HY bouwjaar???

De mens (en de bus) achter de gebruikersnaam.

Moderators: LEiPiE, Le Camion

69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Re: HY bouwjaar???

Bericht door 69spyker »

Nou beetje een tegenvaller vandaag. Goede nieuws is dat hij APK technisch niet rot is en dat er een heel mooi camper interieur inzit. Slechte is dat de motor vast zit en de remmen ook. Contactslot is bij deze trouwens 4 polig!? 2 grijze en 2 gele. Wielmoeren krijg ik ook niet los. Verder zit alles erbij krik etc alles. ook is hij 12 volt dacht dat al die bussen 6 volt waren.

Eerst maar is de wielen deraf halen en de remmen los halen. om de trommel los te halen gewoon die bout achter dat aleminium kapje loshalen??

Camera vergeten dus nog geen foto's helaas.

Gr Felix
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

Oja rempedaal kon ik tot in de bodem trappen zonder moeite Hrc overleden?
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

knopje 13 van dat dashbord plaatjeis de startknop is die altijd rood? leek me eerder een alarmlicht

gr felix
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

69spyker schreef:Nou beetje een tegenvaller vandaag. Goede nieuws is dat hij APK technisch niet rot is en dat er een heel mooi camper interieur inzit. Slechte is dat de motor vast zit en de remmen ook.
Valt mee hoor, kwa tegenvallen. Dat motor en remmen vastzitten na 15 jaar stilstand is niet vreemd :D
Contactslot is bij deze trouwens 4 polig!? 2 grijze en 2 gele. Wielmoeren krijg ik ook niet los. Verder zit alles erbij krik etc alles. ook is hij 12 volt dacht dat al die bussen 6 volt waren.
6 volts was geloof ik tot halverwege de jaren '60 ongeveer. Daarna alles 12 volt. Contactslot kan ik je zo niet mee helpen, die heb ik nog niet open gehad ;)
Eerst maar is de wielen deraf halen en de remmen los halen. om de trommel los te halen gewoon die bout achter dat aleminium kapje loshalen??
Allereerst een flinke lading WD40 inslaan (beetje laat zo op zaterdagmiddag, maar toch :D).
Wielbouten flink inspuiten en rustig een flinke tijd laten intrekken (als in: dagen, niet uren). Daarna eerst met voorzichtig geweld proberen. Wat je absoluut niet wil is dat je een wielbout afbreekt. Met de slinger/wielmoersleutel kun je denk ik wel vergeten, die hefboom is niet groot genoeg. Zie een losse sleutel te vinden die een lekkere lange arm heeft.

Kwa rem: lees de diverse topics in 't gedeelte 'remmen' door en zie eventueel een werkplaatshandboek op de kop te tikken, altijd handig.
Met die grote moer alleen ben je er nog niet.
Allereerst: borgplaat van die moer plat slaan, dan de moer een klein beetje lossen (zodat je op handkracht kunt draaien) dat doe je terwijl de bus op de grond en op de handrem (voorzover die werkt) staat, anders gaat de bus alle kanten op :D Let op het schroefdraad: links en rechts zijn tegenover gesteld. Naar de voorbumper draaiend gaan ze los (rechtsvoor linkse draad, linksvoor rechtse draad).
Dan wielmoeren los halen (ook nog op de grond, anders kun je geen kracht zetten.
Opkrikken, wielmoeren er af, wiel er af.
Dan heb je een pijpsleutel nodig om 6 boutjes + kransringetjes los te halen, die zie je door twee openingen heen en je moet dus even wat heen en weer draaien om ze er uit te krijgen. Zorg er vooral voor dat die ringetjes mee komen.
Dan die grote moer er af draaien, borgplaat er af en dan... zeer waarschijnlijk een hele tijd met een slagtrekker bezig gaan. Of als je die niet hebt: wiel er weer opzetten en de band en velg misbruiken om tegen te rammen met een zware moker. Ga niet op de trommel hameren, dan heb je kans dat ie barst. Voor de laatste stukken kan het wel, liefst met een rubberen hamer dan.

Nou ik denk dat je zo wel wat uren verder bent, mag een van de experts even aanvullen/wijzigen :D

Rempedaal op de vloer: mja, kan van alles zijn, iig geen druk in het systeem dus.

Ja, startknop is vaak rood, alarmlichten heeft hy niet :D
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
ed-hz
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door ed-hz »

Wat is het kenteken?
Dan weet je snel wat meer van het bouwjaar.

Edwin.
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Hoe heb je de motor proberen te draaien? Met de startmotor of met de hand?

Als je de bougies eruit haalt kan je wat dunne motorlolie (misschien zelfs kruipolie?) in de cylinders gieten. Met veel tijd en een beetje geluk komt het misschien los.

En de remmen, tja, reken er in ieder geval op dat het nog heel wat euri kan kosten om ze aan de gang te krijgen. Het zit er dik in dat je alleen al voor je voorremmen vier nieuwe cupjes nodig hebt en je gaat schrikken als je hoort wat ze kosten.

Orienteer je even voordat je geld uit gaat geven want een volledige motor- en remrevisie kost stukken meer dan bij een kever! Zo te horen is HY het zeker waard, maar weet waar je aan begint.

