iemand mij vertellen welke remvloeistof (dot), Olie en wat voor koelvloeistof er in moet.
Oja hij staat in aalsmeer, ik ga zaterdag even kijken of ik hem aan de praat krijg.

felix
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

Oja stel dat hij niet zo vast zit zou ik dan gewoon 12 volt op de startmotor kennen zetten of werkt dat niet bij een Hy?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

69spyker schreef:Remmen zullen zeker wel vast zitten maar dat is een klusje van niks zijn toch gewoon trommel remmetjes?
Jij bent die eerste die ik dat ooit heb horen zeggen! Ga op het forum maar eens een willekeurig onderwerp over de remmen lezen :D
69spyker schreef:kan iemand mij vertellen welke remvloeistof (dot), Olie en wat voor koelvloeistof er in moet.
Oja hij staat in aalsmeer, ik ga zaterdag even kijken of ik hem aan de praat krijg.

felix
Dot 3 of Dot 4 mag. 3 is niet te krijgen en heeft geen meerwaarde: het wordt dot 4 dus.

Koelvloeistof doet er niet toe. Motorolie niet te dun. 15w40 is minumum, iets dikker kan in verbruik schelen. Uitsluitend mineraal. Je hebt geen oliefilter en je wilt dus niet dat troep dat nu onderin je carter rust in suspensie gaat komen!

Groet,

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik zou zeker ook nieuwe benzine in je tank doen. Waarschijnlijk zit er op je benzinepomp een pompje om de benzine omhoog te pompen, met de mechanische pomp kost het je halve accu voordat de eerste druppel je vlotterkamer bereikt. Er staan aaridig wat draadjes over het starten van een HY na langere tijd. Ik zou ze lekker even gaan doorlezen. Dit is er eentje, maar er zijn er meer!

Hier staat de standaard start procedure in ieder geval beschreven. Je dash kan er iets anders uitzien, afhankelijk van de franse slag waarme je bus in elkaar gezet is :) . Met alleen 12V op de startmotor zal ie niet lopen, dan heb je geen vonk. Het contact doorlussen kan ook niet echt, dan wordt je bobine te heet als ie niet loopt en geeft ie binnen een uurtje de geest. Misschien kan je er even een schakelaar tussen zetten. Choke bij koude motor altijd vol open.

Ik hoopte een beetje dat ie in een kas in het westland stond 8)

Groet,

Ree
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

Hey bedankt voor je reactie. Hij staat wel in een kas alleen in een ander kwekersgebied;)
ik heb nog niet echt onder de motorkap gekeken even snel vluchtig dus zal nog even uit moeten gaan vinden wat alles is. Binnen in ook nog niet gekeken geen sleutel dus:). Zal er zaterdag is heen gaan en wat dingetjes vervangen en mischien dat ik wel een contactslot bij citroworld?? (is dat goed?) bestel. Deurtjes moet ik ook nog openbreken heeft iemand daar nog tips voor leek me niet al te lastig. Heb er in ieder geval zin in Even naar de remmen kijken heb van de week die van mn kever schoongemaakt, nieuwe remcilinders geplaats en ontlucht dus lijkt me niet dat het bij een Hy heel anders is. Of hebben jullie ook van die leuke Bouten op je trommels die je never nooit loskrijgt.

Nu is even het forum doorlezen voor alle leuke problemen die me te wachten staan:D
heb er zin in!

Felix
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

De schuifraampjes van de voordeuren kan je waarschijnlijk zo openschuiven. Zonder speciale maatregelen zitten die niet op slot.

Ree
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

69spyker schreef:Even naar de remmen kijken heb van de week die van mn kever schoongemaakt, nieuwe remcilinders geplaats en ontlucht dus lijkt me niet dat het bij een Hy heel anders is.
Lees je van te voren even goed in. Bij het voorwiel zitten 6 boutjes goed verstopt en zonder slagtrekker is het vaak best prutsen om te trommel los te krijgen.

Succes!

Ree
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

oke zal eerst is wat remmen topics doorlezen. Maar over dat contactslot, bij citroworld lees ik dat die 2 polig is dus in weze is het gewoon een schakelaar maar wil dat dan ook zeggen dat als je je contact een uur aan laat staan dat je bobine dan ook stuk is? ik heb niet veel verstand van elektriciteit dus zie het niet als een domme vraag. zou ik er anders gewoon tijdelijk even een lichtschakelaar tussen kunnen doen?
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Klopt, het is gewoon een schakelaar. Zoek anders gewoon een contactslot uit een sloper... De verbruikers rechts onderin dit schema lopen door het contactslot en dat gaat zo te zien niet door een relais, dus je schakelaar moet wat kunnen hebben.

Je bobine kan stuk gaan als je je contact te lang aan laat staan zonder dat je motor draait omdat ie wel opgeladen wordt maar zijn stroom niet kwijt kan. Hij kan heus wel wat hebben, hoor, maar je moet je contact zeker niet permanent doorlussen. Een paar keer een kwartiertje als je aan het prutsen bent kan ie in principe wel hebben.

Ree
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

En de sloten kun je ook met een schroevendraaier proberen... MurpHY's contactslot kan ik zelfs omdraaien als ik lange nagels heb :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

Haha heerlijk die ouwe bakken maar aangezien ik mischien de sleutel nog krijg ga ik er geen schroevedraaier in knallen;) met mn kever ook als ik mn sleutels erin heb laten zitten ijzerdraadje de door en tochtruitje open wippen haha:D

zaterdag foto's!
oja als iemand nog koplampen(pot hoeft niet) heeft en wisserbladen en die wil verkopen zou iemand me heel blij kunnen maken

trouwens het handvat van de deur zit zeg maar aan de normale kant zou iemand weten welk bouwjaar hij dan ongeveer is?

Felix
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Dan issie van na 1970 in ieder geval, want toen werden "suicide doors" verboden in de Benelux.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Plaats reactie