Enne, waag het niet nog een keer zonder fototoestel te gaan, he?

Ree
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

@ leipie
had vorig jaar ook een oude vw bus die 10 jaar stil had gestaan uit een schuur gehaald en daar was alles nog los dus had nog een beetje goede hoop gehad. Dat met het contactslot moet ik ook even uitvogelen maar eerst moet hij rollend zijn en dat wordt nog een flink karwei wielbouten had ik al ingespoten met wd 40 dus hoop dat ik ze aanstaande zaterdag loskrijg met die slinger had het nooit gelukt haha. Dus eerst maar is focussen op de wielen los te krijgen.

@ ed-hz
44-32-db camperuitvoering

@ ree

Met de slinger de startmotor had het begeven plus dat ik geen stroom en contact had. Hij is echt een leuk ding en de bodem is gewoon keihard hij is een beetje rot bij de voorspatborden en heb voor last van naden roest voor, maar achter is alles nog helemaal orgineel. Maar volgens mij mag ik echt niet klagen voor een fransoos. Plus dat er nog geen eikel met plamuur of iets dergelijks bezig is geweest. Dus weinig laswerk.
En ja wat de toekomst van de bus wordt weet ik niet eerst maar is uit die kas halen en thuis neerzetten. Ik heb ruimte zat (kwekerij) dus hij hoest niet 1 2 3 klaar te zijn. En anders staat er binnenkort een leuk interieur te koop. Maar denk het niet vind het wel leuk om van Niets Iets te maken. En te kijken of ik alles weer aan de gang krijg.

Nou volgende week zaterdag dan maar foto's he;)
ghys
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Contacteer:

Bericht door ghys »

heey,

De motor van mijn 64er Hy zat ook vast en gaat ook weer lopen. Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaalt maar wie weet zijn er andere opties.
Wel verstandig de kop eraf te halen. Wie weet wat er op de zuigers ligt na al die jaren. Was bij mij wel het geval.

Veel succes en ben benieuwd naar de foto's
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

Hey eerst maar is rollend krijgen want hij staat nog niet bij mij thuis. En dan komt de motor wel die bout van de trommels is dat 38??
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Ik zou een auto ambulance huren... Tenzij je nu in een lekkere sleutelkas staat, maar dat valt meestal tegen.

Voor is uit mijn hoofd inderdaag 38mm

Ree
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

een aanhanger om hem naar mn huis te brengen heb ik wel alleen heb ik thuis op het moment alleen ruimte buiten en mn normale sleutelplek staan kevers (bloemenseizoen over een maand over dus schuur weer voor ene hele tijd.) plus dat ik daar lekker kan sleutelen alleen de remmen zitten zo vast dat ik hem nooit op een aanhangwagen krijg vandaar dat die losmoeten :lol:
LEiPiE
Site Admin
Site Admin
Kenteken: 44-02-XD
Contacteer:

Bericht door LEiPiE »

Heb je ze al geprobeerd terug te stellen? Ik twijfel of 't iets uitmaakt hoor, maar bij de voorremmen zijn dat twee excenternokken, links en rechts. Met een sleutel 10 of 11 kun je ze verdraaien. Vervelende is alleen dat je nooit weet welke kant ze op dat moment op gaan: vaster of losser :)
Misschien (maar ik weet niet of dat misschien meer kwaad doet) kun je met een andere voertuig 'm proberen te verrijden en dat daardoor de remmen los springen.

Ik zag overigens dat z'n kenteken al niet meer bekend is bij de RDW, vreemd.
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Een nok aan de band-kant naar boven draaien is opstellen: vaster dus. Naar beneden is afstellen.

Hieronder is in het midden de as van het wiel getekend met daarnaast de nokken en daarnaast de opstelrichting van iedere nok.

Code: Selecteer alles

^    0    ()    0   ^
is het te volgen?

LEiPiE zijn voorstel is af te stellen, dan moeten beide nokken naar beneden, maar zo'n tekentje kon ik niet vinden op mijn keyboard ;)

Ree
69spyker
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner

Bericht door 69spyker »

leipie mn kenteken is 44-52-DB inplaats van 44-32-db maar dan zal je hem alsnog niet vinden aangezien hij geen kenteken meer heeft dat moet ik opnieuw aanvragen, Leuke site heb je trouwens :!:

Ree je tekeningetje is duidelijk gewoon de sleutel omlaag draaien :D . Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe het komt dat remmen vast komen te zitten als een auto een tijd stilstaat? De handrem stond namelijk omlaag. Of zit er gewoon heelveel roest in mn trommels?

Felix
Ree
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester

Bericht door Ree »

Roest, remstof, opgedroogd vet met remstof, aangekoekte DOT4 resten, opgelost rubber uit de remslang, maar waarschijnlijk zit vooral het het plunjertje muurvast in het cupje dat de schoen naar buiten doet bewegen. Dat kijkt nogal nauw, en als het een tijdje niet gebruikt wordt blijft ie bij een beetje ranzige remvloeistof lekker zitten waar ie zit.

Het is wel een beetje raar dat ze vast zitten. Zonder druk zijn er twee veertjes per schoen die ze terug horen te trekken. Maar ja, je kan daarbinnen van alles tegenkomen :)

Ree
Plaats reactie